Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag har ett vintage sideboard med utsågat bakstycke. Snyggt och rymmer mycket.

https://imgur.com/lDxUHVg.jpg

Magnepan i ett kalt rum ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Magnepan i ett kalt rum ?

Väldigt möblerat rum, bredbandsabsorbenter på sidoväggarna. Ingenting bakom högtalarna som sig bör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

I nån slags Kallax-hylla där jag har plockat bort o såga av några av hyllplanen för att få en lite annorlunda form på hela grejen. Har vanligtvis en mindre klass D-stärkare o inte en 50 år gammal Marantz ståendes där brevid min Cooler Master NR200, men gamlingen är ändå bara på 15w så den avger inte så mycket värme oavsett.
<Uppladdad bildlänk>

Säkert fler som sagt det men det där är galet snygga piP

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Säkert fler som sagt det men det där är galet snygga piP

Tack, jag är rätt nöjd över dom själv! När jag köpte dom så var dom svarta med väldigt dålig finish (plus felkopplade delningsfilter). Men efter lite fix så blev dom betydligt bättre, även om finishen faktiskt inte är optimal nu heller om man kollar nära, meen jag är nöjd oavsett ^^

Permalänk
Medlem

Var köper ni billiga diffusorer och absorbenter?
Någon som satt upp ngt i taket som kan dela erfarenheter?

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk

Hej
Funderar på öka min budget till runt 20k

Följande kandidater
SF Sonetto I
Dynaudio Evoke 10
KEF LS50 M
Audiovector QR1 SE
Audio Physic classic 3

Vill helst ha en kompakt högtalare som både ser bra ut och låter bra. Tänker mig svart färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Absorbenter från Bullerbekämparen. Ser helt OK ut, speciellt om man ramar in dem.

Permalänk
Skrivet av Javis:

Jag har inget sådant utan kör på fina tavlor runt om istället. Lite billigare och finare. En canvas med eget motiv 50x70 kostar runt 700kr
Det går även att trycka egna bilder på en metalltavla och även på en träbas de kostar någon hundralapp mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Jag köpte mig en beggad madrass för nån hundralapp, skar upp den i lagom bitar, byggde en enkel träram o spände fast ett snyggt tyg. Krävs väl lite tid o ngra verktyg, men funkar hur bra som helst för så gott som inga pengar alls

Skrivet av Buddaz112:

Jag har inget sådant utan kör på fina tavlor runt om istället. Lite billigare och finare. En canvas med eget motiv 50x70 kostar runt 700kr
Det går även att trycka egna bilder på en metalltavla och även på en träbas de kostar någon hundralapp mer

O hur ska dom absorbera ljud menar du? Eller har du plottrat väggarna med dom för att lyckas diffusera nån promille?

Permalänk
Medlem

Jag återupplivar denna tråd lite. Jag köpte ett par Genelec 8330A inkl GLM-kit nu när Reference Audio kör sin 13% rabatt-vecka. Kommer kanske köpa till en sub sen, Genelec 7350. Högtalarna ska dock få sin signal via AES/EBU. Jag kommer primärt använda en Bluesound Node Nano, och då tror jag att det räcker med en SPDIF till AES/EBU-sladd med 110 ohms impedans. Men är det någon som kan komma med ett förslag på det enklaste och billigaste sättet att ansluta dem med USB till datorn?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Äntligen bestämt för nya högtalare
Jag tänker mig något för runt 10K
Det som finns i tankeboxen är
Dynaudio Emit
Nya KEF Q Meta
PSB Imagine B50

Martin Logan Motion 35XT lyckas jag hitta för 10K ser fina ut. Helt osäker

Eller aktiva Genelec G One ihop med deras fjärrkontroll så man kan slå av/på enkelt

Siter ej och analyserar det jag lyssnar på. Gillar att lyssna på musik vare sig det är Quboz eller YouTube via Apple TV
Spelar ofta på normal nivå.
Jag har idag streamer som är kopplad till klass D effektsteg
Jag har råd till mer känner att andra saker är mer prio och att lägga mer än 10K är lite overkill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Äntligen bestämt för nya högtalare
Jag tänker mig något för runt 10K
Det som finns i tankeboxen är
Dynaudio Emit
Nya KEF Q Meta
PSB Imagine B50

Martin Logan Motion 35XT lyckas jag hitta för 10K ser fina ut. Helt osäker

Eller aktiva Genelec G One ihop med deras fjärrkontroll så man kan slå av/på enkelt

Hur stort är rummet och vad är lyssningsavståndet?
Av de där verkar Genelec G One lite väl små om de ska fylla ett rum?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hur stort är rummet och vad är lyssningsavståndet?
Av de där verkar Genelec G One lite väl små om de ska fylla ett rum?

Ett litet rum
Jag funderar på hoppa One istället om det blir aktuellt med Genelec så blir det nog minst G Two
Funderar som sådan att idag har jag KEF R100 och då eftersom både LS50M och senaste R serie är allt för dyrt
Då tänker jag KEF Q4 Meta eftersom jag är ju van vid ljudet
Det mesta i den högtalare är som de jag har idag fast med den extra plastskiva som sitter bakerst på elementet
Det andra jag har haft länge i tankarna är Sonus Faber Lumina II eftersom jag fick hört den samman med Roksan
Priset på Sonus Faber är lite utav max jag kan tänka mig.
När jag nämner att jag har mer budget är inte för att jag ej har råd utan försöker vara förnuftig utifrån vad är ok utifrån mina behov
Egentligen inte ute efter värsta high end utan något som är realistiskt att ha till vardag när man slappar från till exempel jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Ett litet rum
Jag funderar på hoppa One istället om det blir aktuellt med Genelec så blir det nog minst G Two
Funderar som sådan att idag har jag KEF R100 och då eftersom både LS50M och senaste R serie är allt för dyrt
Då tänker jag KEF Q4 Meta eftersom jag är ju van vid ljudet
Det mesta i den högtalare är som de jag har idag fast med den extra plastskiva som sitter bakerst på elementet
Det andra jag har haft länge i tankarna är Sonus Faber Lumina II eftersom jag fick hört den samman med Roksan
Priset på Sonus Faber är lite utav max jag kan tänka mig.
När jag nämner att jag har mer budget är inte för att jag ej har råd utan försöker vara förnuftig utifrån vad är ok utifrån mina behov
Egentligen inte ute efter värsta high end utan något som är realistiskt att ha till vardag när man slappar från till exempel jobb

Det bästa är nog att ta sig till någon hifi butik och lyssna på lite högtalare.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Det bästa är nog att ta sig till någon hifi butik och lyssna på lite högtalare.

Det roliga är att de butikerna säljer mest det lite dyrare sortimentet eftersom marknaden här där jag bor är inte som i Sverige

Mest klipsch eller så får man ha en hög med pengar
Det är inte så lätt som du tror. Sist jag var i butik och fick lite hjälp och frågade om något som kunde passa mig då var vi uppe i prisklass med MA Gold ingen högtalare som direkt var i min smak t

Tänkt gå på lokal mässa nästa helg i en butik lika där det mesta utav utbudet börjar på Audiovector QR nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det roliga är att de butikerna säljer mest det lite dyrare sortimentet eftersom marknaden här där jag bor är inte som i Sverige

Mest klipsch eller så får man ha en hög med pengar
Det är inte så lätt som du tror. Sist jag var i butik och fick lite hjälp och frågade om något som kunde passa mig då var vi uppe i prisklass med MA Gold ingen högtalare som direkt var i min smak t

Tänkt gå på lokal mässa nästa helg i en butik lika där det mesta utav utbudet börjar på Audiovector QR nivå

Aha då blir det genast lite svårare.
Audiovector QR SE modellerna är inte dumma för övrigt, var på demo i min lokala hifibutik när den lanserades.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Aha då blir det genast lite svårare.
Audiovector QR SE modellerna är inte dumma för övrigt, var på demo i min lokala hifibutik när den lanserades.

Ej hört den senaste utgåvan utav QR1 den gamla med Naim
Även hört tror det var R6 och deras R11 som kostar miljonen, den låter inte lika skärande i toppen som de andra. I mina öron så låter diskanten i de andra Auduiovector som när ett litet barn skriker högt
Jag är som sagt svagsynt och har då istället bra hörsel och ljusa toner låter ibland skärande högt och det är vad mina öron uppfattar de gånger jag har hört på Audiovector

Det jag har idag utav högtalare har jag haft i snart 10år därav är det dags för något annat. Varit nöjd hittills. Köpte mina KEF R 100 för 8,5K vilket är omöjligt idag. Sedan när KEF lanserade sin nya Meta i R serien till skyhögt pris så kände jag nej tack sedan har jag försökt se vad som finns och tiden har bara rullat förbi och allt fint som kan tänkas vara intressant har bara blivit så dyrt.

Förut var jag på lite olika lokala butik mässor under åren så har man aldrig haft tid när det funnits

För att göra en lång historia kort

Jag gillar bra ljud , på senare tid insett att tiden för att finl lyssna har blivit mindre. Ofta kommer man hem och slår på musik på YouTube och att då investera i något som kostar 20K lite nja
Därför jag velar över vad som kan vara en kompromiss

Mitt system idag är Marantz NA 6006/Primare A34.2 /KEF R100

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Ej hört den senaste utgåvan utav QR1 den gamla med Naim
Även hört tror det var R6 och deras R11 som kostar miljonen, den låter inte lika skärande i toppen som de andra. I mina öron så låter diskanten i de andra Auduiovector som när ett litet barn skriker högt
Jag är som sagt svagsynt och har då istället bra hörsel och ljusa toner låter ibland skärande högt och det är vad mina öron uppfattar de gånger jag har hört på Audiovector

Det jag har idag utav högtalare har jag haft i snart 10år därav är det dags för något annat. Varit nöjd hittills. Köpte mina KEF R 100 för 8,5K vilket är omöjligt idag. Sedan när KEF lanserade sin nya Meta i R serien till skyhögt pris så kände jag nej tack sedan har jag försökt se vad som finns och tiden har bara rullat förbi och allt fint som kan tänkas vara intressant har bara blivit så dyrt.

Förut var jag på lite olika lokala butik mässor under åren så har man aldrig haft tid när det funnits

För att göra en lång historia kort

Jag gillar bra ljud , på senare tid insett att tiden för att finl lyssna har blivit mindre. Ofta kommer man hem och slår på musik på YouTube och att då investera i något som kostar 20K lite nja
Därför jag velar över vad som kan vara en kompromiss

Mitt system idag är Marantz NA 6006/Primare A34.2 /KEF R100

Du ska väl inte byta bara för att högtalarna är 10 år utan vad är det egentligen du vill uppnå med ett byte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ska väl inte byta bara för att högtalarna är 10 år utan vad är det egentligen du vill uppnå med ett byte ?

Något nytt
Vi får se. Än så länge lutar det nog mer mot att behålla

Jag var lite inne på Spendor och de hade lite rabatt runt jul. Jag slog aldrig t

Vill ha en i samma storlek som jag har idag. Skulle jag öka budgeten till 20K så är Dynaudio Evoke 10 den jag tycker ser finast

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag återupplivar denna tråd lite. Jag köpte ett par Genelec 8330A inkl GLM-kit nu när Reference Audio kör sin 13% rabatt-vecka. Kommer kanske köpa till en sub sen, Genelec 7350. Högtalarna ska dock få sin signal via AES/EBU. Jag kommer primärt använda en Bluesound Node Nano, och då tror jag att det räcker med en SPDIF till AES/EBU-sladd med 110 ohms impedans. Men är det någon som kan komma med ett förslag på det enklaste och billigaste sättet att ansluta dem med USB till datorn?

Citerar mig själv för att lovsjunga Genelec och beskriva hur jag löste kabelfrågan om någon hamnar i samma sits.

Jag blev väldigt nöjd med 8330A. Väldigt detaljerat men samtidigt roligt ljud. Så jag köpte till en 7360A-sub. Jäklar vilken botten det blev. Jag är väldigt nöjd med detta lilla suveräna ljudsystem.

Vad gäller sladdar så funkade det utmärkt med SPDIF till AES/EBU-sladden på 110 ohm, även om SPDIF egentligen ska ha 75 ohm, troligtvis för att sladden bara var två meter lång. Dock var passformen på SPDIF-connectorn dålig så jag köpte en Neutrik impedans-konverter från 75 till 110 ohm och bytte till Mogami-sladdar från enoaudio med Neutrik/Canare-anslutningar. Allt funkar felfritt. Jag har bara använt Bluesound-streamern så länge men har också en Douk U2-pro DDC för datoranslutning som kan konvertera från USB till SPDIF.

Det enda egentligen "problemet" är att högtalarna inte går i viloläge om streamern är på men inte spelar något, så jag får använda en strömbrytare på grenuttaget för att stänga alltihop. Att reglera volymen funkar dock bra genom att ha 9310-volymratten kopplad till GLM-lådan. GLM-lådan måste naturligtvis vara strömförsörjd, men den måste inte vara kopplad till en dator. En vanlig USB-strömadapter klarar det jobbet.

Jo, och så en grej till. Nu är det tydligt att jag behöver akustikbehandla rummet en del eftersom det är i en källare med putsade väggar. Jag tycker det är halvt omöjligt att hitta absorbenter och basfällor som inte kostar flis. Var på väg att beställa några Akustikskiva P70 från Bullerbekämparen men de skulle ha 1300 kr i frakt. Tips tas tacksamt emot!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Tips tas tacksamt emot!

Träram runt stenull, täck med valfritt tyg och häng på vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Träram runt stenull, täck med valfritt tyg och häng på vägg.

Ja, det är nog ditåt det lutar. Man skulle hitta ett bra tyg att täcka med bara som inte släpper ut stenullsfiber men ändå är tillräckligt genomsläpplig mot stenullen under för att inte reflektera delar av ljudet.

Visa signatur

Permalänk

Om jag istället höjer till 20K så funderar jag lite på PMC Prodogy
Även ge Audiovector en ny chans

Permalänk

Var och lyssnade idag på lokal mässa
Var mest McIntosh
Fick hört på deras senaste så kallade PA högtalare med McIntosh rakt igenom, fin högtalare jag tyckte den saknade mellanregister. Personen som demade hade tweakat den utifrån han preferenser.

Sedan någon ny liten apparat från Chord som filtrerar bort störningar
Den riggen var det Kerr Audio med Gryphon Audio
Extremt fin högtalare som lätt väldigt bra. Helt annan prisklass än vad man har råd med. Lät helt enkelt bra. Fin fast bas och mellanregister där man verkligen hörde röst fint och tydligt och ej hög diskant.

Sedan McIntosh med KEF R11 M extremt fin golv högtalare
Gillade ljudet från högtalare däremot inte kombinationen med McIntosh
Jag kan förstå att McIntosh är fint och folk gillar det. Ihop med en högtalare som har en helt annan signatur så kändes det inte helt wow. Det lät inte dåligt utan det kändes som att Uni-q elementet ej fick blomma ut. Mycket där KEF soundet har sin styrka
Frågade om LS50 M kunde vara ett mellanting för min del eftersom R3 är för stor och för dyr
Lite maybe på LS50M eller skaffa något annat kul som renodlat försteg för idag kör jag streamer rätt in med effekt steget

Permalänk
Medlem

Tja!
Har två snabba frågor egentligen;
Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för ett par Wharfedale Reva 2 begagnade?

Samt vad ni skulle säga är rimligt att begära för en begagnad Yamaha WXA50?

Håller på att byta ut Sonos mot Wiim, och tänkte passa på att skaffa lite nya roliga högtalare

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tja!
Har två snabba frågor egentligen;
Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för ett par Wharfedale Reva 2 begagnade?

Samt vad ni skulle säga är rimligt att begära för en begagnad Yamaha WXA50?

Håller på att byta ut Sonos mot Wiim, och tänkte passa på att skaffa lite nya roliga högtalare

Ett par Reva 2 inklusive stativ såldes på Blocket för 3000 för en halvår sedan. WXA-50 ser ut att ligga där någonstans också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ett par Reva 2 inklusive stativ såldes på Blocket för 3000 för en halvår sedan. WXA-50 ser ut att ligga där någonstans också.

Tack för svaren!
Stod över på reva 2, testade att koppla in ett par Tangen Evo E4 jag hade köpt tidigare, och det blev riktigt bra för det de skulle ha använts till (högtalare i sovrummet)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tack för svaren!
Stod över på reva 2, testade att koppla in ett par Tangen Evo E4 jag hade köpt tidigare, och det blev riktigt bra för det de skulle ha använts till (högtalare i sovrummet)

Har ett par Tangent Evo E4 jag med som datorhögtalare och dom funkar bra dom ja! Dom saknar ju en del bas då iom att dom bara går ner till 70Hz enligt specs så antingen får man para dom samman med en subb, alternativt göra som jag att EQa upp dom rejält i det nedre registret, tar sig väl ner till runt 40Hz nu. Har såklart tappat en hel del maxvolym såklart då men med tanke på att jag ändå aldrig kan lyssna på nå vidare volymer där av andra anledningar så går det fine. Så bashöjningen och EQ i resten av registret så är det ett par riktigt prisvärda högtalare jag köpte för om det var nån dryga tusenlapp för en 15 år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har ett par Tangent Evo E4 jag med som datorhögtalare och dom funkar bra dom ja! Dom saknar ju en del bas då iom att dom bara går ner till 70Hz enligt specs så antingen får man para dom samman med en subb, alternativt göra som jag att EQa upp dom rejält i det nedre registret, tar sig väl ner till runt 40Hz nu. Har såklart tappat en hel del maxvolym såklart då men med tanke på att jag ändå aldrig kan lyssna på nå vidare volymer där av andra anledningar så går det fine. Så bashöjningen och EQ i resten av registret så är det ett par riktigt prisvärda högtalare jag köpte för om det var nån dryga tusenlapp för en 15 år sen

Behöver inte så mycket bas i sovrummet 😉
Gav 712kr för dem, så helt klart värt det (hade annars revorna på g för 2300)

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare

Samsung/Harman köper Sound United med varumärkena B&W, Denon, Marantz, Polk Audio, Classe, Boston Acoustics, HEOS.

Masimo to Sell Consumer Audio Business to HARMAN International
Bowers & Wilkins, Denon and Marantz, will join HARMAN’s iconic family of brands, including JBL, Harman Kardon, AKG, Mark Levinson, Arcam, and Revel.
https://news.harman.com/releases/masimo-to-sell-consumer-audi...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.