Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Ny skärm Dell UltraSharp U3225QE 4k, ips black, contrast ratio 3,000:1, 120Hz

Permalänk
Medlem

Ny skärm Dell UltraSharp U3225QE 4k, ips black, contrast ratio 3,000:1, 120Hz

These new IPS Black Dell monitors make us want to turn our backs on OLED.

32 tums skärmen verkar riktigt lovande med ips black 3,000:1 contrast och 120hz uppdatering. Vad jag vet har den varken g sync eller freesync men eftersom det är en 120 hz skärm så borde väl tex nvidia multi frame generation fungera tillsamans med v sync?

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig tveksam till titeln på den artikeln. Nu har jag visserligen inte OLED själv men jag har IPS. Inget fel på IPS om det är vad man är van vid och 3000:1 är betydligt bättre än de 900:1 som jag har på min skärm. men att det skulle vara i närheten av ∞:1 som OLED/QD-OLED kan uppnå? mja..
Är det en bra skärm? Säkerligen men det finns bättre alternativ för gamers i samma prisklass, framförallt skärmar med OLED/QD-OLED-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag ställer mig tveksam till titeln på den artikeln. Nu har jag visserligen inte OLED själv men jag har IPS. Inget fel på IPS om det är vad man är van vid och 3000:1 är betydligt bättre än de 900:1 som jag har på min skärm. men att det skulle vara i närheten av ∞:1 som OLED/QD-OLED kan uppnå? mja..
Är det en bra skärm? Säkerligen men det finns bättre alternativ för gamers i samma prisklass, framförallt skärmar med OLED/QD-OLED-paneler.

I artikeln förklarar han att oled får inbränningar så småningom och därför kan denna skärmen va ett bättre alternativ.

Går det att använda nvidia multi frame generation med v sync 120 hz om den inte har freesync/g sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

I artikeln förklarar han att oled får inbränningar så småningom och därför kan denna skärmen va ett bättre alternativ.

Går det att använda nvidia multi frame generation med v sync 120 hz om den inte har freesync/g sync?

Inbränningar händer men är faktiskt inte så vanligt numera. Du måste nästan aktivt förhindra/slå av dom olika tekniker som skärmtillverkare använder sig av för att få inbränning att bli ett problem om man bortset från där QC inte varit tillräcklig.

Jag vet inte jag har inte läst på om tekniken men det känns otroligt korkar av nvidia att begränsa DLSS multi frame gen till endast G-sync skärmar. Dom bryr sig nog mer att du köper deras GPU än att du ska köpa deras GPU och en skärm med g-sync. Nu finns det vissa tekniker (eller fanns?) som man bara kunde få med t.ex. G-sync Premium men vilka dom är har jag tyvärr dålig koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Inbränningar händer men är faktiskt inte så vanligt numera. Du måste nästan aktivt förhindra/slå av dom olika tekniker som skärmtillverkare använder sig av för att få inbränning att bli ett problem om man bortset från där QC inte varit tillräcklig.

Jag vet inte jag har inte läst på om tekniken men det känns otroligt korkar av nvidia att begränsa DLSS multi frame gen till endast G-sync skärmar. Dom bryr sig nog mer att du köper deras GPU än att du ska köpa deras GPU och en skärm med g-sync. Nu finns det vissa tekniker (eller fanns?) som man bara kunde få med t.ex. G-sync Premium men vilka dom är har jag tyvärr dålig koll på.

Vad jag menar är att multi frame generation fungerar väldigt dåligt på en 60 hz 4k skärm, det blir väldigt hög input lag. Dell skärmen ska ju ha 120 hz och det fungerar bra med multi frame generation med den uppdateringen men jag vet inte om det går att ha v sync påslaget istället för g sync med gott resultat.

Permalänk
Medlem

10 tusen för den där skärmen är ett rån, den är skräp jämfört med en qd-oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad jag menar är att multi frame generation fungerar väldigt dåligt på en 60 hz 4k skärm, det blir väldigt hög input lag. Dell skärmen ska ju ha 120 hz och det fungerar bra med multi frame generation med den uppdateringen men jag vet inte om det går att ha v sync påslaget istället för g sync med gott resultat.

MFG bör fungera lika dåligt om du inte kan nå upp till hyffsad FPS från början oavsett vad skärmen har för Hz. dvs 30FPS+MFG kommer alltid känner som 30FPS input lag oavsett om du har 30FPS native eller 300FPS med MFG. Detta oavsett vad du har för Hz på din skärm alltså.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Denna känns rejält intressant för mig, mig veterligen är IPS fortfarande vad man vill ha om man vill ha korrekt färgåtergivning, IPS Black är ju gött ovanpå det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kvarnis:

Dell gör och har gjort väldigt bra kontorsskärmar under lång tid, är man ute efter en IPS-skärm för arbete är den säkert bland de bättre man kan köpa.

I en ljus kontorsmiljö kommer du uppleva nästan inga av fördelarna med qd-oled medan du fortfarande har nackdelarna som höjd svartnivå i ljusa miljöer och förmodat begränsad livslängd.

Att rakt av jämföra IPS och QD-OLED, utan hänsyn till hur skärmen ska placeras och användas, är inte vettigt och förmodligen gjort här främst som klickbete.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Dell gör och har gjort väldigt bra kontorsskärmar under lång tid, är man ute efter en IPS-skärm för arbete är den säkert bland de bättre man kan köpa.

I en ljus kontorsmiljö kommer du uppleva nästan inga av fördelarna med qd-oled medan du fortfarande har nackdelarna som höjd svartnivå i ljusa miljöer och förmodat begränsad livslängd.

Att rakt av jämföra IPS och QD-OLED, utan hänsyn till hur skärmen ska placeras och användas, är inte vettigt och förmodligen gjort här främst som klickbete.

Är TS kontorsråtta?
Jag tänkte H2H för just syfte gaming.
För produktivitet är det säkert en bra skärm men inte prisvärd jämfört med vad man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Alla oled får inbränningar till slut, jag köper mycket hellre en bra IPS skärm.

Skrivet av Ibis:

Tack för tipset! Denna känns rejält intressant för mig, mig veterligen är IPS fortfarande vad man vill ha om man vill ha korrekt färgåtergivning, IPS Black är ju gött ovanpå det.

Det är bekräftat att skärmen även kommer ha freesync och g sync compatible.

Permalänk
Medlem

Ultrasharp är släppt sedan tidigare i 27, 1440, ips black ,contrast 2000:1 och 120 hz. Den ska va trevlig som allroundskärm och funkar fint i spel.

Dell UltraSharp U2724D

Jag väntar som sagt på den större skärmen Dell U3225QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Ultrasharp är släppt sedan tidigare i 27, 1440, ips black ,contrast 2000:1 och 120 hz. Den ska va trevlig som allroundskärm och funkar fint i spel.

Dell UltraSharp U2724D

Jag väntar som sagt på den större skärmen Dell U3225QE

Och själv är jag sugen på 27" 4k, den nyare varianten enligt din första länk. Sitter med 32" idag, men känns lite stort för skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Kan inflika då jag har HP Z32-nånting med IPS black (dock bara 60Hz) att för olika typer av arbete i blandad ljusmiljö är det en fantastisk paneltyp!

Ibland är det skönt att kunna ha rejält ljust runtom arbetsplatsen och samtidigt kunna arbeta med skärmen.

Permalänk
Medlem

Klart intressant skärm för mig som mest pysslar med foto/video men skulle gilla att ha mer än 60Hz när det kommer till spelandet.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Det finns en nyare 27 tums skärm av samma sort.

Dell U2724DE

Här är en som spelar lite på skärmen.