Intel Arc B580 "Battlemage" – bra spelprestanda för pengarna

Permalänk
Medlem

Jag får lite Snapdragon X Elite-vibbar. Det är en bra och intressant produkt, men samtidigt lite för lite och lite för sent för att vara riktigt relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Hela? Nej, även om de inte lanserar Arc dgpu har de laptops och igpu. Drivrutinsstöd tror jag fortsatt på ändå i några år. Sen om det är bättre/sämre än alternativet vet jag inte om, funkar ju fortfarande inte på vissa äldre spel.

4060 är 25% snabbare i RT enligt HuB, 6 spel.

Förlåt. Jag kom ihåg fel och det verkar inte finnas någon bekräftad information om nedläggning.
Tyvärr tror jag inte det går så bra för dem eftersom marknadsandelen är obefintlig. Vore bra om de kan fortsätta dock, för GPU-priserna behöver komma ner till mer mänskliga nivåer.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Om man tänker köpa ett Intel Arc B580 "Battlemage", bör man kolla vad ett beg RTX 3070 kostar.

Finns en på blocket för 3500kr. Resten är dyrare. Hur mycket är 11p mer i Pindex än b580, värt för den som vill köpa ett beggat kort? Det är frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Hela? Nej, även om de inte lanserar Arc dgpu har de laptops och igpu. Drivrutinsstöd tror jag fortsatt på ändå i några år. Sen om det är bättre/sämre än alternativet vet jag inte om, funkar ju fortfarande inte på vissa äldre spel.

4060 är 25% snabbare i RT enligt HuB, 6 spel.

Vilka äldre spel funkar inte Arc med? Känns som ingen gjort ett riktigt test med äldre spel. Men jag vet att det strulat med DX9 och 10 spel. Äldre spel än så kanske det funkar ännu sämre?

Permalänk
Medlem

Om man (imaginärt) staplar fem stycken B580 får man alltså samma prestanda som ett 4090 till ett lägre pris. Bra budgetval!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Den här Jonas verkar vara bra på att göra hårdvarutester.
Hoppas vi får se mer av honom.

Skrivet av SVclocker:

Öh har inte han testat i mer än 15 år på SweClockers eller är det en ny Jonas?

Jonas ÄR Mr Sweclockers, 25 år and still going strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Fast stod i nån tråd i morse att han ska sluta, så, ja ...

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wolfkin:

Inte fullt 25 år, men väldigt respektabla 16 och en del till. (Hur mycket till vet jag inte.)

Originalkommentaren var pga detta tråkiga meddelande:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728742-jonas-slutar-p...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SVclocker:

Öh har inte han testat i mer än 15 år på SweClockers eller är det en ny Jonas?

Skrivet av Wolfkin:

Well....

Kul med bra resultat från Intel för övrigt, hoppas att de säljer tillräckligt bra för att säkra framtida satsningar och att tredjepartsmodellerna håller sig i skinnet prismässigt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Märkligt att Battlemage halkar efter Nvidia i strålspårning när Alchemist håller jämna steg.
1080p verkar fortfarande inte skala upp FPS'en om man går ner från 1440p heller, precis som Alchemist.
Undra om det är PCIE 4.0 x8, 192-bit bussen som är orsaken, eller om det bara är drivrutiner.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Fenrisulvfan:

Märkligt att Battlemage halkar efter Nvidia i strålspårning när Alchemist håller jämna steg.
1080p verkar fortfarande inte skala upp FPS'en om man går ner från 1440p heller, precis som Alchemist.
Undra om det är PCIE 4.0 x8, 192-bit bussen som är orsaken, eller om det bara är drivrutiner.

RT-implementationen i Battlemage är bättre än Alchemist, men dock inte ihop med B580. Det har betydligt färre RT-kärnor än A750.

Men samtidigt kan man se förbättringen utifrån att A750 har 40 procent fler RT-kärnor än B580, men endast 15 procent högre råprestanda i RT.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något. Får se om nästa version ligger helt i klass med konkurrenterna? Känns som RT är ganska ointressant för dessa low-mid end kort? Vad får man ens användbar fps?
Kul att det nu blir 3 som slåss i lägre segmenten men otroligt tråkigt att det bara blir en i topp segmentet och vi vet ju hur det brukar bli när det inte finns någon konkurrens = Utveckligen stannar av markant och de mjölkar sin gamla teknik med nya namn istället.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Detta är bättre än jag väntade mig. Det här citatet från artikeln säger egentligen allt:

Citat:

Arc B580 är utan tvekan ett enormt mycket starkare kort än såväl Geforce RTX 4060 som Radeon RX 7600 när pixelantalet vrids upp, där modellen snarare ligger på nivå med Radeon RX 6700 XT i många fall.

Detta är i princip 6700XT. Lite svagare i 1080p, vilket är synd eftersom det är där det säkert kommer att användas, men i övrigt i princip likvärdig prestanda med lika mycket minne och snarlik energiförbrukning vid last (Intel är dock högre i idle). Eftersom man kan ana att Navi 44/8600 hamnar ungefär där i prestanda så blir det antagligen rätt jämnt i prestanda och det är ju bra för priserna. Det gör också att man kan hoppas att B570 får ett bra pris.

Både AMD och Nvidia höll sig som bekant ifrån att göra nedkapade varianter av sina minsta chip (Navi 33 respektive AD107) den här generationen, och den här konkurrensen skulle möjligen kunna ge oss ett "8500" och "5050 Ti" nästa gång. Annars lanserar de bara "7500" och "4050", dvs nedkapade versioner av de minsta chippen från den här generationen och säljer dem som low-end som 3050 nu.

Skrivet av deltascu:

Förutom drivrutinerna var största problemet med Arc Alchemist den höga idle-förbrukningen (70-75W för systemet!), något de lovade rätta till i nästa generation. Tyvärr verkar de inte har gjort det (65W jämfört med t.ex. RTX 4070 på 35W), om dagens siffror står sig.

Snacket var ju att de inte kunde klocka ner minnet eftersom de bara köpt in en GDDR6-controller och den saknar stöd för att klockas ner från mjukvaran. Om det här kortet har 4GB mindre minne så är det väl naturligt att idle går ner lite, så de har antagligen inte löst det problemet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ser ut som en lovande kandidat till min kärra, kör linux och wayland så nvidia går bort helt. Speciellt när jag ser hur tyst kortet är.

Är sugen på path of exile 2 så vore inte fel med ett dedikerat kort.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Vart läste du detta?

Moore's law is dead har kört samma visa typ 4 gånger per år dom senaste åren, att Intel skall lägga ner GPU. Tror senast han körde det häromdagen. Troligen hinner han med en till innan nyår.

Jag tycker det ser bra ut i graferna. Intel är fortfarande efter Nvidia rent tekniskt men det börjar jämna ut sig lite, inte lika mycket berg och dalbana mellan titlarna. RT prestandan är lovande, fortfarande inte Nvidia klass men det märks att dom satsar.

Jag tycker typ att det är så gott man kan göra på en gen 2 produkt. Första gen handlar om att få ut något som är funktionellt korrekt, nu skall det fungera i praktiken också, jag tycker dom levererar på det. Inställningen dom har till denna satsning är bra (att nå paritet med Nvidia till slut) och det är bara att köra vidare.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Ganska bra kort med adekvat mängd VRAM.

Det som verkligen begränsar Intel att gå ut ännu mer aggressivt med B580 är hur mycket mer kretsyta de behöver för att knappt slå 4060. Det kan inte vara mycket marginal på detta kortet när det har samma mängd VRAM och kiselyta som 4070.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Kanske den sista recensionen inom denna era av Sweclockers. Tack för allt!

Kortet i sig är inte så intressant, men det beror mest på att det jämförs med gamla kort

Hoppas mjukvara och drivrutiner fortsätter förbättras, och att det kommer kraftfullare kort framöver

Permalänk
Medlem

Tror de blir å pröva på en intel gpu, inte för gaming då. Men en 310 till htpcn, för varsin hdmi 2.0 till mina tv. Har delat skärm via wifi, men aldrigt fungerat 100% hela tiden.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Tycker idle-effekten ser lite hög ut, men det kanske är en driverfråga? Förhoppningsvis kan de stänga ner större delen av beräkningsenheterna när enbart webläsaren eller office-programvaran körs..

SweClockers har både mätning för hela systemet och för bara grafikkortet.
Men idle förbrukningen de redovisat är enbart för hela systemet.

Om vi kollar TechPowerUp istället som mäter grafikkortens förbrukning i flera scenarier:

Jag är inte säker på vad ASPM är.
Men vid enbart en skärm och aktiverat så är faktiskt B580 bland de strömsnålare dedikerade grafikkort.
Utan det aktiverat sticker det iväg.
Kan väl tycka att utan ASPM borde det ligga åtminstone 10W lägre, så det åtminstone ligger under 25W vid idle. Men som sagt ASPM verkar lösa det vid enkel skärm och idle om man kan aktivera det.

Många kort drar mer ström vid multimonitor.
Men Intel är fortfarande sämre på det än konkurrensen. Här verkar inte ASPM hjälpa lika mycket heller, även om det gör något.
Men Intel har åtminstone gjort förbättringar sen Alchemist.

Så det har gått i rätt riktning åtminstone. Även om det finns mer att jobba på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag är inte säker på vad ASPM är.
Men vid enbart en skärm och aktiverat så är faktiskt B580 bland de strömsnålare dedikerade grafikkort.
Utan det aktiverat sticker det iväg.
Kan väl tycka att utan ASPM borde det ligga åtminstone 10W lägre, så det åtminstone ligger under 25W vid idle. Men som sagt ASPM verkar lösa det vid enkel skärm och idle om man kan aktivera det.

Många kort drar mer ström vid multimonitor.
Men Intel är fortfarande sämre på det än konkurrensen. Här verkar inte ASPM hjälpa lika mycket heller, även om det gör något.
Men Intel har åtminstone gjort förbättringar sen Alchemist.

Så det har gått i rätt riktning åtminstone. Även om det finns mer att jobba på.

ASPM handlar i stort sett om att PCIe-länken sätts i ett strömsparläge när det inte sker någon kommunikation, det används ofta på laptops för att spara ström men sällan på desktops eftersom det har en del nackdelar p.g.a. det tar tid för PCIe-länken att vakna igen.

Intel har instruktioner för hur man slår på det, men dels så måste man hitta BIOS-inställningar som kan variera beroende på moderkort och dels så måste man göra inställningar i Windows. Så även om det är bra att det går att göra något åt det så lär de flesta användare inte använda eller ens känna till ASPM, och det är lite dåligt att de inte förbättrat sig på den punkten när deras konkurrenter klarar sig bra utan ASPM.

Permalänk
Medlem

Ser mycket bra ut, och med kommande förbättringar av drivrutinerna så tror jag faktiskt att det här kommer stå sig bra mot kommande rtx 5060 och rx 8600.
Glad att jag slog till, ska bli härligt att byta ut gamla burken med gtx 1050 2gb.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Ja, prestandan i högre upplösningar kom ju faktiskt som en överraskning.

Men som sagt, stora selling-pointen är >8GB för <$300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

ASPM handlar i stort sett om att PCIe-länken sätts i ett strömsparläge när det inte sker någon kommunikation, det används ofta på laptops för att spara ström men sällan på desktops eftersom det har en del nackdelar p.g.a. det tar tid för PCIe-länken att vakna igen.

Intel har instruktioner för hur man slår på det, men dels så måste man hitta BIOS-inställningar som kan variera beroende på moderkort och dels så måste man göra inställningar i Windows. Så även om det är bra att det går att göra något åt det så lär de flesta användare inte använda eller ens känna till ASPM

Tack för förklaringen

Ja då låter det mer tveksamt om man vill använda det.

Skrivet av perost:

och det är lite dåligt att de inte förbättrat sig på den punkten när deras konkurrenter klarar sig bra utan ASPM.

Nja, om du jämför

Idle
B580 34W
A580 40W

Multi-Monitor
B580 35W
A580 41W

Så då har de sänkt det med ca 6W.
Men säg om vi slänger in RTX 4090 och 4080

Idle
RTX 4080 14W
RTX 4090 22W
B580 34W
A580 40W

Multi-Monitor
RTX 4080 23W
RTX 4090 27W
B580 35W
A580 41W

Då är det klart att Intel ligger efter.
Skulle behöva sänka idle förbrukningen ytterliggare med ca 10-15W för att ligga någorlunda bra till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ser ju bra ut när man jämför med nuvarande generation, men den lär ju halka efter rejält när nvidia/amd släpper sina mellansegmentkort nästa år.

Inte säkert, sist nvidia släppte nya låg/mellansegmentkort var det verkligen "meh"

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara hunnit kolla LTT, DF, och HUB men dom verkar vara mera positivt inställda till B580 och det har sett bättre ut än tex 4060 i dom flesta spel, till och med hyfsat nära 4060ti i vissa fall.
Vet inte om Sweclockers 12900k spelar in här, jag tror dom tre jag kollat på har kört lite mera high end processorer från AMD.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av xc:

Nu har jag bara hunnit kolla LTT, DF, och HUB men dom verkar vara mera positivt inställda till B580 och det har sett bättre ut än tex 4060 i dom flesta spel, till och med hyfsat nära 4060ti i vissa fall.
Vet inte om Sweclockers 12900k spelar in här, jag tror dom tre jag kollat på har kört lite mera high end processorer från AMD.

Vi är inte CPU-bundna ihop med B580 i de spelen vi testar. Har inte hunnit kika runt så mycket på andras tester, men jag skummade HUB:s skrivna recension tidigare idag och de resultaten ser väldigt snarlika ut med våra om man tittar på ”12 game average” och jämför med prestandaindex.

Permalänk
Medlem

Hade den kostat 2995 hade det varit en killer : )

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bulan75:

Hade den kostat 2995 hade det varit en killer : )

Kostar 3390, det är väl rätt bra ändå?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14275236

Sett till pris/prestanda känns det som ett bättre köp än 4060 för snäppet mer pengar, och RX 7600 för snäppet mindre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ett trevligt kort för 2000-2300 kr.

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen helt ok för det priset. Men samtidigt, jag köpte ett 2080 Ti i början av 2019, och detta är typ på 80 % av det i prestanda, fem år senare. Ja, mycket lägre pris, men förmodligen mer än ett beggat 2080 Ti går för.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S