Spotify lanserar lossless-ljud - men drömläget kräver kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wefod:

Hur många som går över till att använda lossless är svårt att sia om, men antalet användare som är intresserade av lossless kan ju inte vara mer än fåtalet procent, då majoriteten gissningsvis lyssnar via bluetooth eller helt enkelt inte är intresserade eller saknar kunskap kring komprimering och lossless. Det blir inte slöseri med bandbredd för lossless för dem användare med kapabla system. De audiofiler som är intresserade av bra ljud tar alla förutsättningar de kan, inklusive lossless. Rent affärsmässigt så skulle väl inte spotify inte erbjuda lossless om de inte tror att det skulle ge en positiv effekt för dem?

Det är nog en del som kommer gå över eftersom andra säger att det är så mycket bättre. Men visst kommer inte alla göra det, men oavsett så ÄR det ändå ett rent slöseri på bandbredd. Exakta anledningen till varför Spotify till slut väljer att gå dit vet jag inte, men dom vet garanterat att det säljer, precis som att slänga på en "Hi-Res Audio"-klisterlapp också säljer (trots att även Spotifys 320kbps och är i praktiken lika högupplöst)

Skrivet av Wefod:

Det har gått några år sedan jag läste signalbehandling, men moderna sigma-delta-DAC:ar använder noise shaping, vilket vid 192 kHz istället för 48 kHz gör att det finns åtta gånger mer frekvensutrymme att fördela kvantiseringsbruset över, vilket minskar bruset i det hörbara området. Dessutom utför i princip alla moderna DAC:ar intern digital signalbehandling, som filtrering, volymjustering och interpolering, och om den ursprungliga signalen har för låg precision ackumuleras kvantiseringsfel, vilket försämrar ljudkvaliteten. Högre bitdjup och samplingsfrekvens fungerar alltså som försäkring mot brus och fel under bearbetning, inte bara brusgolvet.

Ja visst gör dom det, men att kvantiseringsfel skulle på nåt sätt ackumuleras för att orginal-filen skulle vara 16bit stämmer inte. Det finns alltså fortfarande inget behov av att gå över 16bit i källan, medan en DAC (som förhoppningsvis också innehåller en DSP) jobbar gärna i 24 eller 32bit internt, inget konstigt med det. Och visst så kan man förflytta ditherbruset till över hörbara nivåer med extrema samplesrates, men när det är så pass extremt lågt redan så finns det ingen anledning till det.
För det är ju det, alla som förespråkar dessa högupplösta format förespråkar ren och overkill för ingen riktig vinning alls och jag kommer aldrig kunna förstå varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Det är nämnt några ggr men inte diskuterats något djupare som jag anser många missar när det gäller att höra skillnad på låg/hög kvalitet är dynamik i musiken.

När man går från Spotifys nuvarande kvalitet till någon med högre, och lyssnar på musik med dynamik öppnar ljudbilden upp sig. Mindre booming bas, man kan höra många fler nyanser och klang i musiken.

Vill man kolla dynamik finns en databas: https://dr.loudness-war.info/

Den där databasen är en extremt förenklad version av vad som är "ljudkvalitet". Viss musik är per automatik mer dynamisk, typ pianomusik som hamnar väldigt högt på deras poänglista, medans t ex väldigt basig musik hamnar i sin natur lägre där, trots att båda har lika hög ljudkvalitet.
Vidare så kan Spotifys OGG Vorbis få plats med precis all den dynamik som musik kan ha utan problem. Den mest dynamiska som finns på https://dr.loudness-war.info/ ligger på 38dB, medans Spotifys filer får plats med uppåt 120dB.
Det där du beskriver med boomiga bas etc hintar ju om frekvensgången, och där har bitrate inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Den där databasen är en extremt förenklad version av vad som är "ljudkvalitet". Viss musik är per automatik mer dynamisk, typ pianomusik som hamnar väldigt högt på deras poänglista, medans t ex väldigt basig musik hamnar i sin natur lägre där, trots att båda har lika hög ljudkvalitet.
Vidare så kan Spotifys OGG Vorbis få plats med precis all den dynamik som musik kan ha utan problem. Den mest dynamiska som finns på https://dr.loudness-war.info/ ligger på 38dB, medans Spotifys filer får plats med uppåt 120dB.
Det där du beskriver med boomiga bas etc hintar ju om frekvensgången, och där har bitrate inget med saken att göra.

Du missade poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är nog en del som kommer gå över eftersom andra säger att det är så mycket bättre. Men visst kommer inte alla göra det, men oavsett så ÄR det ändå ett rent slöseri på bandbredd. Exakta anledningen till varför Spotify till slut väljer att gå dit vet jag inte, men dom vet garanterat att det säljer, precis som att slänga på en "Hi-Res Audio"-klisterlapp också säljer (trots att även Spotifys 320kbps och är i praktiken lika högupplöst)

Det verkar inte nå fram att det finns användare som vill ha lossless och att det skulle vara slöseri är helt löjligt. Att audiofiler skulle välja Hi-Res produkter som erbjuder större dynamic range är precis lika naturligt som att de skulle välja att lyssna på lossless källor.

Att Ogg Vorbis i 320kbps i praktiken skulle vara lika högupplöst stämmer ju helt enkelt inte. Det går att höra skillnad på CD-kvalitet och Hi-res, så visst går det att höra skillnad på Hi-res och Ogg Vorbis 320kbps. Bara att kolla på https://doi.org/10.17743%2Fjaes.2016.0015. Om vi nu leker med tanken att skillnaden skulle vara minimal, tycker du inte att det vore självklart att entusiaster väljer ett lossless, hi-res alternativ? Det kan ju omöjligt vara sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Ja då har väl tillverkarna av högtalarelement fel då, när dom producerar element som har ett frekvensomfång som överstiger människans hörbara förmåga samt en alldeles för stor dynamik/känslighet, där man inte alls kan höra detaljer med ett större dynamiskt omfång.

Om de påstår att större dynamik i form av dB ger mer detaljer i ljudet ja då ljuger de rakt av. Om de däremot tillverkar membran som klara betydligt högre Hz och dB än vad vi människor kan höra så är det helt i sin ordning pga hur ett fysiskt medium som ett högtalarmembran rör sig. Hade det t.ex blivit helt stumt vid 22kHz så hade det fått följder för återgivningen för lägre frekvenser och de hade agerat filter. Vi pratar här om specen för ett digitalt medium, inte om högtalare eller kablar, det är helt olika världar med helt olika regelverk.

Skrivet av deja:

Blindtestet, som du också skulle krångla till, var just en jämförelse mellan tidal o spotify förövrigt, riktigt enkelt kunde man höra skillnad, vilket vi var fler som tyckte, även om inte alla tyckte det naturligtvis.

Så det testet var helt oväsentligt för den diskussion som vi har.

Skrivet av deja:

Du vill ha element med så stort frekvensomfång som möjligt, med den högsta känsligheten, punkt slut, å har du gått så långt, så väljer man inte en ljudkälla med komprimerat ljud.

16-bitar 44.1kHz är inte komprimerat ljud.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk

I teorin ska skillnaden mellan ogg vorbis och flac inte vara så stor. Men i praktiken tycker jag det är stor skillnad och ofta har jag reagerat på att det låter riktigt kasst när man lyssnar på Spotify. Om det beror på att de är slarviga med konverteringen från de filformat de får levererade eller om det är något annat de har för sig ska jag låta vara osagt.
Vi får se när det dyker upp för mig. Men än så länge har jag inte sett något. Testat på Windows, iOS och Chromeos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristoteles:

I teorin ska skillnaden mellan ogg vorbis och flac inte vara så stor. Men i praktiken tycker jag det är stor skillnad och ofta har jag reagerat på att det låter riktigt kasst när man lyssnar på Spotify. Om det beror på att de är slarviga med konverteringen från de filformat de får levererade eller om det är något annat de har för sig ska jag låta vara osagt.
Vi får se när det dyker upp för mig. Men än så länge har jag inte sett något. Testat på Windows, iOS och Chromeos

Vet inte riktigt vad du menar här, Ogg Vorbis är lossy där du dessutom kan (precis som i mp3, aac osv) lägga på olika mycket kompression (dvs kastar bort mer eller mindre av ljudet) där man för just Ogg kan välja kvalitet från -1 till 10. FLAC är helt lossless och kastar inte bort något. Så det beror dels på vilken kompressionsfaktor som använts och sedan också vilka master som använts.

Skrivet av JärnetStrongrogg:

Dela gärna med dig källor. En förutsägbar sinusvåg är det ingen skillnad på, men säg att du spelar in ett naturligt ljud med en mikrofon så får du ju mer detaljer om du kvantiserar den inspelningen 192 000 gånger jämfört med 48 000 gånger i ett 24bits djup exempelvis, detta förutsätter givetvis att din mikrofon är tillräckligt känslig och att ditt ljudkort är kapabelt att registrera så pass finkorniga skillnader.

Vad är det du anser att jag missar? Kan också definitivt vara så att jag tappat något under tiden i min kunskap

Ett naturligt ljud består av en mix av förutsägbara sinusvågor i olika frekvenser och volym. Så ned 192kHz sampling samlar du inte på dig fler detaljer, utan du samlar på dig fler frekvenser (som man iofs kan se som fler detaljer, men då deras frekvenser ligger långt över vad vi kan höra så är det inga detaljer som spelar roll för oss ändå). T.ex en trumpet (spelar mellan 165Hz och 1kHz) kommer att ha en identisk utsignal från en DAC oavsett om den samplades i 48Khz eller 192kHz. Allt som är under halva samplingsfrekvensen kan återskapas till 100% (Nyquist).

Att man sedan i verkligheten väljer att sampla i 192kHz är för att det blir så sjukt mycket enklare att filtrera den signalen, sedan kan man konvertera ner till 44.1kHz med ett digitalt filter. Och man samplar i 24-bitar för att det gör att förlusten vid mixning blir oväsentlig, du tappar alltid en bit när du mixar två kanaler så om din master är 16-bitar så har du nu en 15-bitars master och därmed en master som är sämre än CD, men med 24 så har du nu 23 och du har därmed inte förlorat något, sedan justerar du in en 0:a och har åter 24 och kan mixa nästa kanal osv.

Skrivet av Wefod:

Läser man hela artikeln och inte bara sammanfattningen av den meta studien så är inte resultatet lika klart där författarna pekar på att det förekommer extrem risk för Typ II fel i dessa studier pga deras metodik. T.ex så har man i en del studier använt olika masters, inte randomiserat vad som var A resp B osv osv.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristoteles:

Är det någon som har fått det aktiverat?

Väntar fortfarande att det ska rulla ut för mig, har senaste versionen installerad på både Desktop och iOS enligt hemsidan. https://support.spotify.com/se/article/lossless-audio-quality...

Vet inte om det är för att jag har familjeabonnemang som gör att det tar längre tid. Hittar inget om familjeabonnemanget skulle vara påverkad eller ej heller.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Skrivet av F.Ultra:

Vet inte riktigt vad du menar här, Ogg Vorbis är lossy där du dessutom kan (precis som i mp3, aac osv) lägga på olika mycket kompression (dvs kastar bort mer eller mindre av ljudet) där man för just Ogg kan välja kvalitet från -1 till 10. FLAC är helt lossless och kastar inte bort något. Så det beror dels på vilken kompressionsfaktor som använts och sedan också vilka master som använts.

Ett naturligt ljud består av en mix av förutsägbara sinusvågor i olika frekvenser och volym. Så ned 192kHz sampling samlar du inte på dig fler detaljer, utan du samlar på dig fler frekvenser (som man iofs kan se som fler detaljer, men då deras frekvenser ligger långt över vad vi kan höra så är det inga detaljer som spelar roll för oss ändå). T.ex en trumpet (spelar mellan 165Hz och 1kHz) kommer att ha en identisk utsignal från en DAC oavsett om den samplades i 48Khz eller 192kHz. Allt som är under halva samplingsfrekvensen kan återskapas till 100% (Nyquist).

Att man sedan i verkligheten väljer att sampla i 192kHz är för att det blir så sjukt mycket enklare att filtrera den signalen, sedan kan man konvertera ner till 44.1kHz med ett digitalt filter. Och man samplar i 24-bitar för att det gör att förlusten vid mixning blir oväsentlig, du tappar alltid en bit när du mixar två kanaler så om din master är 16-bitar så har du nu en 15-bitars master och därmed en master som är sämre än CD, men med 24 så har du nu 23 och du har därmed inte förlorat något, sedan justerar du in en 0:a och har åter 24 och kan mixa nästa kanal osv.

Läser man hela artikeln och inte bara sammanfattningen av den meta studien så är inte resultatet lika klart där författarna pekar på att det förekommer extrem risk för Typ II fel i dessa studier pga deras metodik. T.ex så har man i en del studier använt olika masters, inte randomiserat vad som var A resp B osv osv.

Det jag menar är att skivbolagen normalt inte levererar komprimerade format till streaming tjänsterna utan det är Spotify som konverterar till ogg vorbis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Du missade poängen.

Okej, så vad var poängen?

Skrivet av Wefod:

Det verkar inte nå fram att det finns användare som vill ha lossless och att det skulle vara slöseri är helt löjligt. Att audiofiler skulle välja Hi-Res produkter som erbjuder större dynamic range är precis lika naturligt som att de skulle välja att lyssna på lossless källor.

Att Ogg Vorbis i 320kbps i praktiken skulle vara lika högupplöst stämmer ju helt enkelt inte. Det går att höra skillnad på CD-kvalitet och Hi-res, så visst går det att höra skillnad på Hi-res och Ogg Vorbis 320kbps. Bara att kolla på https://doi.org/10.17743%2Fjaes.2016.0015. Om vi nu leker med tanken att skillnaden skulle vara minimal, tycker du inte att det vore självklart att entusiaster väljer ett lossless, hi-res alternativ? Det kan ju omöjligt vara sämre?

Det verkar inte nå fram att det folk hör handlar om annat än den tekniska kvalitet, utan det handlar om marknadsföring och/eller felaktig test-metodik så som olika ljudnivå på källorna. Att audiofiler skulle vilja ännu ha högre dynamik än 120dB när dom lyssnar på sin musik som i bästa fall toppar runt 40dB visar ju på hur vilseledda dom är.

Pappret du länkar kommer fram till att det är en potentiell liten skillnad på 44.1/16 och 48/16 mot hires om man är en tränad lyssnar. Men vad dom beskrivna skillnaderna är kan jag inte finna vilket är synd. Det står dessutom inte mycket alls om IMD vilket är något som kan göra att ohörbara signaler över 20kHz skapar nya under 20kHz och som då ger en false positive. Detta för mig är en stor varningsflagga som gör att det inte går att lita på denna metastudie helt. Oklart är också om dom signifikanta testerna har varit mot 44.1kHz där filtret faktiskt kan göra en hörbar skillnad, varför jag tidigare i tråden har sagt att 48kHz faktiskt kan ha en fördel. Frågan är också om dom nersamplingar som gjorts ner till sk lågupplöst kvalitet gjorts på helt optimalt sätt.

Angående Spotifys transparen så är ju Hydrogenaudio är ett forum som flitigt har gjort div blindtester där dom anser att OGG Vorbis faktiskt är transparent redan vid runt 192kbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Om de påstår att större dynamik i form av dB ger mer detaljer i ljudet ja då ljuger de rakt av. Om de däremot tillverkar membran som klara betydligt högre Hz och dB än vad vi människor kan höra så är det helt i sin ordning pga hur ett fysiskt medium som ett högtalarmembran rör sig. Hade det t.ex blivit helt stumt vid 22kHz så hade det fått följder för återgivningen för lägre frekvenser och de hade agerat filter. Vi pratar här om specen för ett digitalt medium, inte om högtalare eller kablar, det är helt olika världar med helt olika regelverk.

Så det testet var helt oväsentligt för den diskussion som vi har.

16-bitar 44.1kHz är inte komprimerat ljud.

Dom påstår inte det, det är du som är tvungen att förklara något som redan är känt för dem och mig. Så mao, en diskussion om ingenting från första början, helt jävla menlöst. Eller inte ens en diskussion, utan ditt behov av att förklara saker, utan att ta hänsyn till enkla fakta eller vad jag ens skriver, hög snr, hög dB, hög bitrate, brett frekvensomfång är nyckeln till bättre ljud, i rätt sammanhang då (understrykt med en
kraftig tuschpenna). Å den kommentaren om att 16 bit 44khz inte är komprimerat....aha, det som hela artikeln handlade om. Jag noterar å himlar med ögonen medans jag tittar på trollet. Vill du inte ha losless,så skit i det, jag upplever bättre ljud med lossless, beroende på dac/hörlursförstärkare och högtalare/hörlurar som jag nämnt. Och du, många bäckar små var det, med understrykningspennan igen.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Okej, så vad var poängen?
Det verkar inte nå fram att det folk hör handlar om annat än den tekniska kvalitet, utan det handlar om marknadsföring och/eller felaktig test-metodik så som olika ljudnivå på källorna. Att audiofiler skulle vilja ännu ha högre dynamik än 120dB när dom lyssnar på sin musik som i bästa fall toppar runt 40dB visar ju på hur vilseledda dom är.

Pappret du länkar kommer fram till att det är en potentiell liten skillnad på 44.1/16 och 48/16 mot hires om man är en tränad lyssnar. Men vad dom beskrivna skillnaderna är kan jag inte finna vilket är synd. Det står dessutom inte mycket alls om IMD vilket är något som kan göra att ohörbara signaler över 20kHz skapar nya under 20kHz och som då ger en false positive. Detta för mig är en stor varningsflagga som gör att det inte går att lita på denna metastudie helt. Oklart är också om dom signifikanta testerna har varit mot 44.1kHz där filtret faktiskt kan göra en hörbar skillnad, varför jag tidigare i tråden har sagt att 48kHz faktiskt kan ha en fördel. Frågan är också om dom nersamplingar som gjorts ner till sk lågupplöst kvalitet gjorts på helt optimalt sätt.

Angående Spotifys transparen så är ju Hydrogenaudio är ett forum som flitigt har gjort div blindtester där dom anser att OGG Vorbis faktiskt är transparent redan vid runt 192kbps.

Det finns många parametrar att ta hänsyn till när man konvertera olika filformat och hur konverteringen genomförs. Det du länkar till är hur det teoretiskt kan göras inte vad som sker i praktiken. Det bästa är om streamingbolagen lämnar datat som det är utan någon form av transformation. Vi har sett flera exempel genom åren där ljudingenjörer har laddat upp testdata till olika streamingtjänster för att se att informationen har ändrats när du spelar upp via streamingtjänsten. Räkna med att detta kommer att testas nu när Spotify levererar lossless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristoteles:

Det finns många parametrar att ta hänsyn till när man konvertera olika filformat och hur konverteringen genomförs. Det du länkar till är hur det teoretiskt kan göras inte vad som sker i praktiken. Det bästa är om streamingbolagen lämnar datat som det är utan någon form av transformation. Vi har sett flera exempel genom åren där ljudingenjörer har laddat upp testdata till olika streamingtjänster för att se att informationen har ändrats när du spelar upp via streamingtjänsten. Räkna med att detta kommer att testas nu när Spotify levererar lossless

Idag är det väl inte så mycket att tänka på, viktigaste är väl att tänka på intersample overs eftersom det fortfarande tenderas att mastras upp mot nollan. Men ja att göra det rätt är viktigt, men kan ju hoppas att Spotify fått in den snitzen idag.

Vilka exempel har du sett där folk har laddad upp testdata till olika streamingtjänster? Det enda stora jag sett är Tidal och MQA hur den sågades vid knäna för några år sen, men jag är nyfiken på att se flera!

Permalänk
Medlem

Hela diskussionen kring vad man kan höra och inte höra, samt introduktionen av lossless-komprimering, är verkligen att sila mygg och svälja kameler.

Sett till helheten har ljudformat och komprimering en väldigt begränsad effekt på ljudet. Det spelar ingen större roll om du kan höra komprimeringen eller inte. Om det inte är totalt sönderkomprimerat handlar det inte om mer än den sista procenten av ljudupplevelsen.

För den som inte tror mig rekommenderar jag den här videon:
https://youtu.be/A__w_YFYUpA?si=CWGHdpy935VKNPvP

Har man en halvt kapabel stereo där man kan dra upp volymen ordentligt är det svårt att argumentera för annat än att det låter skitbra. Inspelningen och mixningen ligger i typ top 1% och hör hemma på audiofilspellistor. Och hur är det med komprimeringen? Ptja, jag tror alla med ett par fungerande öron kan höra att det är komprimerat ljud. Jag vet inte vad en 13 år gammal video i 360p kan tänkas ha för ljudkomprimering, men jag gissar på något motsvarande 128kbs mp3.

Hade det inte varit bättre med mer högupplöst ljud då? Jo, men innan folk krigar om det vore det mycket bättre att kriga om bra inspelningar och mixar där man inte dödar all dynamik i musiken. En överväldigande majoritet av musik lider av ren skitproduktion. Uppepå det brukar streamingtjänster som Spotify köra med "radiomixar", eller vad det nu är för dynga de kör med. Alltså, du får sämsta versionen av en pissproduktion.

Det är ju för övrigt en stor anledning till att Tidal kan låta betydligt bättre än exempelvis Spotify. Apple Music kan också ha en del bättre versioner. Spotify och Youtube är sämst i klassen.

Alltså, i korthet: Det vore bättre om folk krigade om högre produktionskvalitet och dynamik i musiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hela diskussionen kring vad man kan höra och inte höra, samt introduktionen av lossless-komprimering, är verkligen att sila mygg och svälja kameler.

Sett till helheten har ljudformat och komprimering en väldigt begränsad effekt på ljudet. Det spelar ingen större roll om du kan höra komprimeringen eller inte. Om det inte är totalt sönderkomprimerat handlar det inte om mer än den sista procenten av ljudupplevelsen.

För den som inte tror mig rekommenderar jag den här videon:
https://youtu.be/A__w_YFYUpA?si=CWGHdpy935VKNPvP

Har man en halvt kapabel stereo där man kan dra upp volymen ordentligt är det svårt att argumentera för annat än att det låter skitbra. Inspelningen och mixningen ligger i typ top 1% och hör hemma på audiofilspellistor. Och hur är det med komprimeringen? Ptja, jag tror alla med ett par fungerande öron kan höra att det är komprimerat ljud. Jag vet inte vad en 13 år gammal video i 360p kan tänkas ha för ljudkomprimering, men jag gissar på något motsvarande 128kbs mp3.

Hade det inte varit bättre med mer högupplöst ljud då? Jo, men innan folk krigar om det vore det mycket bättre att kriga om bra inspelningar och mixar där man inte dödar all dynamik i musiken. En överväldigande majoritet av musik lider av ren skitproduktion. Uppepå det brukar streamingtjänster som Spotify köra med "radiomixar", eller vad det nu är för dynga de kör med. Alltså, du får sämsta versionen av en pissproduktion.

Det är ju för övrigt en stor anledning till att Tidal kan låta betydligt bättre än exempelvis Spotify. Apple Music kan också ha en del bättre versioner. Spotify och Youtube är sämst i klassen.

Alltså, i korthet: Det vore bättre om folk krigade om högre produktionskvalitet och dynamik i musiken.

Precis så. Jag lyssnar hellre på en bra master i 192kbps MP3 än en dålig i 32bit/768kHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alltså, i korthet: Det vore bättre om folk krigade om högre produktionskvalitet och dynamik i musiken.

Jag har gett upp den striden!

Få som inser att många tidiga inspelningar/mixar hade enormt mycket större dynamik än många senare specialutgåvor för Super Audio CD (SACD) och andra påhitt.

Dire Straits - Brothers in Arms (1985):
https://dr.loudness-war.info/album/view/176849

Dire Straits - Brothers in Arms (2025):
https://dr.loudness-war.info/album/view/219968

Var snäll ovan och valde bort SACD-utgåvan från 2005.

Annars har vi klassikern bland Hall of Shame nedan.

Metallica - Death Magnetic (2008):
https://dr.loudness-war.info/album/view/176454

Så uselt mixad, att folk spred låtarna från Guitar Hero istället. Det var även här någongång jag fick upp ögonen för loudness kriget.

The Loudness War:

Detta är vad vi lever med idag och Spotify har knappast förbättrat situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Okej, så vad var poängen?
Det verkar inte nå fram att det folk hör handlar om annat än den tekniska kvalitet, utan det handlar om marknadsföring och/eller felaktig test-metodik så som olika ljudnivå på källorna. Att audiofiler skulle vilja ännu ha högre dynamik än 120dB när dom lyssnar på sin musik som i bästa fall toppar runt 40dB visar ju på hur vilseledda dom är.

Pappret du länkar kommer fram till att det är en potentiell liten skillnad på 44.1/16 och 48/16 mot hires om man är en tränad lyssnar. Men vad dom beskrivna skillnaderna är kan jag inte finna vilket är synd. Det står dessutom inte mycket alls om IMD vilket är något som kan göra att ohörbara signaler över 20kHz skapar nya under 20kHz och som då ger en false positive. Detta för mig är en stor varningsflagga som gör att det inte går att lita på denna metastudie helt. Oklart är också om dom signifikanta testerna har varit mot 44.1kHz där filtret faktiskt kan göra en hörbar skillnad, varför jag tidigare i tråden har sagt att 48kHz faktiskt kan ha en fördel. Frågan är också om dom nersamplingar som gjorts ner till sk lågupplöst kvalitet gjorts på helt optimalt sätt.

Angående Spotifys transparen så är ju Hydrogenaudio är ett forum som flitigt har gjort div blindtester där dom anser att OGG Vorbis faktiskt är transparent redan vid runt 192kbps.

Jag har inte sagt något om att det skulle vara bättre kvalitet på den sidan, men att det är betydligt lättare att höra skillnad när man lyssnar på något som är bra mixat och har högre dynamik. Var tar du siffran 120 dB ifrån? Vilka typer av musik har du testat höra någon skillnad och vilken typ av anläggning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har gett upp den striden!

Få som inser att många tidiga inspelningar/mixar hade enormt mycket större dynamik än många senare specialutgåvor för Super Audio CD (SACD) och andra påhitt.

Dire Straits - Brothers in Arms (1985):
https://dr.loudness-war.info/album/view/176849

Dire Straits - Brothers in Arms (2025):
https://dr.loudness-war.info/album/view/219968

Var snäll ovan och valde bort SACD-utgåvan från 2005.

Annars har vi klassikern bland Hall of Shame nedan.

Metallica - Death Magnetic (2008):
https://dr.loudness-war.info/album/view/176454

Så uselt mixad, att folk spred låtarna från Guitar Hero istället. Det var även här någongång jag fick upp ögonen för loudness kriget.

The Loudness War:
https://youtu.be/3Gmex_4hreQ

Detta är vad vi lever med idag och Spotify har knappast förbättrat situationen.

Brothers in Arms var en av de första CD-skivorna jag hade, på den där tiden då CD-spelarna börja äntra hemmen på riktigt. Om jag minns rätt användes den ofta som demo för CD-spelare förr i tiden, och det är ju ingen slump direkt.

Visste inte att det fanns en Guitar Hero-mix av Death Magnetic. Det är kanske det bästa argumentet för "loudness wars" och varför det är så oerhört viktigt med riktigt dynamik i musiken. Death Magnetic är så pissådligt mixad att den inte går att lyssna på. Guitar Hero-mixen låter faktiskt bra (i varje fall den jag hittade). Tänk då vad det hade kunnat vara om det gjordes ordentligt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Brothers in Arms var en av de första CD-skivorna jag hade, på den där tiden då CD-spelarna börja äntra hemmen på riktigt. Om jag minns rätt användes den ofta som demo för CD-spelare förr i tiden, och det är ju ingen slump direkt.

Nog mest spelade skivan i min samling! Har två "olika" versioner som både är från 1985, en från Västtyskland av Polygram och den andra från Frankrike av PDO

Permalänk

Bra eller oviktigt?

Alltid samma rundgång om vad som är bra ljud, hur mycket lurade andra är och vad som är rätt och fel.

Jaja, låter det bra så är det bra! Låter det bättre, så är det bättre!

Att BT inte har tillräcklig bandbredd är ju både känt och synd. Även om min nuvarande primära lyssning är i ett Sonos/Ikea -system så hade det ändå varit intressant att se vad Spotify lossless hade gjort.

Ang ljud och dynamik, min hållning och tekniska insikt är att många produktioner lider av överkomprimerade stems, låtar, album,,, för att anpassa sig till det förväntade soundet för de som är tänkta konsumenter.

Hifi är fantastiskt när det gäller musikalisk upplevelse, men redan där blir det knas då det mesta kallas hifi som levererar ljud till våra öron. Upplevelsen från ett exklusivt Naim-system går aldrig att jämföra med JBL eller liknande där man enkelt kopplar ihop valfritt antal högtalare och får ljud via t.ex.BT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Det är nämnt några ggr men inte diskuterats något djupare som jag anser många missar när det gäller att höra skillnad på låg/hög kvalitet är dynamik i musiken.

När man går från Spotifys nuvarande kvalitet till någon med högre, och lyssnar på musik med dynamik öppnar ljudbilden upp sig. Mindre booming bas, man kan höra många fler nyanser och klang i musiken.

Vill man kolla dynamik finns en databas: https://dr.loudness-war.info/

Fast vad innebär det då? Då handlar det om hur musiken har mastrats. Jag har svårt att tro att lossless och 24-bit i sig skulle göra så stor skillnad att det handlar om att uppleva många fler nyanser. Är det så att t.ex Tidal och de andra har andra versioner av musik än Spotify?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Roliga diskussioner i denna tråd.
Var själv audiofil en gång i tiden och la ut ohälsosamt mycket pengar på utrustningen.
Hängde på Arken-mässan i många år och drömde om de riktigt dyra grejorna.
Efterhand kom jag fram till att mycket var just placebo.
Har nu ett ljudsystem där jag i stället gillar karaktären på ljudet.

En sak som inte tas upp här är hur viktigt rummet är.
De största lyften jag gjort för ljudet är enkla saker som tjocka gardiner och förhållandevis billiga akustikpaneler.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Jag har inte sagt något om att det skulle vara bättre kvalitet på den sidan, men att det är betydligt lättare att höra skillnad när man lyssnar på något som är bra mixat och har högre dynamik. Var tar du siffran 120 dB ifrån? Vilka typer av musik har du testat höra någon skillnad och vilken typ av anläggning?

16bit gånger 6 ger 96dB SNR, dither på det så sjunker det en aning men man får bort kvantiferingsfel, forma sedan bruset för att ta det bort från delar av frekvensomfånget där vi är extra känsliga (allt enligt fletcher-munson) och vi får en upplevd SNR på runt 120dB. Du måste alltså lyssna på det i ett HELT tyst rum i 120dB för att ens ha chansen att höra brusgolvet, vilket du ändå inte gör då dina örons temporära dynamikomfång är ännu lägre än det. Bitraten dikterar alltså ENBART brusgolvet, inget annat.
Sampleraten styr egentligen brantheten i antialiasing-filtret. Vid 44.1kHz är det väldigt brant och riskerar att påverka under 20khz (som är den accepterade övre gränsen för människor, även om det finns folk (egentligen bara barn) som kan höra högre), samplar man sedan högre så kan filtret vara snällare, men redan vid 48kHz så gör den jobbet väldigt bra, så att gå högre än så är tämligen onödigt och ökar risken för IMD. IMD kan ju såklart vara hörbart, men defintivt inte önskbart om man är intresserad av bättre kvalitet.
Min bästa "anläggning" är mina IEM (7Hz Zero2) med försvinnande låg dist och mer eller mindre perfekt frekvensgång (framför allt med hjälp av lite EQ) och DAC/förstärkare ännu bättre, med andra ord referensprylar. Jag har tillomed slutat att ens försöka lyssna efter kvalitetskillnad mellan formaten, utan det är enbart mixar och master som faktiskt spelar roll, men även en dålig sådan låter sämre om formatet faktiskt också är dåligt (vilket egentligen enbart sker på Soundcloud som envisas med 64kbps Opus).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Fast vad innebär det då? Då handlar det om hur musiken har mastrats. Jag har svårt att tro att lossless och 24-bit i sig skulle göra så stor skillnad att det handlar om att uppleva många fler nyanser. Är det så att t.ex Tidal och de andra har andra versioner av musik än Spotify?

Jag kommer inte kunna övertyga dig, du kommer hålla kvar vid "svårt att tro" vad jag än säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

16bit gånger 6 ger 96dB SNR, dither på det så sjunker det en aning men man får bort kvantiferingsfel, forma sedan bruset för att ta det bort från delar av frekvensomfånget där vi är extra känsliga (allt enligt fletcher-munson) och vi får en upplevd SNR på runt 120dB. Du måste alltså lyssna på det i ett HELT tyst rum i 120dB för att ens ha chansen att höra brusgolvet, vilket du ändå inte gör då dina örons temporära dynamikomfång är ännu lägre än det. Bitraten dikterar alltså ENBART brusgolvet, inget annat.
Sampleraten styr egentligen brantheten i antialiasing-filtret. Vid 44.1kHz är det väldigt brant och riskerar att påverka under 20khz (som är den accepterade övre gränsen för människor, även om det finns folk (egentligen bara barn) som kan höra högre), samplar man sedan högre så kan filtret vara snällare, men redan vid 48kHz så gör den jobbet väldigt bra, så att gå högre än så är tämligen onödigt och ökar risken för IMD. IMD kan ju såklart vara hörbart, men defintivt inte önskbart om man är intresserad av bättre kvalitet.
Min bästa "anläggning" är mina IEM (7Hz Zero2) med försvinnande låg dist och mer eller mindre perfekt frekvensgång (framför allt med hjälp av lite EQ) och DAC/förstärkare ännu bättre, med andra ord referensprylar. Jag har tillomed slutat att ens försöka lyssna efter kvalitetskillnad mellan formaten, utan det är enbart mixar och master som faktiskt spelar roll, men även en dålig sådan låter sämre om formatet faktiskt också är dåligt (vilket egentligen enbart sker på Soundcloud som envisas med 64kbps Opus).

Alltså Noname "referens" prylar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larskrister:

Alltså Noname "referens" prylar.

Och resten av inlägget skippar du eller?
De tekniska argumenten bör väga tyngre än "vad har du för utrustning".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Och resten av inlägget skippar du eller?
De tekniska argumenten bör väga tyngre än "vad har du för utrustning".

Jag har testat min förstärkare jag köpte vid 18 år ålder, och det lät som jag spelade genom diskmaskinen. Men det struntar du i? Hur tungt väger erfarenhet jämfört med dom grejerna du drog ur röven?

Såg fel på vem jag svarade
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larskrister:

Jag har testat min förstärkare jag köpte vid 18 år ålder, och det lät som jag spelade genom diskmaskinen. Men det struntar du i? Hur tungt väger erfarenhet jämfört med dom grejerna du drog ur röven?

Jag ser inte relevansen, snarare. Frågan som det gällde här var väl om det finns fördelar att gå utöver 16-bit och 44.1/48 kHz.
Argumentet ovan var att det inte spelar någon roll vad man har för utrustning då 16/44.1 räcker till allt som det mänskliga örat kan höra. Huruvida man då lyssnar på hörlurar för 400 kr eller högtalare för 400 000 kr spelar mindre roll.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla ljudintresserade Swecare borde dra ihop en stor träff där man riggar upp lite grejer och sen gör ett blindtest av olika komprimeringar osv. och ser vem det är som faktiskt har rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag ser inte relevansen, snarare. Frågan som det gällde här var väl om det finns fördelar att gå utöver 16-bit och 44.1/48 kHz.
Argumentet ovan var att det inte spelar någon roll vad man har för utrustning då 16/44.1 räcker till allt som det mänskliga örat kan höra. Huruvida man då lyssnar på hörlurar för 400 kr eller högtalare för 400 000 kr spelar mindre roll.

Jag har inte diskuterat några tekniska aspekter förutom att musik med högre dynamik gynnas av högre kvalitet.

Det spelar väldigt stor roll vad man spelar genom, som jag skrev. Det är väl av den anledningen folk inte hör någon skillnad?