Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Inte helt övertyg att du citerade rätt grabb här

Tänkte på videon du länkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

den snabbaste "normala" CPUn vid W95 release var Pentium 133.

Ganska roligt hur snabbt utvecklingen gick där, och hur ofta man bytte dator. 486 DX4:an jag köpte 1995 var ju typ föråldrad när den levererades. 😅

Bytte sedan i rask takt till Pentium 133, Pentium II 233, AMD K6-II 350, Celeron 400 och Pentium III 650, innan 90-talet tog slut. Varje gång (undantaget när jag gick från AMD till Intel) så kändes det som att man äntligen hade ”köpt ikapp sig”, för att snart upptäcka att man var akterseglad. 🥲

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av Sveklockarn:

Ganska roligt hur snabbt utvecklingen gick där, och hur ofta man bytte dator. 486 DX4:an jag köpte 1995 var ju typ föråldrad när den levererades. 😅

Bytte sedan i rask takt till Pentium 133, Pentium II 233, AMD K6-II 350, Celeron 400 och Pentium III 650, innan 90-talet tog slut. Varje gång (undantaget när jag gick från AMD till Intel) så kändes det som att man äntligen hade ”köpt ikapp sig”, för att snart upptäcka att man var akterseglad. 🥲

Det var först vid Sandy/Ivy-bridge processorerna som jag på riktigt kände att man "köpt ikapp sig". Processorer på de arkitekturerna duger ju fortfarande till en hel del, så här 2025.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det var först vid Sandy/Ivy-bridge processorerna som jag på riktigt kände att man "köpt ikapp sig". Processorer på de arkitekturerna duger ju fortfarande till en hel del, så här 2025.

Redan Nehalem (core i7 920 etc.) stod sig extremt bra väldigt länge, core 2 hade ingen chans trots samma kärnantal och liknande clocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Redan Nehalem (core i7 920 etc.) stod sig extremt bra väldigt länge, core 2 hade ingen chans trots samma kärnantal och liknande clocks

Sista Core 2:an jag hade var en Q9550, vill minnas att det var ett ganska bra hopp till i7-3770 åtminstone.

Permalänk
Medlem

Gud vad långsamt utvecklingen har gått, Windows 95 är ju närmast identiskt med Windows 11 om man jämför ett OS från 1965 med windows 95......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sista Core 2:an jag hade var en Q9550, vill minnas att det var ett ganska bra hopp till i7-3770 åtminstone.

Jag köpte en billig q6600 och kunde för några tusenlappar till köpt en 920 istället, hade absolut varit värt det om jag bara hade vetat det då

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Min första dator år 1998 hade Win 98 så jag upplevde Win 95 i skolan. Vad jag minns var det samma som Win 95 fast lite mer bakgrundsbilder o så 😄

Skrivet av Söderbäck:

Ren lycka!
<Uppladdad bildlänk>

Jag minns Mobilia i Malmö på den tiden. Multimedia affären när man kom in hade massor med Win 95 boxar o grejer.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]