Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Vad var den senaste saken som du skrev ut som inte kan klassas som prydnad?

Krokar till Ikea Skådis som fästs med skruv.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnakeBite:

Tror att jag har testat det tidigare, men då satt det kvar filament i munstycket. Kanske gjorde fel då, får helt enkelt testa igen.

Det kommer sitta kvar, men det har ingen påverkan - det purgas du när du kör nästa omgång efter du kopplat in den. Den tömmer sig inte mellan varven oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

En låshållare för att hålla låset på plats. Dryga 440gram TPU utskrivet på en Bambulab A1'a, med avlånga brickor i petg-cf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

En ergonomisk hållare för transport av sterilprover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Egendesignat stativ till en av mina syntmoduler så den får en bättre vinkel och lättare att arbeta med.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Krokar

https://makerworld.com/en/models/877436-wall-hooks-hangers?fr...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Jag gjorde en fiskespöshållare till motorcykeln

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Fläktkåpa för att bygga om överbliven datorfläkt till bordsfläkt (Noctua har några praktiska modeller)

https://www.printables.com/model/887071-nv-aa1-12-airflow-amp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Om jag nu köper en P1S Combo, vilka tillbehör rekommenderas, utöver ett 0,2 mm munstycke?

3dLac spray.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Om du har en Bambu Labs kan jag varmt rekommendera en cool plate från Biqu. Jag har deras Glacier Pro och den har sjukt bra vidhäftning utan lim etc och 40° C

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Om du har en Bambu Labs kan jag varmt rekommendera en cool plate från Biqu. Jag har deras Glacier Pro och den har sjukt bra vidhäftning utan lim etc och 40° C

Jag har både Glacier Pro och deras Frostbite. Just Frostbite till PLA är så jäkla bra, stort som smått sitter som berget under print men släpper lätt när det är klart.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Spännande att användare designar egna tillbehör och praktiska detaljer. Känns nära med annan slöjd, står möjligtvis 3D-skrivaren i verkstaden eller garaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Spännande att användare designar egna tillbehör och praktiska detaljer. Känns nära med annan slöjd, står möjligtvis 3D-skrivaren i verkstaden eller garaget?

För mig står den undangömd i källaren I en dedikerad verkstad tror jag det skulle kunna bli dammigt med ökad risk för stopp, garaget hade nog varit bättre även om det kan bli temperaturfluktuering där.

En Bambu Labs A1 (ersatte Ender 3 v2) som i första hand används till Warhammer 40K (modeller och terräng) men pynt och praktiska saker vid byggnationer i huset.

Senaste sakerna var snickarglädje att sätta i fönster vi gjorde samt kantskydd på avsågad hylla. Knappar som går sönder, mallar till saker och små hållare till saker ploppar ut då och då.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Har den i källaren, det mesta behöver man inte designa själv då det redan finns att ladda ner gratis. Har ritat nån liten grej men det är ytterst sällan för min del iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Senaste tre sakerna är nog hållare för hyllsor till garaget, förvaringslådor till frysen samt en hållare för jobbdatorn där kabeln till dockan sitter i hållaren (tog 4 försök och nästan två rullar fillament innan jag fick det fungerande, skulle dock behöva en 5e revision)

Skrivet av Phiphler:

Själv har jag min t1 pro stående i vårat gästrum, ska eventuellt ner i gamla pannrummet i framtiden när oljetanken är ut och allt är rengjort och målat för att kunna köra till exempel ABS.

Problem med garage/verkstad blir renlighet, sure är man pedantisk så är det en sak men har man till exempel en verkstad där man arbetar med mycket trä så kan det nog va en smart ide att inte ha 3d skrivaren där inne.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

Skrev ut ett set till av mina sorteringslådor för Lego då jag håller på bygga en del av sonens gamla Lego för att sälja (inget avancerat men något jag designade en gång dels för att lära mig men även jag behövde, https://makerworld.com/en/models/1040733-stackable-bricks-tra....

)

I somras har det blivit mkt enklare saker, ett fäste att hålla en gardinstång, några delar för en 1957 Ford Fairline för att hantera en list som ska fällas ut/upp när dörren öppnas (en liten del i vit TPU och en i PA6-CF och PET-CF, jag testade båda), hållare för Anker powerbank för mitt stativ med VEO-kamera och lite mer.

Älskar att man nu kan göra lite egna saker även om jag fortfarande suger på design (gör mkt i Tinkercad men håller på försöka lära mig Fusion).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Har min stående i kontorsrummet.
Designat och printat fästen för att kunna ha gardinstång på väggen och tåla vikten av 30+ rullar.

Designar mycket i tinkercad medans jag håller på och lär mig Autocad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem

Kul att det finns en sån här tråd!

Uppgraderade precis min gamla Ender 3 S1 Pro till en Bambu Labs P1S. Så mycket enklare och snabbare att skriva ut nu, skriver ut mer än någonsin!

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS ROG Strix B650E-I - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Flare X - 2x Samsung 980 PRO 1TB - Corsair SF850 - FormD T1 v2.5 - Alpenföhn Black Ridge rev.D + NF-A9x14 - 2x Phanteks T30-120

Permalänk
Medlem

Hello every one!
Funderar starkt på att skaffa mig en 3D-skrivare. Har jag läste en hel del om 3D-skrivare men jag är absolut en nybörjare så jag har lite frågor innan jag gör ett köp.

1. Kan ni rekommendera en eller flera skrivare som är bra för en nybörjare men som är samtidigt lite framtidssäker när jag kanske vill göra lite mer avancerade projekt.

2. Jag vet att det finns skrivare med två munstycken och jag vet att man kan använda det för antingen skriva med två färger eller använda det andra munstycket för att endast printa stödpelare (eller vad det kallas för) som man sen kan plocka bort. Jag vet att det finns speciellt material som ska vara enklare att printa stödpelare med. Skulle ni säga att det är något bra att investera i?

3. Jag kommer högst troligt placera skrivaren i ett rum som har dålig ventilation. Finns inget luftflöde då det räknas om ett 0,5 rum. Kan det bli problem med printer om det är varmare än vanligt i ett rum?

Kanske kommer på flera frågor lite senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Hello every one!
Funderar starkt på att skaffa mig en 3D-skrivare. Har jag läste en hel del om 3D-skrivare men jag är absolut en nybörjare så jag har lite frågor innan jag gör ett köp.

1. Kan ni rekommendera en eller flera skrivare som är bra för en nybörjare men som är samtidigt lite framtidssäker när jag kanske vill göra lite mer avancerade projekt.

2. Jag vet att det finns skrivare med två munstycken och jag vet att man kan använda det för antingen skriva med två färger eller använda det andra munstycket för att endast printa stödpelare (eller vad det kallas för) som man sen kan plocka bort. Jag vet att det finns speciellt material som ska vara enklare att printa stödpelare med. Skulle ni säga att det är något bra att investera i?

3. Jag kommer högst troligt placera skrivaren i ett rum som har dålig ventilation. Finns inget luftflöde då det räknas om ett 0,5 rum. Kan det bli problem med printer om det är varmare än vanligt i ett rum?

1. Vad menar du med "mer avancerade projekt"? Vill nog påstå att alla dagens skrivare klarar i princip samma saker, det skiljer nog mest i hastighet, storlek, användarvänlighet, programvara. Vad är det speciella för dig, som en skrivare ska klara?

Annars, som allting annat, så får man mest hjälp med prylarna som har flest användare. Så, Prusa, Bambu osv.

2. Mja, skulle säga att det är vanligare med 1 munstycke, där plasten byts istället. Bytet kan göras manuellt om man vill, innebär kanske dock att man inte använder annan plast för stöd, som du säger.
Värt det? Tja. Kan bara du svara på, jag har klarat mig utan i två år. Men visst hade det varit praktiskt.
Materialet är väl inte direkt "speciellt", utan bara ett annat än det modellen är tänkt att vara i. Finns säkert speciella OCKSÅ, men tanken är man använder två olika material som inte smälter ihop så lätt.

3. Om din hamster eller kanariefågel bor i samma utrymme, så njae, mindre bra idé. För det ÄR plast som uppvärms till smältpunkten, och därmed skapas ev en del ångor. En del material är värre än andra. Vanligaste PLA och PETG är väl kanske inte större fara med ångorna, men ändå.
Värmen kan göra det enklare med vissa material, svårare med andra. Brist på luftcirkulation (= inget drag), kan vara en postiv faktor.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

1. Vad menar du med "mer avancerade projekt"? Vill nog påstå att alla dagens skrivare klarar i princip samma saker, det skiljer nog mest i hastighet, storlek, användarvänlighet, programvara. Vad är det speciella för dig, som en skrivare ska klara?

Annars, som allting annat, så får man mest hjälp med prylarna som har flest användare. Så, Prusa, Bambu osv.

2. Mja, skulle säga att det är vanligare med 1 munstycke, där plasten byts istället. Bytet kan göras manuellt om man vill, innebär kanske dock att man inte använder annan plast för stöd, som du säger.
Värt det? Tja. Kan bara du svara på, jag har klarat mig utan i två år. Men visst hade det varit praktiskt.
Materialet är väl inte direkt "speciellt", utan bara ett annat än det modellen är tänkt att vara i. Finns säkert speciella OCKSÅ, men tanken är man använder två olika material som inte smälter ihop så lätt.

3. Om din hamster eller kanariefågel bor i samma utrymme, så njae, mindre bra idé. För det ÄR plast som uppvärms till smältpunkten, och därmed skapas ev en del ångor. En del material är värre än andra. Vanligaste PLA och PETG är väl kanske inte större fara med ångorna, men ändå.
Värmen kan göra det enklare med vissa material, svårare med andra. Brist på luftcirkulation (= inget drag), kan vara en postiv faktor.

Hade ingen direkt tanke på vad det skulle vara, tänkte kanske storleken på printarna och kanske om man behöver bättre print kvalité på mer avancerade byggen. Men om kvalitén inte varierar så stort kan jag leva med långsammare prints. Bra mjukvara kan kanske vara ett plus om man är ny(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Hade ingen direkt tanke på vad det skulle vara, tänkte kanske storleken på printarna och kanske om man behöver bättre print kvalité på mer avancerade byggen. Men om kvalitén inte varierar så stort kan jag leva med långsammare prints. Bra mjukvara kan kanske vara ett plus om man är ny(?).

Bättre kvalitet får du oftast med mindre diameter på munstycket, kan göras på alla. Bättre kvalitet får du också med lägre hastighet.
Sen finns det dyrare hårdvara som kan göra samma kvalitet, fast snabbare. (Den brukar vara tillverkad mer exakt eller mer stabil enkelt sagt. Och konkurrenterna brukar komma med sin variant ganska snart.) Och tekniken sipprar ner till budget-maskinerna.
Kort sagt, undvik bleeding edge-hårdvara, det är ofta dyrt, kanske med begränsade fördelar.
Undvik okända märken, ty din support kommer främst vara andra användare, alltså bör det finnas många av dem.

Prusa eller Bambu alltså. Av en standard-modell, om man inte är ute efter nån speciell egenskap.

Mjukvara. Jag har Prusa, och är van vid deras mjukvara. Alla slicer-program stjäl funktioner av varandra, så det blir ingen större skillnad över tid. Prusas program stöder främst deras, men även andras hårdvara. Andra kanske inte stöder lika mycket hårdvara.
Skapa 3D-modellerna är normalt skilt från skrivarnas hårdvara (=AutoCAD osv), och ingen faktor när det gäller val av skrivare.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Hello every one!

Vilken FDM-skrivare du bör skaffa beror också på din budget. Om det är en kul grej för att testa att skriva lite saker så är en Bambu Labs A1 (eller motsvarande från andra märken) perfekt. Den är relativt lättanvänd och har en byggvolym på drygt 25 cm i alla riktningar vilket är en bra storlek.
Om man vill så finns det stöd för flera filament/färger i samma print men på maskiner utan byte av munstycket (tool changer) så blir det väldigt långsamt och mycket skräp (poop). En tool changer kan göra det effektivare och snabbare och även skriva olika material. Det är en nice to have men som nybörjare är det överkurs och när du väl hamnat i att du måste ha de funktionerna så har nog priset gott ner mer än vad du gav för din nybörjarskrivare.

A1 är en bedslinger, det vill säga att munstycket bara rör sig i en riktning (+upp) och för andra riktningen rör sig plattan man skriver ut på. Det gör maskinen billigare men lite mer instabil. Core XY kallas de där printhuvudet rör sig i alla riktningar och dessa är lite mer avancerade. Kvaliteten på utskrift blir inte alltid bättre men det är lättare att ha stängt runt den för att kontrollera temperaturen vilket behövs för en del material. Skriver du bara ut vanliga material är även detta lite överkurs.

Jag är nöjd med min A1 även om den just precis nu krånglar och behöver felsökas. Det är något som blivit betydligt mindre påtagligt med 3D-skrivare på sistone, de funkar oftast väl, men det är också en del av hobbyn att lära sig hur man fixar problemen som kommer med tiden, speciellt om man pressar den i hastighet eller kvalitet.

Så inget enkelt svar, köp "blablabla" för den är bäst utan kolla vad din budget är och se om du får något tillräckligt bra för det.

Sen beror det så klart mycket på vad du tänker skriva ut. Är det bara stora saker bör du kolla på större printvolym etc etc.

Nu sa du att det var ett litet, dåligt ventilerat rum så jag antar att du inte ens tänkt på en Resin-maskin. De är bra till små och väldigt detaljerade utskrifter, till exempel miniatyrfigurer. De går att skriva ut på FDM-skrivare också men inte i närheten av samma kvalitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Vilken FDM-skrivare du bör skaffa beror också på din budget. Om det är en kul grej för att testa att skriva lite saker så är en Bambu Labs A1 (eller motsvarande från andra märken) perfekt. Den är relativt lättanvänd och har en byggvolym på drygt 25 cm i alla riktningar vilket är en bra storlek.
Om man vill så finns det stöd för flera filament/färger i samma print men på maskiner utan byte av munstycket (tool changer) så blir det väldigt långsamt och mycket skräp (poop). En tool changer kan göra det effektivare och snabbare och även skriva olika material. Det är en nice to have men som nybörjare är det överkurs och när du väl hamnat i att du måste ha de funktionerna så har nog priset gott ner mer än vad du gav för din nybörjarskrivare.

A1 är en bedslinger, det vill säga att munstycket bara rör sig i en riktning (+upp) och för andra riktningen rör sig plattan man skriver ut på. Det gör maskinen billigare men lite mer instabil. Core XY kallas de där printhuvudet rör sig i alla riktningar och dessa är lite mer avancerade. Kvaliteten på utskrift blir inte alltid bättre men det är lättare att ha stängt runt den för att kontrollera temperaturen vilket behövs för en del material. Skriver du bara ut vanliga material är även detta lite överkurs.

Jag är nöjd med min A1 även om den just precis nu krånglar och behöver felsökas. Det är något som blivit betydligt mindre påtagligt med 3D-skrivare på sistone, de funkar oftast väl, men det är också en del av hobbyn att lära sig hur man fixar problemen som kommer med tiden, speciellt om man pressar den i hastighet eller kvalitet.

Så inget enkelt svar, köp "blablabla" för den är bäst utan kolla vad din budget är och se om du får något tillräckligt bra för det.

Sen beror det så klart mycket på vad du tänker skriva ut. Är det bara stora saker bör du kolla på större printvolym etc etc.

Nu sa du att det var ett litet, dåligt ventilerat rum så jag antar att du inte ens tänkt på en Resin-maskin. De är bra till små och väldigt detaljerade utskrifter, till exempel miniatyrfigurer. De går att skriva ut på FDM-skrivare också men inte i närheten av samma kvalitet.

Tittade på en Bambu Bambu Lab A1 Combo som kan skriva ut i fyra färger samtidigt, men om det är överkurs att börja med en combo kanske jag får fundera på att köpa en vanlig A1 bara.

En resin-maskin har alltid varit dröm skrivaren att ha för vad jag har förstått är den ganska mycket bättre än vanliga 3D-printers. Men dom är så fruktansvärt dyra så det får kanske bli en sån när jag har fått lite mer erfarenhet av att printa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Tittade på en Bambu Bambu Lab A1 Combo som kan skriva ut i fyra färger samtidigt, men om det är överkurs att börja med en combo kanske jag får fundera på att köpa en vanlig A1 bara.

En resin-maskin har alltid varit dröm skrivaren att ha för vad jag har förstått är den ganska mycket bättre än vanliga 3D-printers. Men dom är så fruktansvärt dyra så det får kanske bli en sån när jag har fått lite mer erfarenhet av att printa saker.

Kombon kan vara kul, jag ångrar lite att jag inte köpte den nu men då har jag börjat skriva ut lite enklare flerfärgsgrejer nu utan AMS (namn på färggrejen till Bambu Labs).

Angående om Resin är bättre så är det beroende på vad den ska användas till. Skriva ut små högt detaljerade saker är den kung på, större praktiska saker är den oftast betydligt sämre än FDM på.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Oftast är det billigare att köpa combon direkt än att komplettera med ams senare.
Köpte en Anycubic kobra 3 combo i april och det är sällan jag skriver mer än en färg men när jag väl gör det så är den guld att ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Skulle säga att en resinskrivare är billigare eller i alla fall samma pris som en FDM.
Du kan få de mindre typ Elegoo Mars för 2k, eller de större Saturn/Mono M7 för typ 3k på reor.
Däremot har resin andra dryga problem, som rengöring och efterhärdning.

Jag har aldrig haft en resinskrivare innuti typ en lägenhet eller så, min står i källaren och till och från kommer ändå lukten upp genom 2 dörrar.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Skrivet av Lellebror:

Oftast är det billigare att köpa combon direkt än att komplettera med ams senare.
Köpte en Anycubic kobra 3 combo i april och det är sällan jag skriver mer än en färg men när jag väl gör det så är den guld att ha.

Nu har jag precis blivit med en p1s med AMS/Combo (den bara dök upp från ingenstans.. ) så inte hunnit använda den så mycket ännu. Tänker att en större fördel med AMS:en än att skriva i multifärg är att man kan ha flera olika filament laddade och redo att används beroende på vad man vill skriva ut. Även om det går förhållande vis fort att byta manuellt är det ändå en procedur.

Jag har hunnit gå igenom ett par skrivare genom åren, först en billig i3-knockoff från kina och sedan en Prusa Mini+ och nu denna. Den första hade inte auto bed leveling vilket gjorde varje utskrift till en väldig procedur. Men det har väl i princip alla skrivare idag. Föreställer mig att AMS:en är ett lika stort steg i smidighet, slippa ladda om varje gång man vill byta filament.

Så jag skulle rekommendera att satsa på combon direkt. Det kommer inte dröja länge innan du blir sugen på att printa i olika material!

Vet inte hur det är med A1 men till prusas maskiner är "filament run-out sensor" optional, det är guld att ha när man vill skriva slut på en rulle så inte printen slutar halvvägs.

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Senaste tre sakerna är nog hållare för hyllsor till garaget, förvaringslådor till frysen samt en hållare för jobbdatorn där kabeln till dockan sitter i hållaren (tog 4 försök och nästan två rullar fillament innan jag fick det fungerande, skulle dock behöva en 5e revision)

Jag har varit på jakt efter något liknande länge men jag är så förbannat kass på att designa något så jag tänkte att någon annan kanske slänger upp något på printables eller nått nångång men jag har inte hittat någon som passar mig.
Hur har du löst det?