Skrivet av Bengt-Arne:
Helt brutet är det väl inte mellan (ARMv8-A och uppåt) AArch64 och AArch32 då AArch64 stipulerar bakåtkompatibilitet med AArch32, något om jag nu förstått det rätt, Apple inte har bibehållit med Mx = Apple kör ren AArch64 utan AArch32.
Rätta mig om jag har fel
Det är en missuppfattning väldigt många verkar ha. AArch64 och AAarch32 är två helt separata ISA, de använder olika binärkodning av instruktioner och skiljer sig rätt mycket i sin design. De är inte mer lika än vad AArch64 och RISC-V är.
Så till skillnad från t.ex. x86 där x86_64 är en utökning av x86 så är AArch64 inte en utökning av AArch32. Ingen av de moderna högprestande ARM64 kan köra 32-bit Arm (A32).
Och är just när man släppt stödet för att köra A32 (nästan alla tidiga ARM64 modeller kunde även avkoda A32) som perf/Hz gått genom taket. Bara för att fatta varför jag (som är långt mer CPU-intresserad än gaming-PC intresserad, bl.a. då det jag gör som är prestanda-begränsat är i 9 fall av 10 just begränsat av CPU) anser att x86_64 håller tillbaka utveckling:
Kolla på senate generation av laptop/mobil-CPUer. Är inte bara Apple som nu är, i absolut tal, snabbare än Intel och AMD. Det är även Qualcomm (Snapdragon X gen 2) och Arm (Cortex X925). De senare två är inte på Apple M4 nivå, men de är båda CPUer designad för högpresterande Android mobiler som har ungefär samma ST-prestanda som desktop Zen 5 och Lion Cove!!!
Så på laptopnivå är AMD/Intel inte längre på pallen, de fightas om 4:e platsen...
Skrivet av Bengt-Arne:
Själv så hoppas jag en aning att just Intels och AMD's samarbete, mynnar ut i att dom skrotar alla gamla lik i garderoben och snitslar ut en väg framåt.
Å andra sidan så är jag ej heller nöjd med Risc-V, deras utökningar i form av moduler är snyggt, men samtidigt så utökas antalet instruktioner lite som ohyra, precis som i alla moderna arkitekturer.
Om x86 ska fortsätta vara relevant måste man städa och förändra en hel del. Just det är ju planen med Intel APX (som jag förstår ingår i AMD/Intel samarbetet). Problemet med APX är: det finns inte i kisel än, och när det finns i kisel är det ändå värdelöst innan programmen kompileras om så de utnyttjar APX.
Vet inte om jag hoppas eller förfasas över det, för det lär bli ett lyft men lär knappast bli lika bra som en "ren omstart".
Men om vi får fortsätta dras med x86 (tyvärr rätt sannolikt) och jag kommer köpa en ny x86 CPU så lär det bli efter APX implementerats (kan hända i Zen 6 och verkar hända efter Nova Lake för Intel, så whatever Lake som släpps 2026).
För desktop har jag just nu i7-5995C, i7-8559U, 3900X, 5950X och grabben har 5600X och 7800X3D. Får räcka ett tag (absurda är att M3 Max laptop:en kör x86_64 program lika snabbt eller snabbare än 5950X...).
Skrivet av Bengt-Arne:
Däremot så hoppar jag in emellanåt och förkovrar mig en aning, jag har inte all tid i världen och ej heller orken att riktigt hänga med.
Slutar nog att jag bara accepterar den arkitektur som marknaden så småningom väljer, som med x86 en gång i tiden. Fastän x86 var långt ifrån en optimal arkitektur när den kom.
Min favorit då var NS160xx, var samtidigt som jag lärde mig att ekonomer aldrig skall lägga nosen i hårdvaruutveckling.
Oavsett, har du sett/hört om Olof Kindgrens RISC-V-processor vid namn "Serv"?
Ett riktigt fartmonster på 60 kHz och 6 mW
Har läst om den, kul projekt men kanske inget som får RISC-V att komma relevant närmare high-perf desktop...