Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Melding Plague

Windows 12 dröjer

Microsoft har presenterat Windows 11 version 25H2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hoppas det blir nya funktioner i Windows , och förbättringar står inget om det förutom att det ska vara en ny kod är ju bra om det fungerar snabbare installationer

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk

Vad blir ändringarna?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad blir ändringarna?

Troligtvis ännu högre systemkrav på hårdvara jämfört med vad som krävdes för Win 11.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

NEJ!!!!

Jag vill ha ytterligare en undermeny när jag högerklickar på skrivbordet!!!!

Och en till kontrollpanel!

NUUU!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Ominstallerade nyligen min sambos Windows 11 dator. Blev smått chockad över hur Microsoft försöker sälja in sina olika tjänster redan under installationen och tvingar användaren att koppla datorn till ett microsoft konto och skapa en pin-kod. Det går inte ens att välja bort utan måste stängas av efter att det har skapats. När hon sedan går in i sin OneDrive och klickar på ett word-dokument så går det inte att öppna, Windows förstår inte ens att det är ett office-dokument och vill att man ska välja öppningsprogram i filhanteraren. What!? Det ju komiskt dåligt. Blir inte mindre ironiskt av att de försöker trycka in sin copilot precis överall och ändå känns Windows dummare än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Troligtvis ännu högre systemkrav på hårdvara jämfört med vad som krävdes för Win 11.

Nej? Det är fortfarande Windows 11

Skrivet av CrazyDriver:

Ominstallerade nyligen min sambos Windows 11 dator. Blev smått chockad över hur Microsoft försöker sälja in sina olika tjänster redan under installationen och tvingar användaren att koppla datorn till ett microsoft konto och skapa en pin-kod. Det går inte ens att välja bort utan måste stängas av efter att det har skapats. När hon sedan går in i sin OneDrive och klickar på ett word-dokument så går det inte att öppna, Windows förstår inte ens att det är ett office-dokument och vill att man ska välja öppningsprogram i filhanteraren. What!? Det ju komiskt dåligt. Blir inte mindre ironiskt av att de försöker trycka in sin copilot precis överall och ändå känns Windows dummare än någonsin.

Det är inget krav på att slå på pin-kod under startup guiden. Du får en fråga om du vill använda pin-kod eller inte.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

... Windows förstår inte ens att det är ett office-dokument och vill att man ska välja öppningsprogram i filhanteraren. What!?någonsin.

När man har installerat Office (i nån form) så skapas filändelse-associationer till Word m.fl. Men om man inte har installerat Windows, eller hoppat över att göra associationerna så kan inte Windows veta vilket program att starta. Kan det vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

NEJ!!!!

Jag vill ha ytterligare en undermeny när jag högerklickar på skrivbordet!!!!

Och en till kontrollpanel!

NUUU!

Krångligare vägar att hitta till samma menyer. Gör alla knappar dynamiska också så att inget nånsin är på samma plats två gånger. Gärna en modern version av clippy superladdad med AI.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Undra vad de kommer sabba med 25h2... Halva mediaindustrin (ljudproduktion) svor som fan när de tvinga folk på 24h2. Forcerade uppdateringeringen sabba min installation på flera sätt. Helt plötsligt va bluescreen en feature... DAC:en funka inte alls. Dum som jag va så tänkte jag att "det kanske inte påverkar mig" och min 7-dagars tidsfrist för att avinstallera löpte ut och där satt jag och kunde inte hitta min serie-nyckel så det va bara köpa en ny windows 11 pro och installera om... (taktik?...hah)

Jag hade noll problem med datorn på 23h2 (?) Gammal som man är och har jobbat med turnkey system väldigt länge. Regel nummer 1. Uppdatera aldig nått som funkar...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Undra vad de kommer sabba med 25h2... Halva mediaindustrin (ljudproduktion) svor som fan när de tvinga folk på 24h2. Forcerade uppdateringeringen sabba min installation på flera sätt. Helt plötsligt va bluescreen en feature... DAC:en funka inte alls. Dum som jag va så tänkte jag att "det kanske inte påverkar mig" och min 7-dagars tidsfrist för att avinstallera löpte ut och där satt jag och kunde inte hitta min serie-nyckel så det va bara köpa en ny windows 11 pro och installera om... (taktik?...hah)

Jag hade noll problem med datorn på 23h2 (?) Gammal som man är och har jobbat med turnkey system väldigt länge. Regel nummer 1. Uppdatera aldig nått som funkar...

Du borde inte behövt köpa nytt windows, den borde aktiveras automatiskt efter en ominstallation. Testade du det?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du borde inte behövt köpa nytt windows, den borde aktiveras automatiskt efter en ominstallation. Testade du det?

Vet inte. Stundens hetta. Jag har alltid, sen windows xp tiden raderat alla partitioner under installation, skapat nya för att sen installera om windows. Jag hade ett USB minne med ISO filen för "den gamla" installationen men ja... haha, den stickan är "borta" så enklaste va att köpa en ny. Har faktiskt aldrig installerat windows från partitionen windows skapar i nyare versioner. Jag hoppade från windows xp till 10 och emellan så var det 100% mac som gällde.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Hedersmedlem

Säger detta verkligen så mycket om ett eventuellt Windows 12? Windows 10 22H2 släpptes ju också långt efter att Windows 11 kom.
Ingen säger väl egentligen varken att denna kommer bli stor eller spännande; bara att en uppdatering är väg till Windows 11 och att den kommer bli lätt att installera. Om man ville överraska med Windows 12 skulle man väl också köra på som vanligt tills det var dags?

Permalänk
Medlem

Anar jag liknelser mellan MS och Intel?
Är Win12 vad Skylake+++++ blev för Intel?

Permalänk
Skrivet av Mörksuggan:

Minimumkrav AMD 9xxx-serien och senaste Intel generationen.

Skrivet av CrazyDriver:

Hur kan man komma förbi det kravet och skapa ett lokalt konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

När man har installerat Office (i nån form) så skapas filändelse-associationer till Word m.fl. Men om man inte har installerat Windows, eller hoppat över att göra associationerna så kan inte Windows veta vilket program att starta. Kan det vara så?

Jo, det förstår jag. Jag tycker bara att det är bra märkligt att att Windows inte kan detektera ett workdokument och föreslå att öppna det i onlineversionen av word. Microsoft är ju ganska bra på att försöka sälja på användare sin svit av officeprogram. Bara under installationen av Windows fick jag nog frågan minst tre gånger om jag vill skaffa office365. När allt var färdiginstallerat så ligger den en obegriplig ikon på skivbordet som jag aldrig har sett tidigare. Det visar sig vara en ikon som öppnar browsern och visar mer information om bakgrundsbilden i Windows. Varför? Har fortfarande inte kommit på något sätt att få bort den. Microsoft verkar helt har missförstått vad ett operativsystem ska vara. Istället för att starta och hanter program så verkar det vara en platform för Microsoft att marknadsföra sina olika tjänster. Om det fortsätter i denna riktning så gräver Microsoft sin egen grav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förr kunde deaktivera kontokravet genom att öppna konsolfönstret och skriva ett kommando under installationen, men jag vill minnas att Microsoft har plockat bort detta. Däremot borde man kunna komma förbi detta om man inte har Internet under installationen, men det är bara en gissning.
Pinkoden däremot går bra att plocka bort när man väl har tagit sig igenom installationen.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att Windows kunde göra en custom installation. När man skapar ett medium eller påbörjar en nedladdning så får det att välja vad man vill installera. Kan ju inte vara helt omöjligt. Då får dom även statiskt på vad folk använder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Har du installerat office då?

Permalänk
Medlem

Jag minns för många år sedan, då såg man kanske inte direkt fram emot större uppdateringar av MS men det fanns ändå ett litet hopp varje gång att det skulle finnas något som var bättre än det gamla. Nu är det mest irritation kring detta. Det finns alltid en kass känsla närvarande varje gång MS släpper en uppdatering idag.

"Undra vad de har förstört denna gång? Varför tar det sån jävla tid?! Jag behöver komma igång och jobba, ffs. Varför funkar inte min skrivare? Vad har hänt med högerklicks menyn? Jag hittar inget längre!!"

Sedan har jag iallafall känslan av att jag har hört i evigheter att det ska gå snabbare och snabbare att installera dessa tröttsamma obligatoriska uppdateringar, men inte ser jag någon skillnad? Det känns som min dator blir bara kraftigare efter varje uppgradering jag gör men är det en sak som är som en våt disktrasa i ansiktet så är det alla uppdateringar som släpps av MS.

Sedan alla dessa idiotiska krav av MS.
- Kontrollpanelen ser inte modern ut, ja vet, vi förstör den och gör en ny som är omöjlig att hitta något i, men vi går bara halva vägen, så användarna ändå måste leta upp den gamla kontrollpanelen.
- Alla måste ha TPM, ja de är viktigt.. När vi ändå är igång, vi ignorerar alla Intel 7th gen CPUer som har TPM, den CPU är för gammal.
- Högerklicks menyn ser ut att behöva "moderniseras", låt oss göra den sämre också.
- Startmenyn har vi inte rört runt på ett par veckor nu.. dags för ännu en "förändringsresa" av den.
- Låt oss göra hela systemet grymt mycket segare och introducera 100st ytterligare bakgrundsprocesser som ingen har bett om. Telemetri är viktigt!

Tänk om de istället hade fokus på:
- Säkerhet
- Lean, vi ska ha det snabbaste och mest responsiva systemet på marknaden
- En fungerande sökmotor som INTE ska ut på nätet varje gång jag ska leta efter en .txt fil på min dator.
- Optimerat för spel, på riktigt.

Istället sitter vi här med dessa eviga helskärmsinstallationsfönster när de släpps uppdatering och ibland dyker de upp lite random och där det mer eller mindre döljs hur man kommer ur dessa och uppmanar användarna att signa upp för deras sketna cloudtjänster ännu en gång, ja menar man kanske har ändrat sig efter de första hundra gångerna man blev tillfrågad?

MS kan inte skylla på resurser. De har i princip oändligt med resurser. De är helt enkelt bara inkompetenta.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Säger detta verkligen så mycket om ett eventuellt Windows 12? Windows 10 22H2 släpptes ju också långt efter att Windows 11 kom.
Ingen säger väl egentligen varken att denna kommer bli stor eller spännande; bara att en uppdatering är väg till Windows 11 och att den kommer bli lätt att installera. Om man ville överraska med Windows 12 skulle man väl också köra på som vanligt tills det var dags?

Precis. Vet inte varför Windows 12 ens nämns i artikeln. Den enda officiella informationen är ju att 25H2 släpps till Windows 11.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

https://www.tomshardware.com/how-to/install-windows-11-withou...

TLDR; connecta inte till internet under installation, gjorde efter denna guide för någon månad sen

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Jo, det förstår jag. Jag tycker bara att det är bra märkligt att att Windows inte kan detektera ett workdokument och föreslå att öppna det i onlineversionen av word. Microsoft är ju ganska bra på att försöka sälja på användare sin svit av officeprogram. Bara under installationen av Windows fick jag nog frågan minst tre gånger om jag vill skaffa office365. När allt var färdiginstallerat så ligger den en obegriplig ikon på skivbordet som jag aldrig har sett tidigare. Det visar sig vara en ikon som öppnar browsern och visar mer information om bakgrundsbilden i Windows. Varför? Har fortfarande inte kommit på något sätt att få bort den. Microsoft verkar helt har missförstått vad ett operativsystem ska vara. Istället för att starta och hanter program så verkar det vara en platform för Microsoft att marknadsföra sina olika tjänster. Om det fortsätter i denna riktning så gräver Microsoft sin egen grav.

Nu säger du emot dig själv lite. Du vill ha Windows som ett rent OS som inte ska göra reklam för egna tjänster och program, men vill ändå att den ska ha förutfattade och konkurrensinskränkande meningar om vilket program du ska använda för officedokument.

Här gör ju Windows helt rätt, om du inte har installerat ett program så ska den heller inte föreslå vad du ska använda. Många väljer ju LibreOffice e.dyl i det läget och vill absolut inte ha Windows att förinstallera eller ens föreslå sin egen Office. När du väl gjort ett val av vilken Officeprogramvara du vill ha så kommer de där filassociationerna att koppla dit. Precis som det ska vara.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Skrivet av Joppis:

Precis. Vet inte varför Windows 12 ens nämns i artikeln. Den enda officiella informationen är ju att 25H2 släpps till Windows 11.

Högst sannolikt kommer det ju inget 12 i närtid, det är ju bara rykten som florerat i åratal utan minsta substans att peka på.

Men att formulera rubriken som att förväntan var att 12 skulle komma nu men "dröjer" är anmärkningsvärt ur flera perspektiv; både att det inte fanns något som pekade på att det skulle släppas och att man inte heller har något att riktigt hålla sig i vad gäller att det inte skulle släppas (om man man nu verkligen trodde att det skulle släppas, vilket ju är långskottet i sammanhanget).

Men visst, man skulle förvänta sig att 12 dyker upp i någon dev-kanal ett tag innan det var dags, och det har det ju iaf inte gjort.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Men visst, man skulle förvänta sig att 12 dyker upp i någon dev-kanal ett tag innan det var dags, och det har det ju iaf inte gjort.

Jag minns förvisso inte riktigt, men Windows 11 dök väl inte heller upp på det sättet? Det vi visste innan lansering kom väl från mer eller mindre trovärdiga läckta versioner? Insider-programmet är ju rätt obegripligt numera: funktioner kan dyka upp i vilken version som helst och ibland rullar man ut direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Nu säger du emot dig själv lite. Du vill ha Windows som ett rent OS som inte ska göra reklam för egna tjänster och program, men vill ändå att den ska ha förutfattade och konkurrensinskränkande meningar om vilket program du ska använda för officedokument.

Här gör ju Windows helt rätt, om du inte har installerat ett program så ska den heller inte föreslå vad du ska använda. Många väljer ju LibreOffice e.dyl i det läget och vill absolut inte ha Windows att förinstallera eller ens föreslå sin egen Office. När du väl gjort ett val av vilken Officeprogramvara du vill ha så kommer de där filassociationerna att koppla dit. Precis som det ska vara.

Jag är medveten om att jag kanske säger emot mig själv, men med tanke på hur Microsoft försöker locka in en i alla sina tjänster inklusive co-pilot och Edge browser så är det en smula märkligt att det är så pass osmidigt att öppna dokument som redan ligger i molnet där hela online-versionerna av office finns. Ett I-lands problem, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag minns förvisso inte riktigt, men Windows 11 dök väl inte heller upp på det sättet? Det vi visste innan lansering kom väl från mer eller mindre trovärdiga läckta versioner? Insider-programmet är ju rätt obegripligt numera: funktioner kan dyka upp i vilken version som helst och ibland rullar man ut direkt.

11 presenterades officiellt i slutet av juni (inför lansering i oktober)
https://www.sweclockers.com/nyhet/32236-windows-11-officiellt...

sedan släpptes det några dagar senare i devkanalen
https://www.sweclockers.com/nyhet/32258-forsta-officiella-win...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

11 presenterades officiellt i slutet av juni (inför lansering i oktober)
https://www.sweclockers.com/nyhet/32236-windows-11-officiellt...

sedan släpptes det några dagar senare i devkanalen
https://www.sweclockers.com/nyhet/32258-forsta-officiella-win...

Det vi visste innan avslöjandet menar jag. Teoretiskt sett skulle de väl kunna hålla en presentation om Windows 12 imorgon och ändå hålla ungefär samma schema som förra gången (och det är kanske inte heller helt nödvändigt)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det vi visste innan avslöjandet menar jag. Teoretiskt sett skulle de väl kunna hålla en presentation om Windows 12 imorgon och ändå hålla ungefär samma schema som förra gången (och det är kanske inte heller helt nödvändigt)?

Det fanns läckor en kort tid innan: https://www.sweclockers.com/nyhet/32169-windows-11-hittar-ut-...

Men ja, jag håller helt med om att vi helt enkelt inte vet varken det ena eller det andra.

Det är också mest det jag ville åt från början; vi har ingen anledning att förvänta oss Windows 12 nu, men vi har heller inget vattentätt motbevis.

Visa signatur