Snabbkoll: AMD eller Nvidia?

Permalänk
Medlem

Blir not ett AMD som förefaller ge mer (VRAM) för pengarna. Kunde inte bry mig mindre om RT och kör ändå CPU krävande spel så varför elda för kråkorna?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "Intel".

Skulle dock säkert välja typ 9070 XT eller 9060 XT över Nvidias alternativ idagsläget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Räknar med att nästa köp blir inte förrän 2027-28, så för tidigt att säga.

Permalänk
Medlem

Eventuellt Nvidia om det kommer ett 5080 super eller likande med mer än 16gb vram. Annars får mitt 7900xtx duga till nästa generation.

Permalänk
Medlem

Det kort som ger mest prestanda och minst 16GB vram för 5000-6000kr. När jag väl köper. Kanske får bli begagnat om inte de nya serierna erbjuder någon extra bra FSR/DLSS.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nvidia, det är coolt att säga att man har RTX

Permalänk
Medlem

Det blir Nvidia för att dom driver utvecklingen framåt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Hur ska man svara på den frågan inför ett generationsskifte när man inte vet något om de nya korten.

Permalänk
Medlem

Vet ej. Jag vet inte ens om min nästa dator blir en x86-baserad PC.

Förresten, varför finns inte Intel med som alternativ?

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Hur ska man svara på den frågan inför ett generationsskifte när man inte vet något om de nya korten.

Skulle nog säga att den grundläggande infon om dom nya korten finns redan nu.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Tror inte jag kommer överge Nvidia. Man läser en hel del fortfarande om drivrutinsproblem med AMD gpuer, där man tvingas använda vissa få stabila versioner osv.

Enda anledningen att prova AMD skulle vara om de lanserar något likvärdigt prestandamässigt för betydligt billigare (men då får det också vara rejält mycket billigare).

Permalänk
Medlem

det tråkiga med Nvidia är att de kostar mer för samma prestanda + att de har mindre Vram. Om jag uppfattar det rätt.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll för min egen del

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | LG 1440p @144Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

"Nästa?" Det blir nog ett 3dfx kort.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

det tråkiga med Nvidia är att de kostar mer för samma prestanda + att de har mindre Vram. Om jag uppfattar det rätt.

beror på vilken prestanda samt vram.

Permalänk
Medlem

Tyvärr* lutar det åt Nvidia. Inte för spelprestandan, men för möjligheten att leka med alla AI-grejer som är skrivna för Nvidia.

(*Tyvärr eftersom jag egentligen vill stötta AMD, så att det fortsatt finns två spelare på grafikkortsmarknaden.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Mina 2 senaste grafikkort har varit AMD. Eftersom jag också primärt kör på Linux så är AMD det självklara valet. Då AMDs drivrutier bara funkar. Sitter nu på ett RX 7900 GRE. Så uppgradering snart blir det nog inte i alla fall. Dock hade jag inte jätte mycket problem med Nvidia i Linux när jag körde på det men det fanns några få tillfällen när det sköt mig i foten. Men man kan alltid bli övertalad att gå tillbaka till det gröna laget. Inget är stucket sten.

Permalänk
Medlem

AMD mest troligt. Vill ha 16GB på nästa GPU för runt 500$ och det lär inte 5070 ge. Om 9070XT blir ett magplask så väntar jag in 5000 Super med 3GB moduler.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Väljer alltid det som ger mest prestanda för pengarna och det har alltid varit AMD för min del har haft.
HD7970 GHz edition 3GB
RX580 8GB
RX 6700XT 12GB
RX 6900XT 16GB
Sedan 2015.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Alltså Nvidia, och då CUDA, är ju helt enkelt ett krav för AI.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det blir AMD om det som sägs om 9070 stämmer i ryktena, då kanske det blir värt att byta ut 7800:an.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: AMD 7800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om 5070 får ett rimligt pris så blir det ett sånt kort, annars avvaktar jag tills AMD har släppt sina och så jämför jag helt enkelt vad som ger mig bäst prestanda per krona.

9070 släpps nog före 5070 skulle jag tippa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Nvidia, det är coolt att säga att man har RTX

Verkligen. Att säga "RX" är inte ens i närheten. T:et gör skillnaden, T som Tufft.

Permalänk
Medlem

Väldigt sugen på ett AMD-kort nästa byte så röstade på det, men anar att prestandan inte räcker till för att motivera ett byte denna gen, och om Nvidia fortsätter höja priserna så väntar jag nog hellre ytterligare ett tag. Tycker smärtgränsen prismässigt för de övre serierna är nådd för längesedan

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

Hade lätt kunnat köpa ett AMD-kort eftersom det är mer prestanda för pengarna i tester. Men för mig fungerar alltid drivrutinerna kastastrofalt med AMD (blåskärmar, krascher etc). Har fått lämna tillbaka mina tre senaste försök med dem de senaste 5 åren och fått köpa Geforce som fungerat ypperligt på exakt samma spelrigg. Blir nog att kvarstanna på Geforce när 5-serien kommer.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Sitter med xb271hu så har inget större val än att välja Nvidia (när man väl ha råd).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Knep nyligen ett 7800 XT för 4990 kr så det blev AMD denna gång. Fortsätter nog på det spåret i framtiden så länge det känns mest prisvärt.

Permalänk
Medlem

Kanske får bli second hand RTX.

Använder en del program (bl.a. för fotogrammetri) som kräver Nvidia för att kunna nyttja GPU:n till processandet. Så har tyvärr börjat luta motvilligt mot Nvidia för nästa kort, för att avsevärt påskynda processandet. Hade jag enbart spelat eller programmen kunnat nyttja andra grafikprocessorer hade jag sannolikt fortsatt med AMD eller övervägt Intel (beroende vad de har att erbjuda framöver).

Har börjat funderar på att köpa ett begagnat RTX 3070.

Hade råkat radera ett ord i slutet av en mening.
Visa signatur

Oskar

Sällan inloggad, men citera så svarar jag inom några år.

Permalänk
Medlem

Är AMD-fanboy och kör Linux, så AMD borde vara självklart val. Men nVidia har ryck upp sig på Linux-sidan och fungerar prickfritt i Wayland för min del på mitt 3060, så verkligheten kommer nog diktera nVidia även om man helst sett AMD leverera.

Typo