Permalänk
Medlem

Mindre, billig andrabil

Hej alla!

Vi börjar med det enkla:

• Har inget intresse av bilar. De ska starta när det behövs. De ska tankas när det behövs och jag betalar gärna för service och mindre saker över året.

• vi har en huvudbil som passar familjen bra och som används just nu.

• jag är snål/prismedveten och hatar att ha lån.

Med det ur vägen. Vi är i läget att vi behöver en till bil för att få ihop det med fotboll, bandy, scouter och flöjt för ungarna. Jag jobbar hemma så det är ingen bil som kommer användas särskilt ofta.

De flesta kommer säga att vi ska köpa typ en Leaf, men det är inte aktuellt med de priserna just nu utan lån. Sparpengar finns men ska gå till att måla huset och andra investeringar samt ha så mycket kvar som möjligt. Jag är alltså ointresserad av att lägga 150-300k på en bil även om jag kan.

Har tittat på exempelvis Toyota Yaris av varierande årsmodeller (mest äldre såklart) och har exempelvis hittat: https://www.blocket.se/annons/skane/toyota_aygo_5_dorrar_1_0_...

Budget är väl egentligt ”så mycket bil som möjligt för så litet som möjligt”. Den kommer mest köras några mil när den är ute och rullar så komfort är sekundärt. Den ska helt enkelt vara billig att äga med låg skatt, ok driftsäkerhet (förväntar mig att det kommer åtgärder på en långmilad äldre bil - men man kan fixa mycket på en sån innan det kostat 100 000 kr), hållbar vilket Toyota verkar vara.

Hellre bensin än diesel, automatlåda är en bonus men inget måste.

Tips mottages tacksamt och gärna vad man ska kolla efter specifikt för vissa modeller.

Permalänk
Medlem

Vi har en Kia rio 2017 launch edition som andrabil, köpte den ny för 140.000
Väldigt mycket småbil för pengen och billig i försäkring, skatt osv
Bensin, drar under 0,5 milen om man kör väldigt snålt, 0,55-0,6 vid mer normal körning.

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem

kia picanto -13 eller nyare

annars köp en äldre volvo, 140, 240, 740

Permalänk
Medlem

Mazda 2 1,5 bensin automat, finns från 2014 modell och framåt, mycket trevliga och extremt driftsäkra och billiga att äga.

https://www.blocket.se/annons/1001726231

Min morsa köpte en sån här för typ 7-8 år sen och då hade rullat 19 tusen mil, nu har den gått drygt 21 tusen mil då hon bara haft den som extrabil och den har väl kostat henne mindre än 10 tusen i underhåll de senaste 10 åren om man räknar bort servicar som hon slarvat med iofs eftersom hon kör 200-300 mil om året... sjukt hållbara bilar.

Hon köpte den för 99 tusen och fick den värderad som inbyte hos en handlare för ett tag sen till 75 tusen så de bibehåller sitt värde något enormt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opox:

Vi har en Kia rio 2017 launch edition som andrabil, köpte den ny för 140.000
Väldigt mycket småbil för pengen och billig i försäkring, skatt osv
Bensin, drar under 0,5 milen om man kör väldigt snålt, 0,55-0,6 vid mer normal körning.

Jag instämmer. Det finns ett annat märke som har samma egenskaper, corolla DE är bensinsnåla. De är sköna att sitta i och har bra med plats för hockey familjen.

Volvo V70 är slitstarka och håller länge de med.

Ja detta är vad jag kan stå för.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

kia picanto -13 eller nyare

annars köp en äldre volvo, 140, 240, 740

Nja. De där gamla volvos drar mycket och har kass automatlåda. Jag hade nog satsat på en V70N isåfall. Då får man praktiskt och låg dieselförbrukning i en bil som bara rullar. Dock stor..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Toyota Aygo, Peugeot 107 samt Citroen C1. Alla tre är samma bil (Toyota) där de två senare köpte in sig på plattformen (har för mig att det är Yaris-plattformen) så det är bara kosmetiska skillnader. Citroen är förstås billigast i inköp (kul när man köper men tråkigt när det är dags att sälja).

Kamkedja från fabrik
360kr i skatt per år
0.45/L milen.

Delar (och service) är löjligt billigt.

Bra A-till-B bil, men inget man kanske vill långköra i och komfort/ljudisolering är.. man får vad man betalar för.
Pendlade 16 mil per dag varannan vecka i alla väder utan problem i 7+ år i en C1:a.

Det blir nog inte mycket billigare än så, i kombination med ett kvalitetsmärke som Toyota (om än sminkat som annat märke).

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung 1TB | 32GB 3200MHz | EVGA 1070 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Ni som säger V70. Det är då ingen småbil.... Men jävligt bra är dom. XD

Toyota är ju erkänt bra bilar. Honda ska väl va bra oxå.
Kia likaså.

Sen är det väl bara o välja o vraka. Svårt med äldre bilar. Mycket klåpare till bilhandlare som säljer skit.
Kolla ordentligt under bilen bara så det inte är massa rost på balkar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nja. De där gamla volvos drar mycket och har kass automatlåda. Jag hade nog satsat på en V70N isåfall. Då får man praktiskt och låg dieselförbrukning i en bil som bara rullar. Dock stor..

De gamla moment omvandlar lådorna är rätt skottsäkra. Amerikansk överdimensionering. Min 740 drar 0.8 landsväg och ca 1.2 blandat. Dock ej automat som då drar mer för att omvandlaren är rätt massiv.

Toyota aygo, peuget 107, citroen c1. Alla är i princip samma bil och alla har toyotas drivlina.

Min 107 kostade 15 tusen i inköp och kostar runt mellan 500-1000 kr månaden beroende på hur mkt jag kör. Brukar köra runt 100 mil i månaden.
Avgasrör bytt, bromsbelägg bytta. Service gör man lätt själv för 500kr.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

En enklare modell asiatisk bil borde täcka dina behov.
T.ex. Mazda 626 https://www.blocket.se/annons/108746286, Toyota Corolla: https://www.blocket.se/annons/1000577735 etc etc.
Går och går, billig i drift och kostar knappt någonting i service.

Har själv rullat en Mazda 626 nu i 4-5år, enbart behövt byta bromsar och vanlig oljeservice. Funkar toppen för mig, går till jobbet så har mest bil för att storhandla, besöka familjen (20-ish minuter bilväg) och typ gymmet. Hade dock absolut rekommenderat manuellt i de lägre prisklasserna, brukar ha bättre hållbarhet!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Hej alla!

Vi börjar med det enkla:

• Har inget intresse av bilar. De ska starta när det behövs. De ska tankas när det behövs och jag betalar gärna för service och mindre saker över året.

Med det ur vägen. Vi är i läget att vi behöver en till bil för att få ihop det med fotboll, bandy, scouter och flöjt för ungarna. Jag jobbar hemma så det är ingen bil som kommer användas särskilt ofta.

De flesta kommer säga att vi ska köpa typ en Leaf, men det är inte aktuellt med de priserna just nu utan lån. Sparpengar finns men ska gå till att måla huset och andra investeringar samt ha så mycket kvar som möjligt. Jag är alltså ointresserad av att lägga 150-300k på en bil även om jag kan.

Har tittat på exempelvis Toyota Yaris av varierande årsmodeller (mest äldre såklart) och har exempelvis hittat: https://www.blocket.se/annons/skane/toyota_aygo_5_dorrar_1_0_...

Budget är väl egentligt ”så mycket bil som möjligt för så litet som möjligt”. Den kommer mest köras några mil när den är ute och rullar så komfort är sekundärt. Den ska helt enkelt vara billig att äga med låg skatt, ok driftsäkerhet (förväntar mig att det kommer åtgärder på en långmilad äldre bil - men man kan fixa mycket på en sån innan det kostat 100 000 kr), hållbar vilket Toyota verkar vara.

Tips mottages tacksamt och gärna vad man ska kolla efter specifikt för vissa modeller.

Det låter som att en Toyota skulle passa dig bra. Jag har haft ett gäng med yarisar som andrabilar och projektbilar, och har ganska bra koll på dessa. För maximal driftsäkerhet är det värt att spana på bilar som är tillverkade i Japan, även om det inte alltid är ett alternativ. En franskbyggd Yaris kommer att krånga mer än en likadan som är byggd i Japan. Drivlinan går dock hur långt som helst. Det som till slut tar kål Toyota-bilar är rost.

Toyota-bilar i allmänhet och Yaris i synnerhet har ett väldigt bra andrahandsvärde, vilket förstås innebär att de kostar förhållandevis mycket att köpa begagnade.

Vad sägs om Toyota iQ? De är relativt billiga och pyttesmå, men känns betydligt mer välbyggda än Aygo/107/C1 från samma era. De finns med två motoralternativ. 1,0L duger fint till stadskörning, men ska det pendlas landsväg eller motorväg bör du ha 1,33L-motorn, som för övrigt är samma motor som hittas i många andra Toyota-modeller och är erkänt problemfri. Årsskatten ligger på 360 kr/år för 1,0L-modellen och någon hundralapp mer för den "stora" motorn, om jag inte minns fel. Bilen har ett partytrick i form av en alldeles löjligt liten vändradie, om det är något du värderar. Den upplevs även avservärt rymligare än man kan tro. Jag är 187cm lång och får utan problem plats i en iQ.

Det enda modellrelaterade problemet kan jag komma på med iQ är att de vita (pärlemovita) bilarna, åtminstone av de första årsmodellerna, hade problem med lacksläpp på motorhuven. Därför har förvånansvärt många vita iQn folierade, omlackade eller utbytta motorhuvar.

Här är en 1,33L-iQ, som exempel: https://www.blocket.se/annons/vastmanland/toyota_iq_1_33_dual...

Kuriosa: Aston Martin behövde sänka sina genomsnittliga utsläpp över modellprogrammet och sålde därför ett tag modellen Cygnet, som helt enkelt var Toyota iQ med annan inredning, front och bakända. Jag är väldigt svag för sådana:

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Det låter som att en Toyota skulle passa dig bra. Jag har haft ett gäng med yarisar som andrabilar och projektbilar, och har ganska bra koll på dessa. För maximal driftsäkerhet är det värt att spana på bilar som är tillverkade i Japan, även om det inte alltid är ett alternativ. En franskbyggd Yaris kommer att krånga mer än en likadan som är byggd i Japan. Drivlinan går dock hur långt som helst. Det som till slut tar kål Toyota-bilar är rost.

Toyota-bilar i allmänhet och Yaris i synnerhet har ett väldigt bra andrahandsvärde, vilket förstås innebär att de kostar förhållandevis mycket att köpa begagnade.

Vad sägs om Toyota iQ? De är relativt billiga och pyttesmå, men känns betydligt mer välbyggda än Aygo/107/C1 från samma era. De finns med två motoralternativ. 1,0L duger fint till stadskörning, men ska det pendlas landsväg eller motorväg bör du ha 1,33L-motorn, som för övrigt är samma motor som hittas i många andra Toyota-modeller och är erkänt problemfri. Årsskatten ligger på 360 kr/år för 1,0L-modellen och någon hundralapp mer för den "stora" motorn, om jag inte minns fel. Bilen har ett partytrick i form av en alldeles löjligt liten vändradie, om det är något du värderar. Den upplevs även avservärt rymligare än man kan tro. Jag är 187cm lång och får utan problem plats i en iQ.

Det enda modellrelaterade problemet kan jag komma på med iQ är att de vita (pärlemovita) bilarna, åtminstone av de första årsmodellerna, hade problem med lacksläpp på motorhuven. Därför har förvånansvärt många vita iQn folierade, omlackade eller utbytta motorhuvar.

Här är en 1,33L-iQ, som exempel: https://www.blocket.se/annons/vastmanland/toyota_iq_1_33_dual...

Kuriosa: Aston Martin behövde sänka sina genomsnittliga utsläpp över modellprogrammet och sålde därför ett tag modellen Cygnet, som helt enkelt var Toyota iQ med annan inredning, front och bakända. Jag är väldigt svag för sådana:

<Uppladdad bildlänk>

Schysst bil 🚙

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Om du kan ladda hemma: Renault Zoe R110(R90 och övriga äldre havererar motorerna på..)
Med "iconic" paketet så kan man också starta värmaren via app så man slipper skrapa rutor(och den har keyless, BOSE ljud, Android auto etc)
Går att få en med friköpt batteri för runt 100k. 8 års garanti på batteriet. Med Renault försäkring täcker de maskinskada/elfel upp till 17k mil.
Skatt 360/år, försäkring runt 200/mån. Service är inte så viktigt/kan man göra själv då det ju inte finns någon motorolja etc att byta.
Billigare att köra/månad än ett busskort typ.
(Ja, jag har en själv 🤷‍♂️😁)

Bonus. Jag tycker den ser cool ut också. 👌

Permalänk
Medlem

Lexus IS250, Lagom stor men ändå rymlig, drar inte mycket, strular typ inget men viktigast av allt den är krocksäker!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

<Uppladdad bildlänk>

Hur vet jag om de är tillverkade i Japan?

Jag har tittat runt lite på Blocket och har några olika alternativ vi överväger. Input kring dessa?

Priserna varierar såklart en del, och jag har ingen aning om de är rimliga eller inte.

Feedback kring dessa mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Hyundai i10.
Fiat 500, dyrare då andrahandsvärdet är rätt bra. Men det är även mer bil än många andra småbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Car.info är din vän. T.ex. översta bilen som du länkar är tillverkad i Japan: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/THK629#specs

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för aygo generation 2. Går att hitta under 70tkr för en 2015. Tex: https://www.blocket.se/annons/1001895713
Lite modernare än gamla aygo men samma koncept.

Enda haken med alla dessa småbilar är ju att i princip ingen har automat

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag har tittat runt lite på Blocket och har några olika alternativ vi överväger. Input kring dessa?

Priserna varierar såklart en del, och jag har ingen aning om de är rimliga eller inte.

Skippa allt som heter sensodrive. Robotväxellåda som kommer krångla förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Lexus IS250, Lagom stor men ändå rymlig, drar inte mycket, strular typ inget men viktigast av allt den är krocksäker!

En sådan hade jag i några år, innan jag bytte ut den mot en CT 200h och sedan en IS 300h. Tyvärr kostar IS 250 en del i skatt och försäkring och jämfört med aygon, som det talats om, drar den ändå en hel del bensin. Annars är det en mycket trevlig bil, tycker jag.

Skrivet av koSmiQ:

Mig veterligen byggdes alla första generationens Aygo/107/C1 i Tjeckien. Om du exempelvis tar registreringsnumret från den röda aygon i annonsen och knappar in det på Biluppgifter.se får du bland annat fram chassinumret som i det här fallet är JTDKG10C80N416711. Det elfte tecknet berättar vilken fabrik bilen byggdes i. N, betyder att bilen byggdes i Kolin, Tjeckien.

Observera att tillverkningslandet är oviktigt för de flesta och ingenting jag normalt rekommenderar andra att hänga upp sig på. Jag har plockat isär både japanska och europeiska toyotor och föredrar att hålla på med de japanska, men det behöver inte betyda att bilarna byggda i Europa är kassa.

Om Aygo/107/C1 är ett intressant alternativ föreslår jag att du provkör en sådan och därefter en iQ. Aygo-modellerna är som tunna plåtburkar i jämförelse. 1.0L-motorn är densamma och du hittar den även i bland annat Yaris. Den är lite trött, men pålitlig.

Permalänk

Följer den här är tråden med hökögon. Står i samma sits. Vi är två personer + mindre vovve. Kommer användas för shopping (typ till Ullared som vi bor ganska nära), slänga lite på ÅVC'n då och då. Små kortare turer på landet och någon gång då och då - motorväg.

Har har mest nojja för att inte kunna så mycket om bilar och köpa en långmilare. Tittar därför också på något som fått kosta mer vid inköpet - runt 100.000 (Max) och har lägre mil. Kan ju iofs krångla ändå.

Hittills bara span åå Toyota yaris. Aygo och de andra med Sands chassi har väl högt ljud som skam in i kupen eller gäller det alla mindre bilar?

Den hade jag velat ha en DSG låda eller Toyotas automat (som sitter i hybriden). Men då minskar väl utbudet och priserna går upp. Måste förklara nackdelar med att välja automat btw?

Förrätt gärna komma med tips till oss "blsökande"

Tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Klarar någon av dessa mindre bilar att dra ett släp? Hur mycket får se väga men och utan last på låt säga en Yaris, (kommer säkert inte behöva släp men kan ju vara bra att ha en krok). Kanske en dålig kombo med liten bil och släp med tanke på vad tyngden hamnar kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Klarar någon av dessa mindre bilar att dra ett släp? Hur mycket får se väga men och utan last på låt säga en Yaris, (kommer säkert inte behöva släp men kan ju vara bra att ha en krok). Kanske en dålig kombo med liten bil och släp med tanke på vad tyngden hamnar kanske?

Dom har ju en större bil redan. Det här ska vara en extrabil. Varför är då släp relevant på en liten pruttbil?

O näe. Är nog inte mycket man kan dra med en så liten bil. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Följer den här är tråden med hökögon. Står i samma sits. Vi är två personer + mindre vovve. Kommer användas för shopping (typ till Ullared som vi bor ganska nära), slänga lite på ÅVC'n då och då. Små kortare turer på landet och någon gång då och då - motorväg.

Har har mest nojja för att inte kunna så mycket om bilar och köpa en långmilare. Tittar därför också på något som fått kosta mer vid inköpet - runt 100.000 (Max) och har lägre mil. Kan ju iofs krångla ändå.

Hittills bara span åå Toyota yaris. Aygo och de andra med Sands chassi har väl högt ljud som skam in i kupen eller gäller det alla mindre bilar?

Den hade jag velat ha en DSG låda eller Toyotas automat (som sitter i hybriden). Men då minskar väl utbudet och priserna går upp. Måste förklara nackdelar med att välja automat btw?

Tack.

Det är sjukt att det fortfarande knappt går att få tag i en Yaris hybrid för under 100 000 kr. De dyker upp lite då och då, men bra exemplar blir sålda på momangen. Om jag letade andrabil i den prisklassen skulle jag satsa på en Yaris hybrid. Den drar pyttelite bensin, kostar 360kr/år i skatt och är otroligt driftsäker.

Kör man med tung högerfot irriterar man sig ganska fort på Remjohan-känslan i CVT-växellådan, men kör man på det viset finns det å andra sidan ingen anledning till att skaffa en hybridbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Tack.

Var ungefär i samma sits som du för något år sedan. Insåg dock att bilar runt 100k strecket var snårigt. Till slut gick jag upp i pris till 150k och köpte en yaris hybrid inkl vinterdäck från en toyota återförsäljare (kändes säkert då man får toyota begagnat garanti).

Nöjd med bilen! Inte haft något strul hittils.

Permalänk
Medlem

Hyundai I10 eller I20, håller bra och är riktigt prisvärda. För 100k kan man få en riktigt fin I20 som inte har gått allt för långt dessutom.

Har själv en Hyundai I10 från 2010... och den har varit den bil jag haft minst problem med i mitt liv. Kamkedja och så lite elektronik/lull lull som möjligt för att minimera saker som kunde gå sönder. Enbart rullat snart 7k mil totalt, kostar 500-ish i skatt per år, billig försäkring (Sthlm) och drar enbart runt halvlitern Tror jag gav ca 47k för den runt 2014/2015.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Det är sjukt att det fortfarande knappt går att få tag i en Yaris hybrid för under 100 000 kr. De dyker upp lite då och då, men bra exemplar blir sålda på momangen. Om jag letade andrabil i den prisklassen skulle jag satsa på en Yaris hybrid. Den drar pyttelite bensin, kostar 360kr/år i skatt och är otroligt driftsäker.

Kör man med tung högerfot irriterar man sig ganska fort på Remjohan-känslan i CVT-växellådan, men kör man på det viset finns det å andra sidan ingen anledning till att skaffa en hybridbil.

Yaris hybrid är riktigt miserabel IMO.
Hade en helt ny sån(årsm 2024 gått 30 mil), som hyrbil förra året.
Den var bullrig som tusan, motorn seg och knackade som en diesel, tändningslås man var tvungen att sätta nyckeln i och vrida om som på forntiden. Ingen förvärmning via app. Icke digitalt instrument kluster, gamla instrument från förra årtusendet. Sen kostade den förstås extremt mkt att tanka vs el.
Att sen hoppa in min Zoe kändes som att kliva fram 30 år i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Hej alla!

Vi börjar med det enkla:

Jag köpte nyss en BMW i3s ifrån 2022 som huvudbil, men kollade före det runt efter det mesta.

Prövade 1-2 st BMW i3l, och de var ju 12-15 mil på batteriet, men behöver du inte långa avstånd så räcker det ju. Dessutom CCS laddning om du måste åka lite längre.

Fördelen var att de, inkl en 2014, kändes som nästan nya bilar.

Och även träffat några som har sin ifrån 2014/2015 kvar, några som har 2017-2018 modell. En hade bytt en fjäder, en fått byta främre bromsskivor men annars inte mycket krångel, och en bil gjord för o vara enkel och hålla.

Och 2016 modellen kunde jag pruta så det låg närmare 100 000, och då slipper man detta med att ev. renovera en ICE bil drivlina, eller allt annat som kan kosta och dra iväg.

Dock 3G på äldre modeller, så antar att det mesta måste ställas in när man sitter i bilen, iaf några år framåt.

(Och det kommer ifrån mig, vars SAAB 9-3 2011 subframe bak gett upp pga fuskande färg/lackskydd, men där en vän skall renovera en liknande subframe, hans redan påbörjad i höstas, fått tag i allla j-a armar osv under som behövs. Men hade jag låtit firma i närheten ornda det så det hade kostat 20-30 000 kr, inte så dyrt jämfört med många andra bilar, men för mycket o lägga på denna bil. Och så lilir det ju lätt på "bättre beg bil, bara 70 000 kr" )

Leaf är inte så dum heller, men tja, men svåra priser tycker jag, 2017-2019 borde vara mycket billigare.

Ordnade layout o korrade
Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Yaris hybrid är riktigt miserabel IMO.
Hade en helt ny sån(årsm 2024 gått 30 mil), som hyrbil förra året.
Den var bullrig som tusan, motorn seg och knackade som en diesel, tändningslås man var tvungen att sätta nyckeln i och vrida om som på forntiden. Ingen förvärmning via app. Icke digitalt instrument kluster, gamla instrument från förra årtusendet. Sen kostade den förstås extremt mkt att tanka vs el.
Att sen hoppa in min Zoe kändes som att kliva fram 30 år i utvecklingen.

En Yaris är varken lyxig eller speciellt komfortabel. Anledningen till att de har så starkt andrahandsvärde är att de är billiga i drift och fantastiskt driftsäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

En Yaris är varken lyxig eller speciellt komfortabel. Anledningen till att de har så starkt andrahandsvärde är att de är billiga i drift och fantastiskt driftsäkra.

Anledningen är nog mest att folk inte förstår att det finns bättre alternativ idag.
Toyota är stenålder.