MSI: 533 dagar senare - knappt någon OLED-inbränning

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Japp, exakt samma panel.

Där ser man, jag skötte min pixeltvätt pedantiskt, men likförbannat hade jag Diablo 4 ui inbränt i skärmen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att köpa en ny skärm efter ett tag. Inget varar för evigt

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag vågar mig nog inte på OLED än på skrivbordet. En skärm ska ju kunna hantera vad som än visas på skärmen. Man ska inte behöva t.ex gömma Taskbaren eller andra saker för att inte få inbränning. Skulle säkert fungera bra men lite saker som känns oklara än för mig iaf.

1. Har aldrig fått inbränning på någon IPS-skärm genom åren. Men med OLED verkar det vara större chans fast den är väldigt liten.

2. Kommer min då inköpta OLED skifta i ljusstyrkan beroende på vad som visas på skärmen?

3. Har skärmen fläkt eller inte?

4. Hur är det med texthanteringen? Sägs ju vara borta om man kör högupplöst 4k typ.

5. Kommer den vilja rensa pixlar efter många timmar precis när jag är inne i något att göra. Kommer den röra på bilden för att motverka inbränningar?

6. Hur mycket längre tid kommer den ta för starta när man rör på musen efter efter några timmar och den gått i sleep? (gäller säkert många nya skärmar oberoende på teknik?)

Det verkar ju som att det mesta jag funderar på börjar att lösas. Se om jag vågar mig på OLED snart eller om det blir en IPS igen. OLED på skrivbordet är ju fortfarande dyra men börjar ju verkligen gå ner i pris sista tiden.

Har nu min andra TV OLED och är supernöjd med den. Underbar bild!

1. Ja, något sådant men den nyaste generationen har väldigt liten chans för det om man är en normal användare
2. Det kan göra det men går att stänga av. Skiftningar i ljusstyrka märks mest om man kör desktop i HDR läge och det finns ingen mening alls att göra det.
3. Läst om vissa modeller med fläkt som låtit mycket (Alienware om jag inte minns fel?) så där får man läsa på. Dock är de flesta passivt kylda så detta är inget problem.
4. Texthanteringen är riktigt bra, speciellt med de två senaste generationerna. Här kan man ju också välja mellan QD-OLED och WOLED som har olika matriser. Spenderar man dagarna med att stirra på skärmen med ett förstoringsglas kanske man ser avvikelser mot andra skärmtekniker men personligen tycker jag allt ser klart, skarpt och fint ut.
5. Det där sköts nog lite olika beroende på skärm men i mitt fall (MSI 321URX) så kunde jag ha på att den körs var 4e timme (som man kan makulera) eller som jag har det inställt nu att den väntar upp till 16 timmar på att säga något men körs automatiskt när skärmen är avstängd om den använts mer än 4 timmar (lite som en TV). Mao störs jag inte av meddelandet
6. Beror väl på modell men i mitt fall hörs ett litet klick och sen går skärmen på efter två sekunder.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Använt TVn i sign dagligen till datorn och som TV i c:a 6 år, inte en tillstymmelse till inbränning. Antingen var TVn långt före sin tid eller så är det överdrivet med risken för inbränning vis normalt bruk.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

För lite öppen data kan den intresserade titta på Hardware Unboxeds inbränningstest. Han använder skärmen som en vanlig LCD utan att försöka hämma inbränningen på något vis. Skärmen är en tredje generations QD-OLED, de verkar ha kommit långt jämfört med den första generationen: https://youtu.be/O2kPsKyF5bQ?si=kz5cFAokduVXV_nW

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Använt TVn i sign dagligen till datorn och som TV i c:a 6 år, inte en tillstymmelse till inbränning. Antingen var TVn långt före sin tid eller så är det överdrivet med risken för inbränning vis normalt bruk.

Uppskattas om du gärna tar en bild på denna i helskärm
https://youtu.be/0eETatfd2io med aningen längre exponering i telefonkamerans pro läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Där ser man, jag skötte min pixeltvätt pedantiskt, men likförbannat hade jag Diablo 4 ui inbränt i skärmen

Samma här, körde med låg ljusstyrka och hade även på power saver grej som sänkte ännu mer om det var mörkt i rummet, körde aldrig ens med HDR i spel och hade alla funktioner som pixel shift och logo brightness adjust på max etc. Kollade jag på film etc så körde jag bara med HDR400 true black läget ist för HDR1000.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte skaffa en oled förrän problemet är löst till 100%.

Denna artikel är intressant, frågan är om det blir verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jag har haft min LG 65” OLED65C8 sen 2018 och har sett en massa filmer, serier och spelat med Xboxen och PS5an, inga inbränningar hitils.

Skrivet av DasIch:

Min C3;a har säkert gått 6000+ timmar (länge sen jag kollade så vet inte säkert) och jag har inte heller några inbränningar. LG, framförallt nyare modeller, verkar vara rätt motståndskraftiga.

Skrivet av Tenerezza:

LG C2 som använts i runt 12000 timmar just nu, inga inbränning alls här, jobbar som utvecklare så mycket statiskt interhall men fortfarande inget. går inte se något ens i dark 15% gråskala o.s.v.

En LG med lite vett bakom spakarna håller nog längre än man tror. Har en C9 som hela familjen totalt misshandlar och den har bara fått en yttre skada. Min huvudskärm är en C2 som har 10+ timmars dagligt arbete/lek och den är fortfarande helt perfekt. Och då kör jag ändå mörkt tema (ökad risk) och har stängt av dimming och liknande eco bla bla.

Svagare ljusstyrka, gömt aktivitetsfält och en snabb screensaver balanserar det. Det hade jag iofs även på IPSerna.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Har en OLED-skärm från Philips och upptäckte svaga inbränningar redan efter ett halvår, och detta trots pixel refresh när den säger till om det, pixel orbiting och relativt låg ljusstyrka på 20 av 100. Vet inte om det är ett måndagsexemplar eller om det har blivit lite för långa sessioner med statisk bild. Lite besviken ändå då vår LG CX som har 5 år på nacken inte har några synliga inbränningar alls.

Oj segt min philips är uppe i ca 1500 aktiva timmar efter 1 år och inga inbränningar vad jag ser. Kör pixelrefresch var 4 timma och brukar sitta cid datorn 2-8timmar per gång men inte alla dagar.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Skippade första 2 generationerna av OLED just pga problem med inbränning.

Har en AORUS FO32U2 som jag kör i EKO mode, utan HDR i 120hz, snart kört ett år såg ingen inbränning när jag körde ett OLED burn in test.
Har även en SAMSUNG TQ55S94CAT TV som var butiksexemplar så säkert stått på i ett år dygnet runt innan köp och nu ett år hemma, ser ingen inbränning på den heller.

Tycker OLED är så mkt bättre än IPS så kommer köpa nya OLED ifall det skiter sig. Lite störigt att hålla på med pixel clean...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

För lite öppen data kan den intresserade titta på Hardware Unboxeds inbränningstest. Han använder skärmen som en vanlig LCD utan att försöka hämma inbränningen på något vis. Skärmen är en tredje generations QD-OLED, de verkar ha kommit långt jämfört med den första generationen: https://youtu.be/O2kPsKyF5bQ?si=kz5cFAokduVXV_nW

När jag läste nyheten så tänkte jag just på deras test. Så vill man följa hur mycket inbränning det blir över tid, på en specifik MSI-modell, så rekommenderar jag deras videor på ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kommer inte skaffa en oled förrän problemet är löst till 100%.

Denna artikel är intressant, frågan är om det blir verklighet.

du får väl hoppas att du överlever länge nog att hinna skaffa en OLED.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Samma här, körde med låg ljusstyrka och hade även på power saver grej som sänkte ännu mer om det var mörkt i rummet, körde aldrig ens med HDR i spel och hade alla funktioner som pixel shift och logo brightness adjust på max etc. Kollade jag på film etc så körde jag bara med HDR400 true black läget ist för HDR1000.

Fy fan, jag hoppas att du får en ny på garantin! Håller tummarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

En LG med lite vett bakom spakarna håller nog längre än man tror. Har en C9 som hela familjen totalt misshandlar och den har bara fått en yttre skada. Min huvudskärm är en C2 som har 10+ timmars dagligt arbete/lek och den är fortfarande helt perfekt. Och då kör jag ändå mörkt tema (ökad risk) och har stängt av dimming och liknande eco bla bla.

Svagare ljusstyrka, gömt aktivitetsfält och en snabb screensaver balanserar det. Det hade jag iofs även på IPSerna.

En oled bränner in förr eller senare det är fakta

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

ja du om man tänkt ha kvar en pryl i över 10 år så visst, det är mycket som är fakta i livet, betyder inte att man behöver hålla kvar så länge.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

Jag har en LG C1 65" TV hemma för TV och PS5 och har ingen inbränning alls. Men jag fick instruktioner att inte dra ur elen på natten då den "reparerar sig själv". Är LG bättre på OLED än Samsung?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

du får väl hoppas att du överlever länge nog att hinna skaffa en OLED.

Jag hoppas på microLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag hoppas på microLED.

sure hur långt bort det nu är, jag kör med mottot "använda den bästa tekniken tillgänglig" oavsett riskerna.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Har hittills aldrig sett annat än banding på mina OLED-skärmar här. Sålde en felfri LG OLED B6 efter ca 7 år. C9:an tuffar fortfarande på fint.

Kör en Odyssey OLED G8 34" i hemmakontoret med Windows 10/11 och macOS blandat, så känns som risken för inbränning minimeras något där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Å ena sidan smart.

Å andra sidan är jag inte så förtjust i saker som ska/kan spionera och ha kameror "i onödan".
Typ på laptops tycker jag det är smart med de modeller som har någon slider man kan dra för kameran när man inte vill använda den.
Då har man fortfarande möjlighet att använda webbkameran om man någon gång behöver ha videomöte eller har nytta av den till annat.
Men resten av tiden kan man ha den blockerad.

På stationära skärmar föredrar jag om det inte är några kameror alls.
Antingen kan jag skaffa en separat webbkamera om jag skulle känna att behovet är tillräckligt stort, eller så använder jag laptop de gångerna.

Nu är ju syftet med den här kameran ett annat.
Men är det säkert att det inte kan missbrukas ?
Kan skärmarna hackas ?

Reagerade också på det. Själv har jag helsvart skärmsläckare efter 5 minuters inaktivitet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har hittills aldrig sett annat än banding på mina OLED-skärmar här. Sålde en felfri LG OLED B6 efter ca 7 år. C9:an tuffar fortfarande på fint.

Kör en Odyssey OLED G8 34" i hemmakontoret med Windows 10/11 och macOS blandat, så känns som risken för inbränning minimeras något där.

Att man ens ska behöva diskutera om oled bränner in eller inte visar att tekniken fortfarande är på beta stadiet.

Permalänk
Medlem

Har kört en LG C2 sedan våren -22 som skärm och har inga inbränningar att rapportera. Stängt av GSR och TPC i servicemenyn och även pixelshift och annat. Kör lägre ljusstyrka i SDR och aktiverar HDR bara när jag behöver det, döljer aktivitetsfält och använder skärmsläckare efter 5 minuter.

Över 3 år och en hel del arbete och spel och ännu inga problem. Första generationen QD-Oled verkar ha fler problem än motsvarande W-Oled från samma period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Att man ens ska behöva diskutera om oled bränner in eller inte visar att tekniken fortfarande är på beta stadiet.

ja det kan bränna fortfarande men jag bryr mig inte om det, jag vill ha den bästa svärtan och bildkvaliteten och det är OLED som gör det bäst JUST NU.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Jo fast 533 dagar påslagen dygnet runt. Du får verkligen kämpa på för att lyckas med en sådan bedrift. Men visst är man rädd för inbränningar och inte orkar behandla en OLED som en OLED så får man väl låta bli att köpa någon

Jag vill inte anpassa mitt datoranvändande utefter begränsningar i hårdvaran. Vill jag köra ljusa fönster så man blir bländad, ha windows taskbar synlig 24/7 så vill jag kunna göra så utan att behöva ha riskbedömning på om skärmen klarar det eller ej.

Men oavsett inbränning eller ej köper jag nog ny skärm efter 5-7år oavsett då jag vill ha nya funtioner som kommer, annan storlek eller bättre upplösning

Permalänk
Medlem

Asus rog swift oled pg42uq, drygt 2,5 år gammal och igång ca 10-14 timmar varje dag, kan inte märka ens det minsta antydning till inbränning.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag TN!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Samsung G8 34" G85SB så första generationen QD-OLED ultrawide skärm. Har varit i kontakt med Komplett så får se vad det blir där, ska vara 3 års garanti och pratade med supporten innan köp om garanti för inbränning.

Jag ska testa min isf! Har samma model, köpte den oktober 2023.

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

1. Ja, något sådant men den nyaste generationen har väldigt liten chans för det om man är en normal användare
2. Det kan göra det men går att stänga av. Skiftningar i ljusstyrka märks mest om man kör desktop i HDR läge och det finns ingen mening alls att göra det.
3. Läst om vissa modeller med fläkt som låtit mycket (Alienware om jag inte minns fel?) så där får man läsa på. Dock är de flesta passivt kylda så detta är inget problem.
4. Texthanteringen är riktigt bra, speciellt med de två senaste generationerna. Här kan man ju också välja mellan QD-OLED och WOLED som har olika matriser. Spenderar man dagarna med att stirra på skärmen med ett förstoringsglas kanske man ser avvikelser mot andra skärmtekniker men personligen tycker jag allt ser klart, skarpt och fint ut.
5. Det där sköts nog lite olika beroende på skärm men i mitt fall (MSI 321URX) så kunde jag ha på att den körs var 4e timme (som man kan makulera) eller som jag har det inställt nu att den väntar upp till 16 timmar på att säga något men körs automatiskt när skärmen är avstängd om den använts mer än 4 timmar (lite som en TV). Mao störs jag inte av meddelandet
6. Beror väl på modell men i mitt fall hörs ett litet klick och sen går skärmen på efter två sekunder.

Tack så mycket för information om mina tankar. Uppskattas!

Verkar som en del har haft en del problem ändå med sina OLED. Men de blir ju bättre och bättre när tekniken mognar mer.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

har inte vågat mig på OLED pga detta, kan vara dags nudå!

Det är överdrivet, jag har kört LG oled TV sen 2014, tre olika modeller, alla som skärm till PC där spel är fokus. Spelar i snitt 4-5 timmar per dag. Har aldrig fått någon inbärnning på någon av dessa.

Min nuvarande CX från 2020 är rejält plågad även den utan inbränningar dock så börjar den få en hel del döda pixlar längst kanten högst upp, kanske dags för en ny snart 🤔

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂