Köpråd till nytt ljudsystem

Permalänk
Medlem

Köpråd till nytt ljudsystem

God kväll!

Min mancave aka bio/pc/gaming rum ska få sig en liten uppgradering.

En LG C4 OLED 77" är på ingång och för att komplettera den utomordentliga bilden behövs också ett utomordentligt ljudsystem.

Kör idag en Onkyo RX-V679 tillsammans med 4 JBL högtalare och en hemmagjord bas från tidigt 90 tal men känner att jag vill fläska på lite extra.

Eftersom ljud rent generellt inte är min starka sida på kunskapsfronten vänder jag mig hit och ser om det finns någon ljudmästare som kan sin sak

Jag ser gärna att jag får detta:
- Ett mäktigt utseendemässigt snyggt system med fläskiga fronthögtalare.
- Bra tryck fram men gärna 7.1? Eller vad har man i dagsläget till film?
- Kommer koppla in PCn till tvn och spela på så gärna något Gamingvänligt.
- Ska kunna köra musik lika bra som film.
- Prisklass: 20-40k inkl. förstärkare.

Är jag ute och cyklar med krav och prisklass? Vet att ljud kan dra iväg rätt rejält men vad får man för kompletta system i min budget?

Tack på förhand.
Skicka gärna med länkar om ni har idéer

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag vet inte om du kan sträcka på budgeten ytterliggare lite till, men om du vill ha ljudkvalitet i den översta "överdängar-klassen" och som slår det mesta på fingrarna, så ta en titt på aktiva närfältsmonitorer från Genelec. Gärna deras PRO-serie.

För den som inte vet, så är Genelec det allra vanligaste monitorfabrikatet inom världens alla fullprofessionella musikstudios och filmstudios. De har modeller från väldigt små till superstora, från typ 3000 kr/st. till 300 000 kr/st. Jag har själv jobbat med alla deras storlekar med undantag av deras allra minsta. Alla Genelec låter helt fantastiskt bra vill jag säga! De är dessutom väldigt snygga, men det är ljudkvaliteten som är outstanding.

Nackdelen med denna typ av aktiva högtalare är att de är dyra och att priserna alltid är styckepriser. Vill säga att det finns andra fabrikat också, t.ex. Adam och KRK m.fl.

Visst....mina fabrikatförslag är inte billiga, men å andra sidan kan du då få ljukvalitet i full bioklass.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

https://www.hifiklubben.se/tv-hemmabio/hemmabio-system/

Jag har haft ett Dali system i snart 10 år och är sjukt nöjd. Bowers & wilkins är också ett tryggt val.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem

Glömde lägga till en sak....

Datorernas bildskärmar kan man både profilera och kalibrera. Detta bör göras regelbundet om man är väldigt petig med färgåtergivningen mm. Det blir helt enkelt en bättre bildåtergivning då.

På ett liknande sätt kan man kalibrera Genelechögralarna också. Detta gör att man då kan krama ut ytterligare ljudkvalitet anpassat efter just det rum man har ljudanläggningen i. Om Adam och KRK har denna funktion vet jag inte, men jag tror inte det.

Ett annat tips är att se till att undvika ljudreflektioner och stående ljudvågor i rummets tak och väggar. Man behöver inte överdriva akustikdämpningen för enbart lyssningsbruk, men denna åtgärd brukar kunna göra mycket för lyssningsupplevelsen.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

God kväll!

Min mancave aka bio/pc/gaming rum ska få sig en liten uppgradering.

En LG C4 OLED 77" är på ingång och för att komplettera den utomordentliga bilden behövs också ett utomordentligt ljudsystem.

Kör idag en Onkyo RX-V679 tillsammans med 4 JBL högtalare och en hemmagjord bas från tidigt 90 tal men känner att jag vill fläska på lite extra.

Eftersom ljud rent generellt inte är min starka sida på kunskapsfronten vänder jag mig hit och ser om det finns någon ljudmästare som kan sin sak

Jag ser gärna att jag får detta:
- Ett mäktigt utseendemässigt snyggt system med fläskiga fronthögtalare.
- Bra tryck fram men gärna 7.1? Eller vad har man i dagsläget till film?
- Kommer koppla in PCn till tvn och spela på så gärna något Gamingvänligt.
- Ska kunna köra musik lika bra som film.
- Prisklass: 20-40k inkl. förstärkare.

Är jag ute och cyklar med krav och prisklass? Vet att ljud kan dra iväg rätt rejält men vad får man för kompletta system i min budget?

Tack på förhand.
Skicka gärna med länkar om ni har idéer

Du tänker på 5.1/2*.2** Atmos?

* = 2 subbar. ** = 2 Atmos höjdhögtalare.
Finns Atmos högtalare för inbyggnad i tak/väggar.
Finns även sk "Takstudsare", sätts ovan på dina Fronthögtalare, ska studsa Atmosljudet upp mot taket å ner mot lyssningsplatsen. Ska helst vara ur samma serie, så att måtten stämmer.

Hembiobutiken har en del grejor att välja på.

Köpte själv en Marantz Cinema 50 (9.4 kanals), 9x110W (8 Ohm) där.

Nackdel: Visar inte volymstyrkan på tv:n, om jag fattat det rätt finns en app men man måste använda "Djävulens påhitt Bluetooth".

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera något i denna klass, gillar själv hembiobutiken då jag alltid fått utomordentlig service där samt i allmänhet bra priser. Allt går ju att få bättre, men för att hålla sig inom din budget och ändå få väldigt mycket för pengarna...
Pris för allt 39800:-, men då är det även nedsatt 7500:- ungefär just nu.

Högtalarpaket: Nya testvinnande från Triangle.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/atmos-pa...

Sub: SVS SB-2000 Pro. Kan inte gå fel med denna, och kan ju alltid köpa en till i framtiden
https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/30348...

Reciever: Onkyo TX-NR6100. Atmos-stöd och stöd för HDMI 2.1, kan koppla in även 4k 120hz direkt.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Skulle rekommendera något i denna klass, gillar själv hembiobutiken då jag alltid fått utomordentlig service där samt i allmänhet bra priser. Allt går ju att få bättre, men för att hålla sig inom din budget och ändå få väldigt mycket för pengarna...

Sub: SVS SB-2000 Pro. Kan inte gå fel med denna, och kan ju alltid köpa en till i framtiden

Reciever: Onkyo TX-NR6100. Atmos-stöd och stöd för HDMI 2.1, kan koppla in även 4k 120hz direkt.

Riktigt bra tips här. Kör själv Triangle Borea serie i 5.1, dock med en svs pb2000 pro, sb serierna av subwoofers är gissningsvis mer förlåtande för val av placering i rummet.

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreddarN:

Riktigt bra tips här. Kör själv Triangle Borea serie i 5.1, dock med en svs pb2000 pro, sb serierna av subwoofers är gissningsvis mer förlåtande för val av placering i rummet.

Har själv en SVS-sub, och testade både PB och SB-varianterna. För gaming och filmtittande var PB klart bättre, men då jag lyssnar på väldigt mycket musik föll valet ändå på den mycket mer balanserade slutna SB-2000

Sen om fieskmask vill att det verkligen ska skaka i rummet vid film/gaming så finns ju det alternativet öppet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Jag vet inte om du kan sträcka på budgeten ytterliggare lite till, men om du vill ha ljudkvalitet i den översta "överdängar-klassen" och som slår det mesta på fingrarna, så ta en titt på aktiva närfältsmonitorer från Genelec. Gärna deras PRO-serie.

För den som inte vet, så är Genelec det allra vanligaste monitorfabrikatet inom världens alla fullprofessionella musikstudios och filmstudios. De har modeller från väldigt små till superstora, från typ 3000 kr/st. till 300 000 kr/st. Jag har själv jobbat med alla deras storlekar med undantag av deras allra minsta. Alla Genelec låter helt fantastiskt bra vill jag säga! De är dessutom väldigt snygga, men det är ljudkvaliteten som är outstanding.

Nackdelen med denna typ av aktiva högtalare är att de är dyra och att priserna alltid är styckepriser. Vill säga att det finns andra fabrikat också, t.ex. Adam och KRK m.fl.

Visst....mina fabrikatförslag är inte billiga, men å andra sidan kan du då få ljukvalitet i full bioklass.

Tack för svar!
Hur mycket mer pratar vi om i budget för att komma upp till bioklass?
Går väl att sträcka på sedeln men jag har andra saker att komplettera med också

Skrivet av vipers:

https://www.hifiklubben.se/tv-hemmabio/hemmabio-system/

Jag har haft ett Dali system i snart 10 år och är sjukt nöjd. Bowers & wilkins är också ett tryggt val.

B&W har jag endast lyssnat på i Volvo V60, ett utomordentligt fint system.
Ska kika vidare på detta, tack

Skrivet av seville57:

Du tänker på 5.1/2*.2** Atmos?

* = 2 subbar. ** = 2 Atmos höjdhögtalare.
Finns Atmos högtalare för inbyggnad i tak/väggar.
Finns även sk "Takstudsare", sätts ovan på dina Fronthögtalare, ska studsa Atmosljudet upp mot taket å ner mot lyssningsplatsen. Ska helst vara ur samma serie, så att måtten stämmer.

Hembiobutiken har en del grejor att välja på.

Köpte själv en Marantz Cinema 50 (9.4 kanals), 9x110W (8 Ohm) där.

Nackdel: Visar inte volymstyrkan på tv:n, om jag fattat det rätt finns en app men man måste använda "Djävulens påhitt Bluetooth".

Ja precis, 5.1/5.2 och Atmos.
Atmos var på tapeten senast när jag köpte ny TV men la inte så stor vikt vid det på den tiden men antar att det är "The way to go" numera?

Skrivet av Blueie:

Ser onekligen väldigt intressant ut, tack för tipset!
Har du koll på om man kan åka och lyssna på systemet i någon av deras butiker eller är det bara utvalda butiker som har specifika system uppe? Utseendemässigt ser dom rätt biffiga ut också så det är bra

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Hur mycket mer pratar vi om i budget för att komma upp till bioklass?
Går väl att sträcka på sedeln men jag har andra saker att komplettera med också.

Vad slutpriset blir för att få bioklass med Genelecmonitorer går inte att säga. Allt beror på dina krav. Din budget kan dock räcka, men jag vet inte exakt hur långt, för det är bara du som avgör när ljudet uppfyller dina krav. Å andra sidan så kan din budget räcka ganska långt det med, för Genelec har faktiskt en serie modeller som är anpassade för just hemmabio och privatpersoner. Dessa har jag dock ingen erfarenhet av själv eftersom jag bara har jobbat med fullprofessionell utrustning.

Vad man ska tänka på är att Genelec's Pro -serie spelar skjortan av vanliga men dyra anläggningar som säljs i "vanliga" butiker t.ex. Hembiobutiken och liknande. Det går inte ens att jämföra, för Genelec är som jag sa, helt outstanding och finns hos vissa välsorterade musikaffärer som kanske DLX Music och Thomann m.fl. Kolla på Genelecs svenska hemsida för att se deras utbud och var de finns att titta närmare på
.
Krk och Adam låter också bra även om de naturligtvis inte når upp till Genelecs nivå, men där är priset kanske halverat. Men de kan också vara värda att titta lite extra på.

Om jag vore i dina kläder så skulle jag kontakta Genelec och fråga om de kan plocka ihop ett lämpligt paket åt dig för att provlyssna riktigt ordentligt. Kanske rent av i ditt eget hem. I sådana fall kan man börja med Pro-serien som steg 1 och sedan gå neråt i pris om summan blir för hög.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Ser onekligen väldigt intressant ut, tack för tipset!
Har du koll på om man kan åka och lyssna på systemet i någon av deras butiker eller är det bara utvalda butiker som har specifika system uppe? Utseendemässigt ser dom rätt biffiga ut också så det är bra

Hembiobutiken är en superbra butik. Om du hör av dig i förväg innan du besöker någon av deras två butiker (Göteborg, Stockholm) så kan de nästan garanterat se till så att du kan få provlyssna på det du vill

Arendal är också ett märke som är väldigt populärt bland hemmabio testare på youtube. Har en vän som har en Arendal center högtalare och den låter bra.
Så kan vara värt att kolla in med.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Fieskmask...oavsett fabrikat och omfattningen på din kommande ljudanläggning....hur stort är rummet som du ska ha anläggningen i?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/51-paket...

Eller

Kör skälv Klipsch referens högtalare och en Marantz sr6013 och tycker att det låter riktigt bra i min lägenhet.

Men ljud är svårt. Det låter olika i allas öron och rum. Så det bästa är som sagt om du kan lyssna lite och skaffa dig en egen uppfattning.
HiFi klubben har också lite grejer, om det är lättare att ta dig till de.

Och va inte rädd för att förhandla lite. De kan kanske ge lite extra om man frågar snällt eller hamnar över budget.

Du kan också spara/dryga ut din budget om du letar begagnade högtalare. I så fall kolla på HiFi Torget. också utöver Blocket mm.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hembiobutiken är en superbra butik. Om du hör av dig i förväg innan du besöker någon av deras två butiker (Göteborg, Stockholm) så kan de nästan garanterat se till så att du kan få provlyssna på det du vill

Arendal är också ett märke som är väldigt populärt bland hemmabio testare på youtube. Har en vän som har en Arendal center högtalare och den låter bra.
Så kan vara värt att kolla in med.

Kan bli knepigt dock att besöka dom, bor en bra bit ifrån så Falun är ju den närmsta för min del. Får kontakta och se, tack
EDIT: Har blandat ihop hembiobutiken och hifiklubben tror jag

Skrivet av Trum-Petaren:

Fieskmask...oavsett fabrikat och omfattningen på din kommande ljudanläggning....hur stort är rummet som du ska ha anläggningen i?

Ptja, jag skulle säga 5x5 m, det är i en gillestuga i källaren.

Skrivet av Mega-Dark:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/51-paket...

Eller

Kör skälv Klipsch referens högtalare och en Marantz sr6013 och tycker att det låter riktigt bra i min lägenhet.

Men ljud är svårt. Det låter olika i allas öron och rum. Så det bästa är som sagt om du kan lyssna lite och skaffa dig en egen uppfattning.
HiFi klubben har också lite grejer, om det är lättare att ta dig till de.

Och va inte rädd för att förhandla lite. De kan kanske ge lite extra om man frågar snällt eller hamnar över budget.

Du kan också spara/dryga ut din budget om du letar begagnade högtalare. I så fall kolla på HiFi Torget. också utöver Blocket mm.

Tack för tipset

Visa signatur

Permalänk

Ta tåget från Falun till Stockholm bara ca 2h resa enkel väg

För 40K hade jag ej sett på hembio. Det kommer bi väldigt snålt. Ta bara till exempel en Marantz ur deras mid level nivå är lätt 20K om det skall vara nytt.

Du kan få bättre stereo för de pengarna. Behåll din nuvarande Sub om jag förstår rätt finns. Sedan byter du högtalare till någon du tycker ser bra. Finns mycket att välja på säg runt 20K
Sedan drygar du ut budgeten med 10K
Så du har sög 30K
Köper du en
Aune S10 network player
Den har variable out på RCA vilket gör att du kan koppla det direkt till ett slutsteg och den kostar runt ca 11K
Resterande kan du köpa något maffigt slutsteg , till exempel Rotel

Eller om du vill ha något som ser fint ut och är riktigt WAF så se på KEF LS60 det är ett ststem som kostar. Då har du något som är väldigt fint.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det egentligen du vill ändra ?
Börja med att skaffa en modern dekoder så du kommer åt nya format likt Atmos och nån takhögtalare och sedan kan du börja fundera på om du vill eller behöver byta ut nått mer än den gamla receivern när du vet om det verkligen är motiverat för att "byta allt" lär inte bli jättebra för den budgeten, åtminstone inte om du ska ha nya delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej.....ca.25 m2 alltså. Gissar att det är ca. 2:30 m i takhöjd också?

Hur som helst så är det en ganska bra storlek på rummet, för det är ju så att beroende på hur nära en vägg högtalarna placeras, så kommer ljudet att påverkas åt ena eller andra hållet. Mest neutralt får man en bit ut från väggen, för då är det högtalarna/slutstegen som gör jobbet och inte väggarna.

Man ska undvika att placera högtalarna väggmonterat för det kan skapa riktigt oönskade missljud som man inte vill ha och som kan vara ett rent elände att få bort! Såvida man inte har flytande väggar (och kanske golv) förståss, men det har man ju inte som privatperson eftersom det kostar skjortan.

En annan sak när det gäller ljud är att basfrekvenser alltid söker sig till rummets hörn. Väl värt att tänka på om man är audiofil och vill ha så liten ljudpåverkan av rummet som möjligt.

Detta här ovan är enkla tips, men som kan vara bra att tänka på redan i planeringsstadiet.

Visa signatur