Kan jag radera drives när jag ominstallerar Windows eller pajar jag någonting då?

Permalänk
Medlem

Kan jag radera drives när jag ominstallerar Windows eller pajar jag någonting då?

Hej igen! Jag har i några dagar kämpat med att factory-reseta min gamla dator så att jag kan sälja den till en kompis. Factory-reset funktionen vägrar att fungera och jag har till och med försökt att manuellt gå igenom mina gamla filer själv, men lyckas inte sortera igenom vad som är viktigt eller inte.

Till slut har jag valt att följa en tutorial för hur ominstallera windows via USB. Han i guiden verkar inte ha några problem med att radera sinna gamla drives för att återställa förvaringsutrymmet på sin datorn, men när jag gör det så varnar den mig att kanske kommer att radera viktiga filer.

Ska jag bara låta det vara och sälja datorn till min kompis med skräpfilerna kvar? Eller går det bra att radera drives hejvilt? Jag är så oteknisk så detta börjar redan bli överkurs!

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Ska du inte spara något som finns på de olika diskarna som sitter installerade i datorn?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Akta så du inte gör nånting med "drive 0" och "drive 2" bara... Det är andra (fysiska) hårddiskar än den du pekar på.
Bra idé kan vara att fysiskt koppla ur diskar eller iaf avaktivera i BIOS sådana diskar man inte vill ha win på, innan man installerar om Windows.
En anledning till det, är att Win (kan) sprida sina filer som en gödselspridare, och OM man i framtiden skulle koppla ur en sådan disk, så slutar win att funka...

Till ärendet. Den partitionen du pekar på (i bild två, dvs drive 1, partition 3), är troligen en återställningpartition för att få datorn till ursprungsskick. Med allt vad det innebär... Datorn blir som den var när den plockades ur kartongen...

Jag skulle säga att den går att raderas, men fler kanske ska hålla med innan du gör nåt.
De andra 2 på drive 1, skulle kunna gå samma öde till mötes om du ska blåsa rent disken med nytt Win.

förtydligande
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ska du inte spara något som finns på de olika diskarna som sitter installerade i datorn?

Njää jag har redan fört över de bilder och filer osv, som jag vill spara till min ny dator. Så resten går bra att radera för min del, jag är som sagt bara orolig att något kommer att gå sönder om jag bara raderar hejvilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Akta så du inte gör nånting med "drive 0" och "drive 2" bara... Det är andra (fysiska) hårddiskar än den du pekar på.
Bra idé kan vara att fysiskt koppla ur diskar eller iaf avaktivera i BIOS sådana diskar man inte vill ha win på, innan man installerar om Windows.
En anledning till det, är att Win (kan) sprida sina filer som en gödselspridare, och OM man i framtiden skulle koppla ur en sådan disk, så slutar win att funka...

Till ärendet. Den partitionen du pekar på (i bild två, dvs drive 1, partition 3), är troligen en återställningpartition för att få datorn till ursprungsskick. Med allt vad det innebär... Datorn blir som den var när den plockades ur kartongen...

Jag skulle säga att den går att raderas, men fler kanske ska hålla med innan du gör nåt.
De andra 2 på drive 1, skulle kunna gå samma öde till mötes om du ska blåsa rent disken med nytt Win.

Jag har svårt att tro att min kompis kommer pilla med diskarna i framtiden för han är ännu mee oteknisk än mig, så jag tror jag tar risken att låta skiten sprida eftersom att jag själv inte har en anning hur jag tar ut dem ändå. (Det var en kompis från gymnasiet som hjälpte mig att installera mina extra diskar ursprungligen.)

Jag gör som du säger och inväntar några fler åsikter innan jag börjar pilla. Som sagt, i värsta fall så låter jag skiten vara kvar bara.

Permalänk
Medlem

Du ska radera allt om du ominstallerar via USB. Du kan trycka vidare på varningen om du vill eller göra formateringen "manuellt" såhär:

Gå in i CMD (SHIFT+F10), skriv diskpart sen ENTER-knappen, skriv lis dis sen ENTER, sen sel drive 0 (välj rätt disk från listan, 0, 1, 2 etc) sen ENTER och sist clean (rensa disken) och ENTER. Så rensar du disken helt. Du kan göra så med alla diskar du vill rensa.

Permalänk
Medlem

Ta bort varje partition, en och en (markera, klicka delete). Möjligtvis kommer den inte låta dig ta bort OEM partitionerna, då kan du använda diskpart enligt instruktionerna ovan (eller bara låta dem vara... dina grejer bör inte finnas på dem iaf)

Sen när du har en stor partition kvar trycker du Ny så kommer den säga typ "Windows kommer skapa några partioner för att fungera bla bla". Då trycker du OK, och sen kommer den markera åt dig en stor partition som skapats, så är det bara trycka nästa.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

Gör som Dozen skriver, dvs shift+F10 och radera med diskpart.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ta bort varje partition, en och en (markera, klicka delete). Möjligtvis kommer den inte låta dig ta bort OEM partitionerna, då kan du använda diskpart enligt instruktionerna ovan (eller bara låta dem vara... dina grejer bör inte finnas på dem iaf)

Sen när du har en stor partition kvar trycker du Ny så kommer den säga typ "Windows kommer skapa några partioner för att fungera bla bla". Då trycker du OK, och sen kommer den markera åt dig en stor partition som skapats, så är det bara trycka nästa.

En av det tidigare inläggen rekomenderara att jag inte raderar drive 0 och 2, så ska jag låta dom vara? Vad menar du men en stor partition? Slår datorn automaatiskt ihop diskutrymmet till en stor disk när resten har raderats?

Jag ursäktar att jag har så dumma frågor, men jag känner att jag behöver idiotförsäkra processen för mig själv haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Du ska radera allt om du ominstallerar via USB. Du kan trycka vidare på varningen om du vill eller göra formateringen "manuellt" såhär:

Gå in i CMD (SHIFT+F10), skriv diskpart sen ENTER-knappen, skriv lis dis sen ENTER, sen sel drive 0 (välj rätt disk från listan, 0, 1, 2 etc) sen ENTER och sist clean (rensa disken) och ENTER. Så rensar du disken helt. Du kan göra så med alla diskar du vill rensa.

Är detta bättre än att bara radera? (det känns bara som att det finns mer room for error). När du säger "rätt disk" menar du helt enkelt disken som jag vill radera först, eller finns det en rätt ordning man ska göra det på? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsigt:

En av det tidigare inläggen rekomenderara att jag inte raderar drive 0 och 2, så ska jag låta dom vara? Vad menar du men en stor partition? Slår datorn automaatiskt ihop diskutrymmet till en stor disk när resten har raderats?

Jag ursäktar att jag har så dumma frågor, men jag känner att jag behöver idiotförsäkra processen för mig själv haha

Disk 0 osv är dina fysiska diskar, så du ska bara röra den disk du vill formatera och installera Windows på. Jag rekommenderar att du kopplar loss alla andra enheter från moderkortet under Windows installationen, då Windows kan råka lägga starthanteraren på en annan disk om det finns flera diskar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsigt:

Är detta bättre än att bara radera? (det känns bara som att det finns mer room for error). När du säger "rätt disk" menar du helt enkelt disken som jag vill radera först, eller finns det en rätt ordning man ska göra det på? Tack!

ratera allt det är ingen fara, du kan behöva pratitionera disken eller diskarna där Windows inte installeras via disk manager sen efter bara.

Diskpart gör samma sak fast manuellt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsigt:

En av det tidigare inläggen rekomenderara att jag inte raderar drive 0 och 2, så ska jag låta dom vara?

Om du vet att innehållet på drive 0/2 är ointressant, så kan de också raderas. Jag har t.ex 4 diskar inkopplade i min dator, men det är bara 1 av dem jag vill jobba med när jag installerar om ett operativsystem. Därav att man bör hålla tungan i rätt mun om man väljer att inte fysiskt koppla ur sladden eller avaktivera i BIOS.
Men om det är som du säger, att de inte innehåller nåt av värde: radera.

Tips DÅ, är att lägga windows på den snabbaste disken av de 3. Möjligen att spel skulle ligga på den snabbaste, och Win på näst snabbaste då. Lite beroende på vad det är för diskar...

Det blir nästa övning, ta reda på vad drive 0,1,2 är för något, för att bestämma vilken som är mest lämpad att ha Windows på sig.
Och DÅ, gäller det att hålla reda på vilken av 0,1,2 denna utvalda är. (=åter en anledning att avaktivera diskar man inte vill ha windows på).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla diskar utom windows-disken vid ominstallation, vad du gör med övriga diskar efter installationen är klar kan du avgöra senare och formatera om när du väl är inne i Windows.

Permalänk
Medlem

Alright så jag raderade allt och installerade windows på min C drive. Det varkar som att datorn har överlevt och C disken är fin och utstädad. Jag har dock stött på 2 problem:

1. Datorn har den där ”inzoomade” looken. Det kom ett litet pop-up fönster lite kort och nämnde att den letade efter grafik driver typ, så det kanske har något med det att göra?

2. Jag kan bara se C disken under devices and drivers, går det att lokalisera de andra diskarna eller sumpade jag upp något?

Jag vill tacka alla som har hjälp till och kommit med råd, jag känner att jag fortfarande är ute och cycklar men det känns betydligt bättre med all hjälp som jag har fått från er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsigt:

Alright så jag raderade allt och installerade windows på min C drive. Det varkar som att datorn har överlevt och C disken är fin och utstädad. Jag har dock stött på 2 problem:

1. Datorn har den där ”inzoomade” looken. Det kom ett litet pop-up fönster lite kort och nämnde att den letade efter grafik driver typ, så det kanske har något med det att göra?

2. Jag kan bara se C disken under devices and drivers, går det att lokalisera de andra diskarna eller sumpade jag upp något?

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Jag vill tacka alla som har hjälp till och kommit med råd, jag känner att jag fortfarande är ute och cycklar men det känns betydligt bättre med all hjälp som jag har fått från er!

Kör Windows update, så lär du få grafik-drivrutiner och bilden blir korrekt.

Du måste ”initiera” diskarna. Har inte Windows själv, men jag vill minnas att disk manager finns om du högerklickar på startmenyn. Då lär du se diskarna. Denna guide borde beskriva det:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

En sista grej ocskå! Datorn verkar inte hitta min gamla TP link eller ens min telefon när jag kopplar in den och försöker dator. Jag laddade ner drivrutinen till TP linken men den hittar inget.

Jag tror datorn vill ha ethernet men jag har inget sånt, och TP länken fungerade fint innan. Detta kanske är en fråga för en annan forumdel så säg till om jag går in för djupt. Förhoppningsvis är detta min sista fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Kör Windows update, så lär du få grafik-drivrutiner och bilden blir korrekt.

Du måste ”initiera” diskarna. Har inte Windows själv, men jag vill minnas att disk manager finns om du högerklickar på startmenyn. Då lär du se diskarna. Denna guide borde beskriva det:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/disk...

Tack! Jag ska testa så fort jag får internetet att funka.

Permalänk
Medlem

Om du installerat drivrutien med WiFi-adaptern (TP-linken) inkopplad så prova dra ut den och återanslut den igen.
Kan vara värt att prova en annan port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsigt:

Tack! Jag ska testa så fort jag får internetet att fun

När du ändå högerklickar på startmenyn, så kan du kolla device-manager osså. Leta efter gula utropstecken ty de prylarna lär behöva egna drivrutiner.
Men prova Windows update först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsigt:

En sista grej ocskå! Datorn verkar inte hitta min gamla TP link eller ens min telefon när jag kopplar in den och försöker dator. Jag laddade ner drivrutinen till TP linken men den hittar inget.

Jag tror datorn vill ha ethernet men jag har inget sånt, och TP länken fungerade fint innan. Detta kanske är en fråga för en annan forumdel så säg till om jag går in för djupt. Förhoppningsvis är detta min sista fråga!

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Kolla att du inte råkat sätta in enheten i en USB 3-port.
Det är inte alltid så att drivrutinerna för USB 3 finns direkt och då kan du behöva använda en USB 2-port istället (svart port).

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om du temporärt kan koppla in en Ethernet kabel så brukar Windows lösa allt sånt själv. Annars får du via en annan dator leta upp drivrutiner till saker och flytta med tex USB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

När du ändå högerklickar på startmenyn, så kan du kolla device-manager osså. Leta efter gula utropstecken ty de prylarna lär behöva egna drivrutiner.

Hur ska TS kunna köra Windows Update utan någon internetanslutning? 😂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Citat:

disk manager finns om du högerklickar på startmenyn. Då lär du se diskarna.

Citat:

Tack! Jag ska testa så fort jag får internetet att funka.

Skrivet av mrTLU:

Skrivet av shugge:

Hur ska TS kunna köra Windows Update utan någon internetanslutning? 😂

Det var en kedja av händelser, som om man gör dem i den ordningen de beskrivs så hade din frågeställning inte uppkommit.
1. tips om att högerklicka på startmenyn
2. ska testa det när internet funkar
3. när man ändå högerklickar på startmenyn, kolla device manager

Klarnar det hur min tankegång gick?
Kan hålla med om "windows update"-tillägget förvirrar, min tanke var att WinUpdate kanske har drivrutinerna så behöver man inte hämta hos tillverkaren, om man ser att enheter har gula utropstecken.

Förtydligande:
Högerklicket hade inte uppstått om inte internet hade funkat.
Vill man så är det klart att man kan tolka mitt tips som att "gå ut på windows update för att hitta drivrutin till ditt nätverkskort", men så ser inte jag det.

Förtydligande
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej allihopa! Jag har tagit tag i lite andra ärenden det senaste dagarna så jag har inte haft tid att Fippla med datorn först än nu. Jag startade en annan tråd om mina TP-länk problem och det känns som att det är lönlöst, jag får inte skiten att fungera. Jag funderar på att köpa en ny TP-link av något slag, men jag är orolig att det kanske är själva datorn det är fel på, och då vill jag inte spendera pengar på extra tillbehör...

Har någon något tips på billigt TP-länk alternativ? Eller något annat sätt jag kan koppa upp mig till internet så jag åtminstone kan få Windows installerat. Jag försökte internet dela från min telefon, men datorn hittade inte den heller. Jag börjar bli så utmattad av allt krångel, och behöver vara klar med det senast Onsdag/Torsdag eftersom att jag ska flytta i helgen...

Tack för all hjälp hittills, ni är toppen!

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan adapter, windows har inte drivrutiner till den som standard och är det en lagom gammal revision som min är kanske senaste drivern som finns för win8 men den ska funka på win10/11 också vill jag minnas. du får hämta hem den från tp-link och lägga på ett usb minne, sen installera på datorn. efter det kan du köra windows update efter du anslutit till internet så borde den plocka hem allt.

ett alternativ temporärt är att använda din telefon med "USB Tethering". då kan du dela din telefons wifi anslutning eller 4G/5G. dyker upp som trådat nätverk (ethernet)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jag har en likadan adapter, windows har inte drivrutiner till den som standard och är det en lagom gammal revision som min är kanske senaste drivern som finns för win8 men den ska funka på win10/11 också vill jag minnas. du får hämta hem den från tp-link och lägga på ett usb minne, sen installera på datorn. efter det kan du köra windows update efter du anslutit till internet så borde den plocka hem allt.

ett alternativ temporärt är att använda din telefon med "USB Tethering". då kan du dela din telefons wifi anslutning eller 4G/5G. dyker upp som trådat nätverk (ethernet)

För att förtydliga till TS, du ansluter alltså din mobiltelefon till datorn med en USB-kabel för att kunna internetdela utan tillgänglig wifi-modul.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Det var den enda driven jag inte hade testat så det hade kanske hade lyckats till slut. Men jag valde att ta en sväng till en elektronikbutik och köpte en billig, lite mer modern TP-link istället och nu fungerar Wifit precis som det ska! Jag håller just nu på att uppdatera Windows så vi ska se om allt faller på plats när det är klart.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Dreijer:

För att förtydliga till TS, du ansluter alltså din mobiltelefon till datorn med en USB-kabel för att kunna internetdela utan tillgänglig wifi-modul.

Jag testa just på en win11 dator som inte har internet, och iphone funkar inte utan behöver drivers. Android funkar dock utan drivers, om man slår på usb delning vilket inte var default på den jag testa.

Man behöver även en kabel som har data, inte bara laddning. Om inte iphone fråga om man litar på datorn så har den inte data.

Permalänk
Medlem

Alright Windows har uppdaterat fint, och nästan allt fungerar som det ska. Det enda som fortfarande krånglar är mina två extra hårddiskar. Jag kan se dom i device managern, men det är inte tillgängliga i file explorer. Det nämndes tidigare i tråden att det borde synas gula utropstecken vid dom samt att jag ev. behöver ladda ner några drivrutiner? Kan jag googla from dom tror ni?

Tack återigen för all er hjälp, det finns inte ens chans på jorden att jag hade lyckats problemlösa allt det här utan Sweclockers!