Apple upptäcker Vista Aero Glass och dumpar Intel-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De har aldrig tidigare uttalat sig om hur länge en gammal telefon får nya versioner, men det har i praktiken blivit så att telefonerna får stöd allt längre. Antagligen är det för att skillnaderna i CPU-kärnorna är mindre år från år än hur det var förr.

Skrivet av maoi:
Skrivet av pt96hni:

Vad jag vet finns det ingenting officiellt hur länge Apple supportar enheter.

Inte max, däremot har de sagt minst 5 år. Då det varit någon lag i något land där de måste skriva hur många år som man som minst får.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte max, däremot har de sagt minst 5 år. Då det varit någon lag i något land där de måste skriva hur många år som man som minst får.

Det som finns är en regel om att man i Kalifornien (där ju Apple ligger) måste kunna reparera en hel massa prylar i 7 år från inköpsdatum. Detta gör att det alltid går att få en pryl reparerad av Apple inom 7 år från att den slutade säljas där. Det kan dock vara dyrt. För prylar sålda i resten av världen lovar Apple samma sak inom 5 år från försäljning. Detta gör att prylar blir klassade som ”Vintage” när det är 5 år sen de slutade säljas och ”Obsolete” när det är 7 år sen.

(Detta har inget med garanti att göra. Regeln säger att det skall finnas processer för att laga något även om användaren har förstört det, mot en rimlig kostnad. Kör du över din telefon med bilen är ”en rimlig kostnad” antagligen mer än vad det kostar att köpa en ny och då lär ju ingen göra det, men det skall gå i teorin.)

Apple har sagt i intervjuer och liknande att de försöker att sikta på dessa datum som support-deadline - dvs stora uppdateringar i 5 år och sedan säkerhetsfixar i ytterligare 2 - men det är absolut ingen utfästelse från deras sida att de lovar att göra det. Det är dock det som är förklaringen när de kapar stödet för en modell men låter nästa, i princip identiska, få stöd ett år till - den gamla passerade 5 års-gränsen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det som finns är en regel om att man i Kalifornien (där ju Apple ligger) måste kunna reparera en hel massa prylar i 7 år från inköpsdatum. Detta gör att det alltid går att få en pryl reparerad av Apple inom 7 år från att den slutade säljas där. Det kan dock vara dyrt. För prylar sålda i resten av världen lovar Apple samma sak inom 5 år från försäljning. Detta gör att prylar blir klassade som ”Vintage” när det är 5 år sen de slutade säljas och ”Obsolete” när det är 7 år sen.

(Detta har inget med garanti att göra. Regeln säger att det skall finnas processer för att laga något även om användaren har förstört det, mot en rimlig kostnad. Kör du över din telefon med bilen är ”en rimlig kostnad” antagligen mer än vad det kostar att köpa en ny och då lär ju ingen göra det, men det skall gå i teorin.)

Apple har sagt i intervjuer och liknande att de försöker att sikta på dessa datum som support-deadline - dvs stora uppdateringar i 5 år och sedan säkerhetsfixar i ytterligare 2 - men det är absolut ingen utfästelse från deras sida att de lovar att göra det. Det är dock det som är förklaringen när de kapar stödet för en modell men låter nästa, i princip identiska, få stöd ett år till - den gamla passerade 5 års-gränsen.

Nej, det var inte det jag tänkte på. Det var detta jag tänkte på, så jo, det har lovat kunder i Storbritannien att ge minst 5 år

"On April 29, 2024, the UK’s Product Security and Telecommunications Infrastructure (PSTI) regulation came into effect. This regulation forces companies that manufacture, import, or distribute internet-capable products in the UK to comply with certain security requirements. This regulation aims to improve the security of consumer products that can connect to the internet, most notably IoT devices. Companies impacted by the regulation must provide statements of compliance that outline, among other things, the support period for which security updates will be provided." Källa: https://www.androidauthority.com/iphone-software-support-comm...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Är försiktigt skeptisk till Liquid Glass. Kan hålla med om att det på ytan såg "polerat" ut i Vista, men det var en haveri att använda då det på flera sätt gjorde saker svårare att läsa.

I.o.f.s. har Apple mer än en gång varit sena på bollen, men i slutändan visat hur man borde ha visuellt designat något som andra försök sig på och misslyckas med. Men det lilla jag sett av Liquid Glass känns ändå lite väl mycket som "ser coolt ut, men kommer bli svårt att läsa den information man egentligen bryr sig i".

Till de som tycker Windows-hanteringen suger på MacOS. Förväntar man sig samma beteende som i Windows så lär man bli förvirrad. MacOS särskiljer på applikationer (som kan ha ett eller flera fönster) och fönster inom samma applikation.

En komplicerade faktor är att med standardinställningar på ett svenskt tangentbord finns inget vettigt sätt att växla mellan fönster inom en och samma applikation, man får själv lägga in det. På US-tangentbord ligger det på CMD-~, vilket är tangenten ovanför TAB. Så på svenskt tangentbord får man lägga in CMD-§ (samma fysiska position).

Extra användbart med t.ex. Chrome om man använder flera konton samtidigt.

Ovanpå detta är hantering av fullskärm "annorlunda". Varje applikation som kör i fullskärm får en egen "desktop", så för att växa mellan dessa och till-från sådana får man växla desktop istället för växla fönster/applikation.

Det är logiskt när man lärt sig det, men det är definitivt annorlunda från Windows och de flesta Linux DE.

Vad saknar du i Sonoma? Fram till Sonoma var Magnet (ett liknande program som rectangle, kostar dock ca en 50-lapp) en av de första sakerna som installerades.

Gav Apples lösning en chans och har inte ens Magnet installet på senaste Mac:en.

Håller med, är också försiktigt skeptisk till liquid glass, av samma anledningar som dig.

Det har för övrigt gått att växla mellan aktiva fönster i aktuell app med kortkommando med standardinställningar åtminsone sedan 90-talet med ⌘<

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Sötast
Skrivet av cyklonen:

Prisskillnaden för hårdvaran är också monumental.

Här håller jag med fullständigt.

Att windows datorerna gärna ofta kostar 5-10k mer än mac-datorerna är riktigt konstigt. Och då kommer macdatorerna med ofta mycket bättre hårdvara!

Du har inte gjort inköp för business va?

----

Kan inget annat än att hålla med tidigare svar.
Windows Vista är det absolut snyggaste Windows OS, eventuellt det snyggaste skrivbordet överhuvudtaget.
Är med glädje jag inväntar glass!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Här håller jag med fullständigt.

Att windows datorerna gärna ofta kostar 5-10k mer än mac-datorerna är riktigt konstigt. Och då kommer macdatorerna med ofta mycket bättre hårdvara!

Du har inte gjort inköp för business va?

Ok, så Apple tar 50-200 % överpriser till vanliga konsumenter, som då tydligen subventionerar företagsförsäljning så Apple kan vara lite billigare där? När man inte trodde man kunde tycka mindre om Apple, så får man reda på att de beter sig så svinigt. Ja, de var ju ärkesvin innan, men även ärkesvin kan svina mer än man tror, tydligen.

Bättre hårdvara, nja, det är välkänt att Apple snålar in på de tekniska bitarna, även om de på senare år har väldigt hög prestanda i själva processorn. Lite som att köpa en nybyggd Renault 5 från 1985, fast med en sprillans ny och toppmodern V12:a under huven.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TobiasStockholm:

Håller med, är också försiktigt skeptisk till liquid glass, av samma anledningar som dig.

Det har för övrigt gått att växla mellan aktiva fönster i aktuell app med kortkommando med standardinställningar åtminsone sedan 90-talet med ⌘<

Angående det sista: går väl bara binda en tangent per funktion, i alla fall utan extraverktyg? ⌘< fungerar då inte för mig (enda jag ändrat är att mappat om ⌘~ till ⌘§, så om även ⌘< fungerade borde det vara kvar). Eventuellt skulle det kunna vara specifikt för mina system, kör alltid svenskt mac-ISO tangentbord samt US-english som språkinställning. Vet inte om ANSI tangentbord med nordisk layout hanterar t.ex. ~ annorlunda (använder inte ANSI).

Just på den här punkten känns det som rätt mycket bristande testning från Apples sida. Någon borde väl ändå någon gång verifierat att hyfsat grundläggande funktioner faktiskt är tillgängliga med standardinställningar...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Sötast
Skrivet av cyklonen:

Ok, så Apple tar 50-200 % överpriser till vanliga konsumenter, som då tydligen subventionerar företagsförsäljning så Apple kan vara lite billigare där? När man inte trodde man kunde tycka mindre om Apple, så får man reda på att de beter sig så svinigt. Ja, de var ju ärkesvin innan, men även ärkesvin kan svina mer än man tror, tydligen.

Bättre hårdvara, nja, det är välkänt att Apple snålar in på de tekniska bitarna, även om de på senare år har väldigt hög prestanda i själva processorn. Lite som att köpa en nybyggd Renault 5 från 1985, fast med en sprillans ny och toppmodern V12:a under huven.

Vad är det vi yrar om här egentligen? Låter som väldigt mycket känslor och väldigt lite koll.... är dock inget ovanligt när det kommer till pc vs mac diskussioner. Tills någon som vågar erkänna skillnader när de faktiskt testar en.

Men visst, betala du 30k kr för en zbook med 1/4 skärmupplösning 1/10 ljudkvalitet 1/4 batteritid samma mängd ram men ofta mindre ssd och 400% högre fläktljud som aldrig stannar av och tänk damn pc master race...

Jag skrattade en gång åt mac-talibaner när det var på intel tiden och då jag upplevde som att mac verkligen inte hade en chans i verkligheten.... times has changed. pc laptops känns som ett desperat hopplock i jämförelser.

Jag har själv bara använt mac sedan 2022 och damn, så många år man skrattat tills man insåg shit....

Och ja, jag jämför proffs mot proffs-modeller. Definitivt inga konsumentinriktade byggen.

Edit: Tydligen är jag lika emotionell själv xD

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Angående det sista: går väl bara binda en tangent per funktion, i alla fall utan extraverktyg? ⌘< fungerar då inte för mig (enda jag ändrat är att mappat om ⌘~ till ⌘§, så om även ⌘< fungerade borde det vara kvar). Eventuellt skulle det kunna vara specifikt för mina system, kör alltid svenskt mac-ISO tangentbord samt US-english som språkinställning. Vet inte om ANSI tangentbord med nordisk layout hanterar t.ex. ~ annorlunda (använder inte ANSI).

Just på den här punkten känns det som rätt mycket bristande testning från Apples sida. Någon borde väl ändå någon gång verifierat att hyfsat grundläggande funktioner faktiskt är tillgängliga med standardinställningar...

Ja det är för att du kör engelska som språk, kör man svenska funkar det fint och har funkat fint i alla år för mig iaf på alla datorer jag har haft.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hoppas Google får tummen ur nu då och snyggar till Android.
Android 14 som jag har nu är ju inte direkt snyggt och 16 ser än värre ut.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad är det vi yrar om här egentligen? Låter som väldigt mycket känslor och väldigt lite koll.... är dock inget ovanligt när det kommer till pc vs mac diskussioner. Tills någon som vågar erkänna skillnader när de faktiskt testar en.

Men visst, betala du 30k kr för en zbook med 1/4 skärmupplösning 1/10 ljudkvalitet 1/4 batteritid samma mängd ram men ofta mindre ssd och 400% högre fläktljud som aldrig stannar av och tänk damn pc master race...

Jag skrattade en gång åt mac-talibaner när det var på intel tiden och då jag upplevde som att mac verkligen inte hade en chans i verkligheten.... times has changed. pc laptops känns som ett desperat hopplock i jämförelser.

Jag har själv bara använt mac sedan 2022 och damn, så många år man skrattat tills man insåg shit....

Och ja, jag jämför proffs mot proffs-modeller. Definitivt inga konsumentinriktade byggen.

Edit: Tydligen är jag lika emotionell själv xD

Kan ju bara jämföra med det jag ser och hör.

Min jobbdators fläkt hörs nästan aldrig, men så är den väl sällan särskilt hårt belastad. Men just tystnaden är ju problemet. De verkar ju ha problem med att processorerna slår i värmetaket snabbt och behöver klockas ner. Bättre då att ha en korrekt konstruerad kylning, med en fläkt som faktiskt gör nåt.

Ljudet, ja, vem fan använder inbyggda högtalare i en bärbar dator till mer än "nödljud", dvs för samtal eller för att spela upp systemljud? Spelar ingen roll om MacBook har tio gånger bättre (vilket naturligtvis inte är fallet änd), det går ändå inte att få vettigt ljud ur tunna små högtalare i en bärbar dator, om de så är tillverkade av en gud. De kan likställas med reservhjulet i bilen. Man kan köra på det, men med begränsad fart och en kortare sträcka tills man fått på ett riktigt igen.

Skärmupplösningen är hög nog på bärbara i dag. Skärmarna är så förbannat små att man ändå inte behöver massa pixlar, särskilt inte när dåliga program inte skalar användargränssnittet korrekt (har en stor 4K-skärm till min riktiga dator hemma, och vissa program är omöjliga att använda eftersom texten blir 2-3 mm stor). Vanlig 1920x1080 funkar finfint på en 15-tumsskärm på normalt betraktningsavstånd.

Det verkar också som om MacBook saknar vanliga USB-A-portar. Bara "Thunderbolt" via USB-C i stället. För Apple kan ju inte vara normala, utan måste hitta på egen skit för att låsa in konsumenterna i en egen kult/ekosystem.

Men det är väl bra om Apple äntligen börjar leverera nåt med lite kvalitet i förhållande till priset, efter ett kvartssekel av skräp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Sötast
Skrivet av cyklonen:

Min jobbdators fläkt hörs nästan aldrig, men så är den väl sällan särskilt hårt belastad. Men just tystnaden är ju problemet. De verkar ju ha problem med att processorerna slår i värmetaket snabbt och behöver klockas ner. Bättre då att ha en korrekt konstruerad kylning, med en fläkt som faktiskt gör nåt.

PC

Skrivet av cyklonen:

Ljudet, ja, vem fan använder inbyggda högtalare i en bärbar dator till mer än "nödljud", dvs för samtal eller för att spela upp systemljud? Spelar ingen roll om MacBook har tio gånger bättre (vilket naturligtvis inte är fallet änd), det går ändå inte att få vettigt ljud ur tunna små högtalare i en bärbar dator, om de så är tillverkade av en gud. De kan likställas med reservhjulet i bilen. Man kan köra på det, men med begränsad fart och en kortare sträcka tills man fått på ett riktigt igen.

Bara att gå in på elgiganten och testa, finns inget att jämföra med på pc-sidan.

Skrivet av cyklonen:

Skärmupplösningen är hög nog på bärbara i dag. Skärmarna är så förbannat små att man ändå inte behöver massa pixlar, särskilt inte när dåliga program inte skalar användargränssnittet korrekt (har en stor 4K-skärm till min riktiga dator hemma, och vissa program är omöjliga att använda eftersom texten blir 2-3 mm stor). Vanlig 1920x1080 funkar finfint på en 15-tumsskärm på normalt betraktningsavstånd.

Skalningsproblemen ligger i windows och linux, inte i macos

Skrivet av cyklonen:

Det verkar också som om MacBook saknar vanliga USB-A-portar. Bara "Thunderbolt" via USB-C i stället. För Apple kan ju inte vara normala, utan måste hitta på egen skit för att låsa in konsumenterna i en egen kult/ekosystem.

Ja, pc har oftast 1 port kvar nu, ge det 2 år till....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skalningsproblemen ligger i windows och linux, inte i macos

Nej, de ligger i inkompetenta programmerare som inte ser till att skala korrekt. Apple konstruerar inte gränssnittet i alla program som körs, även om de säkert gärna skulle vilja ha den kontrollen...

Skrivet av Allexz:

Ja, pc har oftast 1 port kvar nu, ge det 2 år till....

Min jobbdator har tre USB-A och en USB-C. Tack och lov, för annars hamnar man i dongle-helvetet, som i Apple-världen.
Två USB-A och en USB-C används dagligen.

Men jaja, det spelar ingen roll. Jag kommer aldrig köpa en Apple-produkt, och förmodligen är du förlorad i Apple-kulten, så vi lär inte komma längre i diskussionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nu är ju inte Apple proffs-produkter på det sättet.

Försök få Apple att komma och byta ut moderkortet på din laptop samma dag (eller dagen efter om dom mot förmodan inte har det hemma) som jag kan med mina Lenovo Thinkpads. Det är proffs-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Hoppas Google får tummen ur nu då och snyggar till Android.
Android 14 som jag har nu är ju inte direkt snyggt och 16 ser än värre ut.

Jag tar mycket hellre hur Android ser ut idag än hur iOS ser ut i iOS 26

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tar mycket hellre hur Android ser ut idag än hur iOS ser ut i iOS 26

Jag håller med. Det är självklart en smaksak, men när jag kollade på WWDC så kunde jag inte låta bli att tänka att allt såg ut som det var gjort för barn.

Vilka vuxna människor (som inte har/skriver till barn) bryr sig om att kunna skapa egna emojis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag håller med. Det är självklart en smaksak, men när jag kollade på WWDC så kunde jag inte låta bli att tänka att allt såg ut som det var gjort för barn.

Vilka vuxna människor (som inte har/skriver till barn) bryr sig om att kunna skapa egna emojis?

Baserat på de bilder jag sett som Swedroids nyhet visat så tycker jag också det var svårt att se texten i notisen på deras exempelbilder.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cyklonen:

Antar att "De verkar ju ha problem med att processorerna slår i värmetaket snabbt" refererar till AMD/Intel system, för MBP-datorerna (där det finns en fläkt) throttlar normalt inte ens om man kör saker som t.ex. CB2024 all-core benchmark som aktiver alla kärnorna.

Däremot trottlar MBA (fläktlös) vid längre sessioner där alla kärnor används, det "by design" då MBA är tänkt till de som jobbar med applikationer som är rätt "burstiga" i sin CPU-last (vilket är majoriteten av alla office applikationer, webbläsare och liknade).

Skrivet av cyklonen:

Som @Allexz skrev, man måste höra det själv för att inse just hur bra ljudet är, framförallt på 16" MBP. Har inte heller hört något som ens är nära. Det bästa PC-ljudet jag hört kan möjligtvis slå MBA 13" (som är den med sämst ljud av MacBook-serien).

Skrivet av cyklonen:

Vänta här nu... Var det inte bra att EU tvingade Apple att använda USB-C? Det var initialt Intel och HP som tog fram USB-C, Apple och Google (Chromebook) var först att använda det i laptops (fast de sladdade med det i Iphone).

Oavsett vad man anser om USB-C är det kontaktet som kommer vara standard en tid framöver. Även Windows-baserade "normala" laptops har idag bara USB-C, USB-A finns kvar på mer "släpbara" varianter.

Det suger delvis, får själv en del e-waste p.g.a. rätt stora mängder USB-A kablar till alla möjliga mikrokontroller och inbyggda-system som nu behöver bytas ut till USB-C på något sätt.

Skrivet av cyklonen:

Men det är väl bra om Apple äntligen börjar leverera nåt med lite kvalitet i förhållande till priset, efter ett kvartssekel av skräp.

Apples datorer har aldrig funnits bland de riktigt billiga systemen. Under både PowerPC och Intel-tiden så gick det absolut också att få en dator med bättre råprestanda för samma pris.

Det nya nu är att flera Mac-modeller faktiskt är billigare än motsvarande Windows-PC. Finns inget som matchar vare sig instegsmodellerna av MacMini eller MBA sett till CPU/GPU-prestanda och byggkvalité för samma pris. Man kan hitta sämre/långsammare till motsvarande pris eller liknande prestanda till högre pris.

Går man upp till M4 Max finns inget, till något pris, som matchar CPU-prestand. Finns Nvidia GPUer för laptops som är snabbare, men de är inte jättemycket snabbare + de har definitivt inte tillgång till upp till 96 GB VRAM.

Skrivet av cyklonen:

Nej, de ligger i inkompetenta programmerare som inte ser till att skala korrekt. Apple konstruerar inte gränssnittet i alla program som körs, även om de säkert gärna skulle vilja ha den kontrollen...

Delvis (sitter just nu med en applikation som måste hantera både "normalupplösta" och högupplösta skärmar i Windows...).

Men det är faktiskt mycket enklare att utveckla program för högupplösta skärmar på MacOS. Det p.g.a. fundamentala skillnader i hur MacOS (och iOS, iPadOS, etc) hanterar skalning jämfört med Windows/Linux. Långt mer hanteras direkt i OS i Apple-fallet och även om Windows/Linux sendan länge hanterar skalning med heltalsfaktorer väl (100 %, 200 %, 300 % etc) är tekniken som MacOS använder överlägsen när man vill skala med bättre granularitet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är rätt tydligt att du inte har möjlighet att använda Mac varken i arbetet eller privat.
Fortsätt var bitter.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Det är rätt tydligt att du inte har möjlighet att använda Mac varken i arbetet eller privat.
Fortsätt var bitter.

Möjlighet? Jag skulle inte ta i skiten med tång. Inte det minsta bitter. Varför skulle jag vara bitter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vänta här nu... Var det inte bra att EU tvingade Apple att använda USB-C? Det var initialt Intel och HP som tog fram USB-C, Apple och Google (Chromebook) var först att använda det i laptops (fast de sladdade med det i Iphone).

Oavsett vad man anser om USB-C är det kontaktet som kommer vara standard en tid framöver. Även Windows-baserade "normala" laptops har idag bara USB-C, USB-A finns kvar på mer "släpbara" varianter.

Det suger delvis, får själv en del e-waste p.g.a. rätt stora mängder USB-A kablar till alla möjliga mikrokontroller och inbyggda-system som nu behöver bytas ut till USB-C på något sätt.

Nej, USB-C är inget framsteg eftersom enormt mycket utrustning har USB-A. Men Apple var ju också de som.förstörde mobiler genom att ta bort hörlurskontakt, så de har ju aldrig brytt sig om användare. De vill att alla ska tvingas köpa nya och sämre grejer, helst då sånt som bara Apple säljer.

Som sagt, välkommen till dongle-helvetet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bland det bästa med tvOS 26 måste nog vara att Apple äntligen lägger till stöd för passthrough och därmed blir Infuse ännu bättre med stöd för Dolby TrueHD Atmos!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, USB-C är inget framsteg eftersom enormt mycket utrustning har USB-A. Men Apple var ju också de som.förstörde mobiler genom att ta bort hörlurskontakt, så de har ju aldrig brytt sig om användare. De vill att alla ska tvingas köpa nya och sämre grejer, helst då sånt som bara Apple säljer.

Som sagt, välkommen till dongle-helvetet!

Hate Apple much?

Just hörlursuttag är väl något om just Apple är ganska ensamma om att erbjuda på sina Ultrabooks (läs MacBook Air) idag? Titta på Dell XPS 13 (2025) och motsvarande lättviktare från andra tillverkare.

Det var faktiskt min Dell XPS (2019) som tvingade mig att skaffa en massa dongles. Min MacBook Pro 14" (2021) har betydligt fler användbara portar än valfri PC-laptop idag.

Har för övrigt en USB-C till 3.5mm adapter, men den har jag främst använt på gamla jobbdatorn (Thinkpad T14 Gen 1) efter att mikrofonen slutade fungera i och med Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Möjlighet? Jag skulle inte ta i skiten med tång. Inte det minsta bitter. Varför skulle jag vara bitter?

Det låter som om du aldrig använt några apple-produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det låter som om du aldrig använt några apple-produkter.

Jo, jag har jobbat på Apple, och var Mac-användare i över ett årtionde, och har ägt tre. Tills jag använde en dator med Windows 7 och insåg hur efterblivet OS X var och då bytte jag direkt. Sen tvingades jag använda en iPhone i jobbet en period och hatade varje sekund av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja det är för att du kör engelska som språk, kör man svenska funkar det fint och har funkat fint i alla år för mig iaf på alla datorer jag har haft.

Av nyfikenhet, är det alltså andra kortkommandon förinställda om man väljer svenska som språk? Eller fungerar det på andra grunder?

(Och varför följer det språkinställningen istället för tangentbordsinställningen?)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja det här var ingen hit...installerade betan på iPad.

Fönsterhanteringen är ännu ett förvirrande UI inslag. Alldeles för knubbiga små fönster som gör att utrymmet inte räcker till mer än 2 fönster sida vid sida, vilket vi hade redan?

Det går inte att flytta fönster, komma åt quick-settings etc. med pennan, ffs Apple.

Nya designen ser ut som skit och väldigt svårt att tyda ikoner i vissa scenarion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, jag har jobbat på Apple, och var Mac-användare i över ett årtionde, och har ägt tre. Tills jag använde en dator med Windows 7 och insåg hur efterblivet OS X var och då bytte jag direkt.

Då förstår jag. Det har dock hänt en del de senaste 15 åren. Det är givetvis skillnader mellan olika operativsystem men jag skulle inte kalla macOS för efterblivet i jämförelse med Windows.

Jag har använt windows sedan version 2.1 och använder idag windows 11 och macOS.

Permalänk
Medlem

Köp ny hårdvara, vänta ett par uppdateringar av OS, sen är det så mycket nytt onödigt bajs i vägen igen att prestandan är som din gamla grej. Köp ny hårdvara igen, repetera.

En sorts ny Moore's lag. Var 18e månad dubbleras mängden onödigt skit i ditt OS.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Köp ny hårdvara, vänta ett par uppdateringar av OS, sen är det så mycket nytt onödigt bajs i vägen igen att prestandan är som din gamla grej. Köp ny hårdvara igen, repetera.

En sorts ny Moore's lag. Var 18e månad dubbleras mängden onödigt skit i ditt OS.

Konstigt då att min fem år gamla iPad är lika snabb idag som när jag köpte den, lika så min Mini M1 och frugans Air M1.