Ny dator för videoredigering (och spel ibland)

Permalänk
Medlem

Ny dator för videoredigering (och spel ibland)

Hej alla sweclockare!

Som rubriken antyder så behöver jag en ny dator. Jag har satt ihop en dator som jag tror skulle fungera med mina sysslor. Det mest krävande som jag kommer att använda datorn till är videoredigering med DaVinci Resolve och Insta360 Studio.
I övrigt blir det väl lite spelande på den och det vore ju kul att testa på något nyare spel.

Här ligger datorbygget:
https://www.inet.se/datorbygge/b1702517/min-nya-dator

Vad tror ni där ute om detta, eller hade ni prioriterat annorlunda för mitt användningsområde?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Vet inte om det gör någon faktiskt skillnad men det brukar alltid vara rekommenderat att välja ett "par-pack" när det kommer till minnen framför enkel-pack.
Par-paketet är dessutom något billigare.

Själv hade jag valt en datorlåda som tillåter bättre luftflöde genom frontpanelen för bättre luftflöde och därmed lägre ljudnivå, särskillt om den står nära.

Jag hade även valt Windows Pro framför Home, men jag har ingen aning om det har någon faktisk påverkan på ditt användningsområde.

Värt att notera är ändå:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/memory/memory...
Max "minne" för Windows 11 Home är 128GB, jag är dock inte insatt i om detta gäller enbart RAM eller om det gäller allt adresserbart minne. Gäller det allt adresserbart minne så kommer nog mängden RAM att minskas med bland annat minnesmängden på grafikkortet.

Vill minnas att det fungerade så med 4GB-gränsen på 32Bit-system i Windows XP/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vet inte om det gör någon faktiskt skillnad men det brukar alltid vara rekommenderat att välja ett "par-pack" när det kommer till minnen framför enkel-pack.
Par-paketet är dessutom något billigare.

Själv hade jag valt en datorlåda som tillåter bättre luftflöde genom frontpanelen för bättre luftflöde och därmed lägre ljudnivå, särskillt om den står nära.

Värt att notera är ändå:
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/win32/memory/memory...
Max "minne" för Windows 11 Home är 128GB, jag är dock inte insatt i om detta gäller enbart RAM eller om det gäller allt adresserbart minne. Gäller det allt adresserbart minne så kommer nog mängden RAM att minskas med bland annat minnesmängden på grafikkortet.

Tack för din mycket relevanta input.

Jag ska kolla ett varv till på lådan. Jag har dock en begränsning för hur hög den kan vara. Dessutom vill jag ha vattenkylaren fram eller på sidan. Max en fläkt i toppen (längst fram då).

Jag hittade inget duo-pack med 128Gb, men jag jag var nog inte jättenoga när jag letade aftersom jag tänkte att det räcker med att det är likadana minnen (samma fabrikat och modellnummer).

Det där med minnesbegränsningen i Home vs Pro ringer en klocka hos mig. Det blir nog bättre med Pro då i alla fall...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Utöver det som påpekats så har jag några synpunkter.
Varför ett så stort chassi till ett m-atx kort? Det kommer att fungera men varför inte satsa på ett mindre chassi eller fullstort kort för estetiken. 😁

Kylaren kommer du få sätta i front eftersom den är så stor och hade jag fått välja så hade jag hellre valt ett 360mm för att montera i toppen, varm luft stiger, du hjälper det att flytta ut ur toppen. Sätter du den i front kommer resultatet bli varmare luft genom radiatorn in till chassit och övriga komponenter.

Permalänk
Medlem