Snälla hjälp med westernfilmer.

Permalänk
Medlem

Ser att ingen rekommenderat Slow West från 2015 med Michael Fassbender. Independent film. Men jag minns att jag tyckte den hade skön stämning.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Pale Rider med Clint Eastwood

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

God poäng, men jag förstod väl inte satiren där på åttiotalet. Tyckte den var för lik de gamla Glenn Ford filmerna. (kanske "by design")

Har du sett Fort Apache (1948) . Fi fan.

Det är alldeles säkert avsiktligt.

Nej, har inte sett den. Gillade aldrig de där gamla westernfilmerna, mycket pga alla stereotyper. Det som gör att jag gillar Little Big Man, just för att den så öppet gör narr av dessa gamla filmer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Du har säkert denna: North to Alaska . Med Fabian, John Wayne mdfl.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Inte film men du måste se
Yellowstone - med Kevin Costner

Och från samma skapare har du ( https://www.imdb.com/name/nm0792263/?ref_=nm_mv_close )
1923 och 1883
Ej sett dessa ännu, men Yellowstone är Riiiiktigt Bra.

Permalänk
Medlem

Quigley Down Under utspelar sig i och för sig i Australien, men skulle nog helt klart räkna den som en western ändå.

Tom Selleck spelar en amerikansk prickskytt som reser dit och, efter att inte vilja skjuta aboriginer åt Alan Rickman, lämnas att dö i den australiensiska vildmarken, varefter han förstås tar sig för att hämnas.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundergrisen:

Inte film men du måste se
Yellowstone - med Kevin Costner

Och från samma skapare har du ( https://www.imdb.com/name/nm0792263/?ref_=nm_mv_close )
1923 och 1883
Ej sett dessa ännu, men Yellowstone är Riiiiktigt Bra.

Yellowstone är en serie som faller ofta tillbaka på upprepningar, klyschor och överdriven dramatik istället för att leverera en verkligt engagerande berättelse. Trots en stark start och en visuellt imponerande miljö lider den av ett ojämnt manus, brist på karaktärsutveckling och en överdriven fascination för våld och maktspel. Svagheter i handling och struktur

Serien följer familjen Dutton, som äger en enorm ranch i Montana och ständigt är i konflikt med grannarna oavsett om det är landutvecklare, urinvånare eller korrupta politiker. Premissen är lovande, men alltför ofta fastnar Yellowstone i en repetitiv loop: någon hotar ranchen, Dutton-familjen svarar med våld och manipulation och det upprepas. Serien saknar en långsiktig plan, där varje säsong mest bygger på att eskalera gamla konflikter istället för att utveckla dem på ett meningsfullt sätt.

Många av de dramatiska vändningarna känns också påtvingade och osannolika. Karaktärer återhämtar sig från livshotande skador med nästan övernaturlig snabbhet och konflikter som borde få långvariga konsekvenser blåser över på ett par avsnitt. Detta gör att spänningen aldrig riktigt fastnar, det känns aldrig som att något har verklig tyngd eller betydelse. Karaktärer utan nyanser

Kevin Costner som John Dutton är seriens mittpunkt, men hans karaktär är mer av en symbol än en faktisk person. Han är den arketypiska "tuffa patriarken", men saknar ofta känslomässigt djup. Vi får sällan se något som gör honom verkligt sårbar eller mänsklig istället är han en tystlåten, allvetande maktspelare som alltid verkar ha ett ess i rockärmen.

Hans barn är också grovt stereotypiska. Beth Dutton, spelad av Kelly Reilly är kanske seriens mest överdrivna figur. Hon ska vara en stenhård vass och smart kvinna, men serien reducerar henne ofta till en karikatyr av aggressivitet och cynism. Hennes dialoger är överdrivna, fyllda av one-liners som mer låter som en manusförfattares fantasi än som något en riktig person skulle säga.

Kayce (Luke Grimes) har potential att vara seriens mest intressanta karaktär, då han befinner sig mellan lojaliteten till sin familj och en mer rättfärdig moralisk kompass. Tyvärr får han aldrig riktigt den djupgående karaktärsutveckling som serien hade kunnat ge honom, och han blir ofta bara en funktion i handlingen snarare än en riktig person.

Rip (Cole Hauser) är en annan överdriven figur, en enmansarmé som alltid har rätt, alltid är lojal, och som på något sätt får våld att verka som en acceptabel lösning på alla problem. Hans relation med Beth är tänkt att vara intensiv och passionerad, men den landar ofta i överdramatisk nästan parodisk nivå. Överdriven våldsfetisch och brist på realism

Serien har en fixering vid våld och maktutövning som ibland gränsar till det löjliga. Dutton-familjen kan i princip mörda, hota och tortera vem de vill utan att några större konsekvenser följer.

Samtidigt känns Yellowstone nästan som en cowboy-version av Sopranos, men utan den intelligenta psykologin eller det skarpa manuset. Serien vill att vi ska se Dutton-familjen som antihjältar, men den misslyckas med att ge mig anledning att bry mig om dem. Vi får aldrig riktigt se dem betala priset för sina handlingar, och det gör att de aldrig känns som verkliga människor, bara maktfigurer i en fiktion som låter dem komma undan med allt. Yellowstone där våld och manipulation alltid är svaret.

Permalänk
Skrivet av Petersv:

Yellowstone är en serie .....

Well that was weird .... känns väldigt mkt copy paste från nån filmkritiker snarare än dina egna ord. Men jag känner inte dig så har ingen aning egentligen.

Så du tycker alltså inte att den är ett värdigt förslag på någon som söker efter "Western- baserat content"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundergrisen:

Well that was weird .... känns väldigt mkt copy paste från nån filmkritiker snarare än dina egna ord. Men jag känner inte dig så har ingen aning egentligen.

Så du tycker alltså inte att den är ett värdigt förslag på någon som söker efter "Western- baserat content"?

Gjorde ett par ChatGPT och fick väldigt snarlika beskrivningar, så det känns mer troligt än egna ord.

Permalänk
Medlem

Kevin Costners egna westernsatsning "Horizon, an American saga". Första av tre delar finns på HBO. Tror den fått rätt dåliga omdömen, men nog var den sevärd för en som gillar western.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Kevin Costners egna westernsatsning "Horizon, an American saga". Första av tre delar finns på HBO. Tror den fått rätt dåliga omdömen, men nog var den sevärd för en som gillar western.

Själv tycker jag inte den var så himla dålig, men man behöver nog få alla delar för att göra en ordentlig bedömning. Vill absolut inte påstå att det var något mästerverk, men känner nog ändå att den fått lite väl mycket oförtjänt skit. Klart underhållande tyckte jag iaf (och jag var en av det hundratal som såg den på bio ).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundergrisen:

Att ta hjälp av chatgp för att på bästa sätt få fram vad jag tycker om serien är inget fel. Det är inte bara copy paste från chatgpt, däremot att jag tagit hjälp av chatgpt för att få fram det maximala vad jag tycker om serien. Folk kan säga vad dom vill om chatgpt, men chatgpt har långt ifrån så många missar när man söker, det gäller att beskriva på ett bra sätt vad det är man söker, testerna som drar chatgpt i smutsen har jag sett varit gamla. Samma när man vill ha hjälp att på bästa sätt få fram vad man tycker om en film eller serie. Chatgpt är inte felfri men långt ifrån dålig som en del hävdar. Kortfattat, det som är mest motbjudande med Yellowstone är att dom som borde få igen för allt helvete dom ställt till med kommer undan med det.

Permalänk
Medlem

I död mans spår, Svensk kultrulle

Permalänk
Medlem

The Great Silence 1968, brutal spaghettiwestern, filmen är bra förutom slutet. Keoma 1976, hjälten kämpar i filmen mot sina rasistiska halvbröder och lika avskyvärd sydstatare som försöker ta över en stad. Välgjord. Var länge sedan jag såg dom, men det viktigaste kommer jag ihåg ifall dom var bra eller dåliga. Här är ett par till lika bra, har inte tid att beskriva dom: Death Rides a Horse 1967, The Big Gundown 1966, Day of Anger 1967.

Permalänk
Medlem

American Primeval var bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

"The Ballad of Buster Scruggs"

En samling kortfilmer som alla har temat döden på olika sätt

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Om inte redan tipsat:
Winnetou (flera filmer)
https://www.imdb.com/find/?q=winnetou&ref_=nv_sr_sm

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Ryckte till lite när jag såg titeln i youtubeklippet. Tror ni man hade fått döpa filmen till det idag? Det var sannerligen en annan tid förr.
Herregud alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Ryckte till lite när jag såg titeln i youtubeklippet. Tror ni man hade fått döpa filmen till det idag? Det var sannerligen en annan tid förr.
Herregud alltså.

Menar du "the red gentleman"? Skulle väl inte hända idag, men låter det så fruktansvärt stötande?
Låter det värre än Black Dynamite?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Menar du "the red gentleman"? Skulle väl inte hända idag, men låter det så fruktansvärt stötande?
Låter det värre än Black Dynamite?

*offtopic*
I mina öron gör det det. Min uppfattning är det ju så att trots att de flesta afro-amerikaner föredrar just "African-American" så är det i breda led fortfarande socialt accepterat med begreppet "Black", t.ex. i "Black lives matter". Att kalla amerikanska ursprungsbefolkningen för "red", eller en asiat för "yellow" är det inte.

Offtopic, så fram med fler westerntips nu istället.

Visa signatur