Krisdrabbade Northvolt ansöker om rekonstruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Företaget i fråga (Wuxi lead) bedriver sin försäljning via ett europeiskt dotterbolag, så antagligen är det de som räknas som distributören.

När det gäller menyer och liknande så ska de översättas, eller ha lättfattliga piktogram, enligt samma regelverk.

Det kan hända att man kommer runt det genom att översätta menyerna i bruksanvisningen. Men det finns krav på att de ska vara lättanvända, så jag tror inte att det skulle vara godtagbart med kinesiska tecken eftersom de är svåra att leta upp i en manual.

Jo fast ni har raljerat nu på 2 sidor med inlägg (och det här är jag rätt säker på att jag har läst förut, här på SweC) att menyerna är på kinesiska, och att det är ett sätt för kinesiska staten att sabotera för Northvolt.
Nu visar det sig att det finns/kan finnas helt rimliga förklaringar till detta.

Det är därför den där "kina-skräcken" är så löjlig. Det är modern rasism helt enkelt (duktigt påpekat av traditionell gammelmedia, så ni är i gott sällskap)

Och det är ju väldigt talande att om man Googlar lite på det här, så kommer det upp mängder av artiklar i ämnet, som alla är från det senaste halvåret, och som alltså dök upp precis när Northvolt började behöva något att skylla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej, jag invände emot att dom hade vunnit striden mot ICE, och att dom är framtiden, vilket är ett löjeväckande påstående med tanke på att dom har en marknadsandel på <3%

Bara för att det fortfarande finns skrivmaskiner så är det ingen som skulle få för sig att påstå att dom är framtiden. Lika felaktigt är det alltså att påstå att elbilar är framtiden, vilket du påstod, även om det självklart kommer finnas elbilar.

Det är ju ingen rimlig människa som skulle påstå att ICE bilar kommer försvinna inom de närmaste åren så jag förstår inte riktigt hur du kunda göra den tolkningen Jag skrev att elbilar är här för att stanna. Jag tror också att de kommer fortsätta ta marknadsandelar ett bra tag framöver, hur länge vet jag dock inte och hur stor marknadsandel det blir så småningom vet jag ju inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag vurmar inte för dom, jag är tämligen neutral. Dom är ett faktum. Precis som jag förhåller mig till vilken annan människa jag möter på stan, jag är inte rädd för hen, jag vurmar inte för hen.

Nej men inställningen jag har har inget direkt med rädsla eller osympati att göra.
Snarare oro att våra styrande har en oförmåga att tänka långsiktigt.
Sätter sig i knäet på diktaturer som Ryssland, som mång a länder i EU gjort innan den fullskaliga invasionen men efter krim anekteringen vilket är skandal.
Kina har ofentligheten och privatsektorn fjäskat för i decennier trots varningar om spioneri, sabotage och hot.
Inte tala om hur bla Ryssland och Kina behandlar sina egna.

Man kan inte vara osympatisk mot diktaturer är det första jag tänker.
Man ska inte vara naiv.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jo fast ni har raljerat nu på 2 sidor med inlägg (och det här är jag rätt säker på att jag har läst förut, här på SweC) att menyerna är på kinesiska, och att det är ett sätt för kinesiska staten att sabotera för Northvolt.
Nu visar det sig att det finns/kan finnas helt rimliga förklaringar till detta.

Det är därför den där "kina-skräcken" är så löjlig. Det är modern rasism helt enkelt (duktigt påpekat av traditionell gammelmedia, så ni är i gott sällskap)

Jag tror att du blandar ihop mig med någon annan. Jag är skeptisk till påståendena om att man inte kunnat använda maskinerna på grund av att dokumentation och menyer skulle vara på kinesiska, eftersom det inte är tillåtet att leverera industriella maskiner på det sättet i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Vi får väl se hur det är om 5-10 år. Jag är övertygad om att man gått tillbaka till bensin och diesel då och att det pratas tyst om elbilsfloppen.

Vilken flopp? Försäljningen går upp hela tiden i Sverige. Förra månaden var 40% av nysålda bilarna i Sverige ren el. Källa

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Drömmare och sol-o-vårare bygger enormt luftslott utan sakkunskap. Tätar alla hål med lån.

Who could have seen this coming?

Låt skiten gå i konkurs. De skall inte ha ett öre och Skellefteå kommun borde avgå efter att först ha blivit offentligt utbuade på torget.

Shame! Shame! Shame!

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Öppnar era hjärtan plånböcker.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vilken flopp? Försäljningen går upp hela tiden i Sverige. Förra månaden var 40% av nysålda bilarna i Sverige ren el. Källa

Ja, det är väl dom som har råd som köper nu. Den är ändå en högst begränsad andel som har råd att köpa såna bilar så det kommer inte fortsätta växa. Om tio år eller så då kommer folk stå där med bilar där batteriet lagt av och elbilar som inte går att sälja på begagnatmarknaden för att det kostar flera 100 tusen att byta batteri.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Skrivet av Iskra:

För att få säljas i Sverige så behöver det finnas svensk dokumentation. Engelska är inte ett krav.

Vad baserar du detta på? Väldigt mycket teknik som säljs i sverige har inte svensk dokumentation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad baserar du detta på? Väldigt mycket teknik som säljs i sverige har inte svensk dokumentation.

Läs gärna tråden, det står väldigt tydligt vilket regelverk som avses.

Permalänk
Skrivet av dool:

Ja, det är väl dom som har råd som köper nu. Den är ändå en högst begränsad andel som har råd att köpa såna bilar så det kommer inte fortsätta växa. Om tio år eller så då kommer folk stå där med bilar där batteriet lagt av och elbilar som inte går att sälja på begagnatmarknaden för att det kostar flera 100 tusen att byta batteri.

Det kommer inte kosta flera hundratusen om några år att byta batteripack sen verkar ju 8 - 10 åriga teslor ha 85% kapacitet kvar. Ju fler som skaffar en sak desto snabbare sjunker priset.
får se hur ICE mår när regeringens 6 miljarder satsning på temporärt sänkt reduktionsplikt kommer tillbaks 2026 😊 jag får elbil I tjänst (hantverkare) och vi går plus varje månad på att skaffa elbil på leasing.

Min ford transit custom kostar ca 17k/mån med diesel+högre skatt och nya id buzz är ca 13.5k med driftkostna om 9kr/milen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Läs gärna tråden, det står väldigt tydligt vilket regelverk som avses.

Hittade dokumentet det är intressant: https://www.emcstandards.co.uk/files/20181218-_emc_guide__fin...

För mig är det ett SBS fel att använda ett språkval som i all hast kastades fram väldigt otestat istället för att använda engelska. Nu kanske de inte hade engelska heller, men det är ganska självklart att svenska ej var med som standard.

Jag själv inom mjukvara läser aldrig någonsin svensk version av manual om programmet har sitt ursprung någon annanstans. Enda undantag skulle vara tekniska saker enligt "svensk standard" som kan vara svårt att tolka på engelska.

Senast köpte jag en batteritestare på en jättekänd svensk butik. Språkval svenska och de hade översatt både Charge och Health med ordet laddning och enhet % om jag minns rätt, det var svårt att tolka informationen när det var fel beskrivning framför mätvärderna. Men så slog man bara över till engelska och då står det som de ska stå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Det där är bara lösa spekulationer. På Tesla model S så har det visat sig att efter 25000-30000 mil så har batterierna 90% kapacitet fortfarande. De flesta märkena garanterar batteriets kapacitet under hela garantitiden.

I snitt så tappar batterierna idag i snitt 1,8% i kapacitet per år de första 5 åren och sen trappar kurvan av och degraderingen går mycket långsammare.

Sen om 40% av bilarna som säljs är elbilar så visar ju det ju att det inte är en högst begränsad andel.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

För att hela soppan borde göra alla som betalar skatt i det här landet rätt upprörd.

Jag kan hålla med dig. Det mycket skatt. men samtidigt är det ett stort plus driv för Norrbotten. Bra med att VD fick sluta, och jag hoppas det blir konsekvenser av rekonstruktionen.
Min skatt har gått till sämre saker, mycket sämre.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Hittade dokumentet det är intressant: https://www.emcstandards.co.uk/files/20181218-_emc_guide__fin...

För mig är det ett SBS fel att använda ett språkval som i all hast kastades fram väldigt otestat istället för att använda engelska. Nu kanske de inte hade engelska heller, men det är ganska självklart att svenska ej var med som standard.

Jag själv inom mjukvara läser aldrig någonsin svensk version av manual om programmet har sitt ursprung någon annanstans. Enda undantag skulle vara tekniska saker enligt "svensk standard" som kan vara svårt att tolka på engelska.

Senast köpte jag en batteritestare på en jättekänd svensk butik. Språkval svenska och de hade översatt både Charge och Health med ordet laddning och enhet % om jag minns rätt, det var svårt att tolka informationen när det var fel beskrivning framför mätvärderna. Men så slog man bara över till engelska och då står det som de ska stå.

Japp ingen människa läser manualer på svenska.... Engelska/tyska är oftast huvudspråket

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Skrivet av Swedishchef_90:

Japp ingen människa läser manualer på svenska.... Engelska/tyska är oftast huvudspråket

Nej, det är fel dokument.

För att citera mig själv från tidigare intråden:

"Citat från AFS 2008:3, som är den svenska implementeringen av EUs maskindirektiv:

19 § En distributör som för in en maskin i Sverige ska
a) tillhandahålla en översättning till svenska, enligt bilaga 1, punkt 1.7.4.1 b), av ”Bruksanvisning i
original” om den inte är på svenska

Produkterna som detta gäller för är industriella maskiner och tillbehör till dessa."

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Nej, det är fel dokument.

För att citera mig själv från tidigare intråden:

"Citat från AFS 2008:3, som är den svenska implementeringen av EUs maskindirektiv:

19 § En distributör som för in en maskin i Sverige ska
a) tillhandahålla en översättning till svenska, enligt bilaga 1, punkt 1.7.4.1 b), av ”Bruksanvisning i
original” om den inte är på svenska

Produkterna som detta gäller för är industriella maskiner och tillbehör till dessa."

Och jag upprepar, ingen vettig människa läser en översatt manual till svenska då det är 99% fel översatta då personen kört Google translate rakt av, även på ord vi använder i fack termer.

Finns engelska eller tyska så är dem att föredra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och jag upprepar, ingen vettig människa läser en översatt manual till svenska då det är 99% fel översatta då personen kört Google translate rakt av, även på ord vi använder i fack termer.

Finns engelska eller tyska så är dem att föredra

Läs dem på vilket språk du vill, men kravet är att de ska finnas på svenska.

Anledningen till den här diskussionen är att det spridits rykten om produktionen på Northvolt inte kommit igång ordentligt eftersom maskinerna man köpt från Kina skulle ha instruktioner och gränssnitt på kinesiska.

Jag menar att detta är företagsvärdens motsvarighet till "hunden åt min hemläxa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag menar att detta är företagsvärdens motsvarighet till "hunden åt min hemläxa".

Helt enig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Priset spelar ingen roll eftersom man jämför med övriga producenter, om du är vadå, 10 gånger dyrare när priset är lågt så kommer du vara 10 gånger dyrare även när priset är högt.

Eh? Priset avgör om det är värt att producera eller inte, inte vad andra har för kostnader. Om det är värt att producera vid X världsmarknadspris och det kostar dig X/2 per ton att producera. Så spelar det ingen roll om någon annan producerar för X/5 per ton så länge dom inte kan driva ner priset så att du blir olönsam. Det betyder bara att dom har bättre marginaler och högre lönsamhet.

Norsk olja är dyrare att producera än den dom pumpar i Mellanöstern. Antar att det inte är värt för Norskarna att pumpa då heller? Trots att dom gör vinst vid dagens oljepris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Eh? Priset avgör om det är värt att producera eller inte, inte vad andra har för kostnader. Om det är värt att producera vid X världsmarknadspris och det kostar dig X/2 per ton att producera. Så spelar det ingen roll om någon annan producerar för X/5 per ton så länge dom inte kan driva ner priset så att du blir olönsam. Det betyder bara att dom har bättre marginaler och högre lönsamhet.

Norsk olja är dyrare att producera än den dom pumpar i Mellanöstern. Antar att det inte är värt för Norskarna att pumpa då heller? Trots att dom gör vinst vid dagens oljepris.

Absolut, förutsatt att du har kunder.

Det är ju samtidigt en rätt kass jämförelse då man började pumpa när marginalerna var större (och därmed kunde skaffa sig kunder)

I dagsläget står man inför minskande marginaler och överlag minskade leveranser sedan 1980-talet, så om du hade stått med 0 öppna fält idag med den kunskapen har jag svårt att tro att man hade plöjt ner de miljarder som hade krävts för att ens komma igång

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Pumpa bara in lite mer pengar så går det säkert. Problemet är att dom måste producera. Skit in, skit ut.

Problemet är också att det verkar vara en jävligt farlig plats att arbeta på.

Permalänk
Medlem

Alltså de tillverkar enbart bilbaterier, varför hamnade denna nyheten på Sweclockers?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av Quorthon:

Alltså de tillverkar enbart bilbaterier, varför hamnade denna nyheten på Sweclockers?

För detta är ett teknik forum?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du håller inte med att de är här för att stanna? När ska de försvinna då?

Hade du inte slrivit mer? Vad har de redan vunnit? När de försvinner kan jag inte svara på. Kanske aldrig ens på 100 år. Men elbilar är på tok för klumpiga, sällsynta material, för mycket energi = farliga. Och troligtvis kommer batterierna bara lagra mer och mer energi och innebära större risk i takt med att dom blir fler ocskå. Listan kan göras hur lång som helst. El bilar är ingen gud som kommer rädda planeten som många tror.
Jag tror på mångfald och alternativ. Vi kan inte bara förlita oss en energikälla. Ett tag var det etanol som skulle rädda oss. Sen blev det diesel. Och nu är vi på elbils eran.

Låt säga att elbilarna börjat rulla 30 000 mil och gått efter fina salt vägar, varit med om diverse g-krafter, vibrationer. Hur tror du batterierna och kablar mår efter det? En elbilsbrand är inget jag vill vara med om då branden går raskt genom hela underredet. Sitter du i bilen och måste ut måste man ta sig genom lågan. Tar man en fossil bil så går branden relativt långsamt jämförelsevis. Som tur är verkar dom flesta bränder jag sett blivit när bilen laddas.

Trafikolyckorna ökar också med elbilar. Men som plus så verkar snitthastigheten minska på förarna med elbilar.

Men man bör välja fordon efter behov. Bor man i en stad så skulle en liten elbil helt klart vara bra. Men ute på landsbygden sämre.

Man ska också ha i åtanke att kör man lite kanske en elbil heller inte är bra. Då batteriet kräver underhåll i form av värme och laddning på vintern. En fossilbil kan man i princip bara lossa batteripolen och se till att batteriet inte fryser och sen låta den stå åratals utan skada. Om inte annat köpa nytt blybatteri för 700-2000 kr.

Så jag kan inte på något sätt säga att jag ser någon vinst. Men inte förlust heller, då man bland annat slipper avgaser städer.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

oavsett vilket så är det en tragedi för skellefteå på många vis. 1600 anställda på en liten ort är en tung smäll. samtidigt sitter många med bostäder köpta under northvolt haussen där skellefteås bostadsmarknad varit hetast i sverige, som rimligtvis också borde falla i värde nu?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ju ingen rimlig människa som skulle påstå att ICE bilar kommer försvinna inom de närmaste åren så jag förstår inte riktigt hur du kunda göra den tolkningen Jag skrev att elbilar är här för att stanna. Jag tror också att de kommer fortsätta ta marknadsandelar ett bra tag framöver, hur länge vet jag dock inte och hur stor marknadsandel det blir så småningom vet jag ju inte heller.

Jag tror hybrider både är något och kan bli större marknad än vad det är idag.

Dels kan ett relativt litet batteri ändå göra någon skillnad.

Exempelvis nya Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid som har ett batteri på bara 2kWh.
Gamla Carrera GTS hadde dubbelturbo (ingen hybrid).
Nya Carrera GTS har en elmotor i växellådan och sen en singelturbo som också har en elmotor i turbon. Detta drivs at ett 2kWh batteri som laddas när man kör.
Detta system gör att nya GTS får mer effekt och är mer responsiv än gamla GTS trots att nya GTS bara väger 50kg mer.

New 911 Hybrid vs Old 911: DRAG RACE
(I första racet så fick Mat en dålig start i nya GTS, men vann ändå. Se andra racet)

Sen alla plugin hybrider.

Jag tror att för många räcker det med en räckvidd på enbart el på någonstans 5-10 mil för att hantera vardagen.
Kunna köra fram och tillbaka till jobb och göra något ärende och så.

Säg om man skulle köra 10 mil om dagen 7 dagar i veckan så hade det blivit 70 mil i veckan.
Gör man det i 52 veckor blir det 3640 mil.
Jag tror ändå det är många som kör mindre än 3500 mil om året.

Om man kör mindre än 3500 mil om året och kan ha minst 5 mils elräckvidd per dag så skulle ändå körningen på el kunna vara en betydande del av ens körning.

Samt körning i hybridläge, där ICE motorn är igång, men ändå kan få lägre förbrukning av att elmotorn hjälper till, framförallt vid acceleration, uppförsbackar och stadskörning.

Jag har ren bensinare och kan visa tillfällig förbrukning vad bilen drar just nu.
Framförallt i hastigheter under 40-50km/h är det jättesvårt att köra bränslesnålt.
Bara man behöver accelerera litegrann brukar tillfälliga förbrukningen sticka iväg.
Har många gånger önskat att bilen hade en liten elmotor som åtminstone kunde hjälpa till vid stadskörning.

Sen med hybrid, även plugin hybrid, så har man fördelen av att man kan tanka som vanligt och inte är beroende av att ladda.
Säg om man bor i lägenhet och totala mängden elbilar och hybrider är större än mängden laddplatser inom gångavstånd från bostaden?
Inget jätteproblem för man är inte beroende av laddning.
Man kan ladda när det finns tillgängligt, men man är inte beroende av det.

Hybrider behöver också batteri.
Men det är ju skillnad på om man behöver ett 10kWh batteri eller ett 100kWh batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Jag kan hålla med dig. Det mycket skatt. men samtidigt är det ett stort plus driv för Norrbotten. Bra med att VD fick sluta, och jag hoppas det blir konsekvenser av rekonstruktionen.
Min skatt har gått till sämre saker, mycket sämre.

Fd VDn är väl kvar som ”senior rådgivare” och har även en plats i styrelsen…känns tryggt för hittills har det ju gått så bra.
Storslagna planer som bygger på luftslott.
Eller kanske kejsarens nya kläder..
Men också konstigt att riskkapital + skattemedel satsas så lättvindigt.
Kanske skulle man dra igång någon ”Startup”..😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Absolut, förutsatt att du har kunder.

Det är ju samtidigt en rätt kass jämförelse då man började pumpa när marginalerna var större (och därmed kunde skaffa sig kunder)

I dagsläget står man inför minskande marginaler och överlag minskade leveranser sedan 1980-talet, så om du hade stått med 0 öppna fält idag med den kunskapen har jag svårt att tro att man hade plöjt ner de miljarder som hade krävts för att ens komma igång

Vad man står "inför" kan man aldrig fullt ut veta. Vet man alltid priset imorn och nästa år är det ju bättre bara spekulera i Terminspriser istället för att faktiskt producera?..

Du pratar om råvaruproduktion med att "skaffa" kunder som det vore något sorts varumärke.. Norrmännen prospekterar och öppnar nya fält även idag.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Vi får väl se hur det är om 5-10 år. Jag är övertygad om att man gått tillbaka till bensin och diesel då och att det pratas tyst om elbilsfloppen.

Det finns idag ingenting som pekar på att teknikutvecklingen plötsligt skulle gå baklänges. Det som är frågan här är ifall batteriproduktionen kommer göras inom Europa, eller om Kina tar den kakan med liksom dom gjorde med solcellsproduktionen från Europa och USA.

Elbilen är här för att stanna, oavsett vad du tycker, och oavsett hur det går för Northvolt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841