Användare får tag i Geforce ”GTX” 2080 Ti

Permalänk
Melding Plague

Användare får tag i Geforce ”GTX” 2080 Ti

Testexemplar har högre specifikationer än det färdiga kortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om detta nu stämmer så är det inte så konstigt. Inarbetade varunamn (speciellt enligt amerikansk statistik) skall vårdas för att kräma varenda krona ur konsumenten. Så ja. GTX säljer…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Häftigt!

Permalänk
Medlem

Ah, så R står för Retarded alltså (i ordets ursprungliga bemärkelse, "återhållen").

Alltid stört mig på just 11GB minne och att det finns en ledig plats för ett tolfte chip på kretskortet (åtminstone mitt Asus Strix) som det snålades in på.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ah, så R står för Retarded alltså (i ordets ursprungliga bemärkelse, "återhållen").

Alltid stört mig på just 11GB minne och att det finns en ledig plats för ett tolfte chip på kretskortet (åtminstone mitt Asus Strix) som det snålades in på.

jag trodde de gjorde samma misstag som på gtx 970 med sitt 3.5 + 0.5GB fast stängt av sista gigabyten för att folk inte skulle klaga på slött minne

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

jag trodde de gjorde samma misstag som på gtx 970 med sitt 3.5 + 0.5GB fast stängt av sista gigabyten för att folk inte skulle klaga på slött minne

Nej, det är i stort sett ett RTX Titan, fast med 1GB-kretsar istället för 2GB som RTX Titan använder. Det skulle inte vara något problem med den minneskonfigurationen.

Orsaken till att de valde att kapa ner 2080 Ti lite är nog mest att det tillverkningsmässigt inte vore särskilt smart att båda korten baserade på TU102 använder den fulla kretsen. GeForce-korten använder sällan den fulla kretsen för att ha lite marginal i tillverkningen. Och troligtvis ville de ha lite skillnad i prestanda mellan 2080 Ti och RTX Titan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kanske är just därför kretskorten ser ut så? Att de sent i processen skalade ner det, möjligen som en reaktion på den yield de fick. En minneskontroller är ju avstängd i chippet, så bara sätta dit ett extra minneskrets hjälper inte.

Permalänk
Medlem

Kul när såna här kort kommer ut i det vilda

Permalänk
Musikälskare

Synd att OP nukade allt i reddit-tråden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Undrar om den mediokra prestandaskillnaden berodde på effektgräns? Fanns kanske lite extra att plocka. Svårt att veta när OP tog bort sina inlägg på Reddit.
Jaja, fanns väl inget större behov av att sänka yield och sälja en mer komplett krets för dem ändå. Var ju 10x mer pengar i att sälja kompletta kretsar som Quadro RTX 8000.

Permalänk
Medlem

Användare" Det där med att direköversätta är inte så lyckat.