Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man kanske får enbart köra fg3 eller fg2 beroende på baseline? Nya frame warp verkar dock super cool

https://m.youtube.com/watch?v=zpDxo2m6Sko

Egentligen så borde det ju betyda:
Vi renderar inga bildrutor, bara ändrar tidigare rutor och fyller igen hålen som saknas… eftersom man då renderar långt under halva bildytan blir i så fall prestanda och latens mycket bättre

Det blir typ som moderna videocodecs fungerar men i realtid baserat på dina rörelser in-game

Egentligen borde de då kunna ta det ett steg längre i så fall, gissa hur framtiden ser ut om en bildruta och börja interpolera ditåt tills den är renderad klart, lite som ’warp’-effekten i google street view när man flyttar sig

Egentligen vill jag bli en sur gubbe som klagar på att det inte är riktiga bilder, men om det funkar bra och spelen är kul så funkar det väl?! Vi får se om någon riktig källa gör djupare tester och faktiskt ser hur detta fungerar

Men FG2/3/4 gör ingen större skillnad i latens, när bilden (interpolerad eller riktig) väl visas är den alltid en ’riktig’ bildruta fördröjd. Jag tror dock att de extra bildrutorna efter den första interpolerade gör minimal skillnad i upplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Jo tjena, vilken planet är du ifrån? Det är redan 75 spel som kan köra dlss 4. Som exempel stalker 2, alan awake 2 ......Ja listan är lång bara se dlss spel lista 😉

Om jag har ett fps spel som ger mig 60 fps i 4k och jag uppgraderar som ger mig 244fps+ i 4k med dlss 4 det är stor skillnad på om du har en skärm som stödjer 244hz gentemot 60hz.

Jag spelar inte Stalker 2 själv men har sett en hel del klipp och videos. Samtliga som är insattai hårdvara har konstaterat att just stalker 2 är väldigt CPU tungt. Faktum är att på specifika ställen i spelet så klarar inte ens 9800X3D att leverera alla rutor som skulle kunna levereras då spelar det inte roll hur bra GPU du har.

Hur blir det då?

Grammatiska fel
Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

2x mer FPS, inte 4x, relativt 4000-korten.

Men vad är det du inte förstår?

Vilket kort lirar du helst på, 5070 eller 4090? Det kvittar fullständigt för dig eftersom både kort ger samma FPS? De har ju samma prestanda, Jensen himself sa ju det.

För det enda som betyder nått är antalet FPS, inte hur dessa FPS skapas, right?

Varsågod. Lira på med 5070 du.

Vi övriga, som utan att blinka föredrar 4090, förstår att Jensen fullständigt har devalverat betydelsen av ordet prestanda och dessutom har skapat en äpplen vs päron situation. Dessa kort har rent faktiskt inte samma prestanda. Det är där skon klämmer, inte att Multi FG nödvändigtvis alltid ska hållas avslaget.

Eller låt säga att 6000-korten blir identiska med 5000-korten. Det enda som skiljer är att 6000-korten har "Super Multi FG" som ger 2x mer FPS relativt 5000-korten. Alltsammans lanserat med orden, "yeah, nu har vi dubblat prestandan igen". Inga problem, vi har ju dubbla FPS, right?

Skrivet av lasseTM:

Problemet är ju snarare hur han presenterar det på scen vilket är mer eller mindre en lögn.

En okunnig kanske tar det som sanning att ett 5070 är lika snabbt som ett 4090 för att sedan komma hem och spela COD/CS/Fortninte och inte alls få 4090 prestanda då man inte kan leva med 50+ms i latency
Och ofta är det just FPS spelare som jagar de höga fps:en, en Diablo spelare kanske inte behöver samma prestanda som en som spelar COD på hög nivå.

För att citera nvidia själva.
“In competitive games, a few milliseconds of input lag can mean the difference between victory and defeat.”

Ja, jag borde ha skrivit att jag vet om det där med eftersläpp när det gäller DLSS.

Anledningen till att jag uttalade mig var för att jag tyckte på NVIDIA's uppvisning att de har på något sätt lyckats sänka ner latensen och jag trodde folk ändå gnällde om fake'ade frames.

*edit nu vet jag vad det var för nedgradering av latens det var.

NVIDIA Reflex 2 som jag trodde var om DLSS 4. Ops där har vi svaret på min förvirring. 😅

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tyvärr alla er som skulle köpa rtx 5070 för att få samma fps som rtx 4090, nu kan man få det med rx 580:
https://store.steampowered.com/news/app/993090/view/527583114...

LFG hade redan 4x frame interpolation (innan "värdsledande" Nvidia ja) och kommer nu med 20x! Mer bilder till massorna! Vem behöver riktiga bilder

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag byter bara ämne här snabbt på en fråga.
Vet ni om det kommer komma vit i ASUS antingen,
5070ti eller 5080.

Jag har läst som en dåre och kan inte hitta någon alls information angående detta…. Sjukt tråkigt om det stämmer att inget blir av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antwa:

Tjena,

Jag byter bara ämne här snabbt på en fråga.
Vet ni om det kommer komma vit i ASUS antingen,
5070ti eller 5080.

Jag har läst som en dåre och kan inte hitta någon alls information angående detta…. Sjukt tråkigt om det stämmer att inget blir av!

https://youtu.be/3-s4KrPlIx4?si=k5UXifYgz-SrXm07

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk

Vilket kort ligger närmast rtx 4090 i prestanda ?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Vilket kort ligger närmast rtx 4090 i prestanda ?

5080

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Snarare 5090, jag tror inte 5080 är nära ett 4090 utan 4x frame gen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aeig:

Snarare 5090, jag tror inte 5080 är nära ett 4090 utan 4x frame gen.

Mvh

Det har ju blivit rätt.komplicerat att jämföra grafikkort nuförtiden. Uppskaning och andra AI-funktioner samt atrålspårning med mera grumlar ju till saken.

Men om vi tittar på specifikationerna så bör 5080 inte vara i närheten av 4090 i prestanda. Om inte Nvidia dragit en kanin ur hatten och gjort om deras SM-kluster så att varje kärna presterar mycket bättre i Blackwell kontra Ada Lovelace.

Vi känner till Nvidia vid det här laget. Vi kommer få cirka 15-20% bättre prestanda för pengen. Räkna med det så blir ingen mer besviken än vad man redan är.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Priser har kommit ut på nvidia hemsida för FE korten 28 000kr för 5090. https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/50-series/rtx-5090/

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Priser har kommit ut på nvidia hemsida för FE korten 28 000kr för 5090. https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/50-series/rtx-5090/

Priserna har funnits sedan presentationen för FE

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om vi tänker på ett scenario där vi har 180FPS med DLSS4 4FG påslaget

Renderade bildrutor är 45 per sekund, 22ms

När visas en bild på skärmen? Först renderas två bildrutor, ungefär när den andra är klar så visas första bildrutan. Sedan interpoleras tre bildrutor, min gissning är att det sker med linjär tidsinterpolering och rörelsevektorer på skärmen och lite magi

När sedan den tredje interpolerade bildrutan visas så måste ju nästa renderade bildruta börja bli klar så att processen ska hinna interpolera kommande rutor

Totalt sett så ligger nog latensen faktiskt ganska konstant på en hel extra bildruta, så total latens är nära halva riktiga bildfrekvensen, oavsett hur många bildrutor som interpoleras fram, men rörelsevektorerna kan bara ändras när en ’riktig’ bild visas

Jag tror att det finns en risk att rörelser blir ryckiga. En sak kan bara ändra riktning när en ny bildruta renderas, med nya rörelsevektorer som följd, jag tror inte reflex eller annat kan gå in och pilla medan bilder interpoleras, för då kommer inte resultatet matcha med den kommande renderade bilden

Men att spela ett spel med sådana rörelser och med latensen från effektiva 22FPS, det kan bli lite rörigt när det är mycket action eller reaktionstider som spelar roll

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, men jag tror verkligen DLSS4 med 4FG kommer få ett annat bemötande i många speltyper. Något som flightsim eller civ så funkar det såklart, men tror verkligen inte online-shooters kommer gå bra alls

Jag tror att man möjligtvis skulle kunna ändra rörelsevektorerna utifrån input och att det är något som de släpper nu. Men det går såklart inte att göra något som inte har med rörelsevektorerna, t.ex att starta en animation för att någon skjuter eller öppnar en dörr. Det kommer det fortfarande bli fördröjning i.

Så jag är ganska säker på att det fortfarande kommer vara fruktansvärt och kännas onaturligt.

Det enda som kommer gå upp är siffrorna, men det kommer fortfarande vara en disconnect mellan vad man gör och vad som visas på skärmen, även om det går att reducera genom att uppdatera rörelsevektorer vid sidan om gameloop och mellan riktiga renderade frames. Jag har inte kollar vad game warp och transformer eller vad fan det nu heter är just det, men det låter lite som att det skulle kunna vara det utifrån namnen. (Game warp i Reflex verkar vara ungefär så, men inte just för FG, men kan säkert användas så för FG också).

Det kommer fortfarande vara skit tror jag.

Sen funderar jag alltid på ifall det är vissa individer som inte har förmågan att uppfatta vissa saker, att de inte kan märka försämringen som vissa tekniker medför.

Edit: Strök gissningar med fel.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag spelar inte Stalker 2 själv men har sett en hel del klipp och videos. Samtliga som är insattai hårdvara har konstaterat att just stalker 2 är väldigt CPU tungt. Faktum är att på specifika ställen i spelet så klarar inte ens 9800X3D att leverera alla rutor som skulle kunna levereras då spelar det inte roll hur bra GPU du har.

Hur blir det då?

Sen er vell Stalker 2 i fortsatt Early Access så kanske inte helt fullt optimerad?. Men ær sant att GPU er mer avhænging hur optimerat ett spel er med før køra ex DLSS4. Men min poæng var ju att det finns 75 spel som har support før DLSS 4 och Frameg.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Sen er vell Stalker 2 i fortsatt Early Access så kanske inte helt fullt optimerad?. Men ær sant att GPU er mer avhænging hur optimerat ett spel er med før køra ex DLSS4. Men min poæng var ju att det finns 75 spel som har support før DLSS 4 och Frameg.

Att det är så tungt är vad jag förstår p.g.a Nanite i Unreal Engine som hela tiden räknar om LODs på modeller on the fly. De hade kunnat undvika detta genom att göra egna LOD:ar och detta är framtiden. När utvecklarna låter motorerna göra en massa jobb som de hade kunnat göra själva för en bättre upplevelse. Tillsammans med DLSS för att sätta plåster på de centimeterbreda såren över liket som de sminkat.

Är det för att de försöker maximera vinster eller är det så att det inte finns tillräckligt med skarpa utvecklare/artister för att de ska kunna göra detta själva?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1318972/komplett-pc-epic-gami...

Komplett har lagt upp en dator med 5080 i, borde ju gå att räkna baklänges vad kostnaden för 5080 bör bli, i detta fall ett asus prime

samt 15 i lager 17 januari med det sagt verkar ju lagren bli påfyllda till säljstart. (givetvis bara en gissning)

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppeius:

Två saker slår mig när jag läser alla kommentarer...

1.
Väldigt många nördar som rabblar en massa teknik, men hur många av er kommer att utnyttja all den nya kapaciteten?
Ni kommer sitta med samma skärm och kommer inte se någon skillnad på de spel ni redan kör. De spel som kommer att utnyttja den nya tekniken fullt ut är ännu inte släppta (en del av dom kommer inte släppas förrän sent i år eller i nästa år, ev. inte förrän Nvidia släppt de lite "trimmade" korten: TI, Super osv., vilket en del av er även kommer att vilja köpa) så varför "hypa" korten så mycket för lite statistik som Nvidia släppt? Invänta tester samt buggfixade nya drivrutiner istället och fundera på om ni verkligen kommer att ha nytta av ett nytt kort (förutom "skryteffekten"!), att skriva att korten "BARA kostar en månadslön" är enbart löjligt...

2.
Jag hoppas att Intels kort är väldigt bra och att deras intåg på marknaden kommer att pressa priserna en hel del, det behövs verkligen konkurrens!
En del av er skriver så att det verkar som att ni skiter i vad korten kostar (samt "skriver ner" de som tycker de är för dyrt att köpa nya kort), men sanningen är att priserna är för dyra!
Samma kort som kostar 10 000:- i Sverige kan man köpa för 8 000:- i andra länder. Kan Nvidia tjäna på att sälja dom för 8K så betalar vi för mycket här i Sverige (och även i andra sk. västländer).
Att, som vissa gjort, motivera med att man fick mycket mindre teknik för pengarna för ex. 10 år sedan och att jämföra kronans värde gentemot dollar då och idag är inte relevant! Tekniken utvecklas och valutorna flukturerar, visst, men Nvidias vinstmarginaler är också avsevärt högre idag än för 10 år sedan, att jämföra vinstmarginalerna i procent är mer av intresse.
Den högre skillnad som finns idag är något som inte kan motiveras annat än som girighet!

De spel man spelar kan man fortsätta spela med tillräckligt höga FPS på sitt 30XX (eller ev. äldre) kort ett bra tag till och det finns INGEN anledning till att byta förrän man antingen kan se väldigt stora skillnader i spelen (inte bara "wow, skuggorna ser nästan verkliga ut...") eller att man börjar få problem med att rendera nya spel med en tillräcklig FPS för att kunna få ett flyt i sitt spelande!

De som har nytta av att byta är de som uppgraderar skärmar vilket då kan medföra att renderingen inte längre hinner med, de som arbetar med grafik professionellt eller de som sitter på en för gammal PC för att kunna spela nya spel (vilka även då naturligtvis behöver uppgradera mer än bara sin GPU).
Troligtvis INGEN har nytta av att uppgradera sitt 40XX kort till motsvarande 50XX kort, förutom just "skryteffekten"...

En vän till mig spelar på sin nya dator, en I9 med ett 4090 kort och skryter om att han har 20-30 mer FPS än vad han hade på sin gamla maskin, som hade nästan samma spec. Jag frågade "Kan DU se någon skillnad?", han svarade "Nej, men jag kan se (i statistiken) att det är fler FPS...".
Är det då motiverbart att lägga lika mycket pengar för en ny dator som för en begagnad bil, när man inte ens ser skillnaden utan datorn måste BERÄTTA den för dig? Tyvärr kommer han förmodligen att uppgradera sin dator igen och skaffa en ny GPU för att statistiken skall visa några fler FPS än vad han kan läsa ut idag. Inte blir han en bättre spelare för lite fler FPS när han redan har så många i sina spel, han blir bara lite fattigare i kronor och bl.a. Nvidia blir lite rikare...

Det är bra och kul att tekniken utvecklas, men man måste inte alltid köpa det senaste oavsett vilken teknik eller plattform det än gäller!

Ta du din begagnade bil så tar vi vår FPS statistik, då blir alla nöjda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ibland:

https://www.komplett.se/product/1318972/komplett-pc-epic-gami...

Komplett har lagt upp en dator med 5080 i, borde ju gå att räkna baklänges vad kostnaden för 5080 bör bli, i detta fall ett asus prime

samt 15 i lager 17 januari med det sagt verkar ju lagren bli påfyllda till säljstart. (givetvis bara en gissning)

Många kort är ”öronmärkta” till pre-builds, så det behöver inte betyda god tillgång.

Under pandemin slutade det med att många datorentusiaster, som så klart alltid byggde själva, rekommenderade pre-builds bara för att man ville komma över ett kort.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Har bara provat FG några gånger och gillade inte de speciellt mycket. Men igår vart jag nyfiken och provade att köra wh darktide med DLSS FG och allt på high även RT. Darktide är ju ett väldigt krävande spel för både cpu och gpu. Fick mellan 90-100 fps stabilt på mitt 4080s.

Jag måste säga att det kändes som 30 fps ibland även fast RTTS visade 100fps. Såg ingen ghosting och tyckte inte att det vart sudigt om man nu inte tittar så mycket på bakgrunden. Väldigt imponerande jämfört med andra spel som witcher 3 där ser både dlss och FG konstigt ut i 4k. Man ser klart en halo effekt i omgivningen så kör sällan med FG och bara DLSS. Det verkar vara olika från spel till spel.

Men som sagt det är lika viktigt att spelet känns bra och inte bara att fps är hög. Vi får väl se hur uppdaterad fg känns när 5000 släpps. Nvidia har ju sagt att reflex 2 kommer till alla gamla kort så småningom också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Jo tjena, vilken planet är du ifrån? Det är redan 75 spel som kan köra dlss 4. Som exempel stalker 2, alan awake 2 ......Ja listan är lång bara se dlss spel lista 😉

Om jag har ett fps spel som ger mig 60 fps i 4k och jag uppgraderar som ger mig 244fps+ i 4k med dlss 4 det är stor skillnad på om du har en skärm som stödjer 244hz gentemot 60hz.

Till en början, tack för att du orkade läsa min långa post!

Jag erkänner, jag formulerade mig lite fel...
Visst finns det, enligt den listan, spel som redan stödjer dlss 4, och jag skulle istället skrivit:
"De FLESTA spel som kommer att utnyttja den nya tekniken fullt ut är ännu inte släppta...", då hade min mening stämt bättre!
75 spel är inte mycket, men om några år kommer det att vara väldigt många fler spel med stöd för tekniken - det var det jag menade!

Om du får, som du beskriver, en uppgradering som ger dig 4 ggr fler FPS så ligger nog inte ditt problem i bara din GPU!
Som jag skrev:
"De som har nytta av att byta är de som uppgraderar skärmar vilket då kan medföra att renderingen inte längre hinner med...", -> större skärm (fler pixlar) och/eller högre frekvens kräver mer av GPU.

Som jag redan skrivit:
"Väldigt många nördar som rabblar en massa teknik, men hur många av er kommer att utnyttja all den nya kapaciteten?"
Uppenbarligen verkar du passa in på denna fråga...

Min text handlade om vad gemene man har för nytta av den hypade tekniken.
Att köpa ett nytt kort för ex. 25 000:- för att kunna spela, låt oss säga 5 av de 75 spelen (fler tror jag inte de flesta kommer spela), med alla inställningar på max, ger detta ett pris på 5 000:- per spel!
Vill du betala 5 000:- extra per spel till tillverkarna? Förmodligen inte, men att byta grafikkort var eller vart annat år och ge Nvidia dom pengarna för att spelet skall se nästan omärkligt bättre ut...
M.a.o. har man inga problem med att köra ett spel med bra/acceptabel bild så använd den hårdvara du redan har!

Visa signatur

Dator: Ingen skrytfaktor, men hyfsat ny och tillräcklig prestanda för mina behov!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

lol, taget!

Visa signatur

Dator: Ingen skrytfaktor, men hyfsat ny och tillräcklig prestanda för mina behov!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppeius:

Till en början, tack för att du orkade läsa min långa post!

Jag erkänner, jag formulerade mig lite fel...
Visst finns det, enligt den listan, spel som redan stödjer dlss 4, och jag skulle istället skrivit:
"De FLESTA spel som kommer att utnyttja den nya tekniken fullt ut är ännu inte släppta...", då hade min mening stämt bättre!
75 spel är inte mycket, men om några år kommer det att vara väldigt många fler spel med stöd för tekniken - det var det jag menade!

Om du får, som du beskriver, en uppgradering som ger dig 4 ggr fler FPS så ligger nog inte ditt problem i bara din GPU!
Som jag skrev:
"De som har nytta av att byta är de som uppgraderar skärmar vilket då kan medföra att renderingen inte längre hinner med...", -> större skärm (fler pixlar) och/eller högre frekvens kräver mer av GPU.

Som jag redan skrivit:
"Väldigt många nördar som rabblar en massa teknik, men hur många av er kommer att utnyttja all den nya kapaciteten?"
Uppenbarligen verkar du passa in på denna fråga...

Min text handlade om vad gemene man har för nytta av den hypade tekniken.
Att köpa ett nytt kort för ex. 25 000:- för att kunna spela, låt oss säga 5 av de 75 spelen (fler tror jag inte de flesta kommer spela), med alla inställningar på max, ger detta ett pris på 5 000:- per spel!
Vill du betala 5 000:- extra per spel till tillverkarna? Förmodligen inte, men att byta grafikkort var eller vart annat år och ge Nvidia dom pengarna för att spelet skall se nästan omärkligt bättre ut...
M.a.o. har man inga problem med att köra ett spel med bra/acceptabel bild så använd den hårdvara du redan har!

Som jag redan skrivit:
Uppenbarligen verkar du passa in på denna fråga... jag kommer utnyttja den kapaciteten før jag har en skærm som kørs i 7680x2160 uppløsning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Som jag redan skrivit:
Uppenbarligen verkar du passa in på denna fråga... jag kommer utnyttja den kapaciteten før jag har en skærm som kørs i 7680x2160 uppløsning.

Se där, grattis till dig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Som jag redan skrivit:

Visst är det så att folks behov är olika.

Själv behöver jag exempelvis ett topp-chipset på moderkortet för att kunna koppla in det jag vill/behöver, medan andra tycker dessa moderkort är idiotiska eftersom de själva klarar sig med billigare modeller.

Sedan är det ju även så att det beror på vad man spelar om man har nytta av frame generation eller inte. För vissa kategorier av spel är det en utmärkt funktion, medan det för andra inte rimligen kan användas.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag är nöjd om jag slipper 30 tusen kronors bilen...

Permalänk

När och vart kan vi förbeställa?

Visa signatur

CPU: FX 8350 4,0 Ghz GPU: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 RAM Corsair vengeance 16GB 1600Mhz DDR3 Moderkort: ASUS M5A97 R2.0 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: WD green caviar 2TB PSU: Corsair TX 750W Chassi Cooler Master HAF 912 Adv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speiderful:

När och vart kan vi förbeställa?

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/50-series...

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Kommer tyvärr inte vara sanning i råprestanda...

Skrivet av Hasjon:

Gæller ju enbart det spel som stødjer DLSS 4.

Skrivet av kelthar:

Det presterar snarare som ett halvt 4090 om man läser mellan raderna.

Resten är ren fejk och det kommer kännas.

Det skulle inte förvåna mig om man får en säck på köpet som man kan ha över huvudet medans Jensen knullar en i röven. Ursäkta språket.

Jag tror att två gånger prestandan kommer visa sig stämma.

Skrivet av Bl4ckIce:

Mmm... och ett 6070 som kommer att prestera som ett 5090 och ett 7070 som kommer att prestera som ett 6090...

Det tror jag inte, men om det stämmer är det ju najs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindahlj:

Jag tror att två gånger prestandan kommer visa sig stämma.

När NVIDIA själva påstår annat så är det ju ganska optimistiskt...
Deras egna siffror visar typ 25-30% i Far Cry 6, det enda de visade utan frame generation påslaget.
Jensen sa i sin keynote att prestandaökningen de visade upp i övrigt är "impossible without AI" (dvs DLSS).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS