MSI: 533 dagar senare - knappt någon OLED-inbränning

Permalänk
Medlem

Dell Alienware AW3423DW här...köpte vid release, fick inbränning efter ca 10mån.

Aldrig missat en pixel refresh som sker var 4:e timme dock...

Fick oerhört bra support via Dell Sverige som även påpekade att de tidiga panelerna är från Samsung...medans de senare batcherna är från LG vilket enligt denna person, ska vara mycket bättre.

Skulle jag trots detta, rekommendera en OLED? Absolut... är som en helt ny värld...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Har kört Oled som hemmaTv sedan 2017, den bytte dom panelen på för ngt år sedan då den hade bla en fet tv4 logga inbränt nu sitter den där igen på den nya panelen. Kör Oled som skärm å kollar då och då men den har klarat sig än så länge. Dock kan det luta åt att en ev ny Tv blir en miniled, då de jag tittat på såg sjukt bra ut.

Vilka är "dom" som byter panel på en ~7-8 år gammal tv?

Permalänk
Medlem

LG C2 som jag nämnt innan ~12000 timmar, väldigt mycket statiskt inehåll då jag har typ visual studio uppe minst 6h+ varje vardag jag jobbar, resterande tider är blandat. Vart över 12+ timmar sedan någon cleaning har körts dessutom.

Det enda som hänt under denna tid är som sagt va att den blivit mindre ljusstark, har behövt öka ljusstyrkan från 45 till 55% men inte något större problem.

Ja, jag kör 100% black dark mode enligt vissa ska man inte göra detta men jag håller personligen inte med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Vilka är "dom" som byter panel på en ~7-8 år gammal tv?

My bad, det var tydligen betydligt längre än ngt år sorry... kolla länken:

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Dell Alienware AW3423DW här...köpte vid release, fick inbränning efter ca 10mån.

Aldrig missat en pixel refresh som sker var 4:e timme dock...

Fick oerhört bra support via Dell Sverige som även påpekade att de tidiga panelerna är från Samsung...medans de senare batcherna är från LG vilket enligt denna person, ska vara mycket bättre.

Skulle jag trots detta, rekommendera en OLED? Absolut... är som en helt ny värld...

Att de skulle ha bytt från QD-OLED till WOLED på samma modell är jag tveksam till. Det känns dessutom som falsk marknadsföring. Egenskaperna hos de två teknikerna är trots allt olika på ett flertal sätt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Det är väl samma display som sitter i dells AW3423DW?
Fick inbränningar redan efter 1 år på den skärmen, DELL har bra garanti iaf, fick en ny sålde den, och köpte WOLED istället!

DÅ var det UI från Diablo 4 som satt kvar på skärmen xD

Wow, känns betryggande att man inhandlade en Philips Evnia med samma panel (till mycket bra pris=samma som VA). Nu är den mycket nyare, men panelen är ju exakt densamma. Vad jag läst på Reddit så verkar denna första generations panel vara guds gåva till mänskligheten och helt ofelbar. Hur kan det inte stämma?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vilken ljusstyrka kör du till vardags? 100 nits? 200?

Jag vill inte bomba ljus i ögonen på mig och har mitt kontor i ett ljuskontrollerat rum, då är Oled hållbart. Men i rum där man måste driva pixlarna hårdare så slits de exponentiellt mer. I sådana fall så är en LCD med en bra Mini-LED FALD ett bättre val. Oled som teknik är mer än redo, och är idag jämfört med gamla CRT-skärmar mer motståndskraftiga mot inbränning. Handlar om i vilken situation den ska användas. Vill en användare ha ljusstarkt i alla lägen och inte vill ändra användningsmönstret till att dölja aktivitetsfält eller använda skärmsläckare? - Då är LCD att föredra.

20-30%. Kör väldig låg ljusstyrka, men tyvärr använder jag den mycket i Windows miljö, så inte rekommenderat att använda en OLED om man arbetar mycket med skärmen. Som film och spelskärm kan jag tänka mig att man upplever mindre problem.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FatherOfThree:

Enligt @Laxpudding skall man inte använda dark mode på OLED, just för att minska risken för inbränningar.

Ska och ska. Man kan förstås köra dark mode och OLED för att man föredrar detta. Det är kombinationen av dark mode och hög ljusstyrka, särskilt vid HDR, som är en dålig combo för OLED ur frågan om risken för retention.

Permalänk
Medlem

Nu blir säkert skärm purister trggade. Bry. Min tv, mina regler.

Jag har använt LG 42 tum C2 i några år. Jag har stängt av alla auto dimming funktioner via ett program jag tankat hem. Använder skärmen som min enda skärm. Gör allting på denna. Spelarm surfar, kollar på video, kodar, gör musik. Allt.
Har haft skärmen på 100% ljusstyrka väldigt länge men valde att gå ner till 50% för någon månad sen.

Skärmen kör pixel cleaning ibland, och pixel move då och då när den är påslagen. Stängt av logo auto dimning.

Testade just mot en grå bakgrund på skrivbordet och jag kan inte så några ojämnheter orsakade av inbränning.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

En annan gammal favorit:
https://youtu.be/9G24gM1Czoo

Vet inte hur mycket just denna hjälper, men fin att titta på

Den stjäl jag till min Philips ambilight.

Skrivet av srgb:

Uppskattas om du gärna tar en bild på denna i helskärm
https://youtu.be/0eETatfd2io med aningen längre exponering i telefonkamerans pro läge.

Ett sätt att testa, ett annat är vid panorering eftersom färgskiftningar på objekt som ska ha en statisk färg då syns extra tydligt.

Permalänk
Medlem

Köper jag en produkt så kommer jag absolut aldrig i livet sitta och dra ner på inställningar, köper jag en bmw m3 på 500hk ny från tillverkaren åker jag ju inte till en motoroptimerare och säger "Fan kan du dra ner till 250hk istället jag vill spara på motorns livslängd"

Helt hål i huvudet.

Permalänk
Medlem

2900 timmar på min Asus PG42UQ (dvs LG C2-panelen) som jag dessutom kör ganska ljusstarkt.
Ser ingen inbränning alls faktiskt.

Trots att jag lite halvt hade räknat med nån lite svag inbränning vid det här laget, särskilt som skärmen av någon anledning inte påminner om pixel cleaning längre vilket gör att jag glömmer bort det.

Permalänk
Medlem

En CMOS-sensor?
Skriv som det är, en kamera. I helvetet att jag låter något företag ha en kamera i mitt hem som alltid är på!😤😡

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Köper jag en produkt så kommer jag absolut aldrig i livet sitta och dra ner på inställningar, köper jag en bmw m3 på 500hk ny från tillverkaren åker jag ju inte till en motoroptimerare och säger "Fan kan du dra ner till 250hk istället jag vill spara på motorns livslängd"

Helt hål i huvudet.

Otroligt dålig liknelse. Alla Oled har en funktion som heter ABL, alltså att den dimmar ner när du kör ljust över hela skärmen. För mig när jag ska använda en skärm vid skrivbordet så är det otroligt irriterande om skärmen pumpar upp ner när det kommer till ljusstyrka. Jag sitter just nu med en LG C2 42", den klarar av att visa ca 130 nits full vit (100% white). Om jag ställer in den för vanligt skrivbordsarbete på att visa mer än så så kommer den dimma ner när stora ytor av vita fält visas, som exempelvis ett stort vitt fönster. I SDR har jag därför stängt av alla dimningsfunktioner och ställt in den på ca 100 nits för att få en stabil bild som inte varierar mer än nödvändigt. Det hade jag gjort med en LCD också, jag vill inte bränna på med bländande ljus i alla lägen.

I HDR däremot (spel och media), ja då körs den såklart fullt ut, inga hängslen och livremmar då. Och i just HDR så kommer ingen LCD ens nära. Ingen blooming osv. Och på plussidan så är Oled renare än LCD när det kommer till alla bildegenskaper i princip (utom pixelmatrisen som är suboptimal för text). Bättre betraktningsvinklar, väldigt lite DSE (dirty screen effect), snabb pixelrespons och perfekt kontrast. LCD är en klappusel teknik i jämförelse, för vi sitter och faktiskt tittar på skärmen. LCD ser sämre ut och har så många brister. Därför accepterar vi som gillar Oled risken för inbränningar. Det är en avvägning helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att de skulle ha bytt från QD-OLED till WOLED på samma modell är jag tveksam till. Det känns dessutom som falsk marknadsföring. Egenskaperna hos de två teknikerna är trots allt olika på ett flertal sätt.

Fast denna skärmen delade ju dock panel med Samsungs Odyssey G8 (modell namn G85SB S34BG85) i tidigt stadie.

Detta upptäckte även Rtings när dom gjorde recensioner på dessa skärmar

Så uppenbarligen hade Dells kundtjänst rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Det är väl bara att köpa en ny skärm efter ett tag. Inget varar för evigt

Mer "e-waste" åt folket. Ju dyrare det är i inköp och ju kortare tid det håller dess bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ska testa så fort det blir mörkt ute, brutala reflektioner nu.

Edit:

Inte så duktig på detta men här är lite olika varianter.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Har du centrerad startmeny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

2900 timmar på min Asus PG42UQ (dvs LG C2-panelen) som jag dessutom kör ganska ljusstarkt.
Ser ingen inbränning alls faktiskt.

Trots att jag lite halvt hade räknat med nån lite svag inbränning vid det här laget, särskilt som skärmen av någon anledning inte påminner om pixel cleaning längre vilket gör att jag glömmer bort det.

Har samma skärm, drygt 2,5 år gammal, kan inte märka ens en antydan till inbränning.
Hur kan du se antal timmar den varit igång? Jag kör ca 10-16 timmar om dagen, använder min till allt, dator, surf, spel, film, så borde ju då vara uppe runt 10.000 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ska testa så fort det blir mörkt ute, brutala reflektioner nu.

Edit:

Inte så duktig på detta men här är lite olika varianter.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tycker det ser ut som lätt inbränning av aktivitetsfältet, annars ser det ju mycket bra ut. Då ska man tänka på att det är en OLED från 2018 som gått i 6 år, och lätt inbränning av aktivitetsfältet måste ju vara den minst störande inbränning man kan få. Jag gissar att det är helt osynligt vid vanlig användning.

Vad jag hade gjort här är att dölja aktivitetsfältet och köra automatisk rotation av bakgrundsbilder. Alltså, ta bort det statiska elementet och introducera mer variation i vad som visas. Då kanske det jämnar ut sig lite med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Mer "e-waste" åt folket. Ju dyrare det är i inköp och ju kortare tid det håller dess bättre.

Alla saker åldras och blir sämre med tiden. Det är inget unikt för OLED. Gamla CRT-skärmar hade kanske 7-10 års livslängd innan bilden blev tydligt degraderad. LCD;er har en teoretiskt längre livslängd, särskilt med LED, men i verkligheten behöver de bytas i varje fall lika ofta, om inte oftare.

Här i tråden kan vi se exempel på OLED med flera år på nacken, med äldre panelteknik, som fortfarande håller bra. 7-10 års livslängd innan det börjar kännas dags för ett byte förefaller som en rimlig uppskattning. Det förutsätter kanske rätt val av skärm/panel och att man sköter den hyfsat.

En sådan livslängd är fullt rimlig. Nu sker det dessutom kontinuerligt förbättringar så en ny OLED idag är inte riktigt samma sak som en OLED för 5 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Har samma skärm, drygt 2,5 år gammal, kan inte märka ens en antydan till inbränning.
Hur kan du se antal timmar den varit igång? Jag kör ca 10-16 timmar om dagen, använder min till allt, dator, surf, spel, film, så borde ju då vara uppe runt 10.000 timmar.

Tryck på de tre knapparna under skärmen samtidigt i några sekunder. Efter det ska det finnas ett litet F uppe i vänstra hörnet när du tar upp skärmmenyn. Det är den hemliga servicememyn som nu går att välja och visar antalet timmar och diverse annat. Jag fick prova några gånger innan det gick.

Ska tydligen funka på andra Asus-skärmar också.

Permalänk
Medlem

Kört med Asus PG27AQDM i stort sen säljstart. Har fått otroligt fula inbränningar som syns vid mörkare partier och då har jag använt pixel refresh med jämna mellanrum. Väldigt tråkigt då man investerade rätt mycket i denna skärm. :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loyd:

Helt hål i huvudet.

Fast att köra max ljusstyrka är ju knappast något som alltid är bra. Jag kör själv låg/säker ljusstyrka för att allt annat är obekvämt/bländande. Att det är bättre för skärmen är ju en trevlig bonus.

Så det är inte direkt en bra jämförelse. Närmast jämförelse är väl isåfall att alltid ha gasen i botten på bilen bara för att den har 500 hk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Fast denna skärmen delade ju dock panel med Samsungs Odyssey G8 (modell namn G85SB S34BG85) i tidigt stadie.

Detta upptäckte även Rtings när dom gjorde recensioner på dessa skärmar

Så uppenbarligen hade Dells kundtjänst rätt...

Förklara hur du menar. Skärmen du refererar till är QD-OLED, precis som den andra skärmen vi pratade om. På vilket sätt visar det att Dell har bytt till LGs WOLED-paneler menar du?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast att köra max ljusstyrka är ju knappast något som alltid är bra. Jag kör själv låg/säker ljusstyrka för att allt annat är obekvämt/bländande. Att det är bättre för skärmen är ju en trevlig bonus.

Så det är inte direkt en bra jämförelse. Närmast jämförelse är väl isåfall att alltid ha gasen i botten på bilen bara för att den har 500 hk.

Om 250 nits, vilket är i stort sett allt en modern oled skärm kan kräma ur sig i sdr i max ljusstyrka i helskärm vit, är obekvämt eller bländande så kan det vara en ide att inte sitta i en källare utan några ljuskällor. Att 250 nits är bländande kan vara ett tecken på ljusskänslighet, är det samma om du går ut en mulen dag?

Vad är säker ljusstyrka? Säker för vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kört med Asus PG27AQDM i stort sen säljstart. Har fått otroligt fula inbränningar som syns vid mörkare partier och då har jag använt pixel refresh med jämna mellanrum. Väldigt tråkigt då man investerade rätt mycket i denna skärm. :/

Om du köpte den 2022-2023 så har du väl garantitid kvar och de flesta lämnar väl inbränningsgaranti på kring 3 år?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av srgb:

Om 250 nits, vilket är i stort sett allt en modern oled skärm kan kräma ur sig i sdr i max ljusstyrka i helskärm vit, är obekvämt eller bländande så kan det vara en ide att inte sitta i en källare utan några ljuskällor. Att 250 nits är bländande kan vara ett tecken på ljusskänslighet, är det samma om du går ut en mulen dag?

Jag är ljuskänslig i allmänhet ja, ffa vad gäller starka kontraster. Har inga större problem ute och föredrar HDR ändå dock, så det är lite komplext. (Kör max OLED Light i HDR men "peak brightness" avstängt.)
Vet inte hur relevant detta är för tråden, dock. Det finns många som kör lägre ljusstyrka än mig, och många som kör högre.

Skrivet av srgb:

Säker som i att det minskar risken för inbränning, eftersom det är det som tråden handlar om.
Allt är relativt, förstås, det är inte "säkert" på så vis att inbränning inte kan inträffa, men det är bättre än att köra nära max.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Loyd:

Helt hål i huvudet.

Föreställ dig istället att du alltid kör din BMW M3 med gasen i botten och alltid på högsta växeln. Aldrig något däremellan. Då har problemsituationen som kan uppstå med en OLED-skärm.

Har man ett behov att köra med absolut högsta ljusstyrka hela tiden, vilket är fullt tänkbart till exempel menyn till din korvkiosk, så finns det lämpligare teknik för detta än OLED.

Permalänk
Bildexpert 📺

För lite perspektiv kring nits. Förmågan att lysa starkare än 250 nits är relativt nytt i konsumentled. Det är bara senaste 10-15 åren det varit möjligt om vi talar om breda massan konsumentprodukter. Undantag finns förstås alltid om man tittar på speciallösningar eller mer påkostade produkter.

En CRT gör beroende på kvalitet mellan 50–150 nits. sRGB standardiserade en gång i tiden på 80 nits för en kontorsmiljö med 200 lux. Rec.709/SDR standardiseras de facto till 100 nits.

En plasma gör också en 50–150 nits och har snarlikt ABL-förfarande som en OLED. Styrkan där var att en bra plasma (majoriteten var inte bra) hade så mycket högre kontrast än LCD.

LCD med CCFL/Lysrör gör runt 150–250 nits och på sin tid på 00-talet var det en del diskussion om hur detta kunde vara ansträngande när man bytte sin CRT mot en LCD och det plötsligt var 2-3 ggr mer ljus. Plus att de lysrören ofta flimrade.

Äldre LCD med LED gör ofta runt 200-300 nits. Tack och lov har PWM-reglering mer eller mindre eliminerats men det var besvärligt på 00-talet och även 10-talet. Dagens billiga LCD:er du köper för enstaka tusenlappar är på denna nivå.

LG:s första OLED-TV 2013 EA980W gjorde med ABL runt 120–350 nits beroende på jämförelsen. Så både mer kontrast och högre ljusstyrka i kontrastrika scener än dåtidens genomsnittliga LCD-TV. 55 tum kostade 100 000 kr.

Moderna LCD med LED gör ofta 250-400 nits och mer med på påkostade modeller, mini-LED etc där man ofta når idag 600–3000+ nits. Desa har så gott som alltid FALD inblandad och när FALD är inblandad får dessa också ett ABL-förfarande.

Standard-OLED, typiskt WOLED, håller en 300-400 nits i SDR och 700–1000 nits i HDR.

Senaste generationen QD-OLED och WOLED på TV-sidan når 500+ nits i SDR med kontinuerlig drift och 1500–2000+ nits i HDR med tydligt ABL-förfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Ska man sitta i ljusa rum kan å andra sidan bildkvalitén kvitta lite. Då har inte OLED så stor fördel i svärta jämfört med LCD längre, och mörka toner kommer försvinna. Bakgrundsljuset får också en större inverkan på hur färgerna upplevs så de kommer se fel ut (förutsatt att du inte har full-spektrum D50 eller D65 rumsbelysning).

Sen går det inte heller att jämföra med att sitta inomhus och att gå ut. Pupillerna anpassar sig till miljön så de är betydligt mindre när du är utomhus. Annars skulle ljuset utomhus, även en mulen dag, vara väldigt bländande. Du har säkert upplevt en liknande effekt om du gått ut när du är nyvaken och fortfarande har grus i ögonen.

Vidare kan det nämnas att när du skruvar upp ljusstyrkan på skärmen måste den öka energin linjärt medan du upplever det på ett helt annat sätt. Alltså, du eldar på för att sen få en betydligt lägre upplevd effekt tillbaka. Beroende på miljö kan en dubblering av ljusstyrkan innebära en upplevd ökning på 25-40% (är det ett ljust rum talar vi om det lägre spannet).

Vänjer man sig vid en lägre ljusstyrka kommer det se bra ut, bespara skärmen och vara bekvämare för ögonen. Blåser du på fullt får du inte så mycket tillbaka.