Omstart: Windows-programmen att installera först

Permalänk
Medlem

Bra tips i kommentarerna. Jag är så konstig och tycker om att installera system och hålla på. har winget, men installerar gärna för hand också.

Jag klarar mig inte utan en del saker och installerar i denna ordning typ:
Firefox + ublock + Bitwarden
Directory Opus!!!
Irfanview
Spotify
Autohotkey (mouse4 'framåt' = home, plus massa annat)
Powertoys (fanzy zones)
Rainmeter (för stor klocka på desktop)
Discord (eller ferdium som jag börjat använda istället)
Vs Codium (bytt från VSC, behöver inte så mycket plugin)

Sedan fyller man på när man kommer på vad man behöver.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gör en image av en sjysst installation? DISMTools eller DISM++ kan hjälpa till.

Tack, ska ha det i minnet och se på det när jag orkar sätta upp det igen.

Ironiskt nog var det att göra en backup av systemet som tog livet av det. Följde lite dåliga råd, och var ute på för lite djupt vatten, efteråt förstod jag att det inte var vad jag eftersökte över huvud taget.
Just den delen kan nog också påverka min enorma slappkänsla infor att installera på nytt.

Permalänk
Medlem

FanControl. Så man kan hantera alla sin fans.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pistage:

Tack, ska ha det i minnet och se på det när jag orkar sätta upp det igen.

Ironiskt nog var det att göra en backup av systemet som tog livet av det. Följde lite dåliga råd, och var ute på för lite djupt vatten, efteråt förstod jag att det inte var vad jag eftersökte över huvud taget.
Just den delen kan nog också påverka min enorma slappkänsla infor att installera på nytt.

Är också relativt slapp på sånt, men sitter gärna i VM's ... Tur man har en basic image man jobbar med och inte installerar så mycket ändå!

Citat:

7-Zip 24.09 (x64 edition) Igor Pavlov
Google Chrome Google LLC
HashCheck Shell Extension (x86-32) Kai Liu
HashCheck Shell Extension (x86-64) Kai Liu
Java 8 Update 431 Oracle Corporation
Java 8 Update 431 (64-bit) Oracle Corporation
Microsoft Edge Microsoft Corporation
Microsoft OneDrive Microsoft Corporation
Revo Uninstaller 2.5.7 VS Revo Group, Ltd.
UnCleaner Josh Cell Softwares Corporation
VLC media player VideoLAN
Plus mer MS-relaterat

Sen läggs till nedan, bla

Citat:

Microsoft Office LTSC Professional Plus 2024 - en-us
Steam, EA Desktop, Epic Games, PCSX2/Duckstation
Win Dynamic Theme
Spotify
Firefox
Parsec
medmera

Permalänk

Filhanterare :
MultiCommander (https://multicommander.com)
Samma stil som Total Commander fast gratis och Svensk utvecklat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Både Slack och Zoom skulle jag påstå gränsar till spionprogram, även om jag är fullt medveten om att vissa inte kommer kunna hålla sig ifrån mothugg här.

Tycker det är synd att Mattermost inte fått mer spridning. Men många här verkar föredra att bli spionerade på.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Tycker det är synd att Mattermost inte fått mer spridning. Men många här verkar föredra att bli spionerade på.

Handlar också om social tröghet: jag provade som experiment att sätta upp en Mattermostserver för familj och vänner, men det var helt enkelt ingen som började använda den, för alla andra fanns på andra tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Skapa en sticka som gör det mesta automatiskt istället... https://schneegans.de/windows/unattend-generator/

Min ominstallation:

Winget install:

• Valve.Steam

• Discord.Discord

• KeePassXCTeam.KeePassXC

• 9NCBCSZSJRSB (spotify)

• Microsoft.VisualStudioCode

• Microsoft.Powershell

Bubblare:

PowerToys - inte lika nödvändigt längre
Cinebench (Store)
Paint.Net (Store, köpt, trojänare sen urminnes tider)

Kör eventuellt ett tafatt script som tar bort några få inbyggda applikationer men brukar inte lägga energi på det hemma.

Har en share med alla portabla program, winscp hwinfo och några till som jag kopierar över och uppdaterar vid behov.

Gjorde det förr, inte haft orken nu för tiden.
Installerar tiny11, installerar vad jag saknar, uppdaterar och klonar disken..
Nästa gång jag ska installera en burk så kör jag bara in disk kopian och byter cdkey, done

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Jag gillar överlag Steam men tycker det har allt för rörigt och konstigt användargränsnitt. Ofta att jag loggar ur och söker mig till annan klient istället. Men steam har ju det mesta om man orkar leta igenom eländet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Jag gillar överlag Steam men tycker det har allt för rörigt och konstigt användargränsnitt. Ofta att jag loggar ur och söker mig till annan klient istället. Men steam har ju det mesta om man orkar leta igenom eländet.

Jag tycker att epic och gog är värre och rörigare.

Permalänk
Medlem

Ni glömde det viktigaste: Total Commander

Edit: Fel av mig, den fanns ju där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZertezX:

Ni glömde det viktigaste: Total Commander

Den finns med! Ett program som hängt med mig i över 30 år nu! Har kört det i allt från Windows 3.11 och Windows CE till Android och Windows 11

Anser däremot att DOpus är långt kraftfullare, men TotalCmd kör jag fortfarande gärna som backup!

Annars finns alltid Far Manager eller MC om man längtar tillbaka till Norton Commander.

Permalänk

Start it all back är obligatoriskt för min del för Win11 för att kunna ha taskbar och allt till höger på skärmen istället för i botten vilket jag hatar. Om nu inte någon av er andra har hittat en bättre lösning för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowfire:

Start it all back är obligatoriskt för min del för Win11 för att kunna ha taskbar och allt till höger på skärmen istället för i botten vilket jag hatar. Om nu inte någon av er andra har hittat en bättre lösning för det.

Jag kör med Start11, även i windows 10, eftersom jag redan betalat för't

Permalänk
Medlem
  • vim, förstås.

• Aktivera WSL2, följt av installation av Linux-distribution

• Docker

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av Marathonkillen:

Teamviewer är ett skämt! Ständiga problem med detta program!
Jag blockeras, får besked om att jag använder programmet professionellt med mera. Det jag gör är att använda det 1-2 gånger per månad.
För att undvika att få dessa ständiga blockeringar (time out) och påståenden om att jag använder Teamviewer professionellt skapade jag ett konto och loggar in.
Inte f-n hjälper det!

Har kontaktat Teamviewer flera gånger i ärendet och deras standardsvar är, "Köp en licens".

Jag använder sedan några år tillbaka ett annat program, Cloudberry, som fungerar nästan som Teamviewer. Idag heter programmet MSP360 och det finns fortfarande i en kostnadsfri version:

https://www.msp360.com/connect/

Jag föreslår att MSP360 tas med som ett alternativ till det ständigt bråkande Teamviewer! Ett annars bra program men som får skräpstatus i mina ögon när jag ständigt blockeras för att de anser mig jobba med det professionellt bara för att jag hjälper bekanta 5-10 gånger per år den vägen.

Rustdesk varför inte?

https://github.com/rustdesk/rustdesk

Visa signatur

| Inleed VPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Jag har ingen server.

Permalänk
Medlem

Lite OT men kan länkas till ”kreativa”-delen.

Har ni något bra musikskaparprogram som är gratis? Behöver inte vara något komplicerat men som kanske har en del basic samples så man kan göra simpla melodier eller dylikt. Har precis installerat om en gammal burk som yngsta grabben ska få. Ska se om han tycker sånt är intressant då han sitter på paint med en trackpad på laptopen…😅

Permalänk
Medlem

Kör med W10Privacy för att av-bloata windows.
https://www.w10privacy.de/english-home/

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

wireguard installerar man först så man är ansluten via VPN, chrome, firefox, tor browser, spotify, nvidia app, winrar, qbittorrent , thunderbird, bitwarden, samsung magician, vlc, Telegram desktop, discord, ublock origin, ublock origin lite, steam, Oracle VirtualBox, cpu-z

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga till Visual Studio Code i listan med utvecklingsvertyg. Använder den med exstations över dedikerad IDE om jag kan. Den ersätter även Notepad/textedit som anteckningsvertyg.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem

KM64 är en av de bästa mediaspelarna för de som kan film och streaming. Kodi är den absolut bästa. Men för casuals funkar de som listas här ganska bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Lite OT men kan länkas till ”kreativa”-delen.

Har ni något bra musikskaparprogram som är gratis? Behöver inte vara något komplicerat men som kanske har en del basic samples så man kan göra simpla melodier eller dylikt.

LMMS är gratis och värt att kolla in:
https://lmms.io/

Själv körde jag Presonus Studio One tidigare, men hittar inte gratisversionen där längre. Sägs att man får tillgång till det genom demo-versionen av Studio One Pro.
https://www.presonus.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

LMMS är gratis och värt att kolla in:
https://lmms.io/

Själv körde jag Presonus Studio One tidigare, men hittar inte gratisversionen där längre. Sägs att man får tillgång till det genom demo-versionen av Studio One Pro.
https://www.presonus.com/

Tack för tipsen - Ska kolla in dem

Permalänk
Medlem

Discord är väl den chatt / kommunikation klient de flesta använder på sweclockers?

Permalänk
Medlem

SpaceSniffer, visualisering av data på disk. Perfekt för att nosa reda på vad som tar plats.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Bra lista, men jag kan komplettera den med Revo uninstaller, gratis verktyg som tar bort lite mer på djupet i alla systemregister vid avinstallation av program och spel.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Håller med dig i stort, men är PuTTY fortfarande en grej nu när det finns fungerande terminal och inbyggd OpenSSH i Windows?
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/administrati...

Ja bland gratis-alternativen s.a.s så har du väl bättre möjligheter när du sitter men någon gammal terminal-session över com-portar, tänker jag. Nu är det näst intill utdött på access-switchar och uppåt men ibland springer man på något gammalt härke.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

SpaceSniffer, visualisering av data på disk. Perfekt för att nosa reda på vad som tar plats.

Det finns massor av varianter men det där var riktigt jäkla bra, stand alone osv... tack för bra tips.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Seriös fråga, varför håller man på och joxar med Ninite, Chocolatey och så vidare när winget har allt man behöver och är inbyggt? Jag har inte hittat något som inte inbyggda winget har, förutom några riktigt skeva utliggare.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X