Veckans fråga: Vad tyckte du om Battlefield 6-betan?

Permalänk
Medlem

Jag tyckte betan var riktigt rolig!
Har dock inte spelat BF sen 1942 släpptes och det var länge sedan jag spelade något online shooter ö.h.t. så min erfarenhet är ju lite skral

Kommer dock inte köpa BF6 förrän jag vet om single player verkar roligt för jag vet inte hur mycket tid och energi jag vill lägga på att lira online mot andra

Permalänk

Avstår från att rösta, då inte något av valen passade mina intryck.

Jag har insett att jag är för gammal och för seg för denna typ av spel. För mig var det väldigt svårt att se och fatta vem som inkommit och hur.

Skulle jag köpa och spela Battlefield 6 vore det i så fall enkom för campaign-/storyläget.

Permalänk
Medlem

För mycket CoD, för lite Battlefield.

Får lite plus poäng dock för fullvärdigt 4:3 stöd.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

De som säger att de saknar BF känslan kan inte ha varit särskilt aktiva i BF serien innan BF4. Är riktigt bra bf känsla nu, finns några buggar och så som behöver fixas men i överlag är känner jag "äntligen en riktigt BF spel".

Permalänk
Medlem

Rätt ok. Saknar de större banorna. Lite kaotiskt på sina hörn. Folk kan vara ovanför, under bakom och vid sidorna. Spelat mycket bf1 HC på sistone där folk är duktiga och har inte upplevt samma kaos där. Man har mer koll ungefär var majoriteten av fienderna är.
Här kunde man attakera båda punkterna samtidigt i rush sen ha halva fiendelaget bakom sig inom sekunder. Lite väl många vägar att gå, gjorde teamwork mycket svårare när hela teamet blir wipat på sekunder.

Andra småsaker, tyckte dlss var väldigt gryningt (quality) så stängde av det direkt. Körde med xess AA för skojs skull.
Information om hur mycket man skadar, speciellt fordon är skitsvår att se. Tyckte den var tydlig och fin i bf1 och äldre spel. Jag visste redan innan AHH jag fick bara 85 skada på motståndaren.
IFV och tank i third person hade någon auto aim snapping jag inte lyckades stänga av, helt hopplöst att sikta med.
Plan, spawnade och hade AA + stingers + andra plan på mig inom sekunder från spawn, tillbaka till för små banor.
Flygande C4 var pain, tillfällen tank kunde går från 100->0 på någon sekund. Känner det är lättare att döda tanks i bf1 men också att hålla de vid liv. Self repair gillade jag i bf1, blowtorch repair är lite för kraftfull på det sättet man oftast är nästan helt skyddad bakom tanken vilket man inte på samma sätt var i bf1
Men var ändå fräsht och nytt och var inte för långt ifrån vad jag ville ha

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Lite bf3 känsla så klart hoppfull. Hoppas de behåller botar då jag tror att de ökar tempot i spelet och kanske minskar överdriven camping.

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem

Spelmekaniken är klart godkänd (förutom för snabb regen), likaså grafik och effekter.
Nu saknas bara kartorna med fordon av alla dess slag. Jag vill ha attackbåtar och Jetskis också.

Siege of Cairo och Liberation Peak är godkända men Liberation Peak är för smal för att bli mer än så.
Iberian Offensive kändes mest oinspererad och Empire State = köttkvarn delux vilket bara blev tröttsamt efter ett tag.

Jag är dock positiv och känner att får vi bara bra kartor blir detta ett riktigt trevligt spel.
Hoppas dom har fler kartor på G efter release som släpps innan året är slut.

Permalänk
Medlem

Kul beta men jag VET att det kommer bli en besvikelse tyvärr... Som vanligt så ska det nerfas å petas å sen kommer det skins med jultomtar å jävelskap.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Mitt intryck baserat på siffror (har inte spelat själv) är att det i alla fall verkar väloptimerat och det är ju trevligt.

Att ett RX 7800 XT lyckas hålla ett snitt på över 60 bilder per sekund i 3840 x 2160 med grafikinställning ”Ultra” (visserligen med Ryzen 7 9800X3D i ryggen) är bättre än väntat? Är ju ett spel med mycket action och saker som händer.

https://www.techpowerup.com/review/battlefield-6-open-beta-pe...

I ljuset av alla UE5 titlar som kommit sista tiden som knappt håller 30fps i vissa fall så är Forstbite ett ljus i mörkret.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Mycket bra för en bf releas. Lite fin justeringar här och där men annars bra. Skanar dock stora maps men det lär komma samt nerfa shotgun, för just nu är den god mode.

Permalänk
Medlem

Jag landar i bra men behöver finslipas. Det någonstans där eller över förväntan. I vissa fall över, inom andra lämnar det lite att önska. Så det får bli mitt betyg.

Bra saker:
Banorna, grymt bra banor. Trots att majoriteten var små så var det bra banor. Man är inte tvungen att ge sig in i kaoset osv.

Vapnen, go känsla. Gillar att man kan modifiera dem mycket och de visar i spelet mer än historiskt hur det påverkar vapnet. Gillar poäng systemet. Blir ett bra verktyg för DICE att balansera saker till vapnen.

Ljudet, extremt nöjd med ljudbilden. Här finns inte mycket mer att säga. Hatten av.

Flytet, det fungerar riktigt bra. Kraschar inte. Laggar inte. Servrarna verkar klara pressen.

Mindre bra saker:
Menyerna, extremt mycket saker att ställa in -- bra. Extremt rörigt -- mindre bra. Men, det är en mindre poäng för man ställer generellt in saker när spelet är nytt sen rör man det sällan igen.

Vapenbalansen, framförallt DMRs är typ helt värdelösa. Dessa måste buffas på något sätt med den höga TTK som spelet kör med just nu. I förhållande till hur lite rekyl det är i många vapen är också DMRs överdrivna. LMGs ska ha låg rekyl, men jag instämmer att en del av övriga bössor nog har lite väl lite rekyl. DMRs är nog egentligen rimliga, bara många andra som nog behöver lite mer.

Sniper glints, de behöver tonas ned. Det är överdrivet enkelt att se snipers tycker jag. Pratades om att sikten som inte borde ge glint gav det ändå, mycket viktigt att det fixas isf.

Info om vapenmods, det finns mer info. Men det behövs ännu mer. Kulors skada över räckvidd i en graf. Vilka sikten som ger glint och inte. Det finns helt klart mer info som skulle kunna läggas till. En laser kostar 10, en 20. Vad är den faktiska skillnaden. Lika visuella för fienden? Påverkas endast hipfire dem emellan? Hur mycket? Så det finns fortfarande info som behöver läggas till. Möjlighet att jämföra två eller fler vapen vore också fint. Iaf kulornas skada. Övrig info som rekyl och BTK är kanske overkill men ändå fint om det fanns.

Nätkod, nånga ggr jag dog på en bildruta av assault rifles etc. Hagelbössa och sniper är lungt. Men övriga ska aldrig kännas som att bli skjuten av en hagelbössa. Så det är något med nätkoden som inte är helt 100 tror jag. Kanske kör de lite lägre tick rate? Oavsett. Flera ggr jag trodde någon med hagelbössa sköt mig, visade sig vara en assault rifle.

Fordon, gunners tex stridsvagnen. Jag vet inte om det känns helt rimligt i att den kulsprutan ska göra 50 skada per skott. Må hända är den är grov kaliber förstås, men iaf tre skott kan jag tycka ska krävas utom vid skott mot huvudet möjligen.

Ammo i fordon, jag tycker inte helikoptrar ska ha oändligt med det, tvinga även dem landa ibland. Rent önsketänk med slänger med det iaf.

Men... Överlag nöjd. Finns säkert mer både plus och minus men detta var sakerna jag kunde komma på så här på rak arm.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Tyckte den var ok men ett stort minus är att man inte kunde välja bort cross-play som pc spelare. Eller ännu bättre kunna välja bort de som spelar med handkontroll. Aim-assisten är på tok för kraftig.

Sonen spelar med kontroll och även utan assist så är han betydligt bättre än majoriteten av mus/tangentbord spelarna. Med assist blir han en gud. Kul för honom men tråkigt för oss dödliga.

Borde som sagt vara valbart...

Ja just det, vill också kunna ta bort cross-play! Tittade lite på några streamers på Twitch som körde med handkontroll och aim-assisten är extremt stark.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Tyckte det var fantastiskt, helt klart över förväntan när det gäller känsla, gameplay, ljud och även grafiken var godkänd, men på väldigt låga förväntningar så tycker de gott kan ta feedback och göra det ännu bättre till launch.

Katastrof att de inte har smidig server browser med möjlighet till aktiva admins och man istället tvingas till matchmaking med ett party på 4. Om vi är 5 vänner som spelar då? Usch och fy. Förväntar mig inte mer än att de gör någon halvhjärtad lösning för detta baserat på deras meddelanden på X kring detta till launch.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majke:

matchmaking med ett party på 4. Om vi är 5 vänner som spelar då? Usch och fy. Förväntar mig inte mer än att de gör någon halvhjärtad lösning för detta baserat på deras meddelanden på X kring detta till launch.

Det var en bra poäng, glömde ta upp den i min kommentar. Helt klart en av mina minus jag tänkte ta med. Det är inget nytt dock. Detta var ett problem i BF1, BF5 och 2042 också vill jag minnas. Det är inte ofta jag lirar med fler än 3 pers. Men det händer. Och då är det riktigt trist att inte ha bra verktyg för det.

I betan var vi många ggr 6 pers som lirade och vi kan bara vara 4 pers som köar upp i stöten.

Vi kom på ett sätt att komma runt det. En grupp köade upp. När de kom in så tog ledaren i den andra gruppen join game på dem omedelbart. Generellt kom vi in i samma match direkt och i olika grupper. Men det kräver att ena gruppen lämnar till menyn och väntar mellan varje match. Har vi otur får vi sitta och vänta på plats.

Vore helt klart fint om de tillåter fler än 4 i en lobby. Sen när man kommer in i en match kommer man in i två olika squads bara.

Eller som förr då med en server browser. Du gick in på en server och alla kunde enkelt se till så de var på samma server. Då var ju detta ett icke-problem så att säga.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Det här var inget för mig, som gillar tactical shooters.
Som vanligt ett myller av oorganiserat kaos, utan taktiskt tänk, lika som tidigare spel i serien.
All demolition som sker hela tiden förstör mer än det tillför.
Tur att det är på G ett nytt Ghost Recon.

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt vad jag ska tycka, är man på marken och gillar att spela i grupp funkar det ju, men för mig som gillar dogfight eller smyga runt med en tank är bfv klart roligare.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att välja ett alternativ då jag i princip aldrig spelat något BF fast man är gammal nog för att ha spelat från första spelet.

Men absolut underhållande var det iaf!

Permalänk
Medlem

För små kartor, för få variationer och attackvägar, för lite fordon och avstånd

Men lite nya (större) kartor kan lösa det mesta

Permalänk
Medlem

Bad Company 2 är fortfarande det bästa BF-spelet, och det kändes mer som COD än BC2.

Visa signatur

Nada.

Permalänk

Det var längesedan jag spelade FPS online överhuvudtaget så det var rolig att panga lite. Det blev dock tröttsamt efter ett tag med dom små kartorna så orkade knappt göra alla "uppdragen" eller vad det var. Får vänta och se hur det verkar innan köp.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var ganska kul överlag. Spelade med några gamla polare och hade trevligt. Lite kaotiska kartor kanske.

Kunde dock inte komma ifrån känslan att det var typ exakt samma spel som BF3/4. Men DICE har väl sitt recept gissar jag.

Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem

Kan inte spela det pga kasst anticheat.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk

Finns potential även om det kändes lite CODfield med smala korridorer, ett stort problem för mig är det här med sitta å glo och vänta på matchmaking.
Det var ju redan 64 pers inne i spelet, så skall alla sen dumpas ut i rännstenen när rundan är slut ? Vafan.

Jag accepterar inte att om de väljer bort dedikerade administrerade servrar genom en server browser, tänke inte spela slumpmässigt.
Det blir inte ett köp om de låter EA gå den vägen.

Permalänk
Medlem

Jag har testat alla spellägen, men det jag hade allra roligast med var Squad Deathmatch – det var riktigt kul! Där kände jag att man hade lite mer kontroll, vilket gav en bra känsla. Jag gillar verkligen hur karaktärerna rör sig och känslan i vapnen. Även om det kan vara lite svårt att få ner någon på längre avstånd med automatiska vapen så tycker jag att det fungerar bra.

Självklart finns det vissa detaljer som kan förbättras, men överlag känns det här som ett riktigt bra Battlefield, särskilt med tanke på hur de senaste spelen i serien har varit. Det märks verkligen att de har plockat det bästa från olika delar av serien. Jag skulle gärna vilja testa på större banor också, där man får lite mer tid att tänka och inte bara konstant action-action-action.

Permalänk
Medlem

Gillade ingen av kartorna det var för små så kände aldrig nån mening med att ens hoppa in i något annat än tanks, i övriga bf spel har jag hittat favoritkartor direkt, här kände jag bara meh och den "största" banan var den absolut tråkigaste.

Gillade inte att kitsen inte är låsta till klass och att båda sidor har samma vapen och mer eller mindre låter och ser exakt likadana ut, jag kollade bara på ikonen ovanför skallen istället för själva gubben. Ingen server browser stort minus. Dog alldeles för många gånger när jag blev skjuten även fast jag var bakom en vägg/skydd för att jag skulle tycka det va ok nätkod.

Bra performance, inga direkta buggar, snygga explosioner, rök och destruction, gun play va för lite rekyl, jag hittade inte hur man stängde av crossplay så ja inte behöver spela med konsollspelare. Som det ser ut nu med antal maps vid launch och med tanke på att jag inte gillade någon map i betan blir det inget köp direkt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tycker Betan var helt ok, det var väl inget jag blev WOW:ad över heller.
Såg typ 3-4 äkta cheaters på hela betan så hoppas verkligen de tar tag i cheating ordentligt i riktiga spelet.
Sprang inte på några större buggar vilket är positivt. Spelade med Conquest och kan tycka att lagen kunde vara väldigt ojämna ibland, inte kul att vinna/förlora med typ 700+ poäng. Tycker att i just det gamemodet skulle det finnas mer spawnpunkter än bara de baser man cappat, tar man alla flaggor så är ju enda spawnen i basen vilket gör att det nästan är omöjligt att komma ur den.
Sedan tycker jag att TTK är lite för låg, är ju väldigt svårt att hinna bakom skydd om man blir beskjuten jag skulle höja den med ca 50%.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X / Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Dell 32" G3223D QHD + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Först och främst: Sättet fordon och flygplan rör sig på i BF4 är helt suveränt. Jag förstår inte varför de inte bara kopierar det som fungerade så bra i BF4 och implementerar det i BF6.

Efter ungefär 50 timmar i BF6 PC-betan märkte jag en del konstiga saker med stridsvagnar/mobila luftvärnskanoner och attackhelikoptrar.

I tredjepersonsläge rör sig hårkorset för stridsvagnens huvudkanon över hela skärmen när man tittar runt. Det verkar som att det känner av hinder och försöker justera sig, vilket resulterar i ett ryckigt, svävande och oberäkneligt hårkors som lever sitt eget liv.

Finns det något sätt att göra hårkorset statiskt i tredjepersonsläget, som i BF4?

Dessutom har stridsvagnar i tredjeperson ett separat statiskt sikte (en prick) i mitten av skärmen, och ett annat hårkors att sikta med – varför?! Det fanns inte i BF4. Vad är poängen med pricken i mitten av skärmen?

I förstapersonsläge – varför finns det en märklig fördröjning när huvudkanonen når sin maximala vridpunkt? Dessutom är det väldigt långsamt att vrida tornet åt vänster och höger.

Kan detta fixas?

Till sist: attackhelikoptrarna... Jag slösade så mycket tid, och folk på servern blev irriterade eftersom jag försökte ställa in kontrollerna, men hur mycket jag än försökte så fick jag det aldrig att kännas rätt.

Förresten – för att förstå vad jag menar, starta BF4, gå in på Firing Range/Island och testa själv.

I BF4 är hårkorset i tredjeperson för stridsvagnar statiskt, kanonen/tornet har ingen konstig fördröjning när man vrider det, och det rör sig inte i snigelfart. Helikoptrarna är dessutom superroliga att flyga – de känns helt naturliga i BF4, precis som jetplanen.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja klicka i flera val där. Första dagen jag spelade, dag 1 i omgång 2 så hade jag kul. Saker funkade hyfsat och de snabba banorna var lite utmanande men hade fullt upp med att komma in i spelet.
Dag 2 och 3 var rejält trist dock.
Spelet visar inte vad som händer med den kända "netcode" debacklet och det kändes som om man var i samma stil som BF4 vid launch, fast tom sämre. Det såg ut som man blev skjuten genom väggar, blev one-shottad fastän man sköt någon i ryggen som bara vände sig om. (Infon visar en helt annan bild)
Rush och andra kartor är fyrkantiga vilket leder till mer kaos och spring än möjlighet till taktiskt spel.
Träffindikationerna är helt off för många verkar det som.
Vapnen kändes inte färdigbalanserade
Auto spot är en styggelse
Hastigheten är för hög, bunny hopping verkar fungera som en vettig taktik.
Lite för lite skillnad på de två faktionerna, om inte det lyser orange kan det vara väldigt svårt att särskilja på fiender tyckte jag.

Men särskilt att kartorna leder till "COD spelande" samt att netcode är så fasligt dålig gör mig faktiskt mer sugen på ett bra COD istället. Vill att BF skall vara just mer taktiskt, större och ha kartor som är välgjorda för att passa ett böljande fram och tillbaka mer. Visst, små hetsiga kartor är ju kul i bland och i Team DM är det ju riktigt kul som variation, men....

Permalänk
Medlem

Ett år efter släpp kanske de har lyckats återskapa BF3. *axelryckning*

Permalänk
Medlem

Fick en unken CoD känsla över det hela. Blir inget köp för min del i alla fall.

Ser fram emot Hell Let Loose: Vietnam, istället!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.