Windows 11 25H2 ute nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Tagit bort wmic? Är WMI helt borta då? Lär bli kul på jobbet isåfall där jag vill minnas att jag sett det i ett par script

Wmic är borta, inte WMI i sig.

Se https://support.microsoft.com/en-us/topic/windows-management-...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Phiew, Get-CimInstance är ju inte direkt nytt så konvertering borde ju egentligen gjorts för ett tag sedan men vanans makt

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Bah, ska ju snarast göra den där win11-uppdateringen som jag in i det längsta skjutit på. Vill ju inte ha en ev instabil uppdatering som de just nu släpper. Kunde väl ha väntat en månad drygt så alla nya kommer in i nåt som är hyffsat stabilt. Bah igen. Dålig tajming på den uppdateringen MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du behöver inte tacka, de gör det inte för att de är snälla. Du är produkten numera.

Skrivet av ÖrjanKlas:

Sant det. Uppdateringarna är inte välgörenhet, de är en del av ekosystemet där vi betalar med data och engagemang. Gratis känns bra, men det finns alltid ett pris i bakgrunden tyvärr.

Ett alternativ till att gratis uppdateringar är en konspiration är ju att Microsoft för ett flertal decennier sedan fattat att det är genom att underhålla sina produkter som man skapar en stabilt återkommande kundkrets, och att underhållskostnaden blir en fjärt i rymden utslaget per betalande användare.

Ni får mig osökt att tänka på det här experimentet med barn som får dubbelt så mycket godis om de väntar en stund, med halva mängden liggande framför sig. Uppenbart finns såna som inte hanterar samma problem i vuxen ålder med uppskjutna belöningar. Jag misstänker att den här oförmågan att se varför Microsoft till synes ger bort något kostnadsfritt brister hos somliga, och då faller man tillbaka på konspirationsteorier som förklaring eftersom det är "obegripligt varför någon annars skulle jobba gratis".

Skrivet av lhugo:

Det borde väl rimligvis vara avhängigt hur de väljer att göra pengar på dig och din data?

En genomgående detalj är att ingen som kommer med den här anklagelsen tycks kunna påvisa något exempel om hur Microsoft säljer folks data på dessa påstått integritetskränkande sätt. Borde det inte finnas något exempel från den verkliga världen, särskilt med tanke på att de hållit på i 50 år...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Undviker en tid så får andra vara testkanin, märkligt så dendär KB patchen som uppdagades som skulle förstöra vissa SSDer

Här, plockade fram den enbart för din skull:

https://www.sweclockers.com/nyhet/41709-ssd-mysteriet-lost-fe...

Inte Microsofts fel med SSD-problemen alltså.

Skrivet av RPGWiZaRD:

så gjorde att KCD2 kraschade när man tog fram inventory menyn emellanåt och jag som var säker på att det var min överklock/Intel CPU som var problemet. Varit stabilt igen sen den patchen avinstallerades... gick från att krascha typ åtminstone en gång i timmen till inte ha kraschat alls sedan avinstallation...

Ja det där hör man ju att det är Microsofts fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En genomgående detalj är att ingen som kommer med den här anklagelsen tycks kunna påvisa något exempel om hur Microsoft säljer folks data på dessa påstått integritetskränkande sätt. Borde det inte finnas något exempel från den verkliga världen, särskilt med tanke på att de hållit på i 50 år...?

Jag är inte med på vad för anklagelse du menar att jag kommer med. Jag har inte påstått att Microsoft säljer sina användares data. Oavsett bakgrunden till den omfattande telemetrin som Microsoft ägnar sig åt i kontrast till Apple och i synnerhet GNU/Linux i allmänhet är Microdoft vinstdrivande och beslut bottnar i ekonomisk vinning. Använder Windows måste man på någotvis göra avvägningen om denna telemetri och dess möjliga användning är något man kan acceptera.

Själv är jag inte orolig för försäljning av min data. Snarast är det den data som sparas om mitt användande och som dels kan läcka genom intrång, dels genom amerikansk övervakningslagstiftning och i slutändan hur denna data kan tänkas användas framöver i en skakig värd, inte minst sett till amerikansk administration. På gruppnivå i Sverige är jag snarast orolig för att "gratis" byts mot ett teknologiskt beroende av annan stat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Tagit bort wmic? Är WMI helt borta då? Lär bli kul på jobbet isåfall där jag vill minnas att jag sett det i ett par script

utilityn e borta för cmd, får använda PS istället.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Här, plockade fram den enbart för din skull:

https://www.sweclockers.com/nyhet/41709-ssd-mysteriet-lost-fe...

Inte Microsofts fel med SSD-problemen alltså.
Ja det där hör man ju att det är Microsofts fel.

Många tror ju inte riktigt att det är så enkelt som Microsoft skriver, jag t.ex. har ju inte nån SSD med den kontrollerkretsen, ändå tycks jag märka av stabilitetsproblem. KCD2 var nu bara ett exempel.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Min dator verkar ha fastnat på 23H2. Går inte att få ut någon information om det är något i min hårvara som blockerar uppdateringen. Har haft andra datorer där det stått tydligt att SSD (Western Digital) blockerar uppdateringen och behöver en ny firmware.

Hade faktiskt samma när jag skulle kolla om jag hade 24H2 😅 visades sig att jag satt på 23H2. Windows update sa att den hade sökt efter uppdateringar redan samma dag, men så fort jag tröck på "Sök" kom ett tiotal uppdateringar upp (inklusive 24H2)... Detta var förra veckan 😅

För att installera 24 behövde jag köra en repair av windows.. annars rebootade den efter installationen och satt återigen kvar på 23.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ett alternativ till att gratis uppdateringar är en konspiration är ju att Microsoft för ett flertal decennier sedan fattat att det är genom att underhålla sina produkter som man skapar en stabilt återkommande kundkrets, och att underhållskostnaden blir en fjärt i rymden utslaget per betalande användare.

Ni får mig osökt att tänka på det här experimentet med barn som får dubbelt så mycket godis om de väntar en stund, med halva mängden liggande framför sig. Uppenbart finns såna som inte hanterar samma problem i vuxen ålder med uppskjutna belöningar. Jag misstänker att den här oförmågan att se varför Microsoft till synes ger bort något kostnadsfritt brister hos somliga, och då faller man tillbaka på konspirationsteorier som förklaring eftersom det är "obegripligt varför någon annars skulle jobba gratis".

Problemet med din liknelse är att du utgår från att Microsofts "godis" bara är ren omtanke om kunden. Men det är inte barn som väntar på belöningen här, det är aktieägare som vill ha avkastning. Att kalla det konspirationsteori att ifrågasätta vad Microsoft tjänar på sina uppdateringar är lite väl bekvämt. Telemetri, integrering av tjänster, reklam i startmenyn och push mot Microsoft-konto är tydliga affärsstrategier. De säljer inte våra data som Facebook, men att påstå att de inte kapitaliserar på användarbasen är lika naivt som att tro att ett gratis mobilspel inte har mikrotransaktioner bara för att du inte sett prislappen än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det borde väl rimligvis vara avhängigt hur de väljer att göra pengar på dig och din data?

Pengarna ligger tryggt på mitt konto. Har aldrig betalat några pengar efter jag köpt windows och office licensen i engångsbetalningar

Hur dom ser gör pengar på min data skiter jag i. Så länge det inte försvinner pengar från mina konton

Permalänk
Medlem

Går det fortfarande runda onlinekonto ? annars blir det köra på gamla USB minnet på nya installationer

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Går det fortfarande runda onlinekonto ? annars blir det köra på gamla USB minnet på nya installationer

Ja då, det går det. T.ex. via Rufus. Det är också bara ett krav vid första uppstarten, du kan återgå till lokalt konto efter första uppstarten, det har alltid gått

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

ändå tycks jag [min fetstil] märka av stabilitetsproblem.

Jag menar, utan att avfärda ditt påstående helt, att det finns massa andra anledningar som är lika troliga, t.ex. intermittenta problem med din dators hårdvara p.g.a. buggar i firmware. Om det går att reproducera ett visst problem så kommer det som regel ut väldigt snabbt när det gäller Windows-uppdateringar, som med den här uppdateringen -- att det kan förekomma problem med DVD-uppspelning samt offline-installationer av Windows Update-grejer.

Att tillskriva generell instabilitet till en uppdatering, utan att ta reda på varför, riskerar bara att maskera andra problem. Jag är inte immun mot detta heller, jag har bara råkat ut för det så många gånger (att jag tillskrivit ett problem fel förklaring) att jag numera försöker att hitta en definitiv förklaring även efter att problemet till synes försvunnit av en åtgärd.

Själv uppdaterade jag t.ex. BIOS nyss på mitt Z890-moderkort eftersom ett problem, som jag visserligen personligen inte drabbats av [ännu?], hittats och fått en fix med en uppdatering. Kontrollerade/uppdaterade även firmware-versionerna på mina SSDs, där t.ex. min Samsung 990 Pro (enhet med kända problem vid release) fått en nyare firmware än den jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖrjanKlas:

Problemet med din liknelse är att du utgår från att Microsofts "godis" bara är ren omtanke om kunden.

Jag har inte påstått att det är en "omtanke om kunden". Det är däremot en del av Microsofts affärsstrategi för att långsiktigt behålla sina Windows-användare, vilket är två väsensskilda saker.

Nu är de ju tämligen ensamma om att ha den långsiktigheten, så det kan ju verka som att några flummiga hobbyprojekt som bara utvecklas när någon har tid och lust är mer "moraliskt okorrumperade", men för att göra det logiska hoppet får man även ignorera de senaste 30 årens utveckling av PC-användande.

Skrivet av ÖrjanKlas:

Men det är inte barn som väntar på belöningen här, det är aktieägare som vill ha avkastning.

Aktieägare har litet eller inget inflytande över hur Microsoft får avkastning.

De är inte riktigt vid punkten att de måste ägna sig åt potentiella PR-haverier för att få ihop extra ören.

Skrivet av ÖrjanKlas:

Att kalla det konspirationsteori att ifrågasätta vad Microsoft tjänar på sina uppdateringar är lite väl bekvämt.

Det handlar inte om bekvämlighet utan om att dessa påståenden följer ett förutsägbart mönster, som dessutom aldrig tycks kunna presentera några konkreta bevis. Det finns ju mängder av andra exempel på hur moraliskt tveksamma affärsmetoder läcker ut trots att incitamenten för att tjäna pengar är oändligt mycket större, så varför skulle det inte läcka från ett jätteföretag som Microsoft med tanke på hur många som skulle behöva vara involverade i denna massiva förskingring av personliga data?

Skrivet av ÖrjanKlas:

Telemetri, integrering av tjänster, reklam i startmenyn och push mot Microsoft-konto är tydliga affärsstrategier. De säljer inte våra data som Facebook, men att påstå att de inte kapitaliserar på användarbasen är lika naivt som att tro att ett gratis mobilspel inte har mikrotransaktioner bara för att du inte sett prislappen än.

Ja ordet "telemetri" verkar många visserligen hänga upp sig på, men vad betyder det?

Telemetri betyder fjärrmätning, och syftar på insamling och trådlös överföring av data från fjärrkällor, som t.ex. sensorer i en rymdfarkost, bil eller en patient. Datan skickas till en central plats för analys, vilket möjliggör övervakning och kontroll av systemen som genererar datan.

Det säger ingenting om man inte har en kontext, men det är ju känt att en stor del av kvalitetssäkringen i Windows sköts på det sättet, vilket ligger till grund för exempelvis Windows-uppdateringar. Jag har fortfarande inte sett ett enda exempel på det påstådda missbruket av möjligheten att fjärravläsa innehållet i en Windows-dator, trots att det gnällts om möjligheten sedan åtminstone Windows 95.

Ser inget problem med att Microsoft gör reklam för sina egna tjänster eller produkter, och de grejerna som fanns i den tiles-baserade startmenyn i Windows 10 var ju bokstavligen enstaka musklick för att få bort permanent. Det finns bara alltid en andel användare som tycker att de står över att behöva sänka sin värdighet till att googla sina användarproblem i Windows -- vilket resten av oss plebejer får göra regelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Jag älskar att vara produkten om jag slipper betala pengar. Det är ett väldigt bra pris för mig

Ditt inlägg fick mig att få kalla kårar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ditt inlägg fick mig att få kalla kårar.

Typ: En AI som sitter och suger i sig allt du skriver och läser, för att till slut bli en perfekt kopia av dig! (The Stepford Wives, 1972)

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har inte påstått att det är en "omtanke om kunden". Det är däremot en del av Microsofts affärsstrategi för att långsiktigt behålla sina Windows-användare, vilket är två väsensskilda saker.

Nu är de ju tämligen ensamma om att ha den långsiktigheten, så det kan ju verka som att några flummiga hobbyprojekt som bara utvecklas när någon har tid och lust är mer "moraliskt okorrumperade", men för att göra det logiska hoppet får man även ignorera de senaste 30 årens utveckling av PC-användande.
Aktieägare har litet eller inget inflytande över hur Microsoft får avkastning.

De är inte riktigt vid punkten att de måste ägna sig åt potentiella PR-haverier för att få ihop extra ören.
Det handlar inte om bekvämlighet utan om att dessa påståenden följer ett förutsägbart mönster, som dessutom aldrig tycks kunna presentera några konkreta bevis. Det finns ju mängder av andra exempel på hur moraliskt tveksamma affärsmetoder läcker ut trots att incitamenten för att tjäna pengar är oändligt mycket större, så varför skulle det inte läcka från ett jätteföretag som Microsoft med tanke på hur många som skulle behöva vara involverade i denna massiva förskingring av personliga data?
Ja ordet "telemetri" verkar många visserligen hänga upp sig på, men vad betyder det?

Telemetri betyder fjärrmätning, och syftar på insamling och trådlös överföring av data från fjärrkällor, som t.ex. sensorer i en rymdfarkost, bil eller en patient. Datan skickas till en central plats för analys, vilket möjliggör övervakning och kontroll av systemen som genererar datan.

Det säger ingenting om man inte har en kontext, men det är ju känt att en stor del av kvalitetssäkringen i Windows sköts på det sättet, vilket ligger till grund för exempelvis Windows-uppdateringar. Jag har fortfarande inte sett ett enda exempel på det påstådda missbruket av möjligheten att fjärravläsa innehållet i en Windows-dator, trots att det gnällts om möjligheten sedan åtminstone Windows 95.

Ser inget problem med att Microsoft gör reklam för sina egna tjänster eller produkter, och de grejerna som fanns i den tiles-baserade startmenyn i Windows 10 var ju bokstavligen enstaka musklick för att få bort permanent. Det finns bara alltid en andel användare som tycker att de står över att behöva sänka sin värdighet till att googla sina användarproblem i Windows -- vilket resten av oss plebejer får göra regelbundet.

Jag håller med om att det är viktigt att hålla isär fakta från konspirationsteorier, men det är också lite förenklat att säga att eftersom vi inte har sett "bevis på missbruk" så finns det inget problem. Microsoft behöver inte sälja data för att kapitalisera på användarnas beteende, det räcker att styra användarna mot egna tjänster och bygga in ekosystemet så hårt att det känns besvärligt att lämna. Tittar man på Windows idag så är det ganska tydligt. Telemetri som inte går att slå av (inte helt och hållet), reklam i startmenyn, pushar hårt för Edge, förvalda molnlösningar som OneDrive och i praktiken obligatoriskt Microsoft-konto på konsumentversionerna. Det är säkerligen inte illasinnat, men det är långt ifrån "gratis underhåll".

När det gäller aktieägare så är det svårt att hävda att de inte påverkar. Microsoft är ett börsnoterat bolag där varje kvartalsrapport bedöms på intäkter, tillväxt i molntjänster och engagemang i Windows. Det är just därför man ser så mycket fokus på Copilot, AI-integration och annonser i gränssnittet, det är ju direkt kopplat till affärsstrategin.

Telemetri i sig är såklart nödvändigt för kvalitetssäkring, men problemet är inte ordets definition, utan transparensen och kontrollen. Att det funnits oro ända sedan Windows 95 är snarare ett tecken på att frågan inte har hanterats på ett sätt som bygger förtroende, snarare än att oron är ogrundad. Och visst, man kan klicka bort reklamen men faktum kvarstår att den finns där från början, vilket säger något om var prioriteringarna ligger. Det handlar inte om att måla upp konspirationer, utan om att se den faktiska affärsmodell som Microsoft driver. Uppdateringarna är en del av strategin att binda användare till ekosystemet, inte en "välgörenhetsinsats".

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med Copilot egentligen. Kan man ta bort det helt från Windows 11?
Man blir redigt orolig om det kan vara så här illa

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Hur ser det ut med Copilot egentligen. Kan man ta bort det helt från Windows 11?
Man blir redigt orolig om det kan vara så här illa
https://m.youtube.com/watch?v=lxBIErRX7CE

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgurg:

Windows 11 LTSC

Det var ungefär det jag tänkte men hade hoppats på något enklare.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Det var ungefär det jag tänkte men hade hoppats på något enklare.

Kanske inte enklare, men WinUtil från Chris Titus är en väg att gå:
https://github.com/ChrisTitusTech/winutil

Ett klick bort att stänga av CoPilot när skriptet kört igång

Annars finns även Tiny11-skriptet, men det skadar mer än vad det gör nytta enligt mig:
https://github.com/ntdevlabs/tiny11builder

Fungerar numera på alla Windows 11 versioner, men tyckte det förstörde just Windows 11 LTSC för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kanske inte enklare, men WinUtil från Chris Titus är en väg att gå:
https://github.com/ChrisTitusTech/winutil

Ett klick bort att stänga av CoPilot när skriptet kört igång

Annars finns även Tiny11-skriptet, men det skadar mer än vad det gör nytta enligt mig:
https://github.com/ntdevlabs/tiny11builder

Fungerar numera på alla Windows 11 versioner, men tyckte det förstörde just Windows 11 LTSC för mig.

Tackar, ser ju nu när jag läser inläggen att det nämns tidigare.
Att windows 11 fungerar jättebra som en del säger, de bör ju även vara uppmärksam på hur illa Copilot kan utnyttjas vilket kan göra mycket dåligt för den privata säkerheten. Allt som görs på datorn gör ms en skärmdump av 😡

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Tackar, ser ju nu när jag läser inläggen att det nämns tidigare.
Att windows 11 fungerar jättebra som en del säger, de bör ju även vara uppmärksam på hur illa Copilot kan utnyttjas vilket kan göra mycket dåligt för den privata säkerheten. Allt som görs på datorn gör ms en skärmdump av 😡

Inom EU går det att stänga av den där funktionen helt. Plus att det inte är många datorer som stödjer det där just nu. Det krävs väldigt nya datorer för det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Igår skulle jag för första gången på 25H2 köra Gimp 3.04. Plötsligt kom en ruta upp om att appen kunde vara skadlig och att jag skulle skicka programmet till Microsoft för granskning blev lite snopen. Nyss försökte jag köra Gimp som administratör och då fungerade det. Sedan försökte jag köra Gimp som vanligt och då fungerade det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Igår skulle jag för första gången på 25H2 köra Gimp 3.04. Plötsligt kom en ruta upp om att appen kunde vara skadlig och att jag skulle skicka programmet till Microsoft för granskning blev lite snopen. Nyss försökte jag köra Gimp som administratör och då fungerade det. Sedan försökte jag köra Gimp som vanligt och då fungerade det igen.

Defender är sådär nuförtiden med typ allt som inte är de allra populäraste applikationerna.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har läst att det kallas Smart App Control, som kollar programmet via molnet på signaturer mm. På 24H2 körde jag Gimp utan problem.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis gäller detta inte när man bara applicerar "enablement package" genom Windows Update...

...men jag körde in 25H2 via upgrade assistant (dvs den gör en helautomatiserad uppgradering istället) på en maskin för att se hur det verkar.
Suck, en massa fulspel IGEN. Den behåller ju på pappret alla inställningar... utom de som Microsoft tycker är viktiga för sin business och därför byter åt dig. Så standardwebbläsare Edge, osv.

Suck, varför kan ni inte bara respektera användarens inställningar? Vad är det för jävla fel på er där borta i Redmond?

(Ja, jag vet väl egentligen svaret, någon där borta har kommit fram till att de flesta användarna kommer ge upp om ni bara trakasserar dem tillräckligt, och då tjänar ni aningen mer pengar.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Jag har läst att det kallas Smart App Control, som kollar programmet via molnet på signaturer mm. På 24H2 körde jag Gimp utan problem.

Kolla om den är på eller av. Har alltid varit av för mig automatiskt efter utvärderingstiden.

Visa signatur

Permalänk

Undra varför den inte dykt upp för mig ännu trots att jag slagit på att få "uppdateringar först". Ville slippa hålla på med det manuellt. Släpps det i omgångar eller liknande?

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D - Asus TUF Gaming B550 - Fury Beast 32GB -
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo - Asus TUF Gaming 850W -
- be quiet! Pure Rock 2 - NZXT H6 Flow RGB-