Radeon RX 9000-serien kan bli oväntat billig

Permalänk
Medlem

Hatar dlss och liknande tekniker. Spelar hellre utan ray tracing än att slå på den skiten. Dlaa däremot är ju användbart nu när dlss4 kom.
Har ett 3080 nu men är rätt säker på att det blir ett AMD när jag väl uppgraderar/bygger ny dator. Priset för ray tracing är inte värt det. Jag kan inte sitta med ett grafikkort för 20000kr och vara nöjd med 60fps utan dlss och FG. Då betalar jag hellre en fjärdedel av det och skippar RT helt och hållet till förmån för högre fps.

Permalänk
Medlem

För att slå sig in på en marknad räcker det inte att vara lite bättre eller lite billigare, det måste vara en helt tveklöst bättre deal för att kunderna skall gå för den lilla aktören.

Det vet alla som säljer något, så frågan är vad det är som egentligen gör att AMD inte (hittills) vill utmana på pris. Kapacitetsproblem hos TSMC är väl det troligaste, dvs att om de prissätter på ett sätt så korten faktiskt rör på sig kommer de bara ta slut direkt, vilket inte blir en succé ändå. Man kan inte ta marknadsandelar om man inte har kort så det räcker.

Nu har de ju byggt lager hos ÅF i tre månader om man skall tro ryktena så det blir spännande att se vad som faktiskt händer till slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag har svårt att tro det. Die-storlekarna har varit kända länge (för allmänheten, AMD lär haft koll längre än så) så om de antog nått annat än max $600 för 5070 så agerade de gravt ointelligent.

Sen visst, Nvidia petade ner fantasipriset med $50 men om det gjorde så stor skillnad för AMD så var de fel ute från första början ändå.

RTX 4070 Ti har inte mycket större die och var ursprungligen tänkt att lanseras för $899 döpt till 4080. De reviderade planen och lanserade det till $799, delvis på grund av konkurrens från AMD. Nu har 5070 dessutom dyrare minnen och konkurrensen från AMD är överlag svagare. Så finns inget med die size som avslöjar förväntat slutpris. Det hänger i mycket högre grad ihop med konkurrensläge och industrins generella utvecklingskostnader.

Dessutom var det flera orelaterade rykten som gav en samstämmig bild av den analysen:
Rykten om Januari-lansering.
Rykten om AMDs lanseringspris.
Rykten om review-exemplar som var på väg.
Rykten om lager hos återförsäljare.
Flera olika men samstämmiga rykten om pris hos återförsäljare.
Rykten om diskussioner om att i sista stund sänka priset delvis eller helt på retailers eller 3:e parttillverkares bekostnad.

Lägg därtill AMDs plötsliga försening så fort nVidias pris/prestanda blev känd i kombination med deras stora framsteg med DLSS 4.0.

Allt detta matchar en tänkt plan att lansera kortet i Januari, som baserades på hoppet att sälja 9070 med bra marginal och förlita sig på framsteg inom FSR i marknadsföringen. Och att DLSS 4.0 i kombination med lägre än förväntade priser från nVidia underminerat hela AMDs marknadsföringsvinkel och berättigande för sitt pris.

Inga andra hypoteser har samma förklaringsvärde för allt detta vi sett senaste två månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

... kommer att köpa 9070 XT oavsett...

Fast, jag hoppade över 6 & 7000 serierna, får se om den här lockar tillräckligt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Satan om dessa kort stämmer och presterar som det läckt om senaste (vinner/förlorar mot rtx 4080 beroende på spel) så kommer dom nog äntligen börja plocka marknadsdelar!

Bara att hålla tummarna att detta stämmer

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Läser man i tråden så tror folk att 9700 XT kommer att prestera som ett 4080/super/5080.
AMD själva satsar ju inte ens på detta.
Många kommer att bli besvikna när 9700 XT placerar sig strax under 5070 i prestanda och vara 500kr billigare
Hoppet är det sista som överger en sägs det

Permalänk
Medlem

Jag tycker att AMD borde gjort ännu mer ändring i sina modelnummer.

De borde bara döpt dem exakt som Nvidias. AMD 5070 XT t.ex. Med ett lägre pris än Nvidia 5070 med snarlik prestanda. Bara lansera alla kort efter Nvidia så att de vet exakt vad de ska heta. Och lägga sig 25% lägre i pris om det går.

Svårt att hoppa tillbaka till 5xxx från 7xxx, men de borde ha gjort det. AMD REEEforce 5070. Nvidia GeForce 5070.

Hur många är det som kollar på technyheter egentligen? När de står där i butiken med ett Nvidia 5070 eller ett AMD 5070 så kanske det är lättare för dem att förstå att dessa är likvärdiga förutom priset och "AI"-fluff.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Läser man i tråden så tror folk att 9700 XT kommer att prestera som ett 4080/super/5080.
AMD själva satsar ju inte ens på detta.
Många kommer att bli besvikna när 9700 XT placerar sig strax under 5070 i prestanda och vara 500kr billigare
Hoppet är det sista som överger en sägs det

Folk tror det ena och det andra. De trodde att 5080 skulle slå 4090 fastän man kunde se hur många kärnor och ghz de har. Alla tror att det är strösslat lite magi på senaste generationen ...

9070 XT har 66% kärnor och 120% boostfrekvens jämfört med ett 7900 XTX.

Så gissningsvis ligger det runt 80% (0.66*1.20) av ett 7900 XTX.

Enligt denna grafen nästan exakt på ett 4070 Ti. (149% * 0.80 = 199%119%)

(Om nu alla rykten med boostclock och kärnor stämmer. Och prestanda skalar inte linjört med ghz, etc. Men det är en fingervisning.)

Edit: Fel siffra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Varför lossless scaling om kör på AMD kort när AFMF2 finns eller är lossless scaling så mycket bättre så det värt att betala för det?

AFMF2 funkar inte så bra på Nvidia. I fallet jag pratar om så använder man AMD gpu'n till själva lossless scalingen då AMD och Intel är helt överlägsna på FP16 kontra nvidia.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Folk tror det ena och det andra. De trodde att 5080 skulle slå 4090 fastän man kunde se hur många kärnor och ghz de har. Alla tror att det är strösslat lite magi på senaste generationen ...

Enligt denna grafen nästan exakt på ett 4070 Ti. (149% * 0.80 = 199%)

(Om nu alla rykten med boostclock och kärnor stämmer. Och prestanda skalar inte linjört med ghz, etc. Men det är en fingervisning.)

https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4070-founders-edition/images/relative-performance-2560-1440.png

Liten räkne miss 149% • 0,80 = 119%
Men rätt i texten 4070 Ti prestanda.
Det som kan tillkomma är arkitektur skillnader och hur den jobbar…

Permalänk
Medlem

OJ det var billigt, men betalar gärna 10K utan att knota - om åtminstone några rykten stämmer. Allt handlar om när verkliga tester kommer och om den kommer att slå 7800XT och hur mycket i så fall. Då jag känner mig ganska likgiltig inför RT hoppas jag på rå prestanda mer. Annars blir det nog till att försöka få tag på 7900XTX istället.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

RTX 4070 Ti har inte mycket större die och var ursprungligen tänkt att lanseras för $899 döpt till 4080. De reviderade planen och lanserade det till $799, delvis på grund av konkurrens från AMD. Nu har 5070 dessutom dyrare minnen och konkurrensen från AMD är överlag svagare. Så finns inget med die size som avslöjar förväntat slutpris. Det hänger i mycket högre grad ihop med konkurrensläge och industrins generella utvecklingskostnader.

Relativ die-size har precis allt med slutpris att göra - i det här fallet.

Att tro att 5070 skulle lanseras för säg $799 när 4070S har funnits ute i 1 år för $599 vore inget annat än en grov felkalkyl av AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Relativ die-size har precis allt med slutpris att göra - i det här fallet.

Att tro att 5070 skulle lanseras för säg $799 när 4070S har funnits ute i 1 år för $599 vore inget annat än en grov felkalkyl av AMD.

Ditt exempel är en mid-generation refresh baserad på nedskalad variant av en krets. De är alltid mycket lägre i pris än de första korten i grnerationen baserade på fulla kretsar. Att du ens drar till med det visar hur svagt ditt resonemang är.

Du får förklara varför storlek avgör slutpris utan att andra faktorer ska påverka. Och varför det bara gäller i det här fallet. För det låter precis som att det är en icke nämnd faktor som avgör varför det är så i det här fallet, men inte i andra fall.

Priserna varierar kraftigt vid en given kretsstorlek vid lansering av en ny serie. Jag har kollat lanseringspriset för kretsen närmast 300mm² för varje generation sedan Pascal. Varierar väldigt mycket. Och man ser snabbt att det är relativ plats på marknaden, konkurrensläget och generella kostnadsläget som avgör vad specifika kort lanseras för.

GTX 1080 - GP104 - 314mm² - Lanseringspris $699 ($599 Non-FE)
GTX 1660 Ti - TU116 - 284mm² - Lanseringspris $279
RTX 3060 - GA106 - 276mm² - Lanseringspris $329
RTX 4070Ti - AD104 - 294mm² - Lanseringspris $799 (Planerat $899)
RTX 5070 - GB205 - 263mm² - Lanseringspris $549

Givet att grafikkortspriser stiger, nVidia har en starkare övertag än på många år, och att kortet hamnar så högt i serien, så hade ett högre pris inte varit konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tål man 10% extra latens så köp ett mellankort med nog vram till det du skall göra och till den upplösningen du vill köra, och använd lossless scaling. Är man riktigt pinknödig man kan försöka hitta ett RX 6600 och köra som sekundärkort och få ännu mindre latens och mer prestanda. Vipps så har man sparat 50% mot vad ett 5080/4090 kostar.
Helt sjukt vad ett program till $7 kan göra.

Om man har ett Vega64 som primär GPU och ett moderkort som stödjer flera grafikkort skulle man då kunna typ stoppa in ett RX580 eller liknande som sköter losless scaling och det dubblar den fps man får från Vega kortet utan latens pålägg????

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabmannen666:

Problemet for AMD ar ju att om de bara ar lite billigare och har ungefar samma prestanda som ett nvidia-kort sa koper ju alla nvidia anda.

De skulle forsoka fa till en konkurrent till 5080 men salja det 20-30% mindre an 5080 -- da skulle de ha en konkurrent.

15% snabbare än 5070 Ti kort är väl i 5080-ish området med MSRP ~50% av 5080. För många det kan vara tillräckligt bra konkurrent.

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4070-founders-edition/images/relative-performance-2560-1440.png

9070 XT kommer väl inte vara sämre än 7900 XT (4070 Ti som du skrev). Jag antar vi snackar mitt i mellan XTX och XT, dvs lite under 4080.

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om AMD/Intel och Nvidia släppte hela serier på samma dag. Folk kommer ju köpa massa grafikkort från Nvidia även om de släpper RTX 5010-5090 på samma dag istället för att sprida ut det över flera år.

Jag är otålig vill se hur korten som ersätter 6600xt/4060 presterar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det “positiva” är att utvecklingen går i alla riktningar.

Ta till exempel Linux-stöd för GPU:er – Nvidia hade tidigare ett välförtjänt dåligt rykte på detta område. Men på senare tid har deras stöd blivit bättre än både AMD:s och Intels. Faktum är att aktuella tester på Phoronix visar att Nvidia ofta presterar bäst och har minst problem. Trots detta lyder många rekommendationer fortfarande att undvika Nvidia om man ska köra Linux.

Om man blickar framåt och ser på vad som är “hett” just nu, bör AMD kunna närma sig Nvidia avsevärt när de övergår till UDMA.

Jag skulle bli rejält överraskad om RDNA4 blir en större succé – här lär ett lägre pris vara det enda som kan locka.

Orsaken stavas “transformers”. Det Nvidia gjorde med DLSS 4 (och då syftar jag inte på frame generation, utan på användningen av visual transformers) är utan tvekan det största lyftet på länge. Eftersom tekniken fungerar på alla generationer med “tensor cores” (från Turing och framåt), är det dessutom kanske det bästa exemplet på “fine wine” någonsin.

UDMA kommer att få tensor cores, vilket möjliggör att även AMD kan gå över till “visual transformers”. Tyvärr ser det ut som att FSR 4 endast kommer att ta AMD dit Nvidia redan var med DLSS 3.

Anledningen till att Nvidia inte rekommenderas i Linux-sammanhang är inte prestanda utan det faktum att drivrutinerna är HELT stänga, och är således inte ens kompatibla med vissa distributioner.
Att säga att stödet för Nvidia är bättre i Linux än för Intel eller AMD är rent felaktigt då både företagen har open-source:at sina drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av kebabmannen666:

Problemet for AMD ar ju att om de bara ar lite billigare och har ungefar samma prestanda som ett nvidia-kort sa koper ju alla nvidia anda.

De skulle forsoka fa till en konkurrent till 5080 men salja det 20-30% mindre an 5080 -- da skulle de ha en konkurrent.

Nvidia sänker alltid sina priser eller lanserar bättre kort till samma eller lägre pris för att matcha AMD. Vi är i denna sits eftersom folk oftast väljer Nvidia över AMD.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Om man har ett Vega64 som primär GPU och ett moderkort som stödjer flera grafikkort skulle man då kunna typ stoppa in ett RX580 eller liknande som sköter losless scaling och det dubblar den fps man får från Vega kortet utan latens pålägg????

Nej, det tror jag inte du gör med dom korten.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Jäklar, men då håller vi tummarna för RX 9070 XT då. Oavsett ifall jag köper det kortet eller inte så lär det tvinga fram lägre priser från Nvidia...gissar på att vi skulle se det på Super-serien isf.

OM ryktena kring pris och prestanda för RX 9070 XT stämmer vill säga.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Bra input. Dock har AMD formodligen gått från en huvudkrets och flera MCD (cache och minneskontroller) till en monolithic krets. Så det kan finnas mer prestanda att hämta och eller tappa beroende på hur den förenklade designen slår tillsammans med lite mindre cache.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ditt exempel är en mid-generation refresh baserad på nedskalad variant av en krets. De är alltid mycket lägre i pris än de första korten i grnerationen baserade på fulla kretsar. Att du ens drar till med det visar hur svagt ditt resonemang är.

Du får förklara varför storlek avgör slutpris utan att andra faktorer ska påverka. Och varför det bara gäller i det här fallet. För det låter precis som att det är en icke nämnd faktor som avgör varför det är så i det här fallet, men inte i andra fall.

Priserna varierar kraftigt vid en given kretsstorlek vid lansering av en ny serie. Jag har kollat lanseringspriset för kretsen närmast 300mm² för varje generation sedan Pascal. Varierar väldigt mycket. Och man ser snabbt att det är relativ plats på marknaden, konkurrensläget och generella kostnadsläget som avgör vad specifika kort lanseras för.

GTX 1080 - GP104 - 314mm² - Lanseringspris $699 ($599 Non-FE)
GTX 1660 Ti - TU116 - 284mm² - Lanseringspris $279
RTX 3060 - GA106 - 276mm² - Lanseringspris $329
RTX 4070Ti - AD104 - 294mm² - Lanseringspris $799 (Planerat $899)
RTX 5070 - GB205 - 263mm² - Lanseringspris $549

Givet att grafikkortspriser stiger, nVidia har en starkare övertag än på många år, och att kortet hamnar så högt i serien, så hade ett högre pris inte varit konstigt.

Du räknar inte transistorer.... De har ju typ 5x så många mellan 1080 och 5070
1080= 7.2m
4070ti = 35.8M
Du räknar också inte prisskillnaden mellan samma nod och storlek.

Anledningen till 9070xt pris och storlek är jämfört med samma nod (nvidia och 7000 serien) där du kan se tidigare pris per mm2

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag kan gissa runt 8500sek...

Visa signatur

En trött pappa med en 58003dx och RTX5080

Permalänk
Medlem

7800xt

Amd 7800xt ägare här. Spelar i 4k på tv och 5120*1440 på monitor.
Inget flyter under 60 fps maxat. Det mesta flyter i 100-120 fps.
Kortet kostade 10k dec 2023.

Störtlöljigt att diskutera annat än prestanda till pris.
Visst måste man köpa freesync skärmar istället för gsync. Men det ser ingen vanlig skillnad på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varför då välja AMD? Om uspen är avrundningsfel på priset…har vi en död produkt. För att inte tala om en feature stack som är tre generationer efter. Men tack för VRAM! /s

Det var pga vramet jag valde ett RX7900XT med 20 GB. AMD vann mer eller mindre på walk over i pris (8500 kr när jag köpte) när man behöver såpass mycket VRAM. Nu använder jag ju kortet till en del arbeten också, men premärt köpte jag det för star citizen, och redan nu använder star citizen nästan 16 gb vram i 1440p. Vid 4k så flaskar troligen gpun om jag inte haft 20 gb. Vad kostar då en produkt från nvidia som minst har 20 gb Vram? Vi pratar inte längre avrundningsfel här 😉

Således tycker jag att AMD skall fortsätta slåss emot nvidia, men alltid erbjuda mer VRAM. Det kan väl omöjligt bara vara jag som köper grafikkort för arbete, men också för gaming så att säga.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Amd 7800xt ägare här. Spelar i 4k på tv och 5120*1440 på monitor.
Inget flyter under 60 fps maxat. Det mesta flyter i 100-120 fps.
Kortet kostade 10k dec 2023.

Störtlöljigt att diskutera annat än prestanda till pris.
Visst måste man köpa freesync skärmar istället för gsync. Men det ser ingen vanlig skillnad på.

Du menar väl 7900XT 10k för 7800XT låter som rejält överpris?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Bra input. Dock har AMD formodligen gått från en huvudkrets och flera MCD (cache och minneskontroller) till en monolithic krets. Så det kan finnas mer prestanda att hämta och eller tappa beroende på hur den förenklade designen slår tillsammans med lite mindre cache.

Yes. Det visste jag inte att det kan vara så. Det är något som potentiellt kan öka prestandan. Kan vara så att den högre klockan är en direkt vinst från att det är en monolitisk krets.

Har dock för mig att jag sett överklockningar på 7900 XTX som legat runt 3ghz, så det kanske alltid varit på bordet.

Man kanske kan pressa upp 9070 XT ännu högre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Du menar väl 7900XT 10k för 7800XT låter som rejält överpris?

Ja, 7800 XT har legat under 7k hela tiden typ. 7900 XT har varit uppe på 10-11k.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

7900 XTX går upp i pris nu.
Hört rykten om att de säljer som fan utomlands. Undrar om det stämmer?

Är i linje med mitt eget sug...

Flera modeller som är slut nu som fanns för två dagar sedan.

Visa signatur