Permalänk
Medlem

Fråga om QVL

Hej!
Jag vill para ett ASUS ROG Strix B850-I Gaming WIFI tillsammans med ett par G.Skill 64GB CL28

På asus QVL finns inte G.Skill minnena med. Men på G.Skills QVL finns ASUS moderkort med. Hur ska jag förhålla mig till detta?

https://www.gskill.com/qvl/165/396/1731653269/F5-6000J2836G32...
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b850-i-...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Förmodligen har väl Asus inte testat minnena men Gskil har gjort det så du kan dra slutsaten att de fungerar bra tillsammans.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Det innebär bara att Asus inte har testat de minnena med det moderkortet, medan G.Skill har testat de minnena med det moderkortet och kommit fram till att den kombinationen fungerar.

Finns något med på en QVL-lista så skall det fungera. Finns det inte med, så betyder det inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar, det kändes lite lugnare!

Vad händer däremot om man parar ihop en setup som visar sig vara ostabil och ge krasher, som många erfarar på internet när jag googlar runt?

Jag kommer ifrån Intel och har aldrig varit med om att det varit så svårt att hitta RAM som passar till moderkort

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad händer däremot om man parar ihop en setup som visar sig vara ostabil och ge krasher, som många erfarar på internet när jag googlar runt?

Jag kommer ifrån Intel och har aldrig varit med om att det varit så svårt att hitta RAM som passar till moderkort

2-dimmbrädor klockar generellt minnen bättre. Det är bara att testa och skulle det vara instabilt sen så är det ju bara att justera minnena lite grann. Svårt att veta hur bra minneskontrollern i din CPU är innan du testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Du har ju 14 dagars ångerrätt. Om du beställer online. Många har ju oxå öppet köp vid köp i butik. Bara o lämna tillbaka.

Att ASUS inte har minnen på sin QVL lista har väl o göra med att dom inte kan testa varenda minneskit i världen.
Sen testar dom ofta oxå bara vid release med första versionen av BIOS. Men nya minnen kan börja funka med nya revisioner av BIOS men bara att inte läggs i nån lista.

Men många minnestillverkare testar sina minnen med dom flesta moderkorten o lägger ut en egen lista.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

2-dimmbrädor klockar generellt minnen bättre. Det är bara att testa och skulle det vara instabilt sen så är det ju bara att justera minnena lite grann. Svårt att veta hur bra minneskontrollern i din CPU är innan du testat.

Okej!
Jag gissar att Inet i detta fall friskriver sig totalt från denna typ av fel?

En annan fråga!

ASUS B650 verkar även det vara kompatibelt enligt G-Skills QVL, men hur ska jag tolka detta?

Jag ska ju para ihop med en 9800X3D. Ska jag tolka bilden nedan som att G.Sill bara har testat med Ryzen 7000 / 8000G? Eller ska jag tolka att de helt enkelt bara har döpt moderkortet till "AMD B650 (Ryzen 7000 / 8000G series CPUs)" mer som namnet på moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej!
Jag gissar att Inet i detta fall friskriver sig totalt från denna typ av fel?

En annan fråga!

ASUS B650 verkar även det vara kompatibelt enligt G-Skills QVL, men hur ska jag tolka detta?

Jag ska ju para ihop med en 9800X3D. Ska jag tolka bilden nedan som att G.Sill bara har testat med Ryzen 7000 / 8000G? Eller ska jag tolka att de helt enkelt bara har döpt moderkortet till "AMD B650 (Ryzen 7000 / 8000G series CPUs)" mer som namnet på moderkortet?

<Uppladdad bildlänk>

AMD, moderkortstillverkaren och Inet kommer antagligen hävda att standard JEDEC-hastigheter är vad som ska funka. Överklockning är bonus. Ska man köra överklocknlng så får man nog vara beredd att fulutnyttja ångerrätten om det mot förmodan inte skulle funka ur lådan eller efter lite trimmning. I det här fallet verkar minnestillverkaren lova lite mer än JEDEC.

Det är väl ganska troligt att minnestillverkaren har dokumenterat vilken/vilka CPU(er) de testat med. Om en viss CPU inte existerade vid testtillfället så har den antagligen inte testats senare heller. Senare modeller av CPU kan så klart ha sämre minneskontroller, du får bedöma hur sannolikt det är.

Hade det varit mitt köpbeslut hade jag slutat noja när jag sett moderkortet på minnenas QVL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

AMD, moderkortstillverkaren och Inet kommer antagligen hävda att standard JEDEC-hastigheter är vad som ska funka. Överklockning är bonus. Ska man köra överklocknlng så får man nog vara beredd att fulutnyttja ångerrätten om det mot förmodan inte skulle funka ur lådan eller efter lite trimmning. I det här fallet verkar minnestillverkaren lova lite mer än JEDEC.

Det är väl ganska troligt att minnestillverkaren har dokumenterat vilken/vilka CPU(er) de testat med. Om en viss CPU inte existerade vid testtillfället så har den antagligen inte testats senare heller. Senare modeller av CPU kan så klart ha sämre minneskontroller, du får bedöma hur sannolikt det är.

Hade det varit mitt köpbeslut hade jag slutat noja när jag sett moderkortet på minnenas QVL.

Även om Minnestillverkaren inte har testat med 9000-series som jag kommer att köra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!
Jag vill para ett ASUS ROG Strix B850-I Gaming WIFI tillsammans med ett par G.Skill 64GB CL28

På asus QVL finns inte G.Skill minnena med. Men på G.Skills QVL finns ASUS moderkort med. Hur ska jag förhålla mig till detta?

https://www.gskill.com/qvl/165/396/1731653269/F5-6000J2836G32...
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-b850-i-...

Bakgrund värd att ha i åtanke angående själva idén med QVL, lånar ett gammalt svar från en annan tråd:

Skrivet av evil penguin:

Jag skulle anse att det finns god anledning att tro att dessa minnen kommer fungera alldeles utmärkt. De är ju uppenbart avsedda för plattformen med tanke på EXPO också.

Det som är värt att tänka på vad gäller just moderkortstillverkarnas QVL för minnen rent allmänt är att det är en lista på minnen som de faktiskt validerat funktionen för, inte något försök att lista alla minnen som är kompatibla.

Moderkortstillverkaren har ju inte testat närmelsevis alla minnen på marknaden, utan de har väl gjort ett litet urval av minnen som de anser är representativa/typiska och testat dessa.
Att något står på listan betyder något, att något inte står på listan betyder inte särskilt mycket rent praktiskt. (Annat än att det är mer eget ansvar att bedöma rimligheten).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Köp o kör. Kommer funka till 98% säkerhet. Det är inte speciellt hög överklock heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för allt engagemang!
Jag kommer som sagt från Intel och när jag läser Inets rekommendationer så verkar det vara nitiskt viktigt att det finns kompatibilitet mellan RAM och moderkort!

Ni alla verkar väldigt säkra och eniga att det bara är att köra, pratar ni då enbart om Chipset B850, eller bör det även fungera minst lika bra med B650 och senaste BIOS? (Som då ska vara kompatibel med Ryzen 9000-series)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Generellt att det bör funka med att uppdatera till senaste Bios o köra på.
Som sagt när det inte är en super hög OC som 8000MHz+ så ska det kunna klaras av. oberoende av chipset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

varför just det kittet?

Skulle personligen göra det enkelt för mig och bara köra på dessa
https://www.inet.se/produkt/5306757/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...

Just Kingston 6000mhz cl30 kitten är med i mer eller mindre alla QVL listor för alla moderkort (inte lyckats hitta ett ända moderkort som inte har 32gb kittet i sin qvl lista). Sure CL28 kommer ge lite men ytterst tveksamt till något man kommer märka av.

Sen angående vad som kan hända så är problemet att det är inte alltid det sker direkt, Jayztwocents bytte till intel på grund av just detta och övergav AMD och sin 7xxx cpu för något år sen (finns video om detta) och hans dator fungerade om jag mins rätt till en början, men om jag mins rätt så tog det typ några månader sen började problemen som blev värre och värre tills det inte fungerade alls.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för allt engagemang!
Jag kommer som sagt från Intel och när jag läser Inets rekommendationer så verkar det vara nitiskt viktigt att det finns kompatibilitet mellan RAM och moderkort!

Ni alla verkar väldigt säkra och eniga att det bara är att köra, pratar ni då enbart om Chipset B850, eller bör det även fungera minst lika bra med B650 och senaste BIOS? (Som då ska vara kompatibel med Ryzen 9000-series)

Hela grejen är väl främst just att om man har moduler av rimlig spec så är det förväntade resultatet att det kommer att fungera, inte det omvända.
(Särskilt rimligt är då moduler uttryckligen är avsedda för plattformen och med "rätt" typ av profil förprogrammerad, som då EXPO för AM5, och inte vansinneshöga frekvenser eller liknande. Ännu mer så om minnesmodultillverkaren dessutom har en egen QVL som säger att det ska fungera.)

Alla gillar ju att köra "cover your ass"-upplägget och peka på någons QVL, inte för att QVL är något slags lag utan för att det är ett arbetsfritt sätt att slippa själv blandas in i processen och riskera att påtvingas något slags ansvar.

Moderkortstillverkaren tar ju dock bara några förhoppningsvis representativa stickprov och lägger dessa i QVL, men de har ju inget intresse av att testa alla moduler (och det tillkommer ju hela tiden nya moduler på marknaden), det skulle ju kräva jättemycket arbete. Dvs, det är en lista över testade moduler, inte en lista som har ambitioner att vara en uttömmande lista över kompatibla moduler.

Minnestillverkarna har ju mer egenintresse att testa just sina moduler i populära hårdvarukombinationer, men det är ju i grund och botten samma sak, bara ur ett annat perspektiv. De kommer ju inte lägga resurser på att testa alla möjliga kombinationer heller, och de kombinationer som de inte valt att testa... ja det betyder ju inte att de inte är kompatibla de också.

Så det är i mitt tycke mer en fråga om att vilja ha någon att skylla på än att det är sådär särskilt bra för att hitta rätt komponenter; det blir liksom en urvalsprocess där man kastar bort 99% av de kompatibla valen.

Om man medvetet vill vara extremt defensiv i hur man väljer så har det förstås ett värde, oavett rimlighet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

varför just det kittet?

Skulle personligen göra det enkelt för mig och bara köra på dessa
https://www.inet.se/produkt/5306757/kingston-64gb-2x32gb-ddr5...

Just Kingston 6000mhz cl30 kitten är med i mer eller mindre alla QVL listor för alla moderkort (inte lyckats hitta ett ända moderkort som inte har 32gb kittet i sin qvl lista). Sure CL28 kommer ge lite men ytterst tveksamt till något man kommer märka av.

Sen angående vad som kan hända så är problemet att det är inte alltid det sker direkt, Jayztwocents bytte till intel på grund av just detta och övergav AMD och sin 7xxx cpu för något år sen (finns video om detta) och hans dator fungerade om jag mins rätt till en början, men om jag mins rätt så tog det typ några månader sen började problemen som blev värre och värre tills det inte fungerade alls.

Tack för tips!
Jag lyckades hitta dessa minnen för mitt moderkort i Kingstons QVL. Denna dator kommer attvara en renodlad Flight Sim-dator, och jag tänkte därför gå för den absolut snabbaste CPU/RAM-setupen. Jag är medveten om att prestandaökningen från CL30 till CL28 är extremt liten, men det var mer för att försäkra mig om att jag har snabbast möjligaste konfigen.

Är det alltså ett bättre val med förhoppningsvis mindre huvudvärk att välja Kingston?

Visa signatur