12V-2x6-kabel smälte i 9070 XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo men transienter skadar komponenter och kablar-> mer motstånd.
Kabeln börjar brinna tillslut.

Hm, åtminstone vad gäller kablar har jag också svårt att tro det av samma skäl som med kontakten som jag svarade om först. Det lär handla om minimala skillnader i temperatur, och vad jag vet är det enbart temperatur som påverkar där? En sån ensam ledare klarar väl 100 A så länge som det är extremt kort, och så länge som den kyls ner emellan gångerna?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

De måste väl också vara ganska frekventa, ske ofta för kunna skapa värme och flesta nya nätagg är mer robusta emot detta problem. Även kablar bör vara designade för detta ändamål.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

De måste väl också vara ganska frekventa, ske ofta för kunna skapa värme och flesta nya nätagg är mer robusta emot detta problem. Även kablar bör vara designade för detta ändamål.

Nej dessa kablar är inte gjorda för detta ändamål vad jag vet? Finns ingen spec för atx om just transient problematik och kablage vad jag vet.

Enbart att Psu skall hantera 2x strömmen utan att trigga OCP..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hm, åtminstone vad gäller kablar har jag också svårt att tro det av samma skäl som med kontakten som jag svarade om först. Det lär handla om minimala skillnader i temperatur, och vad jag vet är det enbart temperatur som påverkar där? En sån ensam ledare klarar väl 100 A så länge som det är extremt kort, och så länge som den kyls ner emellan gångerna?

15A är väl det per pin som är max? Sen har du värme problematik i en pc. Kabelmanteln kan absolut åldras av alla dessa parametrar och pga idiotin med 12vhpr anslutningen mot gpu (byglad) genom transienterna ihop med att någon snålat med kvalitet på kabeln.

Du kan även få varmare kabel pga luftfuktighet och rektion mellan material och fukt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem

15A är väl det per pin som är max? Sen har du värme problematik i en pc. Kabelmanteln kan absolut åldras av alla dessa parametrar och pga idiotin med 12vhpr anslutningen mot gpu (byglad) genom transienterna ihop med att någon snålat med kvalitet på kabeln.

Du kan även få varmare kabel pga luftfuktighet och rektion mellan material och fukt

Det jag menar är att mig veterligen spelar inte peak-ström någon direkt roll, det som spelar roll är snittet över tid, och det i sin tur begränsas i princip enbart av temperaturökningen. Så en kabel som klarar 15 A kontinuerligt har inga direkta problem med att skyffla 30 A, 40 A, 50 A i kortare pulser, så länge som värmeökningen inte är större än 15 A kontinuerligt. Och värmeökningen av millisekunds-långa pulser är minimal, så därmed är t ex 12 A 99% av tiden och 30 A 1% av tiden helt lugnt (så länge som det som sagt är korta pulser; pratar vi sekunder, minuter, timmar så kommer den förstås hinna värmas och orsaka problem).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det jag menar är att mig veterligen spelar inte peak-ström någon direkt roll, det som spelar roll är snittet över tid, och det i sin tur begränsas i princip enbart av temperaturökningen. Så en kabel som klarar 15 A kontinuerligt har inga direkta problem med att skyffla 30 A, 40 A, 50 A i kortare pulser, så länge som värmeökningen inte är större än 15 A kontinuerligt. Och värmeökningen av millisekunds-långa pulser är minimal, så därmed är t ex 12 A 99% av tiden och 30 A 1% av tiden helt lugnt (så länge som det som sagt är korta pulser; pratar vi sekunder, minuter, timmar så kommer den förstås hinna värmas och orsaka problem).

Jo det spelar roll...nu har jag enbart hört om högspänning och där klarar inte alltid kablage de 0.01% transienter och kablen ger med sig.

Många av er verkar tro att kabeln kyls imellan transienterna. Ligger kortet runt 330W under gaming och du får spikar så kommer kortet inte kylas ned alltid. Och speciellt inte kontakten.

Varje gång kablen kommer nära/över sin optimala temp, ihop med att kablarna verkar ha blandad kvalite, så kan något sakta ändras i konstruktionen.
Varje gång detta händer så är du kanske 0.001% närmare bränd pin.
Då kommer kabelns threshold sjunka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, men nu pratar vi om transienter på 1ms som är drygt 900W på en kontakt som är specad till 600W. Så inte troligt detta är problement. Talar vi om transienter på 6kW så börjar det likna något.

Jag har tex varit med och mätt på polomkopplingsbara motorer, typ sådana som användes i tvättmaskiner för att välja mellan tvättvarvtal och centrifugering. Där var det normalt med transienter på uppåt 4500V vid omkoppling på en maskin som var ansluten till 230/400V elnät, och det något som skulle klaras utan att ge problem.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Jo, men nu pratar vi om transienter på 1ms som är drygt 900W på en kontakt som är specad till 600W. Så inte troligt detta är problement. Talar vi om transienter på 6kW så börjar det likna något.

Jag har tex varit med och mätt på polomkopplingsbara motorer, typ sådana som användes i tvättmaskiner för att välja mellan tvättvarvtal och centrifugering. Där var det normalt med transienter på uppåt 4500V vid omkoppling på en maskin som var ansluten till 230/400V elnät, och det något som skulle klaras utan att ge problem.

En billig kabel behöver inte ha korrekt mantel och därav inte klara överspänningen.

Du blandar nu volt och effekt vilket är två helt olika parametrar.
Även Ac och dc vilket ger helt olika förutsättningar för kabeln

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En billig kabel behöver inte ha korrekt mantel och därav inte klara överspänningen.

You were saying?

Oavsett så är det du som kommer med påståendet att transienter i <1ms på 50%-100% normalförbrukningen skulle skada kablarna, vilket de flesta av oss ställer oss skeptiska till då det inte är en stor ökning sett till kontinuerlig last (se Thomas svar). Har du något som styrker din tes?

EDIT: Den gängse tesen är att obalans i kontaktens resistens, som inte kan mätas/kontrolleras av kortet leder till att majoriteten av strömmen går genom ett, eller ett fåtal, stift vilket leder till att de stiften får en längre period med markant förhöjd effekt och därmed smälter.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

You were saying?

Oavsett så är det du som kommer med påståendet att transienter i <1ms på 50%-100% normalförbrukningen skulle skada kablarna, vilket de flesta av oss ställer oss skeptiska till då det inte är en stor ökning sett till kontinuerlig last (se Thomas svar). Har du något som styrker din tes?

EDIT: Den gängse tesen är att obalans i kontaktens resistens, som inte kan mätas/kontrolleras av kortet leder till att majoriteten av strömmen går genom ett, eller ett fåtal, stift vilket leder till att de stiften får en längre period med markant förhöjd effekt och därmed smälter.

Ökad effekt kan vara men inte alltid ett resultat av en transient.
En transient sker när PSU inte hinner med att byta mellan låg/höglast. Och det är nästan uteslutande pga volt förändringar.

Även korta ms kan skapa ändringar i materialet. Sker det tillräckligt ofta ihop med en 95% kontakt så kommer den sakta ändra motståndet i kontakten.

Så även om du har 6 ledare fram så kan en/ett par av dessa ha en minimal skillnad i ohm och orsaka att transienter går den vägen.

Högspänning som jag jobbar nära slår ifrån vid väldigt låga ms på höga transienter annars brinner det.
Vilket i skedde i Stockholm City runt 2010 vid Odenplan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tog med det om nätspänning bara som ett exempel på vad som man kan räkna med för marginaler utan att de ska gå fel när vi pratar riktigt korta pulser.

Om vi pratar ström då, och lågspänt runt 12V så har vi en i komponent-testare kört 30A strömpulser i 1 mm² kablar och då är inte tiderna 1 ms utan närmare 5000 ms långa pulser och det är kört mer än en miljon sådana pulser utan att kablarna tagit någon skada. Temperaturökningen för en sån puls ligger runt 25 grader. Så för 1 ms skulle det knappt vara mätbart. Har vi 6 ledare och 30A per ledare och 12V så är effekten 2.16 kW.

Med riktigt korta pulser, runt 1 mikrosekund så är 3000A på en 0.25mm² ledare inga problem, blir bara drygt 0.8 grader temperaturökning för en mikrosekund.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Jag tog med det om nätspänning bara som ett exempel på vad som man kan räkna med för marginaler utan att de ska gå fel när vi pratar riktigt korta pulser.

Om vi pratar ström då, och lågspänt runt 12V så har vi en i komponent-testare kört 30A strömpulser i 1 mm² kablar och då är inte tiderna 1 ms utan närmare 5000 ms långa pulser och det är kört mer än en miljon sådana pulser utan att kablarna tagit någon skada. Temperaturökningen för en sån puls ligger runt 25 grader. Så för 1 ms skulle det knappt vara mätbart. Har vi 6 ledare och 30A per ledare och 12V så är effekten 2.16 kW.

Med riktigt korta pulser, runt 1 mikrosekund så är 3000A på en 0.25mm² ledare inga problem, blir bara drygt 0.8 grader temperaturökning för en mikrosekund.

Det är skillnad att impulsa och ha det i en testmiljö kontra att få en produkt instängd med mekanisk åverkan (kabel böjar) konstant värmeutveckling och låta något bli varmt/kallt i timmar/veckor/månader.

Sen borde kabeln bli betydligt varmare än 0.8c om ni impulsar 3000A i flera pulser

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förbannat tråkigt att läsa såna här saker. Håller på att bygga ihop en mini itx dator med just rtx 5070.

Vart ifrån allt som har med datorer/hårdvara och spel sen 2018. Sålde då min dator här på marknaden. Missat väldigt mycket under alla år.

Bör man vara orolig att detta även sker på ett 5070? Kommer köra med kabeln som följer med Kolink Regulator psu:n. Den känns riktigt grov och välbyggd iaf.

Mitt senaste grafikkort var ett GTX 1080 på releasedagen

Permalänk
Skrivet av lynx:

Förbannat tråkigt att läsa såna här saker. Håller på att bygga ihop en mini itx dator med just rtx 5070.

Vart ifrån allt som har med datorer/hårdvara och spel sen 2018. Sålde då min dator här på marknaden. Missat väldigt mycket under alla år.

Bör man vara orolig att detta även sker på ett 5070? Kommer köra med kabeln som följer med Kolink Regulator psu:n. Den känns riktigt grov och välbyggd iaf.

Mitt senaste grafikkort var ett GTX 1080 på releasedagen <Uppladdad bildlänk>

Ett rapporterat fall på 5070 vad jag vet om, typ founders edition och någon i Kina.

5070ti har jag inte läst något om en bränd kontakt.

Vi är också i promille av gpuer som går sönder pga kontakten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxen123:

Måste vara väldigt dåligt inkopplad kontakt? kanske lite för våldsam kabeldragning, visst har kortet strömkontakten ”inne i kylflänsen” som innebär att kabeln drar åt sidan på kontakten

Borde man inte använda ett nätaggregat som har 12V-2x6-kontakt isf adapter? Kanske hela konceptet med
12V-2x6-kontakt bygger på det. Isf borde det inte finnas adapter och det ska klargöras att ett sånt PSU krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Ser han/hon/hen för övrigt inte ut att ha monterat moderkortet utan distanser i chassit? Vilket i så fall kan tyda på andra missar vid montering av t.ex. kabeln in i grafikkortet.

https://www.sweclockers.com/artikel/24007-datorbyggarguide-hu...

Från guiden.
Distanserna har en extremt viktig uppgift i form av att höja upp moderkortet en bit från själva chassit, vilket i praktiken gör att eventuella kortslutningar undviks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockOn:

https://www.sweclockers.com/artikel/24007-datorbyggarguide-hu...

Från guiden.
Distanserna har en extremt viktig uppgift i form av att höja upp moderkortet en bit från själva chassit, vilket i praktiken gör att eventuella kortslutningar undviks.

Osäker på vad du vill säga mig med den informationen, påpekade att det såg ut som att det missats vid montering och därav kan va annat som personen som byggt datorn på bilden missat vilket kan ha lett till felaktig inkoppling utav strömkablar till GPU.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad att impulsa och ha det i en testmiljö kontra att få en produkt instängd med mekanisk åverkan (kabel böjar) konstant värmeutveckling och låta något bli varmt/kallt i timmar/veckor/månader.

Du kan ju räkna på hur lång tid det tar att köra 1 miljon 5-sekunders pulser med 20 sek mellanrum för att svalna lite

Citat:

Sen borde kabeln bli betydligt varmare än 0.8c om ni impulsar 3000A i flera pulser

Det är per puls såklart, och blir ju varmare om man inte låter den kallna mellan pulserna.
[f.ö, då det är 1 mikrosekund pulser så bör man ta hänsyn till skin-effekten o då blir det lite mer än 0.8c men svårare att räkna på.]

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Du kan ju räkna på hur lång tid det tar att köra 1 miljon 5-sekunders pulser med 20 sek mellanrum för att svalna lite
Det är per puls såklart, och blir ju varmare om man inte låter den kallna mellan pulserna.
[f.ö, då det är 1 mikrosekund pulser så bör man ta hänsyn till skin-effekten o då blir det lite mer än 0.8c men svårare att räkna på.]

Det som är problemet i labbmiljö, ni låter det svalna. Använd varierad last och låt kabeln ha sin normala drift temp innan pulserna. Så kör den på teoretisk max och sen variera den.

Precis som du säger så är värmen det viktigaste men problemet är att ni inte maxar kabelns teoretiska/specad för på max innan och sen drar på extra 🙂

Svagaste länken är kontaktdonet där mindre avvikelser kan göra stor skillnad och det är där i stiften värmen kommer bildas pga vissa pins variabla resistans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För om man backar så är det ett bevis som kan användas mot en i en stämning i USA. Om man går framåt och utvecklar något nytt så får det inte användas som bevis, för man vill inte att företagen slutar försöka göra det bättre.

Nja. 8-pin är 3st +12V, 3st jord och 2 sense-pinnar. Nätenheten kopplar dem till jord, så att grafikkorten skall kunna känna av dessa sense-pinnar för att bestämma om de kan dra 75W eller 150W från de övriga paren (eller inget alls om inget av dem är kontakterat). 6-pin är 2st +12V, 2 jord, en sensepinne och en som inte är kontakterad. Det här svaret förklarar det ganska bra:

https://electronics.stackexchange.com/questions/465726/what-a...

Vad 12VHPWR gör är att det ökar antalet par som kan leverera ström från 3 i 8-pinnarskontakten till 6, och sense-pinnarna är de 4 små. Den ökar också max ström per pinne.

Ja, EPS12V hade kunnat leverera mer ström (384W om jag minns rätt) men då hade man inte haft några sense-pinnar. Å andra sidan så är ju PCIe-kontakten enligt standard specad till mycket mindre än vad kontaktdonet klarar, så det är väl snarast så att standardiseringskommittén inte insåg hur mycket ström framtida grafikkort skulle behöva och inte tog i ordentligt.

Det spelar ingen roll att 8pinnars kontakten har en sense pinne. Ja det är en Sense pinne i de två extra. Det löjliga är att den överhuvudtaget existerar. Dom skapade en ny standard som inte behövdes, och gjorde den idiotisk.

Säkerhets marginalen är däremot otroligt mycket bättre än den är i 12VHPWR kontakten som är ett verk av total idioti.

Ta bara en sån sak att när dom uppdaterade designen för att det var för många som brann så passade dom på att höja specifikationen för hur mycket ström den skulle klara att hantera. Kontakt ytorna är inte större, och pinnarna lika små men är formade att ge ett större tryck och mer pålitlig kontakt. Så vi säger att det går att kåra mer ström genom dom!

Så säkerhetsmarginalen är ungefär 1,1 om jag minns rätt.

Jag har skrivit om den tidigare med specifikationer och beräkningar och nu gör den mig bara förbannad. Så jag känner inte för att plocka fram specifikationen och siffrorna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blahorga:

Det spelar ingen roll att 8pinnars kontakten har en sense pinne. Ja det är en Sense pinne i de två extra. Det löjliga är att den överhuvudtaget existerar. Dom skapade en ny standard som inte behövdes, och gjorde den idiotisk.

Säkerhets marginalen är däremot otroligt mycket bättre än den är i 12VHPWR kontakten som är ett verk av total idioti.

Ta bara en sån sak att när dom uppdaterade designen för att det var för många som brann så passade dom på att höja specifikationen för hur mycket ström den skulle klara att hantera. Kontakt ytorna är inte större, och pinnarna lika små men är formade att ge ett större tryck och mer pålitlig kontakt. Så vi säger att det går att kåra mer ström genom dom!

Så säkerhetsmarginalen är ungefär 1,1 om jag minns rätt.

Jag har skrivit om den tidigare med specifikationer och beräkningar och nu gör den mig bara förbannad. Så jag känner inte för att plocka fram specifikationen och siffrorna igen.

Jag sitter absolut inte här och försvarar vare sig gamla 8-pinnars eller det nyare påhittet, jag bara förklarar hur det har gått till. Jag tror att processen för PCIe-strömmens kontaktdon var ungefär så här:

* Grafikkort behöver mer ström, och vi vill inte skicka mer genom slotten så vi gör en extra strömkontakt.
* Strömkontakten skall kunna leverera 75W så att vi dubblar effekten från dagens slot (nu är ju max effekt genom slotten iofs inte 75W över 12V utan 75W totalt över 12V och 5V, men strunta i det nu)
* Strömmen är för stor för att gå genom ett par, så det får bli två
* Vi behöver ha en sense-pinne så att grafikkortet kan detektera om den där strömsladden sitter i.
* Har vi nån billig kontakt med 5 pinnar som vi kan använda? Nej, men här finns en med 6 pinnar från Molex, den tar vi och så lämnar vi bara en pinne tom.

För 8-pinnars så dubblade man bara effekten i sladden. Då behövde man ytterligare ett par, samt en sense-pinne till, och då var 8-pinnarsvarianten av samma kontaktdon praktiskt. Det var ingen som brydde sig om att få ut max effekt i det läget.

För 12VHPWR så var det istället max effekt som var fokus, eftersom Nvidia förutsåg att deras kort skulle behöva massor av kräm framöver. Då designade man ett eget kontaktdon med separata, mindre sense-pinnar och tog till en så liten marginal som man tänkte sig komma undan med.

Skillnaden i fokus är tydlig. I det första fallet så har man bokstavligen grävt i lådan av serieproducerade kontaktdon från en av världens största tillverkare av sådana och plockat ett som såg bra ut. Man litade helt enkelt på Molex att göra hela jobbet med testning ochg design. I det andra fallet så har någon designat ett don efter egna specar, och antagligen inte testat speciellt mycket eftersom man tvingades göra en omdesign. Personligen har jag svårt att lita på 12HPWR även efter omdesignen, för jag har mina tvivel om hur designprocessen har sett ut.

Visa signatur

5900X | 6700XT