Permalänk

Ny dator 20-23k

Hej!

Nu är det dags att köpa mig en ny dator och jag har plockat ihop följande delar.
https://www.inet.se/kundvagn/bild/ICgxAR5OBbU02w5Eu_DSj2epKQY...

Tycker ni att det ser bra ut?
Jag kommer spela 1440p med 144hz-skärm (Vill helst ha Nvidia för Gsync-skärmen)
Hade ni gjort något annorlunda?

Warzone, nya Battlefield, är väl några titlar som kommer att spelas.

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, men det fattas ett moderkort.

Hade även bytit nätagg, RMe är kända för att ha coilwhine.

Smaksak men lägg till någon hundring för Kingston Renegade 2TB istället.

Vattenkylningen passar enbart i fronten på det chassit, så att du är med på det.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Vattenkylningen passar enbart i fronten på det chassit, så att du är med på det.

Haha ja jäklar!
Tack för svar jag får lägga till det!

Tack för informationen kring vattenkylningen det hade jag inte en aning om.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket för pengarna.

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/XigxAe8cYEp4681AocQEu3h5SzA...
Nu har jag uppdaterat kundvagnen. Nu borde man kunna sätta radiatorn i taket på chassit om det är 240 storlek?

Permalänk

Det kan vara värt att inte köpa alla delarna från samma ställe, vissa av dem kostar mindre någon annanstans

Exempelvis hade du sparat några hundra om du köpte processorn på Netonnet

Visa signatur

PC: i5 12400F || RTX 3060 12GB || 16GB (2x8) 3600MT/s DDR4 || 500GB M.2 NVMe SSD || Kingston SATA SSD:s (1x 480GB, 1x 960GB)||

Permalänk
Skrivet av Exploctopus:

Det kan vara värt att inte köpa alla delarna från samma ställe, vissa av dem kostar mindre någon annanstans

Exempelvis hade du sparat några hundra om du köpte processorn på Netonnet

Ja jag är lite kluven om jag ska bygga den själv eller låta Inet göra det.
Var längesen jag gjorde det nämligen.

Men om jag bygger själv så kommer jag definitivt kolla runt på olika butiker under BF

Permalänk
Medlem

Jag hade sparat in på processor och valt bättre grafikkort då 1440p kräver mer av grafikkort och mindre av processor.
Warzone i 1440p till exempel ligger på 200+ fps med ryzen 7500f och rtx 4090 vilket innebär att processorn inte skulle flaskhalsa ditt grafikkort.
Det finns såklart undantag om man vill spela spel som kräver bättre processor.

Permalänk
Medlem

Ägt två RMe. Båda hade coilwhine.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/XigxAe8cYEp4681AocQEu3h5SzA...
Nu har jag uppdaterat kundvagnen. Nu borde man kunna sätta radiatorn i taket på chassit om det är 240 storlek?

Ja precis, en 240MM radiator passar i toppen på det chassit. Så det blir skitbra.

Jag är säkert biased då jag i princip har exakt samma dator som du plockat ihop, men det ser jättebra ut.

Som sagt hade jag bytt hårddisk till antingen Kingston Renegade, KC3000 eller SN850X då jag inte har någon erfarenhet av NV3, men den funkar säkert jättebra.

Ta även 850G utan L på nätagget för det är en mycket bättre modell. Den har semipassiv kylning (fläkten står stilla tills en last kommer, typ spel) och fläkten är mycket tystare på den modellen. Enda fördelen med 850GL är att den är 1CM kortare & billigare, men är mer högljudd, och har inte semipassiv kylning.

Sen har jag glömt att säga, jag hade också tagit 9800X3D istället för 7800X3D. Du kommer nog behöva uppdatera BIOS i förhand innan du sätter i processorn, men det moderkortet har USB Flashback, så du kan installera nytt BIOS utan en processor isatt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440