Boot ej möjligt av Linux efter biosuppdatering, EFI / bootloader-problem.

Permalänk
Medlem

Boot ej möjligt av Linux efter biosuppdatering, EFI / bootloader-problem.

Hej

Sedan en tid tillbaka försöker jag avveckla och bannlysa Microsoft helt så långt det går. Jag som "Windows-gubbe" sedan stenåldern får medge att jag är novis på Linux men försökt en hel del och jag har ingen lust att installera om allt igen.

Linux som i detta fall är EndeavourOS ligger på disk1 på bilden. Endast Windows 10 går att boota och identifiera i bios under bootbara enheter från disk0 men inget från disk 1.

Jag är övertygad om att någon av er *nix gubbar har en väldigt snabb och logisk lösning för detta. Tack!

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

För det första förutsätter jag att du vill använda Linux' bootloader och inte Windows' bootloader.
Med 99 % säkerhet vill du använda GRUB2 som bootloader.
(GRUB2 är standard när man installerar linux, gjorde du inget medvetet val vid installationen så har du GRUB2)

Första videon är från Chris Titus Tech och heter GRUB Rescue | Repairing GRUB
https://www.youtube.com/watch?v=r7meKJsjqfY
Den hjälper antagligen inte dig för det står inte:
grub>
när du bootar.
Men det är en bra grund för att förstå vad de övriga videorna lär ut.

Andra videon, också från Chris Titus Tech, visar vad som hänt dig: windows har pajjat GRUB, samt hur man reparerar.
https://www.youtube.com/watch?v=3oQfnNhk7qU

Tredje videon visar två hjälpverktyg som du bränner på en USB, precis som när man gör en bootbar linuxinstallations-USB.
Man bootar bara från USB n och väljer att den ska reparera ens GRUB.
Viideon går igenom två hjälpprogram: Rescatux och Super GRUB Disk.
Även om detta verkar vara den enklaste lösningen rekommenderar jag att man ser de första två videorna så man förstår vad hjälpprogrammen gör.
https://www.youtube.com/watch?v=vqlgAVyRaqs

Permalänk
Medlem

Tack @anthra! Utmärkt svar och upplägg... Jag var 9.9/10 förbannad på Windows/Microsoft innan men när du fick mig att förstå att Windows förstört Linux bootloader så var det färdigt 10/10!

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Om du trycker F8-tangenten när datorn bootar så du får upp bios boot-meny (eller vilken tangent ditt moderkort/dator använder sig av), ser du disk 1 där?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable