Så ska Microsoft få bukt med slöhet i Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Så ska Microsoft få bukt med slöhet i Windows 11

Betatestare kan nu skicka in automatiskt insamlade prestandaloggar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blir mycket övertid, om inte AI lyckas med uppgiften...

Permalänk
Medlem

Första tankarna var att de skulle ta bort all bloat och telemetri...

Permalänk
Medlem

Deras lösning är att samla in ännu mer information alltså?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Öhh var det inte det här som telemetrin användes till?

Permalänk
Medlem

Ännu mer datainsamling alltså.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Deras lösning är att samla in ännu mer information alltså?

Skrivet av Alexraptor:

Ännu mer datainsamling alltså.

Är det inte det man har beta versioner till för? Nog för att man kan gnälla över en del telemetri i icke beta versioner, men i beta versioner tycker jag inte man kan klaga över sånt alls. Plus att man själv valt att gå med i beta versioner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om man är minsta intresserad av prestandaoptimering så bygger man inte om saker till att använda WebView2... It's a trap.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om man är minsta intresserad av prestandaoptimering så bygger man inte om saker till att använda WebView2... It's a trap.

WebView2?

Permalänk
Medlem

Folk med potatisar som klagar på prestandan. Tycker det flyter på minst lika bra som W7 och W10.

Enda tråkiga är reklamen och telemetri.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

De bör fundera på över varför det har blivit så slöt. AI kod? Inga testare? Men framförallt alla fel prioriteringar.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag Microsoft borde köpa upp ccleaner och implementera det i Windows för optimering (nu har jag inte använt ccleaner på flera år av säkerhetskäl) men det kunde rensa och snabba upp saker och ting. Något liknande verktyg vore på sin plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Folk med potatisar som klagar på prestandan. Tycker det flyter på minst lika bra som W7 och W10.

Öh... Så du vill inte ha en snabb dator?

Oavsett vilken dator man har vill iallafall jag ha ett snabbt os, extra mycket för de som faktiskt bryr sig om prestanda och extra mycket till för de som faktiskt investerat i en snabb dator.

Oklart vilken kategori du landar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Alltid förundrats över denna mentalitet. Ska inte ett bra operativsystem vara så pass väloptimerad att den KAN köras på en potatis, utan bekymmer?

Halva anledningen till att windows Vista förpassades till historiens sophög, var just för att den fungerade dåligt på de genomsnittlig hårdvarukonfigurationer som fanns på den tiden.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Alltid förundrats över denna mentalitet. Ska inte ett bra operativsystem vara så pass väloptimerad att den KAN köras på en potatis, utan bekymmer?

Halva anledningen till att windows Vista förpassades till historiens sophög, var just för att den fungerade dåligt på de genomsnittlig hårdvarukonfigurationer som fanns på den tiden.

Och fixen var att vänta tills de värsta potatisarna försvunnit!

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Och fixen var att vänta tills de värsta potatisarna försvunnit!

Njä. Den var väl att vänta på Win 7 som var bättre ?
Så upp till bevis nu Windows 12!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Njä. Den var väl att vänta på Win 7 som var bättre ?
Så upp till bevis nu Windows 12!

Det bästa med Windows 7 var ju att hårdvaran ute hos folk hade "hunnit ikapp". Och att det inte hade det bespottade namnet "Vista", förstås.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det bästa med Windows 7 var ju att hårdvaran ute hos folk hade "hunnit ikapp". Och att det inte hade det bespottade namnet "Vista", förstås.

Vet faktiskt inte om jag håller med helt där. Det var iaf -många- Vista datorer som jag uppgraderade till Win7 på den tiden och de fick mycket bättre flyt och generell rapphet, även med nyinstallerat Vista för att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, precis. Prestandan löste sig när de flestas hårdvara kommit ikapp. Stabiliteten löstes när drivrutinerna förbättrats och när Microsoft släppt Service Pack 1 (eller om det var SP2).

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Skrivet av blunden:

Ja, precis. Prestandan löste sig när de flestas hårdvara kommit ikapp. Stabiliteten löstes när drivrutinerna förbättrats och när Microsoft släppt Service Pack 1 (eller om det var SP2).

Nu är det ju måttligt intressant att jämföra kassa operativsystem med sämre. Men folk som jämfört Vista med 7 på samma hårdvara tycks i alla fall tycka att 7 var snabbare på många sätt. Microsoft kan förbättra för användarna om de vill, det är bara det att de oftast inte vill.

Min lösning på Vista-problemet var att uppgradera till XP på jobbmaskinen. Då fick man lösningen på den skrattretande dåliga UAC-implementationen på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är det inte det man har beta versioner till för? Nog för att man kan gnälla över en del telemetri i icke beta versioner, men i beta versioner tycker jag inte man kan klaga över sånt alls. Plus att man själv valt att gå med i beta versioner

En del?! Windows 11 är ett renodlat spionprogram redan från ruta ett!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

En del?! Windows 11 är ett renodlat spionprogram redan från ruta ett!

https://youtube.com/watch?v=IT4vDfA_4NI

Det får vara din åsikt. Jag håller inte med dig och tänker inte heller ta en diskussion med dig om det, särskilt inte 11 vs xp.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Datavetare

Windows 11 är knappast en "darlig" här på SweClockers. Tänker inte ge mig på in telemetri/visa-reklam-i-start-menyn diskussionen och bortanför den finns än en rationellt anledning för Microsoft ställning kring Windows 11.

Huvudfokus för Windows 11 är ett säkrare Windows. Det delvis på bekostnad av prestanda och om man sitter på "för gammal CPU" så blir tyvärr prestandakostnaden för en del funktioner i Windows 11 i praktiken ohållbara då de kan i vissa fall mer än halvera prestanda jämfört med en liknande CPU-modell som har erforderligt HW-stöd.

I fallet Intel verkar 6000-serien helt sakna stöd, 7000-serien har en del stöd men inte tillräckligt och först i 8000-serien finns "fullt stöd". I fallet AMD verkar gränsen ligga mellan 1000-serien som saknar stöd och 2000-serien som har stöd.

Tyvärr blir attackerna som används allt mer avancerade och med AI också mer tillgängliga. Många äldre skyddsmetoder är idag rätt värdelösa, är allt viktigare att så långt som möjligt hålla saker i separata "sandboxes", vilket också är grundtanken med säkerheten i Windows 11.

Knappast prio #1 när man använder datorn som ett glorifierat TV-spel, men rätt kritiskt för bildel av Windows i ett större perspektiv. Vore rätt trevligt med ett "gaming OS för PC" och framåt nog allt mer tekniskt relevant. Men om det är något annat än Windows måste även spelföretagen vara med på tåget!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Öhh var det inte det här som telemetrin användes till?

Nuvarande "datainsamling" går enbart raka spåret in till reklamavdelningen i syfte att generera intäkt.

Nu tror jag nog ditt inlägg var sarkastiskt, för det kan väl inte finns någon där ute som faktiskt tror att övervakandet/insamlingen och processandet av användardata har det minsta att göra med att optimera funktionen på användarens enhet???

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det får vara din åsikt. Jag håller inte med dig och tänker inte heller ta en diskussion med dig om det, särskilt inte 11 vs xp.

Spännande att du väljer att ignorera all bevisning som visas upp i videon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Nu är det ju måttligt intressant att jämföra kassa operativsystem med sämre. Men folk som jämfört Vista med 7 på samma hårdvara tycks i alla fall tycka att 7 var snabbare på många sätt. Microsoft kan förbättra för användarna om de vill, det är bara det att de oftast inte vill.

Min lösning på Vista-problemet var att uppgradera till XP på jobbmaskinen. Då fick man lösningen på den skrattretande dåliga UAC-implementationen på köpet.

Lite snabbade var det nog, ja. Vista var dock inte alls så dåligt som många hävdar, förutsatt att man hade hårdvara som faktiskt uppfyllde de mer realistiska systemkraven.

Microsoft får dock till viss del skylla sig själva att de var så oärliga med systemkraven.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är inte bara min åsikt. Videon visar att det jag hävdar faktiskt är 100% sant. Windows 11 är ett renodlat spionprogram, jämfört med Windows XP. Det är konkret fakta. Microsoft började med lite telemetri från och med Windows XP SP3, och successivt la in mer och mer telemetri. Sen att Microsoft vill få in ännu mer data om deras användare... nej!

Jag respekterar dig om att du inte vill diskutera detta. Ville bara få det sagt att detta inte är bara min åsikt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ett par aspekter som upplevs långsamma med Win 11.
Hade verkligen uppskattat mer flyt när man gör saker i Guit och startmenyn (som dom behöver fixa krashar med).

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det är inte bara min åsikt. Videon visar att det jag hävdar faktiskt är 100% sant. Windows 11 är ett renodlat spionprogram, jämfört med Windows XP. Det är konkret fakta. Microsoft började med lite telemetri från och med Windows XP SP3, och successivt la in mer och mer telemetri. Sen att Microsoft vill få in ännu mer data om deras användare... nej!

Jag respekterar dig om att du inte vill diskutera detta. Ville bara få det sagt att detta inte är bara min åsikt.

Det är inte en objektiv beskrivning att kalla det för ett "renodlat spionprogram". Punkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Spännande att du väljer att ignorera all bevisning som visas upp i videon...

Jag håller med blunden i detta och är en av anledningarna till att jag inte tänker ta en sån diskussion, än mindre med den användare/medlemmen.

Skrivet av blunden:

Det är inte en objektiv beskrivning att kalla det för ett "renodlat spionprogram". Punkt.

Jag håller med dig och är också anledningen till varför jag inte orkar ta en sån här diskussion med den användaren.

Visa signatur