Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Trams. Har du egen erfarenhet eller spekulerar du bara?

Äger som sagt flera bärbara med ARM64, inklusive från Microsoft, HP och Apple. Har kört sedan 2019 och använder dagligen. Inte det minsta "skakigt". Trams säger jag från okunniga eller folk som enbart spekulerar.

Självklart går det att googla upp någon som har problem, men det finns det med allt. I verkligheten och vardagen så fungerar det dock utmärkt för kontorsarbete, hemmamaskin alla andra normala användningsområden.

Det området som jag skulle skippat, och som just kan ha både problem och prestandapåverkan, är just för spel och spelande. Eller där man använder lite mer exotisk hårdvara som inte har ARM64-drivrutiner. Där hade jag helt klart satsat på en AMD64-maskin.

Fakta säger pålitliga sajter som testat hårdvara sedan 90-talet:
https://www.tomshardware.com/laptops/snapdragon-x-powered-sur...

Flera appar som jag äger och använder är med på Dells lista, det är inte bara spel som strular. Blir säkert bra om några år, men inte en bra deal att hoppa på nu.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av ToxicX:

Fakta säger pålitliga sajter som testat hårdvara sedan 90-talet:
https://www.tomshardware.com/laptops/snapdragon-x-powered-sur...

Flera appar som jag äger och använder är med på Dells lista, det är inte bara spel som strular. Blir säkert bra om några år, men inte en bra deal att hoppa på nu.

Åter igen en helt ovidkommande länk.
Artikeln är snart 5 månader gammal och gäller en helt annan dator.

Sedan Juli 2024 så har Adobe's program "Full Support" enligt dem själva.

Sluta sprid FUD, det är bara tråkigt och jobbigt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av megabävern!:

I den butiken jag var i kunde personalen inte heller lägga till extrabonusen på trade-in pga. nån begränsning i systemet, de skulle lösa det i efterhand internt men efter en vecka har inga pengar dykt upp. Jag väntar lite till på att de löser det innan jag ringer kundtjänst, oroar mig inte för att det inte kommer att lösas men ser inte fram emot att spendera mer tid och energi på det.

Åkte dit och de löste det direkt. Hon som tog emot klockan hade inte haft någon aning om vad hon gjorde tydligen enligt han jag pratade med nu.. pengarna kom dagen efter.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni att gå från en iPhone 16 till Moto G85? Jag klämde telefonen i bakluckan på bilen och spräckte skärmen och pajade simkortet på något sätt. Jag har inte riktigt någon lust att köpa ny iPhone då jag blivit ganska trött på Apple. Kommer jag bli missnöjd att hoppa till en mer ”budget” variant av Android istället för att gå till säg Samsungs flaggskeppsmodeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Åter igen en helt ovidkommande länk.
Artikeln är snart 5 månader gammal och gäller en helt annan dator.

Sedan Juli 2024 så har Adobe's program "Full Support" enligt dem själva.

Sluta sprid FUD, det är bara tråkigt och jobbigt.

Artikeln gäller exakt samma Snapdragon som kör exakt samma Prism emulator för x86/x64 program med exakt samma kompatibilitetsproblem på alla Snapdragon baserade Windows laptops. Kan inte vara mera relevant oavsett märke på själva laptopen.

Att artikeln är 5 månader gammal betyder att problemet är lika altuellt idag som för 5 månader sedan, eftersom den enda nyheten om Prism emulatorn är 12 månader gammal, när vissa grundläggande CPU instruktioner som AVX blev uppdaterade för x64 men inte för x32 appar på ARM:
https://www.windowscentral.com/software-apps/windows-11/windo...

Det är tyvärr inte alla Adobe program som är uppdaterade, gäller bara de som har en dyr prenumeration och får de senaste uppdateringarna. Har man äldre versioner med permanent licens, då får man hoppas att Prism emulatorn fungerar eller köpa nya versioner.

Visst är fakta tråkigt, men det är ännu tråkigare med faktaresistenta åsikter om en dålig produkt som inte kan uppfylla kunders förväntningar på att köra alla Windows program. Men det öppnar upp för bra fyndtips eftersom det kommer in extra många returex när folk lär sig skillnaden på ARM och AMD/Intel den hårda vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Vad tror ni att gå från en iPhone 16 till Moto G85? Jag klämde telefonen i bakluckan på bilen och spräckte skärmen och pajade simkortet på något sätt. Jag har inte riktigt någon lust att köpa ny iPhone då jag blivit ganska trött på Apple. Kommer jag bli missnöjd att hoppa till en mer ”budget” variant av Android istället för att gå till säg Samsungs flaggskeppsmodeller?

Hur viktigt är kameran för dig? tror det är där man kommer märka mest tydligt att man har en mer budget telefon. Annars kan du ju byta skärmen på iPhonen och gå över till esim (eller är den helt trashad?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Jag gillar Samsung men inte deras prissättning 😒
Det är Androids motsvarighet till Apple med dålig prestanda per krona tyvärr, om man inte krånglar lite med mecenat eller benify det vill säga.

Har inte jättebra koll på just Moto G85 men det är svårt o säga om den duger utan att veta vad du förväntar dig av den. Tänker du bara ringa och surfa så duger den säkert, om du ska spela spel osv kanske du behöver lite bättre specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Hur viktigt är kameran för dig? tror det är där man kommer märka mest tydligt att man har en mer budget telefon. Annars kan du ju byta skärmen på iPhonen och gå över till esim (eller är den helt trashad?)

Ja det är antagligen kameran man kommer sakna mest med iPhone. Jag använde eSim när jag kraschade telefonen. Testade även att beställa en vanligt simkort igen men det hjälpte inte. Står just nu i inställningarna att det finns ett problem med hårdvaran. Låter som ett dyrt fel, därför är det väl mer lönsamt att beställa en ny telefon istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Ja det är antagligen kameran man kommer sakna mest med iPhone. Jag använde eSim när jag kraschade telefonen. Testade även att beställa en vanligt simkort igen men det hjälpte inte. Står just nu i inställningarna att det finns ett problem med hårdvaran. Låter som ett dyrt fel, därför är det väl mer lönsamt att beställa en ny telefon istället.

Hur mycket betalar du för ditt abonnemang idag? Bara abonnemangskostnaden alltså.

Permalänk
Medlem

Någon mer som fick en notis från Tradera om 50% på annonsavgift? Råkade rensa den och ser den ingenstans, tänkte att jag chanser här

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Någon mer som fick en notis från Tradera om 50% på annonsavgift? Råkade rensa den och ser den ingenstans, tänkte att jag chanser här

HOSTKAMPANJ2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Hur mycket betalar du för ditt abonnemang idag? Bara abonnemangskostnaden alltså.

Jag köper in mig på ett familjeabonnemang. Så 169kr hos Tre. Jag har sett att Tre har erbjudande på iPhone 17 för 300kr i månaden via ett abonnemang. Jag är bara kluven ifall jag verkligen behöver den senaste flaggskeppsmodellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mmm222:

HOSTKAMPANJ2025

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Jag köper in mig på ett familjeabonnemang. Så 169kr hos Tre. Jag har sett att Tre har erbjudande på iPhone 17 för 300kr i månaden via ett abonnemang. Jag är bara kluven ifall jag verkligen behöver den senaste flaggskeppsmodellen.

Ah, då har du ett väldigt bra pris.

Tänkte att du hade kunnat skaffa en Pixel 10 pro via Halebop. 75 kr per månad i 24 månader plus 339*24 för abonnemanget blir 9936 kronor över 2 år för mobil plus abonnemang. 339*3 rabatt (första 3 månaderna gratis) drar ner priset till 9936-1017=8919 kronor.

169*24=4045 kronor

8919-4045=4874 kronor extra över 2 år alltså, för helt ny toppmodell från Google. Värt att fundera på kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturgis:

Vart är den här dealen någonstans?

Jag har också försökt hitta den, men om man letar på artikelnumret på samsung så verkar den vara slut i lager nu :(((
Ska precis till att sätta upp mitt urgamla 5.1-system och dra kablar över hela rummet så blev så satans nöjd när jag såg det här tipset (tyvärr försent som det verkar...). Jeje, tack till tipsaren iaf! Next time!

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem

Givet köp, återkommer med recension eller om den åker tillbaka illa kvickt. 😂 För mig som endast kör 1080p och letat efter en annan bra 24", IPS, 144hz+ skärm, så känns denna spontant väldigt fin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

<Uppladdad bildlänk>

Givet köp, återkommer med recension eller om den åker tillbaka illa kvickt. 😂 För mig som endast kör 1080p och letat efter en annan bra 24", IPS, 144hz+ skärm, så känns denna spontant väldigt fin.

Dell körde något liknande för 1-2 år sen på Black friday, då köpte jag 2st 1080p 160hz 28" för ca1000kr st...
Jäkla fynd, endast ibland sitter jag och stör mig på att det är lite kornigare är 4k skärmen på jobbet men alltså win för den pengen.

Permalänk
Medlem

Största nackdelen med billigare skärmar är att de har dåliga stativ som man inte kan justera höjden på, men kan man leva med att höja upp dem med ex. böcker (eller köpa arm och montera med vesa fäste) så fungerar de väldigt bra. Kvalitén på billiga skärmar känns som att de överlag har ökat de senaste åren och man får rätt mycket för pengarna. Har en snarlik skärm som sekundär skärm och den fungerar kanon (förutom att den står på böcker för att komma upp i rätt höjd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Största nackdelen med billigare skärmar är att de har dåliga stativ som man inte kan justera höjden på, men kan man leva med att höja upp dem med ex. böcker (eller köpa arm och montera med vesa fäste) så fungerar de väldigt bra. Kvalitén på billiga skärmar känns som att de överlag har ökat de senaste åren och man får rätt mycket för pengarna. Har en snarlik skärm som sekundär skärm och den fungerar kanon (förutom att den står på böcker för att komma upp i rätt höjd).

Håller helt med, dock så har jag kört med dual monitor-fäste i herrans många år, så stativet lägger man som vanligt på tippen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

699kr?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Ja, ska egentligen vara 999kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Ännu bättre, såg bara att 240 var dyrare än 280 på inet och tänkte att här har det blivit något fel

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara felpris, de till och med annonserar detta pris på Facebook Ads etc.
Så kampanj / prismatch helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Verkar inte vara felpris, de till och med annonserar detta pris på Facebook Ads etc.
Så kampanj / prismatch helt enkelt.

Precis. Inet hade priset på 699kr hela augusti också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

Inet hade den på 699kr från 6e Augusti till 5e September också så det är nog medvetet.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13300461#statistics

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mmm222:

HOSTKAMPANJ2025

Tack! Vet du eller någon annan hur den funkar? T.ex. giltighetstid och hur många annonser den gäller?

Permalänk
Skrivet av megabävern!:

Tack! Vet du eller någon annan hur den funkar? T.ex. giltighetstid och hur många annonser den gäller?

15 annonser 26 oktober

Permalänk
Medlem

Är det Sweclockers eller användaren som länkar som får provision?