Nytt världsrekord i GPU-överklockning

Permalänk
Melding Plague

Nytt världsrekord i GPU-överklockning

Pieter-Jan ”Skatterbencher” Plaisier satte rekordet framför publiken på Computex.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad fasen går det här ut på, ni som är initierade? Hur man snabbast kraschar en gpu?

I en normal tävling gäller det att nå ett specifikt mål, när det gäller överklockning skulle jag tycka att det är långtidsstabil frekvens, alltså ett par timmar minst. Annars skulle jag kunna vinna Stockholm marathon genom att kubba järnet första 200m och hävda att jag i alla fall var snabbast på den sträckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Vad fasen går det här ut på, ni som är initierade? Hur man snabbast kraschar en gpu?

I en normal tävling gäller det att nå ett specifikt mål, när det gäller överklockning skulle jag tycka att det är långtidsstabil frekvens, alltså ett par timmar minst. Annars skulle jag kunna vinna Stockholm marathon genom att kubba järnet första 200m och hävda att jag i alla fall var snabbast på den sträckan.

Du kan vinna ett 200m-race genom att springa snabbast på 200m. Förstår inte varför du tycker det är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Det går ut på - eller, det specifika målet är - att uppnå högsta klockfrekvens på en GPU, var det verkligen så otydligt?

.
Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Det går ut på - eller, det specifika målet är - att uppnå högsta klockfrekvens på en GPU, var det verkligen så otydligt?

Ja lite.

Så det spelar inte vilken GPU det är, GPU / IGP.
Hummm.. kanske så länge den kan köra benchmarkprogrammen?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Fast det är ju din(och till viss del min ) tolkning. "hålla igång överklockningen genom både 3DMark och Furmark" var tydligen tillräckligt för att få ett världsrekord.

Personligen håller jag med dig. Oooo titta på vår GPU som kan köra skitfort i 2 sekunder sedan dör den - meh. Världsrekordet tycker jag inte är värt så mycket.

Jag ser också ironin i att jag inte är imponerad av överklockning på en sida som heter sweclockers!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Det är väl som hastighetsrekord med bil/dragster. Inget man vanligtvis kör en längre sträcka.

Permalänk
Medlem

Mja, tycker föregående vr var ett skämt. 0,8s? Altså kom igen. Får väl fan vara stabilt på skrivbordet iaf när man bootat

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Citat:

Innan Computex låg rekordet för högsta noterade GPU-frekvens på 4 020 MHz, satt av Allen ”Splave” Golibersuch på ett Geforce RTX 4090. Den hastigheten behöll kortet i 0,825 sekunder i GPUPI 1B-testet innan det blev instabilt.

Ja alltså jag förstår att det här inte handlar om några 24/7 stabila överklockningar...
...men inte ens en hel sekund ??
Jag tycker väl åtminstone att kortet ska klara köra mer än en hel sekund för att det ska räknas.

Citat:

Den nya rekordfrekvensen har tagit ett rejält skutt till 4 250 MHz, och Pieter-Jan Plaisier satte det på den integrerade grafikkretsen i Intels Core Ultra 9 285K.

Kul att en iGPU är "snabbast"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ja lite.

Verkar vara en lös definition på köra om det är okej att det kraschar efter en sekund.

Skrivet av Myllerman:

Det är väl som hastighetsrekord med bil/dragster. Inget man vanligtvis kör en längre sträcka.

De kan åtminstone hålla 4 sekunder utan att krasha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ja lite.

Det finns olika kategorier. Gäller det frekvensrekord, som nyheten handlar om, krävs det oftast enbart att man kan ta ett screenshot med någon form av verifieringsverktyg som fastställer att man faktiskt har uppnått frekvensen utan fula tricks. Vill man däremot slå rekordet i någon benchmark så gäller det givetvis att hårdvaran måste kunna ta sig igenom hela testet utan att krascha.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Det är ju sporten i att pusha och försöka övervinna de fysiska begränsningarna transistorer i den mikroskopiska skalan ställs inför som är det som driver det hela för många. Personligen tycker jag det är svinkul!
Nä, de mest extrema inställningarna är inte 'stabila på skrivbordet' men 100% är inte heller syftet. Däremot, genom att försöka tänja gränserna lär man sig massor om hur hårdvaran beter sig under olika förutsättningar och i olika scenarion att man får mycket bättre verktyg för att kunna trimma in sina system för 100% stabilitet vid någon godtycklig nivå som dikteras av kisel-lotteriet Såklart.

Överklockning är kul och lärorikt! Det kanske inte är för alla och det är verkligen inte lämpligt för alla system. Men det är ju synd att ha åsikter om det som om det vore något fientligt enbart för att man själv inte ser glädje eller nytta i det. Det är lite som att ifrågasätta varför människor tycker det är kul att måla eller hålla på med musik—"vad är det för nytta med musik/målning???"...
Om du undrar det—Prova! Du kanske tycker det är lika stimulerande och kul som många andra. Det är garanterat väldigt lärorikt för det kräver en väldig kännedom omkring väldigt många delar av hårdvarusystem för att bli bra på det 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast det är ju din(och till viss del min ) tolkning. "hålla igång överklockningen genom både 3DMark och Furmark" var tydligen tillräckligt för att få ett världsrekord.

Personligen håller jag med dig. Oooo titta på vår GPU som kan köra skitfort i 2 sekunder sedan dör den - meh. Världsrekordet tycker jag inte är värt så mycket.

Jag ser också ironin i att jag inte är imponerad av överklockning på en sida som heter sweclockers!

Nej precis, sista åren är detta mera Puttefnaskklockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Men det finns ett tydligt mått, att åka en förbestämd sträcka på kortast möjliga tid.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Den här kategorin är som "land speed record". Det är fritt val vilken form av fordon, så länge det vidrör marken hela tiden. Du får sätta det på en cykel med raketmotor, om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du kan vinna ett 200m-race genom att springa snabbast på 200m. Förstår inte varför du tycker det är ett problem.

Skrivet av octopec:

Fast ni två är ju ute och cyklar. I ett 200m lopp så springer alla 200m för att det är det som är loppet. Det här ”rekordet” går ju bara ut på att han har satt max multipel, inga krav på att det ska fungera alls. Nästa tjomme kommer bara bumpa upp basfrekvensen till 101, och krascha efter 0,1ns. Det här är IG Nobel hela vägen…

Permalänk
Medlem

Tänk om dessa typ av mätningar applicerades i motorvärlden. Jag har en Lada Niva med 1500hk, dock höll den bara i 0.97 sekunder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Ganska fascinerande att det krävs så mycket för så lite. 4ghz-gränsen på CPU sprängdes ju för över 20 år sedan och är mer eller mindre standard bashastighet i dagsläget.

Ja, jag vet att GPU:er är mer komplexa, men det är ändå en intressant kontrast, tycker jag.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tänk om dessa typ av mätningar applicerades i motorvärlden. Jag har en Lada Niva med 1500hk, dock höll den bara i 0.97 sekunder.

Det kallas dragracing 😂

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Är Intel på gång med något enastående för de som använder integrerad gpu. Med tanke på vad som visas ovan så ser det lovande ut. Vad är rekordet för AMD på gpu som säljs idag?

Grattis till rekordet och intel grattis till att ni är på G tillbaka.

Någon medlem som har hög gpu oc 24/7 på samma CPU.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är Intel på gång med något enastående för de som använder integrerad gpu. Med tanke på vad som visas ovan så ser det lovande ut. Vad är rekordet för AMD på gpu som säljs idag?

Grattis till rekordet och intel grattis till att ni är på G tillbaka.

Någon medlem som har hög gpu oc 24/7 på samma CPU.

Fast för någon som faktiskt använder datorn för något annat än att försöka slå specifika rekord så har klockfrekvens i sig inte så stor betydelse. Utan det är snarare prestanda som spelar roll.
Ja samt även att ha kretsar som håller sig stabila i mer än en halv minut...

Säg exempelvis att man skulle ta en Ryzen 9800X3D och underklocka den till 2GHz och sen ta en Pentium 4 3,någonting GHz och överklocka den till 4GHz.
Då har Pentium 4:an dubbelt så hög klockfrekvens.
Då är Pentium 4:an dubbelt så snabb ?
Nej...

Klockfrekvens påverkar prestanda, men är definitivt inte ensamt en avgörande faktor.

Lite som kretstillverkare, när de ska ta fram nya noder så kan de provtillverka någon väldigt enkel krets som inte kan göra mycket mer än att köras i en klockfrekvens och så kan de skruva upp den klockfrekvensen högt upp.
Som ett slags tidigt valideringssteg att den nya noden kan / kommer att kunna , användas till något.

I så fall är väl nyheten om att
Nova Lake blandar Arc Xe3 och Xe4
Nova Lake påstås släppas under 2026 och ha iGPU som är en mix av Xe3 (Celestial) och Xe4 (Druid).
I så fall är det väl en större nyhet för folk som använder sina datorer till annat än att försöka slå överklockningsrekord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fast för någon som faktiskt använder datorn för något annat än att försöka slå specifika rekord så har klockfrekvens i sig inte så stor betydelse. Utan det är snarare prestanda som spelar roll.
Ja samt även att ha kretsar som håller sig stabila i mer än en halv minut...

Säg exempelvis att man skulle ta en Ryzen 9800X3D och underklocka den till 2GHz och sen ta en Pentium 4 3,någonting GHz och överklocka den till 4GHz.
Då har Pentium 4:an dubbelt så hög klockfrekvens.
Då är Pentium 4:an dubbelt så snabb ?
Nej...

Klockfrekvens påverkar prestanda, men är definitivt inte ensamt en avgörande faktor.

Lite som kretstillverkare, när de ska ta fram nya noder så kan de provtillverka någon väldigt enkel krets som inte kan göra mycket mer än att köras i en klockfrekvens och så kan de skruva upp den klockfrekvensen högt upp.
Som ett slags tidigt valideringssteg att den nya noden kan / kommer att kunna , användas till något.

I så fall är väl nyheten om att
Nova Lake blandar Arc Xe3 och Xe4
Nova Lake påstås släppas under 2026 och ha iGPU som är en mix av Xe3 (Celestial) och Xe4 (Druid).
I så fall är det väl en större nyhet för folk som använder sina datorer till annat än att försöka slå överklockningsrekord.

Vi ptatar om senaste modellen där det finns bra möjlighet för oc. Jag tror det är många med cpun där ute som tror att det inte går att få till någon märkbar oC på cpun. Men här har vi bevis att det finns stor möjlighet till bra gratis prestanda.

Skulle kunna vara något för sweclockers att testa amd vs intel oc på integrerad gpu. Vem vinner?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Skatterbencher så underskattad youtube kanal. Man kan lära sig mycket från denna person.