Här är ditt år på SweClockers!

Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Javisst, jag brukar formatera minnet innan jag lägger in firmwaren så känns det säkrare.

Nu är den uppdaterad tog nog mindre än 5min
Laddade ner med min samsung a9+ gjorde en mapp LG_DTV och packade upp på sd kortet tog det satte i en usb läsare in i tvn

Permalänk
Medlem

Efter dryga 2 veckor på 77" så kan jag bara instämma på precis alla de tusentals inlägg i olika trådar på forumet och internet om att alltid gå för den större storlek 😅

Man vänjer sig extremt snabbt och kan aldrig tänka mig gå ned i storlek igen. Även om 65" känns som sweet spot i pris så är det värt mellanskillnaden upp till 77". Steget till 85" är nästan dubbla prislappen.

Har då använt en Acer predator X34 för film och spel senaste åren...... Och redan så bekväm med 77" att det känns som jag aldrig kollat på något annat 😂

Testade även koppla in extern hårddisk med film och köra den inbyggda media player, gick fint!

Permalänk
Medlem

Chromecast och FILMMAKER MODE i dolby vision enda märkbara skillnader webos23 VS webos24

Permalänk
Skrivet av Joab:

Chromecast och FILMMAKER MODE i dolby vision enda märkbara skillnader webos23 VS webos24

Upplever du bilden bättre i filmmaker mode med dolby vision?

Permalänk
Medlem

Den blir mörkare så jag använder filmhemma

Permalänk
Medlem

Så cinema bytte namn till Filmmker mode,med exakt samma inställningar?😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Så cinema bytte namn till Filmmker mode,med exakt samma inställningar?😅

Den är ny i Dolby Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

Den är ny i Dolby Vision

Ersatte Cinema, verkar vara exakt samma inställningar som innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ersatte Cinema, verkar vara exakt samma inställningar som innan?

Tidigare fanns Filmhemma nu finns Filmmakermode också

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har inte följt hur informationen har rört sig vid den här uppdateringen och "lanseringen" av Filmmaker mode i DV. Men jag misstänker att det inte är något nytt som lanserats eller något konkret tekniskt som förändrats utan att det är just en namnbyte och ett förtydligande så att det alltid heter "Filmmaker Mode" oavsett om man kör SDR, HDR10-vanilj eller DV. Du som konsument slipper nu fundera på vilket DV-läge som är det ekvivalenta till Filmmaker Mode eftersom det läget numera --- drumroll --- kallas just Filmmaker Mode. Är nog inte mer spännande eller mer speciellt än så.

Denna ändring har någonstans på vägen misstolkats och blåsts upp till att det är en större förändring och en teknisk nyhet. Så blir man besviken för att det inte alls är någon spännande ny funktion. Klassiskt skede för övrigt. Man blir besviken för att det hela inte lever upp till misstolkningen. Upplevt det så många gånger.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det är det väl bara ett nytt snabbval av bildläge när det är DV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har inte följt hur informationen har rört sig vid den här uppdateringen och "lanseringen" av Filmmaker mode i DV. Men jag misstänker att det inte är något nytt som lanserats eller något konkret tekniskt som förändrats utan att det är just en namnbyte och ett förtydligande så att det alltid heter "Filmmaker Mode" oavsett om man kör SDR, HDR10-vanilj eller DV. Du som konsument slipper nu fundera på vilket DV-läge som är det ekvivalenta till Filmmaker Mode eftersom det läget numera --- drumroll --- kallas just Filmmaker Mode. Är nog inte mer spännande eller mer speciellt än så.

Denna ändring har någonstans på vägen misstolkats och blåsts upp till att det är en större förändring och en teknisk nyhet. Så blir man besviken för att det inte alls är någon spännande ny funktion. Klassiskt skede för övrigt. Man blir besviken för att det hela inte lever upp till misstolkningen. Upplevt det så många gånger.

Det vore ju nästan konstigt om så inte var fallet kan man tycka

Skillnaden mellan Dolby Vision Cinema (vänster) och Cinema Home (höger) på en LG G3 77":

Så om man inte tittar i väldigt ljusa miljöer skulle jag hålla mig till Cinema / Filmmaker mode.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Calle:

Det vore ju nästan konstigt om så inte var fallet kan man tycka

Skillnaden mellan Dolby Vision Cinema (vänster) och Cinema Home (höger) på en LG G3 77": https://i.imgur.com/jGKd2hF.png

Så om man inte tittar i väldigt ljusa miljöer skulle jag hålla mig till Cinema / Filmmaker mode.

Ja, Cinema Home/Film Hemma har alltid varit LG:s HDR-läge för ljusa rum. Det var dock inte alls det läget jag tänkte på eller resonerar runt.

Det var att Dolby Vision Cinema nu heter Dolby Vision Filmmaker Mode (?) och den enda skillnaden är just detta. Namnet. Och att besvikelsen runt detta som uttrycks i tråden kommer av att man själv misstolkat (eller någon annan misstolkat åt en) att denna ändring skulle vara något mer, någon ny teknisk finess eller liknande. När det inte är mer än ett namnbyte i förtydligande syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, Cinema Home/Film Hemma har alltid varit LG:s HDR-läge för ljusa rum. Det var dock inte alls det läget jag tänkte på eller resonerar runt.

Det var att Dolby Vision Cinema nu heter Dolby Vision Filmmaker Mode (?) och den enda skillnaden är just detta. Namnet. Och att besvikelsen runt detta som uttrycks i tråden kommer av att man själv misstolkat (eller någon annan misstolkat åt en) att denna ändring skulle vara något mer, någon ny teknisk finess eller liknande. När det inte är mer än ett namnbyte i förtydligande syfte.

Ja på min C3 ersatte DV FMM det tidigare läget DV Film. Precis som du är inne på trodde nog många att det skulle innebära en förbättring men det är bara namnet som har ändrats, av det jag kan se.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Precis, bara namnbyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Exakt så. Men tänkte att det kunde vara bra att förtydliga skillnaden mellan FMM/Cinema/Biosalong och Cinema Home/Film hemma 👍

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Löst: stängde av och drog ur strömsladden och lät den ligga ett par sekunder och sen på med allt igen och nu litar det 👍

Hmm gjorde uppdateringen nu då den frågade och den fanns via inställningar. Allt ok men vanlig live tv funkar inte… får svart bild och sen ikonen ”Enbart data”
Några förslag? Har tv via Tele2 (gamla comhem)

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Löst: stängde av och drog ur strömsladden och lät den ligga ett par sekunder och sen på med allt igen och nu litar det 👍

Hmm gjorde uppdateringen nu då den frågade och den fanns via inställningar. Allt ok men vanlig live tv funkar inte… får svart bild och sen ikonen ”Enbart data”
Några förslag? Har tv via Tele2 (gamla comhem)

Gör en ny kanalsökning funkar inte det fabriksåterställning

Permalänk
Skrivet av Joab:

Gör en ny kanalsökning funkar inte det fabriksåterställning

Som sagt det löste sig med att dra ur sladden och vänta ett par sekunder innan satte in den på nytt.

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Är det någon som använt destillerat vatten för att rengöra sin LG OLED? Jag brukar köra med glasögonputs men det lämnar spår som är hopplösa att bli av med. Vill bli av med detta helt och undrar om destillerat vatten kan ha bättre effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det någon som använt destillerat vatten för att rengöra sin LG OLED? Jag brukar köra med glasögonputs men det lämnar spår som är hopplösa att bli av med. Vill bli av med detta helt och undrar om destillerat vatten kan ha bättre effekt.

Jag har alltid kört vatten och microfiberduk på både skärmar, olika tv-apparater som plasma, led och nu även oled. Nån gång fick jag med fläckar, men då visade sig att duken hade blivit konstig, så efter bytet så blev det bra.

Lg säger såhär
Lärde mig tydligen ett nytt ord med lukewarm = ljummet

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Bildexpert 📺

Kranvatten varierar med vattentäkterna där man bor och skicket på rören. En del får spår efter kranvatten, andra inte. Vill man undvika detta så är destillerat vatten just destillerat vatten och fri från de mineraler och salter som varierar med kranen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

ROGGE är bra.

https://amzn.eu/d/8iPjEQ4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kranvatten varierar med vattentäkterna där man bor och skicket på rören. En del får spår efter kranvatten, andra inte. Vill man undvika detta så är destillerat vatten just destillerat vatten och fri från de mineraler och salter som varierar med kranen.

Japp, har testat kranvatten och det var inte alls bra.

Skrivet av Ugga:

Får du skärmen helt fri från spår med Rogga?

Permalänk
Medlem

Jag kör klassikern. Ren mikrofiberduk, andas på fläcken och torka av. Repetera om behov finns.

Tur nog så verkar kranvattnet hos mig vara rent nog för att inte lämna fläckar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Japp, har testat kranvatten och det var inte alls bra.

Får du skärmen helt fri från spår med Rogga?

Jag har inte fått det. Men jag använder oftast bara en ren mikrofiberduk om det inte är något värre som barnen råkat kladda eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En klassiker är vattnet från torktumlartanken. Inte fullt lika rent som destillerat vatten, men snudd på och man har det hemma. Kan innehålla lite ludd, men det kan man sila bort.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Alltid gjort rent med torr mikrofiberduk, funkat bra, vågar inte ha nåt annat
Nån gång har det väl varit nån fläck, mem räckt andas på det och använda m.fiberduken

Permalänk
Medlem

Våtservett plus dammtrasa (bra mot barns fingeravtryck), alltid gnuggat lätt och löst. Blir 100 % rent.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min 65" C3 i snart ett år nu. En trevlig TV som jag i stort är nöjd med, men WebOS och framförallt LGs förbannade uppdateringar och naggande om uppdateringar drar ner betyget. Uppdateringar i tid och otid och de flesta leder till att något strular som man måste dona med, påfallande ofta slutar ljudet över ARC funka, vid en uppdatering slutade tom kanal +/- funka, så fort man tryckte på nån kanalknapp så hoppade TV:n in i IP-TV menyn...

De flesta uppdateringarna ger intryck av att LG mest verkar vilja pusha mer reklam till mig och därför tjatar om uppdateringar varenda gång TV slås på. LG känns idag som en invasiv art i mitt privatliv och denna TV gör sig bäst när den hålls i kort koppel offline.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"