Nystartat Bredbandsbolag - Hjälp Sweclockers

Permalänk

Nystartat Bredbandsbolag - Hjälp Sweclockers

Tjena,

Har aldrig riktigt varit inne här, men det är ofta man trillar in här när man söker på google.

Jag driver ett nystartat bredbandsbolag, och jag skulle gärna ta hjälp av Sweclockers för att se hur ni anser är bäst att marknadsföra sig.

Jag håller på att bestämmer lite hur vi ska göra kring marknadsföring. Vad tycker ni vore bäst? Är det Google Ads (alltså när man söker på Google), eller Facebook ads exempelvis? Hade ni varit villiga att köpa ifall ni såg en annons?

Just nu är vi inte ute efter just varumärkesigenkänning. Just nu försöker vi med kundanskaffning för att få en så smooth start som möjligt.

Ifall ni har några insikter, så får ni jättegärna dela med er vad ni tycker är bäst.

Allt gott,
Vilgot

Permalänk
Medlem

beror väl på vad du har att marknadsföra.
bra pris?
bra downtime?
riktiga människor på telefonsupport?
etc

det jag menar är att man ofta asssocierar dagens bredbandsaktörer med nåt likt det ovan, på gott o ont

tror att många på sweclockers kör adblockers och håller sig till sina valda sociala cirklar där reklam har svårt att penetrera

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

bra downtime?

Fast man vill väl ju ha bra UPtime?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fast man vill väl ju ha bra UPtime?

uj. bra downtime är väl låg då. eller att den kommer när sambon vill tvinga en att se nåt skräp på netflix

Permalänk

Skulle säga att vi ligger normalt i pris. Inte högt som Telias, men inte lika lågt som vissa andra. Men vi kan absolut göra en plus minus noll kampanj, vilket gör att vi ligger riktigt bra i pris. Vi har tänkt på kundsupport, många har ju stängt på helger och efter 16 vardagar. Tror ni kunden tycker det spelar stor roll ifall man har ex kundsupport fram till 10 på kvällen varje dag eller senare än så.

Permalänk
Medlem

Lokal ISP?
Där jag bor går mindre ISPer runt och klistrar upp lappar i trappuppgångar etc där de erbjuder sina tjänster.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Nu vill jag absolut inte klanka ner på dig, men det känns som något man redan bör ha funderat på och bestämt en strategi innan man går "all in" eller vad man ska säga.

Men för att bidra lite så tänker jag följande.
- Sociala medier funkar till en viss del, men du lär veta vilken publik du bör vända dig mot och hur.
Ett exempel är Facebook, det får mycket uppmärksamhet MEN jag ser majoriteten av allt där som scams och phising.
Däremot hade något dykt upp på Instagram hade det varit större chans att fånga mitt intresse.

Knacka dörr uppskattas sällan, hellre lappar i brevlådan, kanske med något roligt erbjudande.
Ett tält på stan kan funka för att fånga uppmärksamhet, men då skulle jag inte fokuserat på att signa kunder, jag personligen skulle aldrig skriva på något på stan utan skulle hellre vänligt ta ett reklamblad och läsa på hemma.

Det jag tror man vinner på är transparans i försäljningen och enkel kontakt.
-Absolut avskyr chattbottar som skickar mig i en oändlig jävla loop som vill ha information.
-Hittar jag inte lätt kontaktuppgifter så är jag inte intresserad.
-Tydlighet i vad ni säljer och hur.
-Företaget syn på integritet och lagring av uppgifter.
-Tydlighet i prissättning, bindningstider och hastigheter samt villkoren.

Jag är villig att betala ett premium för ärlighet, transparens och bra service.
Ta insperation från t.ex. Systembolaget eller små elbolag, där finns det en viss tydlighet om vad jag betalar för och vad bolaget tjänar på mig.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av VilgotSan:

Skulle säga att vi ligger normalt i pris. Inte högt som Telias, men inte lika lågt som vissa andra. Men vi kan absolut göra en plus minus noll kampanj, vilket gör att vi ligger riktigt bra i pris. Vi har tänkt på kundsupport, många har ju stängt på helger och efter 16 vardagar. Tror ni kunden tycker det spelar stor roll ifall man har ex kundsupport fram till 10 på kvällen varje dag eller senare än så.

Nej, viktigare är att det aldrig uppstår en anledning till att behöva kontakta supporten

Permalänk
Medlem

Spännande faktiskt.
Jag tror nog att som ny så är nog enda sättet för er att tävla är genom pris för att locka in kunder.

Hur går man tillväga för att starta ett bredbandsbolag?

Ni ska inte försöka er på att kontakta några BRF:er och ge dom något bra erbjudande om dom gör en gruppbeställning?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk

Vet inte hur man svarar folk här, så ni alla får ett svar.

Vi har en flera partners som vi jobbar med för att locka in kunder, men dessa är mer i bakgrunden och går inte att påverka så mycket.

Grejen är att det finns oändligt många sätt att nå ut till kunder, men många är dyra som inte passar oss så jättebra.

Personlig kontakt och lokalt, det är det man får satsa på när man är liten. Då funderar jag på hur reklamblad och sånt faktiskt fungerar. Personligen kastar jag bara bort dem, utan att ens läsa i flesta fall.

Supportgrejen är rolig, för det är sant det ni alla skriver om chattrobotar och att man inte ska behöva kontakta support överhuvudtaget osv. Det är ju den taktiken företag använder för att mena på att "Deras tjänst är felfri, och behöver ingen telefonlinje" exempelvis. Ni skulle bara veta hur många kunder som ringer in för att säga saker som att "Det kom en faktura till mig", ja... Du är kund hos oss. Hellre då att man erbjuder support lite längre, för att ge det lilla extra till det kunder som känner att de vill fråga frågor som de redan vet svaret på.

Har hållit på med Ehandel tidigare i min karriär, därför är jag mer van vid digital marknadsföring. Tror däremot inte att Sociala medier är bästa sättet för snabbare kundanskaffning i denna bransch.

Permalänk
Medlem

Den absolut bästa marknadsföringen är "word of mouth", dvs att befintliga kunder faktiskt refererar till Er, vilket görs genom att ha en riktigt schysst tjänst folk är nöjda med. Där spelar pris givetvis in, men även hur support etc fungerar och hur lätt man kommer i kontakt med den... och HUR den sköter kontakten och lösningar etc.

Det har nämnts flera bra saker i tråden om hur en bra ISP bör vara, som extremt få lever upp till, om någon. Och onekligen är det lättaste sättet att få in nya kunder är priskampanjer och sedan jobba stenhårt på kundvård. Om det inte är någon större skillnad mellan säg... 5 ISP'er kommer i stort sett samtliga kunder välja det billigaste alternativet.

Kan man då som företag visa att man faktiskt står ut från mängden med saker som nämnts... kommer det sprida sig där "kunnigt folk på t ex sweclockers" kommer rekommendera tjänsten för "vanligt" folk, trots att den kanske inte är billigast.

Obenetwork tycks ha lyckas ganska väl här på Swec.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal