Hur många som går över till att använda lossless är svårt att sia om, men antalet användare som är intresserade av lossless kan ju inte vara mer än fåtalet procent, då majoriteten gissningsvis lyssnar via bluetooth eller helt enkelt inte är intresserade eller saknar kunskap kring komprimering och lossless. Det blir inte slöseri med bandbredd för lossless för dem användare med kapabla system. De audiofiler som är intresserade av bra ljud tar alla förutsättningar de kan, inklusive lossless. Rent affärsmässigt så skulle väl inte spotify inte erbjuda lossless om de inte tror att det skulle ge en positiv effekt för dem?
Det är nog en del som kommer gå över eftersom andra säger att det är så mycket bättre. Men visst kommer inte alla göra det, men oavsett så ÄR det ändå ett rent slöseri på bandbredd. Exakta anledningen till varför Spotify till slut väljer att gå dit vet jag inte, men dom vet garanterat att det säljer, precis som att slänga på en "Hi-Res Audio"-klisterlapp också säljer (trots att även Spotifys 320kbps och är i praktiken lika högupplöst)
Det har gått några år sedan jag läste signalbehandling, men moderna sigma-delta-DAC:ar använder noise shaping, vilket vid 192 kHz istället för 48 kHz gör att det finns åtta gånger mer frekvensutrymme att fördela kvantiseringsbruset över, vilket minskar bruset i det hörbara området. Dessutom utför i princip alla moderna DAC:ar intern digital signalbehandling, som filtrering, volymjustering och interpolering, och om den ursprungliga signalen har för låg precision ackumuleras kvantiseringsfel, vilket försämrar ljudkvaliteten. Högre bitdjup och samplingsfrekvens fungerar alltså som försäkring mot brus och fel under bearbetning, inte bara brusgolvet.
Ja visst gör dom det, men att kvantiseringsfel skulle på nåt sätt ackumuleras för att orginal-filen skulle vara 16bit stämmer inte. Det finns alltså fortfarande inget behov av att gå över 16bit i källan, medan en DAC (som förhoppningsvis också innehåller en DSP) jobbar gärna i 24 eller 32bit internt, inget konstigt med det. Och visst så kan man förflytta ditherbruset till över hörbara nivåer med extrema samplesrates, men när det är så pass extremt lågt redan så finns det ingen anledning till det.
För det är ju det, alla som förespråkar dessa högupplösta format förespråkar ren och overkill för ingen riktig vinning alls och jag kommer aldrig kunna förstå varför.