Permalänk
Medlem

Utöka med mer ram

Hej, jag har en Legion T5 26IAB7 som jag köpte för något år sen.

Jag har i dagsläget bara 16 gig ram men vill gärna utöka den lite.
Budget på cirkus 500-1000 (inte hugget i sten såklart, men har det riktpriset).
Jag behöver inte ha någon värsting ram eller dyraste på marknaden då jag knappt spelar något. Men vill ha den för att kunna hantera lite jobb osv.

Har ni några rekommendationer på ram jag kan utöka mitt med eller byta ut så jag får iallafall 32. Alternativt om det går att få 64 för den pengen?

Permalänk
Medlem

Några 64 GB för 1000kr blir det inte iaf

Din dator har 2 lediga slots

Två till till 8 GB stickor får du för ca 600-700kr, jag skulle i så fall ta reda på exakt modell som redan sitter i så det blir exakt samma. Alternativt köpa valfritt 2x16GB-kit och byta ut det som sitter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Några 64 GB för 1000kr blir det inte iaf

Din dator har 2 lediga slots

Två till till 8 GB stickor får du för ca 600-700kr, jag skulle i så fall ta reda på exakt modell som redan sitter i så det blir exakt samma. Alternativt köpa valfritt 2x16GB-kit och byta ut det som sitter i.

Okej, men jag kan bara ta 2 helt olika och köra in?
eller blir det någon skillnad om jag inte tar 2 likadana?
Har sk hynix hmcg66mebua084n

Permalänk
Medlem

Kolla gärna runt om nån annan säljer billigare men kanske en bra utgångspunkt. Ett alternativ kan vara om man finner fyra om dom är billigare, Värt att nämna att man då inte drar nytta av dom två minneskannalerna eller snarare, datorn har bara två. så att köra på fyra ger ingen nytta och i en del fall kan det till o med slöa ner lite lite även om det inte märks mer en i en specifikation.

men råkar man finna fyra långsammare minnen väldigt billigt så är det inget att tänka på om man inte spelar. Köp i så fall.

inet med Intel XMP 3.0

1100 SEK
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengeance
https://www.inet.se/produkt/5304597/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

1900 SEK
Inet Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengeance

https://www.inet.se/produkt/5304861/corsair-64gb-2x32gb-ddr5-...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Kolla gärna runt om nån annan säljer billigare men kanske en bra utgångspunkt.

inet med Intel XMP 3.0

1100 SEK
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengeance
https://www.inet.se/produkt/5304597/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...

1900 SEK
Inet Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengeance

https://www.inet.se/produkt/5304861/corsair-64gb-2x32gb-ddr5-...

Åh tack!
Köper nog dom första 32 stickorna, så kan jag alltid utöka senare!
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosman:

Åh tack!
Köper nog dom första 32 stickorna, så kan jag alltid utöka senare!
Tack för hjälpen!

ja det går alldeles utmärkt. Ville redververa för att du bör kolla genom vendorlist egetigen. Där står vilka minnen som passar. En del verkar ta det där med vendorilst bokstavligt. Men jag rekommerderar att du provar... har alldrig haft problem med att minnen inte passar för utom på en MAC från 2012 som var sjukt petig. På mac måste det vara exakt dom minnen som rekommederas.

menar mest bara så att du är medveten... men bara så att du vet, inget kan gå sönder. Funkar det så funkar det eller inte.

jag "tror" att det kommer fungera helt utan problem. nämner bara det att den kan finnas en liten chans att du får skicka tillbaka den men det är ju inte så det är inget problem att göra. Säger det för så att du är beredd på att det kan hända och vet orsaken.

inget går sänder, det är bara att finna andra minnen i så fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

ja det går alldeles utmärkt. Ville redververa för att du bör kolla genom vendorlist egetigen. Där står vilka minnen som passar. En del verkar ta det där med vendorilst bokstavligt. Men jag rekommerderar att du provar... har alldrig haft problem med att minnen inte passar för utom på en MAC från 2012 som var sjukt petig. På mac måste det vara exakt dom minnen som rekommederas.

menar mest bara så att du är medveten... men bara så att du vet, inget kan gå sönder. Funkar det så funkar det eller inte.

jag "tror" att det kommer fungera helt utan problem. nämner bara det att den kan finnas en liten chans att du får skicka tillbaka den men det är ju inte så det är inget problem att göra. Säger det för så att du är beredd på att det kan hända och vet orsaken.

inget går sänder, det är bara att finna andra minnen i så fall

Kanon tack.
Funderade på dessa
https://www.amazon.se/Crucial-DDR5-4800MHz-Skrivbordsminne-H%...

Bör funka va?
Somsagt, behöver inget dyrt, sålänge det funkar.
Spelar inte eller så, utan mest bara för att kunna ha flera program uppe för jobb osv.

Permalänk
Medlem

Risken för instabilt system blir större om man blandar hej vilt, men det kan också funka hur bra som helst, man vet inte förns man testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Risken för instabilt system blir större om man blandar hej vilt, men det kan också funka hur bra som helst, man vet inte förns man testat.

Okej, Ja jag får testa.
Tack för svaren. Jag får ta och köpa och testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosman:

Kanon tack.
Funderade på dessa
https://www.amazon.se/Crucial-DDR5-4800MHz-Skrivbordsminne-H%...

Bör funka va?
Somsagt, behöver inget dyrt, sålänge det funkar.
Spelar inte eller så, utan mest bara för att kunna ha flera program uppe för jobb osv.

Är minnen i sig ok så bör det funka, beställer själv en del därifrån har aldrig haft problem. vad jag sett är bara att man ska vara snabb med att testa dem om man vill hålla på med Amazon. Du kan ju köra memtest98 direkt på dem och jobba lite i nått program då ser du om dom är ok. var snabb med att kontakta Amazon om det är fel på dem eller om dom inte passar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Är minnen i sig ok så bör det funka, beställer själv en del därifrån har aldrig haft problem. vad jag sett är bara att man ska vara snabb med att testa dem om man vill hålla på med Amazon. Du kan ju köra memtest98 direkt på dem och jobba lite i nått program då ser du om dom är ok. var snabb med att kontakta Amazon om det är fel på dem eller om dom inte passar.

Kanon tack för svaren.
Ha en fin dag!