Senaste klarade spel?

Permalänk
Medlem

Anno 1800
Jedi survivor
Lord of rings return to moria
My time at sandrock
Indiana Jones and great circle

Spelen jag klarat efter nyår...

Blandade ihop starwars spelen...
Permalänk
Medlem

Har jobbat på Zelda botw (switch2) - klarade det aldrig när det kom men är i slutet av spelet nu och drar egentligen bara ut på det atm. Helt klart fortfarande ett 10/10 spel imo.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag har bara klarat tre spel. DuckTales, Bubble Bobble och Maniac Mansion. Alla till NES.

Permalänk
Medlem

World of Final Fantasy Maxima

Ett Final Fantasy i klassisk turordningsbaserad stil. Dock evigheter från att vara något av de starkaste korten i samlingen. Man samlar på något som heter "Mirages" som sedan fungerar som medhjälpare till dig. Ett system som antligen lät roligare i planeringsstadiet än det är i verkligheten.
Klarade i princip allt bara för att verkligen vara klar med spelet så jag aldrig får någon lust att komma tillbaka och se vad jag missat.

Storyn är naturligtvis döfånig (det är ju FF det handlar om) men också extremt ointressant. Enda riktiga tjusningen med spelet är att det är en slags homage till alla andra spel i samlignen och dess karaktärer. Du kommer stöta på i princip alla kända karaktärer, och fiender, från FF-universumet under spelets gång.

Betyg 3/5

Permalänk
Medlem

There Is No Game: Wrong Dimension

Förra veckans gratisspel hos Epic Games på Android.
Ett fantastiskt peka och klicka äventyr i pusselformat, där pusslen hela tiden går ut på att lösas genom att tänka utanför boxen. Grymt roligt även om några pussel är av typen "ha-tur-mer-än-tänk-utanför-boxen".

Spelade det på min platta men finns även till PC.

Verkligen värt att spela om du gillar gamla pusselspel såsom Monkey Island och liknande.

Betyg 5/5

Permalänk
Medlem

Klarade just Super Mario Bros. för första gången tror jag.. ja det från '85. Första spelet jag någonsin spelade, men tror av någon outgrundlig anledning att jag aldrig tidigare spelat från början till slut utan att ta genvägar mellan världar.

Ja jag utnyttjade mig utav checkpoints i början av varje värld, sue me.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

På tre veckors semester "hann" jag med att klara ut:

Far Cry 4
Far Cry 5
Far Cry 6
Mass Effect 1 (Legendary Edition)

Visa signatur

Fractal Design North XL | AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WiFi | MSI GeForce RTX 5080 Gaming Trio OC | G.Skill DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Arctic Liquid Freezer III Pro 360 | Seasonic Focus GX 1000W | Kingston Fury Renegade G5 2TB | 27" Alienware AW2723DF Nano IPS QHD 280 Hz | Logitech Pro X Superlight 2 | SteelSeries QcK Performance XL Balance | Corsair K70 Core RGB MLX Red | Fractal Design Scape Dark

Permalänk
Medlem

Eriksholm: The Stolen Dream
Trevligt och lagom klurigt smygspel. Blev en aning repetitivt mot slutet.
Utmärkt för Steam Deck.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Fick för mig att spela genom Quake 2 RT på semestern.
Har spelat raytracade versionen nån gång förut så vet inte vad det rycket kom ifrån, men det kändes helt OK

Spelet har sin egen stil och raytracingen lyfter verkligen hela stämningen!
(de förbättrade animationerna och de uppfräschade texturerna hjälper också)

Rätt spelbart överlag, även om några banor mot slutet blir rätt krystade med allt kuskande fram och tillbaks mellan banorna
(jag har nog klarat spelet totalt åtminstone fyra gånger nu sen det var nytt, men vissa ställen fastnar man f-n alltid på och undrar vad man ska göra härnäst )

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Spelat genom och klarat nya episoderna för Heretic (Faith renewed) och Hexen (Vestiges of grandeur) som släpptes i färska Heretic+Hexen remaken.
(skrev lite om detta i "spelar nu" tråden)
Heretic är väldigt mycket "fantasy Doom" med hyfsat mycket action och lite item management.
Nya episoden helt ok med snäppet högre utmaning än originalet! Extrabanan Pocket plane var dock brutal!

Nya Hexen episoden börjar rätt lågmält men sväller till en rätt stor komplex hubvärld med ett antal stora "sub-hubbar" och massor av nycklar och föremål att plocka upp i omgångar i varje hub.
Spelet har nu ett system som grovt markerar vilka hubvärldar man behöver ta sig till och vilka objekt man ska plocka upp så det blir mer överskådligt, men jag lyckades ändå fastna lite nära slutet. Fixade det till sist på egen hand utan att ta hjälp av nätet
Vissa banor riktigt mäktiga i layouten, medan vissa känns lite "tomma".
Spelet är jämfört med Heretic och Doom en lite klurig hybrid som liksom försöker vara liiiite mer rpg/äventyr/pussel, men vete 17 om det lyckas helt. Lite stelt med ganska få vapen per karaktär, och rätt få typer av fiender egentligen. Skön stämning dock med en lite vuxnare mörkare grafisk stil:)

Håller dock nya Doom episoden i Doom1+2 packet högre, så om någon känner ett nostalgiryck skulle jag prioritera den före Heretic/Hexen.

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7

Permalänk
Medlem

Spelade igenom Guardians of the Galaxy som legat i backloggen länge.
Jag gillade storyn, humorn och soundtracket! Striderna var lite enformiga imellanåt men bossfighterna var kul.

4/5 Walkmans

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumbiBeer:

På tre veckors semester "hann" jag med att klara ut:

Far Cry 4
Far Cry 5
Far Cry 6
Mass Effect 1 (Legendary Edition)

Har du bara suttit framför datorn hela semestern? 😲

Permalänk
Medlem

Sådär, nu blev jag klar med Red Dead Redemption (ettan) på PC också!
(54 timmar enligt Steam - och då prickade jag av alla "passiva" challenges, alla strangers jag sprungit på, och så gott som alla custom outfits mm)
Helt OK spel och kul att det kom till PC till sist! (även om slutet var lite abrupt och lite klumpigt - om än känslosamt!)
Värt att skaffa på nån rea.
Skrev en del om det i spelartråden här: #20939292

Får se om jag orkar lira Undead DLC:n också framöver. (tveksamt)
Nån gång framöver blir det helt klart tvåan också

Visa signatur

Permalänk

Oklart om det är ett klarat spel men, jag har spelat lite för mycket Mount & Blade: Bannerlords II modden Realm of Thrones i sommar. Det är en Game of Thrones mod till Bannerlords II som är, enligt mig, väldigt välgjord. Otroligt roligt att utforska alla området i Martins värld.

Jag började min genomspelning som Stormlander och anslöt mig till Mace Tyrell's The Reach ganska omgående. Många år av ständiga krig mot Lannisters och The Vale så lyckades vi besegra dom samt Nightking och Westeros var vårt. Efter det så flyttades fokuset till öst för att ta över resten av världen. När Mace Tyrell dog av naturliga orsaker var vi det självklara valet att fortsätta leda The Reach. De sista tre faktionerna att falla var Novros, Dothrakihorden och Volantis.
I slutet var det inte mycket till utmaning men ändå en väldigt skön känsla att ta över hela världen. Får se när jag tar upp spelet igen, dom har precis släppt en ny version…

Permalänk
Medlem

Train Valley 2, klarat alla grundbanor med 5 stjärnor och detsamma med nästan alla DLCs, den enda jag saknar är senaste som kom nu i somras, men köper den nog när den kommer på rea framöver.
Micro management och pusselspel där du bygger järnväg och skickar tåg mellan stationer.
Lagom långa banor, mellan 10 och 30 minuter per bana ungefär så går att spela när tid finns.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Klarade Assassin’s Creed Shadows New Game Plus (första rundan). Går att göra upp till åtta gånger, men tveksamt om jag har tålamod att ta mig igenom alla.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Har du bara suttit framför datorn hela semestern? 😲

Sol är överskattat.

Visa signatur

Fractal Design North XL | AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WiFi | MSI GeForce RTX 5080 Gaming Trio OC | G.Skill DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Arctic Liquid Freezer III Pro 360 | Seasonic Focus GX 1000W | Kingston Fury Renegade G5 2TB | 27" Alienware AW2723DF Nano IPS QHD 280 Hz | Logitech Pro X Superlight 2 | SteelSeries QcK Performance XL Balance | Corsair K70 Core RGB MLX Red | Fractal Design Scape Dark

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumbiBeer:

Sol är överskattat.

Värme är skönare än kyla.

Permalänk
Medlem

Sable.

Spelet går ut på att utforska en karg värld och samla saker. Man har en särskild egenskap som gör att man kan segla i luften. Fick spelet genom Epic Games och har klarat det. Orkar dock inte göra precis allt för spelet är inte tillräckligt roligt för att jag ska orka lägga ner tiden som krävs. Spelet är något av en indietitel (antar jag) för spelmotorn är något av det trasigaste jag stött på, på senare år. Det glitchas utan dess like och du kan fastna lite här och där.

Ger spelet 2/5.

Permalänk
Medlem

Tears of The Kingdom
Ett spel jag påbörjat flera gånger och som jag aldrig trodde jag skulle ta mig igenom.
Köpte Switch 2-uppgraderingen och fastnade till sist. Hade inte klarat det utan guider och Youtube men med lite hjälp på traven var det ett fantastiskt spel. Föredrar det framför BoTW som också är toppen.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Klarade X-out: resurfaced
(ska kanske prova mirrored läget senare...)
Kul nostalgikick!

Det är en kompetent remaster som i stort är som originalet med ganska återhållsamma uppfräschningar på grafik och soundtrack.
Kul att man kan välja både remastrat soundtrack, amigaoriginalet och C64 originalet för musiken!
Riktigt charmig lösning att spelet börjar med ett fejkat crackintro/trainer där man kan låsa upp cheats

Spelet i sig är ett helt OK euro-schmup som väl egentligen inte sticker ut jätte mycket förutom typ två grejer:
1) Undervattenssettingen - som inte märks så mycket i praktiken utöver introt och lite bubblor

2) Systemet för att bygga sitt skepp: man måste inför varje bana köpa sitt skepp och alla vapen, och enda sättet att få flera "liv" är att köpa flera skepp och utrusta dem. Det ger helt klart en udda twist och det är lite kul att experimentera med olika "mini-strategier" och layouts osv (och skeppbyggandet är klart smidigare och bättre förklarat i remastern!)
... och man dör relativt fort: man tål några skott, men snuddar man en vägg så är det game over direkt om du inte köpt ett skepp till.

Har man minnen från spelet kan det vara värt att lägga det på önskelistan och fånga en rea!
Annars ska man nog älska 16-bits eran eller shoot-em ups i allmänhet och kanske gå igång på möjligheten att konfigurera sitt eget skepp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Under semestern blev jag klar med Avowed, Legends of Amberland 2, Eye of the Beholder 3 och Neverwinter Nights.

Samtliga var bra utom Neverwinter Nights, det var väl hyfsat men superirriterande att spela ett Dungeons and Dragons spel med enbart en karaktär du har kontroll över. helt omöjligt att täcka upp för alla situationer som uppkommer under ett äventyr.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Har jobbat på Zelda botw (switch2) - klarade det aldrig när det kom men är i slutet av spelet nu och drar egentligen bara ut på det atm. Helt klart fortfarande ett 10/10 spel imo.

Jag är i samma situation. Spelade du om spelet från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag med, har fortsatt ett par ggr utan att fastna mer än några dagar. Tror inte på att börja om, det är så fruktansvärt segt att ta sig igenom alla cutscenes och jag orkar inte genomhärda början när man inte har några prylar en gång till.

Förvisso gjorde jag likadant med BotW, men till slut klarade jag precis allt i spelet utom sista trial of the sword. Började kolla på speedruns och det var en stor motivator, när man kan glitcha sig fram istället för att springa/rida häst blev korok letandet mindre långdraget

En dag...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Yup, började om från början, var skönt att få en fräsch start. klar med det nu men det var riktigt mysigt att spela under semestern

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Yup, började om från början, var skönt att få en fräsch start. klar med det nu men det var riktigt mysigt att spela under semestern

Jag ska nog också köra om från början. En inte innan jag har skaffat nya Nintendot.

Permalänk
Medlem

Schack med döden i chessvr ultra. Lång parti 55 drag. hur långt i tid vet jag inte för man hamnar i en total trans. Mäktigt att se hur döden blir mer agiterad ju längre tiden går och lavan börjar flöda starkare i bakgrunden. Här passade det bra också då motspelaren valde ett tveksamt hästoffer för bonde i försök att vinna tempo. Hamnade i ett endgame som hade vart rätt klurigt att vinna men min bonde hade nog gjort skillnaden mot remi om man inte tabbar sig. Men hen valde att resignerat och man flög nästan ur stolen av vredesutbrottet.

Helt sjukt vilket mäktigt instrument för inlevelse vr är.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Heroes of Might & Magic V inklusive expansionerna Hammers of Fate och Tribes of the East.

Kampanjen tog ca. 200 timmar allt som allt, vilket jag nog får påstå är väldigt imponerande för ett snart 20 år gammalt spel.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Elden ring, hvilken level jeg var på vet bare min sønn og meg

Trenger en pause før jeg griper an DLCen. Så holder på med BG3 nå.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Elden ring, hvilken level jeg var på vet bare min sønn og meg

Trenger en pause før jeg griper an DLCen. Så holder på med BG3 nå.

Elden ring är hands down det bästa spelet någonsin. Och det är inte nära. Det finns inget spel som är i närheten. Somliga ting i livet är entydiga.