Spotify lanserar lossless-ljud - men drömläget kräver kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empowered:

Har du bra utrustning och det du lyssnar på faktiskt utnyttjar den så hör du skillnad.

Det var länge sedan jag testade (ABX test i Foobar) och då med hörlurar (Sennheiser HD650). Jag hörde skillnad när jag testade filer med låg bitrate men när jag testade 320 kbps OGG filer så hörde jag inte skillnad mot FLAC, i varje fall inte med någon större säkerhet. Med annat källmaterial så hade säkert skillnaderna varit enklare att upptäcka. Jag får helt enkelt testa på nytt och se hur väl jag hör nu, 15-20 år senare.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Ang Spotify Connect så krävs det att man har en viss Spotify Firmware version för att det ska fungera. Så har man lite äldre utrustning som stödjer Spotify Connect så är det inte säkert att det kommer att fungera med lossless.

Källa: Naim forum.

Vad tror du om ps5 kommer klara köra loss less ?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Vad tror du om ps5 kommer klara köra loss less ?

Den stödjer det säkert redan nu för min Naim streamer har haft stödet i 18 månader redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag ser oavsett inte varför man ska använda mer bandbredd och diskutrymme än vad som faktiskt behövs. Dessutom lyssnar jag mycket på min telefon där jag har både begränsad mängd data och långt ifrån oändligt med utrymme. Därför kör jag fortfrande lokalt MP3 samt att jag aldrig kommer streama lossless. Det finns helt enkelt ingen som helst anledning att göra det.

Det finns helt enkelt ingen som helst anledning för dig att göra det, och jag håller med! Är man begränsad av bandbredd och dataplaner så kan jag köpa att man vill hålla ned datamängderna. Är man däremot inte det, utan sitter på bredbandet hemma med förstärkare och DAC så finns det desto större anledning att lyssna lossless. Det kommer att försvinna information vid komprimering, och för en audiofil så kan skillnaden vara viktig.

Skrivet av Gurrrra:

Nej, låga samplingfrekvenser kan utan problem sätta timing mellan samples. Fasdist är inte hörbart. Ta en tit på den här förresten, den har länkats tidigare men tåls att länka igen: https://www.youtube.com/watch?v=UqiBJbREUgU
Som sagts tidigare så produceras allt i dag i 24bit för att sedan samplas ner till 16bit, och då gärna med fördel med format dither vilket ger en SNR på upp till 120dB. Du bör sen komma ihåg att ett brusgolv i ett tyst rum ligger på 30dB, vilket innebär att du alltså lira musiken i upp till 150dB för att ens kunna höra brusgolvet i filen. Eller ja, förutom att du har förstört dina öron då, men om man bortser ifrån den detaljen så är dina öron också temporärt begränsad över hur hög dynamik den kan höra om du har lyssnat på nånting högt, du måste alltså vänta innan du ens kan höra dom där väldigt svaga ljuden igen. 16bit räcker alltså gott och väl, och 44.1kHz också, fast jag skulle kunna argumentera för att 48kHz är okej för att få en gnutta mera headroom på filtret.

Oversampling kan öka både upplösning och signal-to-noise ratio så en viss poäng att göra det finns ju. Att mata DAC:ar med en redan komprimerad ström innebär att du inte utnyttjar deras fulla potential. Att all musik samplas ner till 16 bitar (CD-kvalitet) stämmer inte även om det är vanligt, de flesta streamingtjänster använder ju 24-bitars ljud. Många moderna inspelningar är redan kraftigt komprimerade (loudness war), vilket gör att resonemanget om 150 dB volym blir missvisande. Det viktiga är snarare att bevara de finstämda detaljer som faktiskt finns kvar i materialet. Det handlar inte bara om brusgolvet.

Permalänk
Skrivet av aradove:

Du vet säkert, eller du misstolkat du?

44khz är sampling frekvensen, så med 44khz kan du bara generera 22khz i sågtandsvåg.

Med 4 datapunkter på en sinuskurva så är den fortfarande ganska kantig, och då har du 11khz ljud våg från 44khz.

Så… det kan säkerligen bli bättre med 80kHz, men de flesta har redan förstört sin hörsel så pass att de knappt hör över 10 khz.

Ibland önskar jag att jag inte hörde alla höga frekvenser som ingen annan hör. De är överallt.

Du kanske tänker som jag, men man kan iaf höra fler övertoner om man nu har ljudanläggning som ens kan producera den ljudbilden. Precis som artikeln skriver.

Tack! Jag skrollade igenom tråden och såg den där felaktigheten med oroväckande många likes och det kliade i fingrarna, du hann före!

För att istället prata om modern musikkonsumtion så finns det definitivt ett intresse att kunna erbjuda FLAC med ännu högre samplingsfrekvens och högre bitrate än vad exempelvis en standard musik CD kan ge. Om en modern låt är inspelad i 96kHz i 32bit float så är det ju fantastiskt att kunna släppa en produkt så nära inspelningsspecifikationerna som möjligt.

Inom musik- och filmproduktion är det självklart önskvärt att ta upp både bild och ljud i så hög samplefrekvens och så högt bitdjup som möjligt vilket ger möjlighet att manipulera signalen i mycket högre utsträckning. Högre samplingsfrekvens gör det ju möjligt att ha lägre brusgolv och därmed kunna förstärka signalen eller manipulera den med mer svängrum.
Det är på samma vis som digitala filmkameror filmar i minst 12bit färgdjup och har därför möjlighet att fånga mycket mer detaljer. Detta kan i sin tur användas för att exempelvis färgkorrigera fram detaljer i molnen från en scen där himlen egentligen hade varit överexponerad.
Samma sak med en högkvalitativ ljudinspelning där man säkert kan gräva upp små detaljer och göra dem ’synliga’ för blotta örat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wefod:

Det finns helt enkelt ingen som helst anledning för dig att göra det, och jag håller med! Är man begränsad av bandbredd och dataplaner så kan jag köpa att man vill hålla ned datamängderna. Är man däremot inte det, utan sitter på bredbandet hemma med förstärkare och DAC så finns det desto större anledning att lyssna lossless. Det kommer att försvinna information vid komprimering, och för en audiofil så kan skillnaden vara viktig.

Fast som det redan har argumenterats om tidigare i tråden så har ju Spotify "några" lyssnare, så skulle alla gå över till lossless och därmed femdubbla bandbredden som används så är det ju verkligen ingen fis i havet. Speciellt inte när dom allra flesta skulle klara sig fint på 192kbps (eller än bättre 128kbps Opus om Spotify skulle gå över till det) utan att förlora någon som helst hörbar skillnad. Det finns verkligen ingen anledning för nån att slösa bandbredd om man det inte finns nånting att vinna på det.

Skrivet av Wefod:

Oversampling kan öka både upplösning och signal-to-noise ratio så en viss poäng att göra det finns ju. Att mata DAC:ar med en redan komprimerad ström innebär att du inte utnyttjar deras fulla potential. Att all musik samplas ner till 16 bitar (CD-kvalitet) stämmer inte även om det är vanligt, de flesta streamingtjänster använder ju 24-bitars ljud. Många moderna inspelningar är redan kraftigt komprimerade (loudness war), vilket gör att resonemanget om 150 dB volym blir missvisande. Det viktiga är snarare att bevara de finstämda detaljer som faktiskt finns kvar i materialet. Det handlar inte bara om brusgolvet.

Oversampling görs egentligen mest för att underlätta för AA-filtret, och är väl nåt som nästan alltid görs nuförtiden vid produktion, nån vidare SNR-ökning får man väl dock inte iom att man ändå jobbar i 24bit vilket ändå ger 144dB som är mer än tillräckligt.
(Man får något högre SNR när man ökar sampleraten, men iom oversampling så samplas det ändå ner igen och den lilla fördelen går då förlorad).
Men nej visst kvantifiserar man inte alltid ner till 16bit utan det stannas vid 24bit eftersom stora siffror används i marknadsföring för att sälja och potentiellt sjäna mer casssh, men utan någon som helst vinning för slutkunden utöver eventuella placebokickarna. Bitdjup handlar alltså ENBART om brusgolv, inget annat, så mitt resonemang håller fint det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JärnetStrongrogg:

Tack! Jag skrollade igenom tråden och såg den där felaktigheten med oroväckande många likes och det kliade i fingrarna, du hann före!

"Med 4 datapunkter på en sinuskurva så är den fortfarande ganska kantig" är det som är felaktigt dock, som tidigare nämnt med bevis länkat. Har du mer än 2 datapunkter per Hz så är den exakt, inte "ganska kantig".

Högre samplingsfrekvens gör det ju möjligt att ha lägre brusgolv och därmed kunna förstärka signalen eller manipulera den med mer svängrum.

Låter som att du beskriver bitdjup här, inte samplingsfrekvens.

Det är på samma vis som digitala filmkameror filmar i minst 12bit färgdjup och har därför möjlighet att fånga mycket mer detaljer. Detta kan i sin tur användas för att exempelvis färgkorriga fram detaljer i molnen från en scen där himlen egentligen hade varit överexponerad.
Samma sak med en högkvalitativ ljudinspelning där man säkert kan gräva upp små detaljer och göra dem ’synliga’ för blotta örat.

Jo, därför spelar man in i högre bitdjup, och använder högre bitdjup internt. REAPER som jag kör t ex använder internt 64 bitar, för att effekter och annat verkligen inte ska ha några avrundningsfel som byggs upp.
Men att faktiskt släppa inspelningen i 32 bitar ser jag inte poängen med.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Spotify missar ju helt poängen med lossless ljud. Poängen med anpassningar för audiofiler är ju att de är lättlurade och enkla att krama ur extra pengar från. Det här borde ju vara en extra super duper premium funktion för +200 kr mer.

Det hade räckt med att bara lägga till en extra box att ticka i som heter lossless som inte gjorde någonting utöver att bidra med en känsla av överlägsen kvalitet så hade vi audiofiler kissat på oss av glädje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Viktigt att lagra sin FLAC på en SSD i audiofil-klass också - annars låter det inte lika bra.

Säger väl sig självt att bitarna blir mycket renare med audiofilSSD

Permalänk
Skrivet av Thomas:

"Med 4 datapunkter på en sinuskurva så är den fortfarande ganska kantig" är det som är felaktigt dock, som tidigare nämnt med bevis länkat. Har du mer än 2 datapunkter per Hz så är den exakt, inte "ganska kantig".

Jag syftade väl inte ordagrant på allt i posten men på faktumet att samplingsfrekvens och den återskapade frekvensen inte är densamma, d.v.s. Nyquists frekvens.

Skrivet av Thomas:

Låter som att du beskriver bitdjup här, inte samplingsfrekvens.

Förvisso sant angående bitdjup men det går ju hand i hand med samplingsfrekvens som gör det möjligt att fånga mer detaljer. Lågt brusgolv och mer detaljer gör det därför möjligt att manipulera signalen mer då den innehåller mer info.

Skrivet av Thomas:

Jo, därför spelar man in i högre bitdjup, och använder högre bitdjup internt. REAPER som jag kör t ex använder internt 64 bitar, för att effekter och annat verkligen inte ska ha några avrundningsfel som byggs upp.
Men att faktiskt släppa inspelningen i 32 bitar ser jag inte poängen med.

Poängen skulle vara att gemene man och i synnerhet entusiaster kan behandla signalen mer finkornigt med hjälp av EQ och liknande. Säg att man vill höra artistens andetag mellan verserna så finns där mer 'ljudfläsk' att fiska fram (om andetagen inte blivit bortklippta i mixningsprocessen då förstås ).
Exemplet är överdrivet men poängen är att intresset för sånt här kan definitivt finnas och med teknologins utveckling så varför skulle vi inte kunna unna oss en slutgiltig produkt med högre bitdjup och högre samplingsfrekvens ? Jag kan dock nog hålla med dig om att 32 bitars är aningen överdrivet.

Permalänk
Hedersmedlem

Poängen skulle vara att gemene man och i synnerhet entusiaster kan behandla signalen mer finkornigt med hjälp av EQ och liknande. Säg att man vill höra artistens andetag mellan verserna så finns där mer 'ljudfläsk' att fiska fram (om andetagen inte blivit bortklippta i mixningsprocessen då förstås ).

Men är det verkligen så? Om jag inte missförstått något grundläggande så blir det ingen sådan skillnad överhuvudtaget. 16-bit/44.1 och 64-bit/384 kHz bör bete sig likadant i den aspekten. En snabb koll online får det att låta som om det stämmer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men är det verkligen så? Om jag inte missförstått något grundläggande så blir det ingen sådan skillnad överhuvudtaget. 16-bit/44.1 och 64-bit/384 kHz bör bete sig likadant i den aspekten. En snabb koll online får det att låta som om det stämmer.

16bit med noiseshaped dither har ju uppåt 120dB av dynamik, det går alltså att fiska fram röster rätt bra även med så "låg" bitrate om man verkligen vill, frågan är bara varför man skulle vilja det? Men om man ändå vill det så lär man ju inte ratta upp den mer än bara säg 5dB (vilket redan där lär låta rätt skumt), och det går ju faktiskt fint även utan det där formade bruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu är jag ingen expert på ljudformat, men handlar inte 96kHz (och högre) snarare att du kan skicka ut olika ljudvågor över flera kanaler?

Dvs det handlar inte om att försöka förmå ett par högtalare att spela upp i 48kHz om du nu inbillar dig det.

Som jag var inne på tidigare så går inte ens referensljudspår över 16kHz för vanligt stereoljud.

Sony har ett par referensfiler här:
https://helpguide.sony.net/high-res/sample1/v1/en/index.html

48kHz@16bit
https://i.imgur.com/bTxEFhd.png

96kHz@24bit
https://i.imgur.com/JFyFdBX.png

Lägg märke till hur ljudet "speglas" vid över 22kHz i den nedre bilden.

Hela diskussionen här känns bitvis som att säga att RAW-filer är skräp jfm JPEG, då en vanlig skärm inte kan visa färgerna. Men styrkan i en RAW-fil är att det går att utvinna betydligt mer information än i motsvarande JPEG. Dock går det att göra en JPEG att se lika bra ut som en RAW-fil på skärmen, men allt beror på hur bra råfilen är från början.

Detsamma gäller musik, där en AAC kan låta likvärt med en FLAC enligt mig, men just utrymmet för finjusteringar försvinner.

Om det är fallet så lägger jag mig platt i frågan, för 48kHz sampling kan jag se nån slags rimlighet i ändå..

Permalänk

Är det någon som har fått det aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristoteles:

Inte än, vilken tid det tar

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Skrivet av Aristoteles:

Inte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast som det redan har argumenterats om tidigare i tråden så har ju Spotify "några" lyssnare, så skulle alla gå över till lossless och därmed femdubbla bandbredden som används så är det ju verkligen ingen fis i havet. Speciellt inte när dom allra flesta skulle klara sig fint på 192kbps (eller än bättre 128kbps Opus om Spotify skulle gå över till det) utan att förlora någon som helst hörbar skillnad. Det finns verkligen ingen anledning för nån att slösa bandbredd om man det inte finns nånting att vinna på det.

Hur många som går över till att använda lossless är svårt att sia om, men antalet användare som är intresserade av lossless kan ju inte vara mer än fåtalet procent, då majoriteten gissningsvis lyssnar via bluetooth eller helt enkelt inte är intresserade eller saknar kunskap kring komprimering och lossless. Det blir inte slöseri med bandbredd för lossless för dem användare med kapabla system. De audiofiler som är intresserade av bra ljud tar alla förutsättningar de kan, inklusive lossless. Rent affärsmässigt så skulle väl inte spotify inte erbjuda lossless om de inte tror att det skulle ge en positiv effekt för dem?

Skrivet av Gurrrra:

Oversampling görs egentligen mest för att underlätta för AA-filtret, och är väl nåt som nästan alltid görs nuförtiden vid produktion, nån vidare SNR-ökning får man väl dock inte iom att man ändå jobbar i 24bit vilket ändå ger 144dB som är mer än tillräckligt.
(Man får något högre SNR när man ökar sampleraten, men iom oversampling så samplas det ändå ner igen och den lilla fördelen går då förlorad).
Men nej visst kvantifiserar man inte alltid ner till 16bit utan det stannas vid 24bit eftersom stora siffror används i marknadsföring för att sälja och potentiellt sjäna mer casssh, men utan någon som helst vinning för slutkunden utöver eventuella placebokickarna. Bitdjup handlar alltså ENBART om brusgolv, inget annat, så mitt resonemang håller fint det.

Det har gått några år sedan jag läste signalbehandling, men moderna sigma-delta-DAC:ar använder noise shaping, vilket vid 192 kHz istället för 48 kHz gör att det finns åtta gånger mer frekvensutrymme att fördela kvantiseringsbruset över, vilket minskar bruset i det hörbara området. Dessutom utför i princip alla moderna DAC:ar intern digital signalbehandling, som filtrering, volymjustering och interpolering, och om den ursprungliga signalen har för låg precision ackumuleras kvantiseringsfel, vilket försämrar ljudkvaliteten. Högre bitdjup och samplingsfrekvens fungerar alltså som försäkring mot brus och fel under bearbetning, inte bara brusgolvet.

Permalänk
Medlem

Skojigt att detta är på gång efter en rent exceptionellt lång försening som inneburit en del negativ reklam för Spotify. Men mycket möjligt jag går över nu till Spotify och testar.

Hmmm, hur fungerar Tidal som jämförelse över bluetooth, blir det samma sak även där, sänkt bitrate?

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Dela gärna med dig källor. En förutsägbar sinusvåg är det ingen skillnad på, men säg att du spelar in ett naturligt ljud med en mikrofon så får du ju mer detaljer om du kvantiserar den inspelningen 192 000 gånger jämfört med 48 000 gånger i ett 24bits djup exempelvis, detta förutsätter givetvis att din mikrofon är tillräckligt känslig och att ditt ljudkort är kapabelt att registrera så pass finkorniga skillnader.

Vad är det du anser att jag missar? Kan också definitivt vara så att jag tappat något under tiden i min kunskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Hahahaha 96kHz, lovar att de flesta som anser sig behöva det har sin hörselgräns vid runt 10kHz i praktiken!

Har designat en ljudmätare där denna testades upp till 20 kHz, 18kHz fanns det några få som kunde höra med ansträngning (trots runt 94dB nivå på pipljuden vi testade med). Ingen hörde 20kHz, vissa slutade höra vid 8kHz. Innehållet i vanlig media har sällan några nämnvärda nivåer över 4kHz (i musik är det väl symbalerna i trummorna som i vissa fall har höga frekvenser, också där man lättast kan LÄRA sig höra skillnad på lossless och lossy komprimering).

Och alla du testade på var bullergubbar som "vant sig"?
Testade lite snabbt nu med ett svep och på betydligt lägre nivå så ligger min gräns nog mellan 15 och 16 kHz, men då har jag ju fått handla på bolaget i mer än två decennier. Jag testade för typ 20 år sedan, men jag minns inte vad jag kom fram till då, men det var förstås högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, hur fungerar Tidal som jämförelse över bluetooth, blir det samma sak även där, sänkt bitrate?

Det hänger på BT:n, inte källan.
(Ingen aning om vad för "slags" BT som krävs för en viss bitrate osv dock.)

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wefod:

Det har gått några år sedan jag läste signalbehandling, men moderna sigma-delta-DAC:ar använder noise shaping, vilket vid 192 kHz istället för 48 kHz gör att det finns åtta gånger mer frekvensutrymme att fördela kvantiseringsbruset över, vilket minskar bruset i det hörbara området.

Fast ligger inte det bruset på max -98 dBFS för 16-bit? (Och -146 dBFS för 24-bit som de flesta spelar in i.)
Potentiellt till och med lägre, se nedan.

Dela gärna med dig källor. En förutsägbar sinusvåg är det ingen skillnad på, men säg att du spelar in ett naturligt ljud med en mikrofon så får du ju mer detaljer om du kvantiserar den inspelningen 192 000 gånger jämfört med 48 000 gånger i ett 24bits djup exempelvis, detta förutsätter givetvis att din mikrofon är tillräckligt känslig och att ditt ljudkort är kapabelt att registrera så pass finkorniga skillnader.

Vad är det du anser att jag missar? Kan också definitivt vara så att jag tappat något under tiden i min kunskap

Det är svårt att hitta källor som uttryckligen säger hur saker inte fungerar, speciellt från experter.
Men artikeln jag (och andra) länkat tidigare av Monty Montgomery, mannen bakom Ogg Vorbis (som ju hela diskussionen egentligen gäller, eftersom Spotify använder det) tar upp lite sånt.
https://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Citat:

192kHz digital music files offer no benefits. They're not quite neutral either; practical fidelity is slightly worse. The ultrasonics are a liability during playback.

Neither audio transducers nor power amplifiers are free of distortion, and distortion tends to increase rapidly at the lowest and highest frequencies. If the same transducer reproduces ultrasonics along with audible content, any nonlinearity will shift some of the ultrasonic content down into the audible range as an uncontrolled spray of intermodulation distortion products covering the entire audible spectrum. Nonlinearity in a power amplifier will produce the same effect. The effect is very slight, but listening tests have confirmed that both effects can be audible.

Citat:

The most common misconception is that sampling is fundamentally rough and lossy. A sampled signal is often depicted as a jagged, hard-cornered stair-step facsimile of the original perfectly smooth waveform. If this is how you envision sampling working, you may believe that the faster the sampling rate (and more bits per sample), the finer the stair-step and the closer the approximation will be. The digital signal would sound closer and closer to the original analog signal as sampling rate approaches infinity.
[...]

Looks are deceiving. These beliefs are incorrect!

All signals with content entirely below the Nyquist frequency (half the sampling rate) are captured perfectly and completely by sampling; an infinite sampling rate is not required. Sampling doesn't affect frequency response or phase. The analog signal can be reconstructed losslessly, smoothly, and with the exact timing of the original analog signal.

Ang bit depth säger han (bland annat, mycket mer info i artikeln):

Citat:

The answer: Our -96dB noise floor figure is effectively wrong; we're using an inappropriate definition of dynamic range. (6*bits)dB gives us the RMS noise of the entire broadband signal, but each hair cell in the ear is sensitive to only a narrow fraction of the total bandwidth. As each hair cell hears only a fraction of the total noise floor energy, the noise floor at that hair cell will be much lower than the broadband figure of -96dB.

Thus, 16 bit audio can go considerably deeper than 96dB. With use of shaped dither, which moves quantization noise energy into frequencies where it's harder to hear, the effective dynamic range of 16 bit audio reaches 120dB in practice [13], more than fifteen times deeper than the 96dB claim.

120dB is greater than the difference between a mosquito somewhere in the same room and a jackhammer a foot away.... or the difference between a deserted 'soundproof' room and a sound loud enough to cause hearing damage in seconds.

16 bits is enough to store all we can hear, and will be enough forever.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det är svårt att hitta källor som uttryckligen säger hur saker inte fungerar, speciellt från experter.
Men artikeln jag (och andra) länkat tidigare av Monty Montgomery, mannen bakom Ogg Vorbis (som ju hela diskussionen egentligen gäller, eftersom Spotify använder det) tar upp lite sånt.
https://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Ang bit depth säger han (bland annat, mycket mer info i artikeln):

Tackar, ska sätta tänderna i det!

Permalänk
Skrivet av Edd1e:

Det hänger på BT:n, inte källan.
(Ingen aning om vad för "slags" BT som krävs för en viss bitrate osv dock.)

Spelar ingen roll egentligen, TIDAL har fördelen att dom har en konstant bitrate och du har alltid översikt vilken bitrate TIDAL använder och låter alltid mycket mindre bummligt än Spotify som dessutom kör med sin variabla bitrate som jag knappast tror att dom kommer åtgärda i närtid.

Bluetooth kommer ALLTID komprimera ljudet oavsett vad du gör, sen att tex LDAC satt till högsta bitrate och prio på ljudkvalitet till mina Sony MF 1000 X5 in-ears definitivt låter bättre med TIDAL än Spotify så går det inte att jämföra hur sjukt stor skillnad det är när man streamar till dac/hörlursförstärkare in i ett par Audessy LCD2 classic. Låter som en annan skiva med extra instrument...

Så med det sagt, vill du maximera musiken är nog TIDAL ett mycket bättre val än Spotify och för övrigt hatar jag Spotify och föredrar en renodlad musik tjänst än Spotifys röra till tjänst.

Permalänk
Skrivet av Generationfloppy:

Spelar ingen roll egentligen, TIDAL har fördelen att dom har en konstant bitrate och du har alltid översikt vilken bitrate TIDAL använder och låter alltid mycket mindre bummligt än Spotify som dessutom kör med sin variabla bitrate som jag knappast tror att dom kommer åtgärda i närtid.

Bluetooth kommer ALLTID komprimera ljudet oavsett vad du gör, sen att tex LDAC satt till högsta bitrate och prio på ljudkvalitet till mina Sony MF 1000 X5 in-ears definitivt låter bättre med TIDAL än Spotify så går det inte att jämföra hur sjukt stor skillnad det är när man streamar till dac/hörlursförstärkare in i ett par Audessy LCD2 classic. Låter som en annan skiva med extra instrument...

Så med det sagt, vill du maximera musiken är nog TIDAL ett mycket bättre val än Spotify och för övrigt hatar jag Spotify och föredrar en renodlad musik tjänst än Spotifys röra till tjänst.

Har du fått Spotify lossless aktiverat och testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

Vänta nu, hah. FLAC har väl ändå variabel bitrate? O.o Är det du eller jag som har blandat ihop termer nu? xD

Håller med dock, jag kör trådat på allt och använder mestadels Tidal. Alla stora tjänsterna idag är bra som attans.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Spotify missar ju helt poängen med lossless ljud. Poängen med anpassningar för audiofiler är ju att de är lättlurade och enkla att krama ur extra pengar från. Det här borde ju vara en extra super duper premium funktion för +200 kr mer.

Vet inte om jag missförstår dig nu, men menar du att audiofiler är mer lättlurade än andra?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Thermalright Phantom Spirit 120 SE - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eazy:

Vet inte om jag missförstår dig nu, men menar du att audiofiler är mer lättlurade än andra?

Namnet audiofil används på två sätt; dels om de som faktiskt uppskattar bra ljud, och dels de som går på nonsens för att få bättre ljud.
Saker som att slipa ner kanterna på CD-skivor, köpa sladdar för digitala anslutningar för tiotusentals kronor och uppleva en skillnad i ljudkvaliteten, SSDs som är anpassade för att lagra musik, osv... Snäppet mindre extremt men ändå orimligt är prylar som "renar elen" man kopplar till stereoanläggningen och liknande, som oftast inte gör mycket överhuvudtaget men lätt kan kosta 50 000 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Namnet audiofil används på två sätt; dels om de som faktiskt uppskattar bra ljud, och dels de som går på nonsens för att få bättre ljud.
Saker som att slipa ner kanterna på CD-skivor, köpa sladdar för digitala anslutningar för tiotusentals kronor och uppleva en skillnad i ljudkvaliteten, SSDs som är anpassade för att lagra musik, osv... Snäppet mindre extremt men ändå orimligt är prylar som "renar elen" man kopplar till stereoanläggningen och liknande, som oftast inte gör mycket överhuvudtaget men lätt kan kosta 50 000 kr.

Jo jag vet vad en audiofil är eftersom jag är en själv. Jag motsätter mig dock att använda benämning "audiofil" för personer som köper snake-oil-produkter då det är två skilda saker. Det sistnämnda är en prylbög som köper dyra saker och inbillar andra att det ger en förbättring för att få bekräftelse. En så kallad sucker.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Thermalright Phantom Spirit 120 SE - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

Det är nämnt några ggr men inte diskuterats något djupare som jag anser många missar när det gäller att höra skillnad på låg/hög kvalitet är dynamik i musiken.

När man går från Spotifys nuvarande kvalitet till någon med högre, och lyssnar på musik med dynamik öppnar ljudbilden upp sig. Mindre booming bas, man kan höra många fler nyanser och klang i musiken.

Vill man kolla dynamik finns en databas: https://dr.loudness-war.info/

Infogade länken