Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Finner det dock lite förvånande att Tele2/Comhem skulle vara billigare än andra ISP:er som använder fiber istället för Coax. Möjligen var det deras TV-tjänster som intresserade vissa.

De kan pressa ner sig rätt hårt med "TV & bredband" kombon, dessutom via gamla avbetalda-sedan-länge Coax-kablar.

Var bara noga med att inte det gamla fastighetsnätet tas bort så det kan återställas en dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

De kan pressa ner sig rätt hårt med "TV & bredband" kombon, dessutom via gamla avbetalda-sedan-länge Coax-kablar.

Var bara noga med att inte det gamla fastighetsnätet tas bort så det kan återställas en dag!

Ja, så är det kanske. Trodde dock inte de gick så lågt som fiber-ISP:erna gör.

Comhem/Tele2 vet definitivt hur man tar betalt av individuella privatkunder i alla fall.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jo de tar väll igen vad de förlorar på grupp-BRF-avtal ibland ner mot 100:- i månaden bara.

Permalänk

Hejsan kära folket, men bara jag som märkt att TBP inte längre är blockerad?
och någon som har spekulationer hur det kommer sig

Permalänk
Medlem

Har ett märkligt problem, jag kommer inte åt tele2s hemsida via fiber (koaxial) men kommer åt när ja stänger av wifi på telefon. "www.tele2.se took too long to respond." Är som de har svartlistat min ip adress? Märkte detta idag när jag skulle säga upp tele2.

Är lite som de visste att vi har köpt hus o bestämt sig här ska de f*n inte sägas upp något

Men tillfrågan är det någon annan som inte kommer åt tele2.se via koaxial/hemmet? Borås är orten.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Har ett märkligt problem, jag kommer inte åt tele2s hemsida via fiber (koaxial) men kommer åt när ja stänger av wifi på telefon. "www.tele2.se took too long to respond." Är som de har svartlistat min ip adress? Märkte detta idag när jag skulle säga upp tele2.

Är lite som de visste att vi har köpt hus o bestämt sig här ska de f*n inte sägas upp något

Men tillfrågan är det någon annan som inte kommer åt tele2.se via koaxial/hemmet? Borås är orten.

Fungerar fint här i Karlstad. Testa köra en ping eller tracert www.tele2.se i kommondotolken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Fungerar fint här i Karlstad. Testa köra en ping eller tracert www.tele2.se i kommondotolken.

Det ser ut såhär:

1 <1 ms <1 ms <1 ms RT-AX88U [10.27.27.1]
2 10 ms 11 ms 10 ms 10.190.0.146
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 * * * Request timed out.
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 * * * Request timed out.
sen fortsätter det till 30 hops.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem

Jag har Tele2 "fiberkoax" och även Tele2 mobiltelefoni.

Jag kommer inte åt varken eller.

Men så länge jag inte hittar några bekymmer med andra sidor får det vara.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För referens så kör vi Telenor i vår BRF, nedan är en tracert och ping mot tele2.se:

Microsoft Windows [Version 10.0.19045.4780] (c) Microsoft Corporation. All rights reserved. C:\Users\tcntad>ping tele2.se Pinging tele2.se [90.139.102.196] with 32 bytes of data: Request timed out. Request timed out. Request timed out. Request timed out. Ping statistics for 90.139.102.196: Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss), C:\Users\tcntad>ping tele2.se Pinging tele2.se [90.139.102.196] with 32 bytes of data: Request timed out. Request timed out. Request timed out. Request timed out. Ping statistics for 90.139.102.196: Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss), C:\Users\tcntad>

Microsoft Windows [Version 10.0.19045.4780] (c) Microsoft Corporation. All rights reserved. C:\Users\tcntad>tracert tele2.se Tracing route to tele2.se [90.139.102.196] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.2 2 1 ms <1 ms <1 ms ti3180a430.ti.telenor.net [146.172.70.248] 3 1 ms 1 ms 1 ms ti3001c360-ae57-0.ti.telenor.net [146.172.14.118] 4 3 ms 3 ms 3 ms ti3002b400-ae4-0.ti.telenor.net [146.172.105.77] 5 1 ms 1 ms 2 ms 83.255.245.201 6 4 ms 3 ms 3 ms ssol1-core-2.bundle-ether23.tele2.net [91.129.14.123] 7 * * * Request timed out. 8 * * * Request timed out. 9 * * * Request timed out. 10 * * * Request timed out. 11 * * * Request timed out. 12 * * * Request timed out. 13 * * * Request timed out. 14 * * * Request timed out. 15 * * * Request timed out. 16 * * * Request timed out. 17 * * * Request timed out. 18 * * * Request timed out. 19 * * * Request timed out. 20 * * * Request timed out. 21 * * * Request timed out. 22 * * * Request timed out. 23 * * * Request timed out. 24 * * * Request timed out. 25 * * * Request timed out. 26 * * * Request timed out. 27 * * * Request timed out. 28 * * * Request timed out. 29 * * * Request timed out. 30 * * * Request timed out. Trace complete. C:\Users\tcntad>

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Det ser ut såhär:

1 <1 ms <1 ms <1 ms RT-AX88U [10.27.27.1]
2 10 ms 11 ms 10 ms 10.190.0.146
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 * * * Request timed out.
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 * * * Request timed out.
sen fortsätter det till 30 hops.

Vilken IP har måladressen? Bör vara 90.139.102.196. Alla andra sidor fungerar? Om du kan, byt till annan DNS (Cloudflares 1.1.1.1 eller Googles 8.8.8.8 exempelvis). Om IP:n via ping inte är överenstämmande med ovan, prova Ipconfig /flushdns i kommandotolken innan du gör något annat. Du går vilket fall som helst inte miste om något på tele2.se, tror inte man kan säga upp tjänster där i alla fall, om de inte ändrat detta nyligen.

Permalänk
Skrivet av maDa:

De kan inte pressa mobilabonnemang och tveksamt om de kan pressa bredband. Tv skulle jag nog tro de kan pressa på bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För referens så kör vi Telenor i vår BRF, nedan är en tracert och ping mot tele2.se:

Tveksamt att Tele2 svarar på PING mot sin hemsida, vart den nu står.

Testa någon central DNS hos dem, t.ex 130.242.124.20 eller 192.71.220.12

Permalänk
Medlem

Enligt den här brf så kunde Tele2 erbjuda c.a två månader efter 10g installation 1.2gb/s bredband:

Permalänk
Skrivet av Petersv:

Enligt den här brf så kunde Tele2 erbjuda c.a två månader efter 10g installation 1.2gb/s bredband:
<Uppladdad bildlänk>

Det var inte så bra deal tycker jag. Våran BRF fick ett avtal om maxhastighet(1200Mbit) åt alla som ingår numera. Avgiftsmässigt blir det en summa på cirka 67kr/lägenhet per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Det var inte så bra deal tycker jag. Våran BRF fick ett avtal om maxhastighet(1200Mbit) åt alla som ingår numera. Avgiftsmässigt blir det en summa på cirka 67kr/lägenhet per månad.

Fick samma deal här, får 1200/1200 utan extra kostnad senare i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserWilhelm:

Var just att efter c.a 2 månader installation av g10 verkade det som dom kunde ha kraftigare bredband. 67kr i månaden är i princip ingenting för 1200mbit. Skillnad på brf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Media omvandlaren är ju just bara det, vill ni kliva in med fibern direkt i er egen router/fw?

Ja, jag vill kliva in direkt. Fungerar det, för det hävdar Tele2's support att det inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GO1984:

Ja, jag vill kliva in direkt. Fungerar det, för det hävdar Tele2's support att det inte gör.

Det är sannolikt att det fungerar, men det är inget de officiellt ger support på.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av GO1984:

Borde funka så länge spf/gbicen är av rätt typ, kolla vad som sitter i medieomvandlaren, ev passar den i din utrustning.
Medieomvandlaren snor ju "ingen" bandbredd, och är rätt dum så egentligen tjänar du nog inget på det.

Leta rätt på mitt inlägg i denna tråden på hur jag hookat upp mig, och hur man förhoppningsvis får en extra extern IP.
hittade:

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Jag tänker att den medieomvandlare som tele2 skickar ut bör ha rätt SPF för den våglängd de eventuellt byter till i skåpet.

Den största anledningen till att jag inte vill köra medieomvandlare är att jag vill ha ordning och reda i mitt kabinett. Denna plast-styggelse gör sig inte bra någonstans. Men om det är så att det inte går att köra direkt så får jag väl krypa till korset.
Tack för länken!

Permalänk
Hedersmedlem

Vet någon om det ändrats något med tillåtna portar nyligen eller så?
Kan inte längre nå vissa tjänster på en dator som står på Tele2-uppkoppling, med Wi-Fi Hub L2 (tror jag det var) framför. Port 443 funkar bra, så det kan inte vara något med CGNAT, men port 80 verkar inte fungera.
Wireguard hade jag också problem med, oklart om det är relaterat eller inte.

Har forwards på alla dessa i routern, och det verkar ha slutat fungera plötsligt, utan några ändringar någonstans.

Kanske har det varit strömavbrott dock då en dator var oväntat avstängd.

Edit: Intressant är också att om jag tar bort forward på port 80 och port 443 och försöker ansluta till 80 och 443 så ger port 80 "connection refused" direkt medan 443 dröjer länge.

Edit dagen efter: Problemet löste sig efter en factory reset + ominställning av "Wi-Fi-hubben". Oklart varför!
Ringde supporten idag eftersom de hade stängt igår, men de hade ingen blockering eller så och visste inte varför det strulade.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Tele2 har nu ett erbjudande där nya kunder får en PS5 Slim Digital Edition i fall de binder upp sig i 24 månader. Eftersom Tele2 är det enda som erbjuds där jag bor hade detta varit en no brainer. Om lite mer än en månad kommer de däremot fixa fiber på vår gata (just nu finns bara koaxial) vilket kommer leda till att det kommer finnas flera operatörer att välja från (detta har bostadsrättsföreningen bekräftat). Hur hade ni gjort? Vill gärna ha en PS5 men vill inte binda upp mig i ett dåligt kontrakt heller. Uppskattar alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TacitusKilgore:

Tele2 har nu ett erbjudande där nya kunder får en PS5 Slim Digital Edition i fall de binder upp sig i 24 månader. Eftersom Tele2 är det enda som erbjuds där jag bor hade detta varit en no brainer. Om lite mer än en månad kommer de däremot fixa fiber på vår gata (just nu finns bara koaxial) vilket kommer leda till att det kommer finnas flera operatörer att välja från (detta har bostadsrättsföreningen bekräftat). Hur hade ni gjort? Vill gärna ha en PS5 men vill inte binda upp mig i ett dåligt kontrakt heller. Uppskattar alla svar!

Ständigt dessa erbjudanden till nya kunder. Vi som redan är kunder får nöja oss med att få höjda priser varje halvår (typ).

Du kan förmodligen switcha över till fiber om Tele2 är en av operatörerna när den är indragen. Priset du får betala om du binder dig nu sitter du dock fast med skulle jag gissa.

Permalänk

Låter nästan billigare att vänta tills billigare fiber är indraget och sedan köpa din ps5 kontant istället

Permalänk

Ser att Tele2 nu erbjuder Disney+ "i alla deras abonnemang". Gäller detta endast nya kunder? Misstänker att det är så då mitt abonnemang heter Standard, men kollar man på deras hemsida så heter abonnemanget numera Standard+... Riktigt dåligt isåfall.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Ser att Tele2 nu erbjuder Disney+ "i alla deras abonnemang". Gäller detta endast nya kunder? Misstänker att det är så då mitt abonnemang heter Standard, men kollar man på deras hemsida så heter abonnemanget numera Standard+... Riktigt dåligt isåfall.

Det ska gälla nya kunder och befintliga streamingprenumeranter. För tv-abonnenter så ska det rullas ut över tid, alt kan man uppgradera för att få tillgång tidigare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jag trodde såklart när jag sade upp mitt vanliga Disney+ jag haft sedan lansering att om man uppgraderade via Tele2 och betalade extra att det skulle bli 4k/Atmos osv… Men det var ju bara för att få reklamfritt. Hade inte helt hängt med på alternativen som finns.

Hade alltså Premium via Disney+ själva innan och nu Standard+ som är reklamfritt bara utan 4k/Vision/Atmos.

Permalänk

Ringde tele2 idag för att uppdatera min hsb-rabatt. Personen jag pratade med tyckte jag skulle passa på att uppgradera min router från C2 till C4 för att då få mobilsurf som backup vid driftstörningar. Uppgraderingen kostade inte mer än 149kr i frakt för att skicka ut den nya routern. Som alltid lite skeptisk och har egentligen inga problem med min C2 router som jag tycker fungerat stabilt under lång tid. Tänkte därför höra om det finns några för och nackdelar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av raketmaskinen:

Ringde tele2 idag för att uppdatera min hsb-rabatt. Personen jag pratade med tyckte jag skulle passa på att uppgradera min router från C2 till C4 för att då få mobilsurf som backup vid driftstörningar. Uppgraderingen kostade inte mer än 149kr i frakt för att skicka ut den nya routern. Som alltid lite skeptisk och har egentligen inga problem med min C2 router som jag tycker fungerat stabilt under lång tid. Tänkte därför höra om det finns några för och nackdelar?

Allmänt bättre modem och wifi 6 är väl fördelarna, finns väl inga direkta nackdelar mer än fraktkostnaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Allmänt bättre modem och wifi 6 är väl fördelarna, finns väl inga direkta nackdelar mer än fraktkostnaden.

Tack för snabbt svar! Låter bra och jag noterade också wifi 6. Mest orolig att den är instabil eller liknande då nuvarande gått som en klocka.