Regeringen utreder stopp mot olagliga IPTV-tjänster

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte om det slutar med ännu en avgift som ska betalas likt nuvarande mafia protection fee eller "Privatkopieringsersättning" som det kallas på svenska.

Mediebolagen är ansvariga för spridningen av pirat IPTV, de är för giriga.

Permalänk
Medlem

verkar som många kollar på sport. Vilket jag personligen inte gillar att se på. Ett tips. Säg upp de dyra avtalen ni har och kolla på vilken som vann matchen/ poäng ställning eller vad de nu är dagen efter Billigt

Permalänk
Medlem
Citat:

– Inom idrottsområdet har illegala strömningstjänster blivit ett stort problem. Det är frestande för många att betala för abonnemang som har ett pris långt under marknadspriset i stället för att betala fullt pris. Det många inte tänker på är hur det skadar idrottsrörelsen då det leder till inkomstbortfall för förbund och föreningar. Utredningens arbete kan bidra till att motverka detta, säger Jakob Forssmed, socialminister med ansvar för idrottsfrågor.

Stackars FIFA-styrelsen och stackars Zlatan och hans vänner.
Hur ska dom överleva med bara 1 miljard om året per skalle istället för 10?

Sport är fan det som behöver minst beskydd av alla industrier som existerar. Så löjligt mycket pengar i det.
Visst någon kanske streamer Smygehuk FC på IPTV istället för betala PPV, och Smygehuk FC får då 4 betalande tittare istället för 5, och bara 40kr istället för 50kr.
Men det är miljardärerna som får den stora smällen - och det är därför detta ses på, tro inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Nu gäller detta visserligen sport och den amerikanska marknaden men intressant att se hur streamingtjänsterna troligen kommer göra sport ännu mer fragmenterat och dyrt för att ligorna som säljer rättigheterna vet att de är beredda att betala.

12 minuter, värt att se om man är intresserad av ämnet.

https://youtu.be/ROJ0ttpDi-U?si=vUzRf2_gsYCGhjZ2

Kommer kanske se videon senare, men en del av problemet är väl att tv-bolagen hej vilt kastar pengar runt sig för att köpa in olika ligor, och SEN försöker de få slutkunden att stå för notan?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Det här är lösningen, lobba hårt nog för att regeringen ska skapa en lag om förbud istället för att de själva skapar tjänster/produkter som kunderna är villiga att betala för.

Tänk om Coca-Cola tillsammans med de andra dryck-bolagen skulle höja sina drycker till 100kr/flaska och sen lobba för att förbjuda drickbart vatten i kranarna så att folk tvingades att köpa deras produkter på flaska/burk. Tänk sen att politikerna föreslår en lag som förbjuder indraget dricksvatten till hemmet i syfte att tvinga folket att köpa de svindyra dryckerna. Visst, man kan alltid dricka vatten ur toaletten men vem vill det?

Vill jag se två-tre programserier på ett år på SVT och följa mitt lag i högsta hockeyligan på tv så kostar det mig säkert över 1000 kr per månad. Kan vara gångbart för en med 50.000kr i månadslön men det svider rejält för oss lägre stående varelser i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Så det är OK att kriminella stjäl även det du skapar i ditt arbete och sedan säljer det vidare i vinstsyfte, utan att du får ett öre, eller kanske att du blir uppsagd, eftersom din arbetsgivare går back när det ni producerar stjäls?

De flesta som arbetar i mediabranschen med att skapa innehåll är vanliga anställda med vanliga inkomster.

Jag tycker det är så otroligt egocentriskt att uppfatta detta som en bestraffning av hårt arbetande människor. Det är inte du som är brottsoffret. Om du betalar till en olaglig IPTV-tjänst är du en möjliggörare till brottslighet.

Att sedan vissa blir snuskigt rika, det får vi hantera med ett progressivt skattesystem, arbetsrätt som ger vettiga villkor för anställda, konkurrensfrämjande lagstiftning och andra regleringar som förhindrar att vissa företagare blir oligarker. Vi löser inte det genom att legalisera stöld.

Jag kan tillägga att jag inte tittar på sport och därmed inte har så bra koll på det segmentet, men jag har uppfattat den branschen som helt sjuk, med enormt dyra sändningsrättigheter, bisarrt höga löner till vissa atleter, totalkorrumperade organisationer för VM och OS, samt viss ekonomisk dominans från diktaturstater. Men jag tror inte att det heller åtgärdas genom att innehåller stjäls.

Inte för att motsätta mig, men alla "vanliga" människor som är inblandade i skapandet av film/media blir väl betalade en fast summa per arbete, alternativt timavlönade, eller menar du att det är vanligt att vfx, smink, props, etc har en inkomst baserat på vad producenten haft i inkomst på filmen?

Jag vill nog säga att de som oftast "drabbas" av pirat-delning är de som redan har en rejäl tillgång sen innan.

Svårt att motivera att det är synd om bolagen när de själva håller på och fular sig med "Hollywood accounting" eller annat liknande (Scarlett Johansson och BW biljett-andel) och sedan gråter över pirater.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Tja. Vore det inte trevligt med Pernilla Wahlgren i luftrenaren där hemma?
En gång i tiden hade Netonnet/Elgiganten/X (?) en kampanj med kändisröster till Garmin-GPS-er. T.ex Lill-Babs som sa "nuu-duuu" innan varje sväng. Roligt i några minuter iaf.

Ah, nåt ontopic kanske. En annan kanske råkar ha nåt sånt däringa... *host*
Skulle nog säga att Bruce Springsteen hade rätt, "57 channels (and nothin' on). Trots en miljard kanaler är det ändå bara en massa dynga, och det är ändå bara Youtube och Jellyfin som är källan till underhållning.

Undrar om du jämför det totala utbudet mellan ex Netflix & YT. Jag är helt övertygad om att du är mer intresserad av Netflix om man ser på % av totalen kontra YT sett till intressant material för dig personligen.

Enda anledningen att YT fungerar är för att Google i peincip inte betalar något för att få material producerat. Netflix å andra sidan, där är det väldigt många parter som ska ha en skälig ersättning för att utföra en roll i sitt arbete. Tjänster som Netflix måste dessutom förhålla sig till avtal för distributionsrätt osv.

Det blir lite konstigt om man funderar runt det, kunden förlitar sig på att YT tillhandahåller materialet. YT å sin sida utnyttjar kreatörerna för en spottstyver i en överväldigande majoritet av fall. Kreatörerna kan å sin sida arbeta via fler kanaler och skaffa samarbeten men det är väldigt få som lyckas gå runt på detta.

Kontentan blir således att kunden förväntar sig att plattformen som tillhandahåller utbudet ska utnyttja någon som har producerat materialet om man tycker att det är dyrt eller är ett dåligt utbud (här finns ju en tydlig exit, prenumerera inte på tjänsten). Sen kanske inte kunden är medveten om det, men det blir utfallet. För någon ska stå för kostnaden av produktionen, i fallet streamingjättar är det kunden (pga höga produktionskostnader). I fallet YT är det kreatören (pga extremt hög konkurrens).

YT & streamingtjänster är två helt olika saker och bör jämföras väldigt sparsamt.

Det jag vill poängtera är att kunderna ofta har helt orimliga förväntningar på vad de ska få. Men du får gärna utveckla, jag har till dags dato inte sött på ett argument som är djupare än "det är dyrt", eller "det är dåligt utbud".

Sen är det väl det där att du personligen inte tycker nåt är inte en reflektion av hela msrknaden. Publiken finns nog men den är inte du.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inte för att motsätta mig, men alla "vanliga" människor som är inblandade i skapandet av film/media blir väl betalade en fast summa per arbete, alternativt timavlönade, eller menar du att det är vanligt att vfx, smink, props, etc har en inkomst baserat på vad producenten haft i inkomst på filmen?

Jag vill nog säga att de som oftast "drabbas" av pirat-delning är de som redan har en rejäl tillgång sen innan.

Det jag menar är att den allmänna lönenivån och antalet arbetstillfällen i branschen påverkas negativt om innehållet stjäls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjnorman:

Hur länge överlevde Voddler, det som kallades "Spotify för film och serier"?

Och många som hävdar, är det så dyrt så betalar ingen... klart att man betalar, om man vill se. Har man inte råd, vill inte betala eller värdesätter att lägga pengarna på annat, så får man låta bli.

Håller med om att det är dyrt, hade nog kunnat beställa en middag + dryck på Olearys för att Liverpools matcher och Blåvitts matcher och spara in lite pengar...

Jag är övertygad om att folk är villiga att betala för sport, MEN inte för annat böös som bolagen ska tvinga på en. Om du går till affären för att köpa oxfilé så kan du göra det utan att tvingas att köpa falukorv och fläskfilé först. Där har du det som (enligt mig) många är irriterad över.

Permalänk
Medlem

Lika tondöva som vanligt.. Hade inte saker återigen blivit så segmenterat, utspritt och dyrt så hade folk betalat för tjänsten. Det är bara giriga mediebolag som försöker göra något åt symptomen istället för orsaken.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag är övertygad om att folk är villiga att betala för sport, MEN inte för annat böös som bolagen ska tvinga på en. Om du går till affären för att köpa oxfilé så kan du göra det utan att tvingas att köpa falukorv och fläskfilé först. Där har du det som (enligt mig) många är irriterad över.

Ja, den där påtvingade paketeringen är riktigt konsumentfientlig. Så visst vore det bra om leverantörerna skruvade till sina erbjudanden så att de blev mer attraktiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det här är lösningen, lobba hårt nog för att regeringen ska skapa en lag om förbud istället för att de själva skapar tjänster/produkter som kunderna är villiga att betala för.

Tänk om Coca-Cola tillsammans med de andra dryck-bolagen skulle höja sina drycker till 100kr/flaska och sen lobba för att förbjuda drickbart vatten i kranarna så att folk tvingades att köpa deras produkter på flaska/burk. Tänk sen att politikerna föreslår en lag som förbjuder indraget dricksvatten till hemmet i syfte att tvinga folket att köpa de svindyra dryckerna. Visst, man kan alltid dricka vatten ur toaletten men vem vill det?

Vill jag se två-tre programserier på ett år på SVT och följa mitt lag i högsta hockeyligan på tv så kostar det mig säkert över 1000 kr per månad. Kan vara gångbart för en med 50.000kr i månadslön men det svider rejält för oss lägre stående varelser i samhället.

Den där jämförelsen haltar kraftigt, då bra dricksvatten är en mänsklig rättighet enligt FN, vilket premium-innehåll på TV knappast är.

Kostar det verkligen över 1000 kronor i månaden att titta på alla matcher med ett hockey-lag?

Jag ser att TV4 play har en tjänst som heter Sport total, och som kostar 549 kr/mån utan bindningstid.

Permalänk
Medlem

Lycka till, finns alltid sätt att kringgå det. Iptv är här för att stanna.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av mhult:

Den där jämförelsen haltar kraftigt, då bra dricksvatten är en mänsklig rättighet enligt FN, vilket premium-innehåll på TV knappast är.

Kostar det verkligen över 1000 kronor i månaden att titta på alla matcher med ett hockey-lag?

Jag ser att TV4 play har en tjänst som heter Sport total, och som kostar 549 kr/mån utan bindningstid.

549 tror jag 🤔
Eller det är shl

699 för nhl

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Det är väldigt rimligt att tvinga kunder att betala för farmen och robinson och en drös skräpfilm när personerna i fråga kanske bara vill se allsvenskan..
Nu kollar ju jag på robinson så det drabbar inte mig men endå.
Tänk om man går på resturang och måste beställa alla rätter innan man får välja vad man vill ha, kul tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Folk är inte redo att betala vad en enda tjänst skulle kosta.

Tjänsterna är inte heller redo att möta användarnas betalningsvilja.

Skrivet av Donkey:

Jag vill fortfarande veta vilka kriminella syndikat som tillhandahåller dessa tjänster.

Skulle gissa att en mängd olika typer av maffior har ett finger eller två med i spelet. Säkerligen en eller flera från en östligt belägen kriminell stat.

Skrivet av matte-elite:

Det måste komma ett Spotify för filmer och serier. En tjänst med tillgång till allt, eller nästan allt.

Det var det vi trodde Netflix skulle bli. Men TV-bolagen har ingen motsvarighet till skivbolagschefer som skulle kunnat tvingat dem in i något liknande Spotify-fållan.

Skrivet av InteIdiot:

Det är väl rätt att folk inte ska pirata till höger och vänster, men man blir ju orolig för vilka metoder som kommer att användas för att hitta vilka som är olydiga.

Internetleverantörerna får väl åläggas addera IPTV-leverantörerna till sin ständigt växande DNS-blockering. Behövs inget mer för att politker ska känna sig duktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kommer kanske se videon senare, men en del av problemet är väl att tv-bolagen hej vilt kastar pengar runt sig för att köpa in olika ligor, och SEN försöker de få slutkunden att stå för notan?

Absolut, skulle man sluta bjuda sådana absurda pengar för rättigheter så kanske det inte hade varit så dyrt. Däremot så har ligorna fattat att de kan stycka upp rättigheterna och vips behöver du betala för massor av streamingtjänster för att se allt som någon tidigare påpekade.

Själv tappade jag bort kärleken till fotboll pga alla pengar som industrin pumpar in i sporten och sa upp Viasat, fast jag fick bra pris för att jag inte vill stödja karusellen. Och nej, har inte IP-tv utan slutade helt med sport och har inte tittat tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Det jag menar är att den allmänna lönenivån och antalet arbetstillfällen i branschen påverkas negativt om innehållet stjäls.

Och. Rent krasst. Ingen bryr sig.

Betalar du mer än du behöver för senaste grafikkortet bara för att Webhallen ska kunna fortsätta bedriva sin verksamet och inte förlora arbetstillfällen eller sparar du in någon tusenlapp genom att köpa från t.ex. Amazon där det har rapporterats om bedrövliga villkor i deras förpackningscentraler (med mera). Inte helt samma för det ena är ju ok i lagens mening och det andra är inte det (även om det faktiskt som sagt inte är olagligt att ta emot IPTV-signaler), men principen är liknande tycker jag.

Permalänk
Skrivet av pjnorman:

Hur länge överlevde Voddler, det som kallades "Spotify för film och serier"?

2005 till 2018 när dom gick i konken, enligt vad jag läste lite snabbt på wikipedia..

Skulle tro att deras problem var hur dom marknadsförde sig själva, för jag har aldrig ens hört talas om dom!!!

Tittar jag bland gubbarna på jobbet så är konstigt nog 50 plussarna mer benägna att köpa fulstream än vad vi ungdomar verkar vara.
Visst finns det ungdomar också som köper sådant, men dom har inte yttrat sig om det i fikarummet mig veterligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Svårt att motivera att det är synd om bolagen när de själva håller på och fular sig med "Hollywood accounting" eller annat liknande (Scarlett Johansson och BW biljett-andel) och sedan gråter över pirater.

Vare sig dessa jobbar frilans eller för ett företag så krävs det ju att det görs produktioner för att de skall få betalt. Om filmer och tv-serier delas olagligt så färre går på bio, hyr filmer, prenumerar på streamingtjänster, osv så kommer mindre pengar in och då rätt så möjligt att det görs färre produktioner och dessa inte får lika mycket jobb eller inte jobb alls.

Är väl inte så svårt att förstå.

Permalänk
Medlem

Piraterna har redan den lösning som leverantörerna behöver anamma.

Här är allt, du betalar x Per månad/år för en stream, vill du ha två, tre, fyra,…osv. samtidiga streams betalar du y, z, … per månad/år. De bryr sig inte om vad du tittar på, bara hur många samtidiga streams du förbrukar.

Det hade kanske varit värt 1000 SEK/mån/stream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dangerzones:

Tänk om man går på resturang och måste beställa alla rätter innan man får välja vad man vill ha, kul tanke.

Har redan börjat, startavgift för att komma in på restaurangen och sen beställer du den mat du vill ha alternativt krav på miniköp.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av filbunke:

Vilka filmer ser vi på på bio? Vilka serier ser vi på på tv?

Varför skulle folk plötsligt ändra sitt beteende?

Om du har data som styrker din uppfattning, lägg gärna fram den istället för att bara ställa retoriska frågor. Tillsvidare står jag fast vid att jag tror att det finns ett inte obetydligt antal människor som vill se utländska TV-kanaler – exempelvis för att de kommer från ett annat land.

Jag gör som sagt inga långtgående påståenden om hur vanligt det är, men exempel finns i min bekantskapskrets. Poängen jag ville göra med att nämna utländska TV-kanaler var att fragmentering av utbudet mellan olika tjänster inte nödvändigtvis är den enda anledningen till att folk skaffar pirat-IPTV.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Slöseri med resurser.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om du har data som styrker din uppfattning, lägg gärna fram den istället för att bara ställa retoriska frågor. Tillsvidare står jag fast vid att jag tror att det finns ett inte obetydligt antal människor som vill se utländska TV-kanaler – exempelvis för att de kommer från ett annat land.

Jag gör som sagt inga långtgående påståenden om hur vanligt det är, men exempel finns i min bekantskapskrets. Poängen jag ville göra med att nämna utländska TV-kanaler var att fragmentering av utbudet mellan olika tjänster inte nödvändigtvis är den enda anledningen till att folk skaffar pirat-IPTV.

Ett exempel, biofilm.

Filmstaden mest sedda filmer 2024:
1. Insidan ut 2
2. Dumma mej 4
3. Dune: Part Two
4. Deadpool & Wolverine
5. Vaiana 2
6. Gladiator 2
7. Det slutar med oss
8. Kung Fu Panda 4
9. Den sista resan
10. Håkan Bråkan 2

2023:
1. Barbie
2. Avatar: The Way of Water
3. Oppenheimer
4. Super Mario Bros. Filmen
5. Indiana Jones and the Dial of Destiny
6. Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One
7. Spider-Man: Across the Spider-Verse
8. Elementärt
9. Den lilla sjöjungfrun
10. Guardians of the Galaxy vol. 3

Sveriges Biografägarförbund, 2024:
Insidan ut 2
Dumma mej 4
Deadpool & Wolverine
Dune: Part Two
Den sista resan
Vaiana 2
Det slutar med oss
Gladiator II
Kung Fu Panda 4
Håkan Bråkan 2

2023:
1 Barbie 882 694
2 Oppenheimer 658 376
3 Avatar: The Way of Water 636 786
4 SuperMario Bros: Filmen 609 079
5 Indiana Jones and the Dial of Destiny 278 079
6 Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One 240 462
7 Håkan Bråkan 232 805
8 Elementärt 231 834
9 Den lilla sjöjungfrun 206 185
10 Mästerkatten 204 933

Svenskt och amerikanskt. Dock, mest amerikanskt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av filbunke:

Ett exempel, biofilm.

Filmstaden mest sedda filmer 2024:
1. Insidan ut 2
2. Dumma mej 4
3. Dune: Part Two
4. Deadpool & Wolverine
5. Vaiana 2
6. Gladiator 2
7. Det slutar med oss
8. Kung Fu Panda 4
9. Den sista resan
10. Håkan Bråkan 2

2023:
1. Barbie
2. Avatar: The Way of Water
3. Oppenheimer
4. Super Mario Bros. Filmen
5. Indiana Jones and the Dial of Destiny
6. Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One
7. Spider-Man: Across the Spider-Verse
8. Elementärt
9. Den lilla sjöjungfrun
10. Guardians of the Galaxy vol. 3

Sveriges Biografägarförbund, 2024:
Insidan ut 2
Dumma mej 4
Deadpool & Wolverine
Dune: Part Two
Den sista resan
Vaiana 2
Det slutar med oss
Gladiator II
Kung Fu Panda 4
Håkan Bråkan 2

2023:
1 Barbie 882 694
2 Oppenheimer 658 376
3 Avatar: The Way of Water 636 786
4 SuperMario Bros: Filmen 609 079
5 Indiana Jones and the Dial of Destiny 278 079
6 Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One 240 462
7 Håkan Bråkan 232 805
8 Elementärt 231 834
9 Den lilla sjöjungfrun 206 185
10 Mästerkatten 204 933

Svenskt och amerikanskt. Dock, mest amerikanskt.

Jag förstår tyvärr inte alls på vilket sätt du menar att den datan är relevant för vår diskussion. Den förefaller för mig inte säga någonting överhuvudtaget om i vilken utsträckning människor vill titta på utländska TV-kanaler. Kanske pratar vi helt enkelt förbi varandra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Piraterna har redan den lösning som leverantörerna behöver anamma.

Här är allt, du betalar x Per månad/år för en stream, vill du ha två, tre, fyra,…osv. samtidiga streams betalar du y, z, … per månad/år. De bryr sig inte om vad du tittar på, bara hur många samtidiga streams du förbrukar.

Det hade kanske varit värt 1000 SEK/mån/stream.

Lycka till att få ihop alla världens sporträttigheter och produktion för 1000kr/månad. Piraterna kommer ju undan med sitt pris eftersom de stjäl materialet och endast har infrastrukturkostnader.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Jag trodde detta var olagligt redan? Men vad är det nu då, extra olagligt, med socker på?

Själv använder jag mig inte av detta nuförtiden då media är så enkelt att tillgå men förr i tiden så använde man sig ju av kabelteve-dekodrar och inte fan låg man vaken och grämade sig över hur de stackars teve-bolagen skulle gå runt.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

verkar som många kollar på sport. Vilket jag personligen inte gillar att se på. Ett tips. Säg upp de dyra avtalen ni har och kolla på vilken som vann matchen/ poäng ställning eller vad de nu är dagen efter Billigt

Du verkar som en person som kollar på serier. Ett tips, läs sammanfattningen dagen efter så slipper du slösa tid och bandbredd på att ladda ner avsnitt. Funkar även bra för böcker och datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag trodde detta var olagligt redan? Men vad är det nu då, extra olagligt, med socker på?

Själv använder jag mig inte av detta nuförtiden då media är så enkelt att tillgå men förr i tiden så använde man sig ju av kabelteve-dekodrar och inte fan låg man vaken och grämade sig över hur de stackars teve-bolagen skulle gå runt.

Jag tror inte det är olagligt, man laddar väl inte ner någonting och i afghanistan är det inte olagligt att streama kanaler kan jag tänka mig.

Det blir ju som att förbjuda folk att titta på en förfalskad mona lisa....

Edit: det kanske inte var en klockren jämförelse 😂