12V-2x6-kabel smälte i 9070 XT

Permalänk
Medlem

Varför går man inte ifrån den typ av kontakt, den är bevisligen undermålig.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Mountain Everest MAX w/Mako MX | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Hade varit intressant att ha koll på felmarginalen, lär vara mindre än 0.001% av alla kort som får smälta kontakter. Med det sagt vill jag inte försvara kontakten, den togs fram för att NVIDIA ville göra små grafikkort (får jag känslan av iaf), dvs engineering-konst, lite som när Macbooks kom med värdelösa tangentbord för att dom skulle göras så platta som möjligt.
Det finns ingen vettig anledning till att göra kontakten så liten och klen förutom just mindre kretskort, dom kunde ju haft två och kört dom på 400W styck (och då också få bättre balansering helt gratis) och på så sätt kunna göra 800W GPU:er, bättre för alla. 600W känns som det var förlegat redan när det kom.

@tozz

Har du 2 kontakter och högre effekt så är det större risk att det går åt skogen om en glappar.

Börjar en strula så ska dina 800w ta vägen via en kontakt.

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Nu vet jag inte om någon har lyckats med detta eller inte, så jag skriver endå.
På andra sidan Atlanten så har vi ett land som jag brukar kalla för "The country of the sues".
Det är alltså USA jag pratar om.
Någon där måste ju ha fått sin dator förstörd efter 12-pins kontakten eller ännu värre fått sin bostad utbränd.
Jag har då inte läst/hört om att någon har vunnit en "lawsuit" mot nvidia för kontakten.
Eftersom jag vet att den innebär problem så skulle jag aldrig köpt ett kort med 12-pin kontakt.

För man tycker ju att iaf EU borde se till att fixa att 12-pin kontakten blir förbjuden.

Om nån har en artikel så dela gärna.

Ingen brand har skapats i något av fallen... Gpu kommer sluta fungera och PSU kommer sluta långt innan brand uppkommer.

Skulle en brand ske pga 12Vhpr så är det PSU som är att skylla

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av GamlingH:

Används inom server utan problem vad jag vet av både intel och Nvidia...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Precis! Om Sapphire gick den här vägen med fel kontakt måste vi - kunder - visa de att vi kommer inte köpa sådana produkter.

Sitter själv på Asus Prime 9070 XT pga detta.

Såg Inet har rea på Asus prime nu, lite småsugen. Hur är fläktarna, bra ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@tozz

Har du 2 kontakter och högre effekt så är det större risk att det går åt skogen om en glappar.

Börjar en strula så ska dina 800w ta vägen via en kontakt.

Jo men jag tänker att vi återgår till grafikkort som inte är helt logiklösa och som hanterar det korrekt. Bryter en sense pin så ska inte kortet dra det dubbla från den andra kontakten. Om du kopplar i två av tre 8pin så drar ju inte dom två vars 75W extra, eller dom gjorde inte det förr iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Såg Inet har rea på Asus prime nu, lite småsugen. Hur är fläktarna, bra ljudnivå?

Decent kan jag säga, men på min sitter Alphacool Core waterblock så kan inte klaga på ljudnivån isf xD

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem

Börjar dyka upp mer brända kontakter nu.
Dock är detta Nvidia

https://videocardz.com/newz/four-more-burned-power-cables-rep...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Oavsett tid lasten fanns så är det maximala effekten som varit.
Inte sagt det är nog för att smälta men det gör faktiskt åverkan på ett don om du har kontinuerliga spikar

iofs aldrig så det har definierats eller mätts tidigare, men absolut.

EDIT: för att förtydliga, transienter har alltid funnits, de har bara tidigare inte (inte säkert) varit så pass stora, eller ställt till med samma problem (PSU som löser ut, etc).
Det kan vara en bi-effekt av att GPU drar så pass mycket mer än vad de gjort tidigare, vilket också gör transienterna större, och/eller att transienterna har blivit större i förhållande till "normal-förbrukningen".
Jag tror att det tidigare delvis har dolts av att trenden har varit att köpa PSU som är betydligt större än vad som egentligen behövts som gör att de inte slår av för transienter som är större än vad grafikkorten drar normalt under last (>750W)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

iofs aldrig så det har definierats eller mätts tidigare, men absolut.

EDIT: för att förtydliga, transienter har alltid funnits, de har bara tidigare inte (inte säkert) varit så pass stora, eller ställt till med samma problem (PSU som löser ut, etc).
Det kan vara en bi-effekt av att GPU drar så pass mycket mer än vad de gjort tidigare, vilket också gör transienterna större, och/eller att transienterna har blivit större i förhållande till "normal-förbrukningen".
Jag tror att det tidigare delvis har dolts av att trenden har varit att köpa PSU som är betydligt större än vad som egentligen behövts som gör att de inte slår av för transienter som är större än vad grafikkorten drar normalt under last (>750W)

Den kommer upp på HWinfo64 så den noteras även av simpel mjukvara.
9070XT har normal power draw uppemot 400W och spikar upp emot 650W

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har Asus Astral 5090 och jag hade problem 2-3 veckor sedan 1 pin börja bara dra 0.6a till 1.4a max men 5 andra pins drog 5a-6a, kör gpu tweak så jag ser realtid vad kortet drar, så jag kolla på 12v kontakten tog isär spraya crc elekronik spray på både hanne och hona men ingen skillnad. så ner till källan PSU och byte utgång till två andra och efter det har det funkat alla pins drar 0.2a plus minus ifrån varandra, så kolla PSU om ni har samma problem som mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@UmiEli
Hej.
Sapphire kortets adapter har den nya 12V-2x6(H++).

Accessories Bundled
L-Shape Support Bracket
3pin 5V ARGB Cable
Magnetic Backplate
12V-2x6(H++) to PCI Express 3x8-pin power adapter.

Kolla under specs:
https://www.sapphiretech.com/en/consumer/nitro-radeon-rx-9070...

Förstod det men det är trots allt en adapter och det kan hända att personen kopplade en och samma "pig-tail" pcie-kabel till adaptern. Jag kommer ihåg folk smälte sina pcie kontakter på rtx 3000 series kort pga att de kopplade en och samma "pig-tail" istället för 2 separata kablar.
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/1kicn5j/3080ti...

Har svårt att tänka mig hur man kan smälta en native 12V-2x6 med en 9700XT då den drar 350W och kabeln skulle inte ge ström alls till kortet om man inte installerar korrekt.

Permalänk
Medlem

De gamla kontakterna brann inte lika ofta

Skrivet av andreas_dock:

Vad var det för problem med den gamla kontakten ?

De gamla PCI12V kontakterna var ett otyg som aldrig skulle ha använts. Men dom brann åtminstone inte lika ofta.
Vad som var rätt var skälva konstruktionen av kontakten och en säkerhetsmarginal på cirka 60% för 6 pinnar kontakten, men endast ungefär 44% marginal på 8-pinnars varianten,vilket kan låta märkligt. Det är däremot betydligt mer än den 10% säkerhetsmarginal som den nya 12VHPWR kontakten har.

Den högre säkerhetsmarginalen gör att även om en +12V pinne I en PCI12V kontakt fallerar helt så kan de återstående två pinnarna hantera den totala effekten som kontakten är specificerad för utan att kontakten börjar brinna. I 12VHPWR kontakten så betyder däremot en helt fallera pinne att kontakten riskerar att brinna även om de återstående tre pinnarna har perfekt kontakt.

Felet med de gamla 6 och 8 pinnar kontakterna är att dom aldrig skulle ha existerat. Redan när dom introducerades så hade det i många år använts en 8-pinnars 12V kontakt I servrar. Dom använde en standard som kallades EPS, och den include rader en 24-pinnars strömkontakt för moderkortet och en 8-pinnars kontakt för 12V matning till moderkortet. Låter det bekant? Nästan som ATX 24-pinnars kontakt och ATX 8-pinnars, eller 4+4-pinnars 12V? Det är helt enkelt exact samma kontakter, bara det att dom döpts om till ATX för att inte förvirra användare.

Så det fanns redan en 8-pinnars 12V kontakt när pcsig gav sig på att skapa en ny standard för grafikkort. Ock nej, dom kanske ser snarlika ut, men kom är pinnade helt olika.

Där en EPS 12V kontakt har +12V på pinnarna så har PCI12V kontakten jord istället.
Men det är inte det stora problemet. EPS kontakten har fyra +12V och fyra jord pinnar. I PCI12V kontakten är det tre +12V och fem jord pinnar. Om du tittar på 6-pinnars kontakten så är det tre +12V och tre jord pinnar.

Så antalet pinnar som ska tillhandahålla +12V är lika många, men ändå ska 8-pinnars kontakten föra över mer ström?

Jag tro problemet med PCI12V kontakterna är ganska uppenbart. Bara för att göra det ännu mer uppenbart så använder GPU kort avsedda för att använda för beräkningar I servrar ofta EPS 12V kontakter istället för PCI12V kontakter.

Saken är den att en EPS 12V kontakt kan leverera mer ström än PCI varianten. Så den borde ha använts istället.

En annan intressant sak är att alltid närman ser en bild på en brunnen 12VHPWR kontakt så är det bara pinnarna med +12V som har brunnit medan jord stiften är oskadade. Detta beror på att i PCIE kontakten på moderkortet så finns det över 30 pinnar som går till jord. Så även om jord pinnarna I 12VHPWR kontakten har lika dålig kontakt som +12V pinnarna så finns det fortfarande gott om jord anslutning genom PCIE kort kontakten. Detta är ytterligare en anledning till att 8-pinnars PCI12V är idiotisk. Det behövs inte mer pinnar för jord än för +12V.

Permalänk
Skrivet av UmiEli:

Köp nätagg med ATX 3.1 standarden. Den nya 12V-2x6 kontakten som ingår i standarden har gjort så att den klickar in ordentligt och skulle inte ge ström till grafikkortet om den inte sitter korrekt. Risken är nästan obefintligt. Rubriken i denna artikeln är lite missvisande, personen använde adaptern som kommer med grafikkortet inte den nya 12V-2x6 kontakten som kommer med ATX 3.1 standarden.

Även den har råkat ut för detta, de är ett design fel från början med kontakten och hur man designar kretskortet.

Får en pinne bättre kontakt, så får den leverera mer ström, är de som orsakar hela röran och kontakten kan bli bättre ironiskt nog om man tar ut och sätter i den igen.

Skrivet av tozz:

Hade varit intressant att ha koll på felmarginalen, lär vara mindre än 0.001% av alla kort som får smälta kontakter. Med det sagt vill jag inte försvara kontakten, den togs fram för att NVIDIA ville göra små grafikkort (får jag känslan av iaf), dvs engineering-konst, lite som när Macbooks kom med värdelösa tangentbord för att dom skulle göras så platta som möjligt.
Det finns ingen vettig anledning till att göra kontakten så liten och klen förutom just mindre kretskort, dom kunde ju haft två och kört dom på 400W styck (och då också få bättre balansering helt gratis) och på så sätt kunna göra 800W GPU:er, bättre för alla. 600W känns som det var förlegat redan när det kom.

Kontakten ingår i PCIe standarden och består av flertalet bolag. Men ja helt klart Nivida varit mest drivande.

Den angående om man får lastbalansera, så kan man inte läsa PCI sig själv, men tog hjälp av AI som påstår den direkt citerade standarden och enligt den så var balansering rekommenderad (kan dock inte säga om de är senaste revisionen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

En skillnad är ju dock att detta inte är AMD's referensdesign. Så detta faller inte på dem alls utan istället har Sapphire, trotts vad folk upplevt, själva valt att använda denna kontakt. Nvidia däremot har aktivt valt att ha den i sin referensdesign av vissa kort. (och jag har själv ett 5090 med denna kontakt)

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kontakten ingår i PCIe standarden och består av flertalet bolag. Men ja helt klart Nivida varit mest drivande.

Den angående om man får lastbalansera, så kan man inte läsa PCI sig själv, men tog hjälp av AI som påstår den direkt citerade standarden och enligt den så var balansering rekommenderad (kan dock inte säga om de är senaste revisionen).

Så är det, men ingen annan har (iaf på konsumentsidan) varit så drivande med att krympa korten som NVIDIA, det är ju imponerande ett sätt, 5090 FE är otroligt litet för prestandan. Jag pratade balansering mer ur ett "tänk om"-perspektiv, nu är vi ju för närvarande fast med vad vi har och ingen verkar vilja ta tag i problemet riktigt. Jag tror inte någon blir förvånad om det kommer en ATX 3.5 eller 4.0 med helt nya kontakter, igen...

Permalänk
Medlem

Den kommer upp på HWinfo64 så den noteras även av simpel mjukvara.
9070XT har normal power draw uppemot 400W och spikar upp emot 650Whttps://preview.redd.it/629-w-power-spike-on-9070-xt-red-devil-v0-ovg5gmlvoupe1.png?width=320&crop=smart&auto=webp&s=6a55f0d0cbe24b59f352b728c3bbf375599e5c79

Jag vet inte riktigt exakt vad det är du vill få ut med den här diskutionen, men jag skulle snarare vilja säga att 9070XT har normal power draw runt 330W, spikar till 400W, och transienter på upp till 600W (förutsatt stock inställningar)
330W är även vad sweclockers uppmätte med nvidias verktyg för mätning av gpu-effekt
https://www.sweclockers.com/test/40749-powercolor-radeon-rx-9...

Att det syns i HWinfo64 nu säger absolut inget angående vad jag menade kring att äldre kort (tänk 700-serien till 2000-serien) troligen också hade transienter. Det är som att du medvetet vill missförstå vad jag menar.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Jag vet inte riktigt exakt vad det är du vill få ut med den här diskutionen, men jag skulle snarare vilja säga att 9070XT har normal power draw runt 330W, spikar till 400W, och transienter på upp till 600W (förutsatt stock inställningar)
330W är även vad sweclockers uppmätte med nvidias verktyg för mätning av gpu-effekt
https://www.sweclockers.com/test/40749-powercolor-radeon-rx-9...

Att det syns i HWinfo64 nu säger absolut inget angående vad jag menade kring att äldre kort (tänk 700-serien till 2000-serien) troligen också hade transienter. Det är som att du medvetet vill missförstå vad jag menar.

Om någon säger till dig att deras max power draw är 330W men du kan mäta 633W power draw.
Vilken är då den maximala effekten kortet har använt?

Att normal/ snitt är däromkring är inte samma sak som max effekt.

Äldre kort hade inte speciellt höga power spikes, mycket pga lägre tdp. Därav ett icke problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om någon säger till dig att deras max power draw är 330W men du kan mäta 633W power draw.

Då kommer följdfrågan; har du mätvärdena från kortet som smälte?
Mitt 7900XTX ligger runt 350W enligt AMDs mjukvara, inga spikar till 600W i den mjukvaran, kan prova med HWinfo64 när jag får tid.
Det blir nästan alltid en fråga för vad sensorer/mjukvara rapporterar eller hur de är konfigurerade, samt om det är relevant i sammanhanget.
Och nej, jag tror inte att transienta spikar till +600W är vad som bränner dessa kontakter, utan att det är kontinuerlig drift med obalans i pinnarna

Äldre kort hade inte speciellt höga power spikes, mycket pga lägre tdp. Därav ett icke problem

Följdfråga, beror det på att de inte HAR spikar, eller för att det inte finns mjukvara eller sensorer som mäter dem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Swedishchef_90

Har du sätt spikes värdena på rtx 5090?
De är galet långt över 600W

Permalänk
Skrivet av Jubas:

@Swedishchef_90

Har du sätt spikes värdena på rtx 5090?
De är galet långt över 600W

Ja Igors labb dock mäter han med rätt verktyg.
Om hwinfo kan fånga en transient så ligger du runt 250-2000ms
Och då har 9070xt samma som 5090

"Igor's peak power analysis shows that the RTX 5090 is capable of excursions as high as 627.5 W for 10 ms to 20 ms durations; as high as 738.2 W in 5 ms to 10 ms durations, as high as 823.6 W in the 1 ms to 5 ms category, and as high as 901.1 W in spikes under 1 ms in duration. "

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Igor's peak power analysis shows that the RTX 5090 is capable of excursions as high as 627.5 W for 10 ms to 20 ms durations; as high as 738.2 W in 5 ms to 10 ms durations, as high as 823.6 W in the 1 ms to 5 ms category, and as high as 901.1 W in spikes under 1 ms in duration. "

nej, 9070XT har inte i närheten av 5090
https://www.igorslab.de/amd-radeon-9070xt-und-9070-im-test-ta...

485W i <1ms enligt Igors (som mäter rätt)
Då kan vi skrinlägga allt detta tal om 600W

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Relevansen på värmeutvecklingen i kontakt/sladd är ju i princip noll dock.

900 W vid 12 V är 75 A, 12.5 A per ledare om det är rätt jämnt fördelat.
Max för spec är 600 W kontinuerligt dvs 50 A eller 8.33 A per ledare.
6 mOhm är max som kontaktresistans enligt spec.

Vid 600 W bildas då max 0.42 W i kontakten. Vid en spik till 12.5 A per ledare ökar effekten till 0.94 W i 1 ms. Har vi 10 såna spikar per sekund så är det ändå bara (0.01 * 0.94 + 0.99 * 0.42) = 0.4252 W i snitt, en ökning på 5.2 milliwatt eller 1.23%.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Relevansen på värmeutvecklingen i kontakt/sladd är ju i princip noll dock.

900 W vid 12 V är 75 A, 12.5 A per ledare om det är rätt jämnt fördelat.
Max för spec är 600 W kontinuerligt dvs 50 A eller 8.33 A per ledare.
6 mOhm är max som kontaktresistans enligt spec.

Vid 600 W bildas då max 0.42 W i kontakten. Vid en spik till 12.5 A per ledare ökar effekten till 0.94 W i 1 ms. Har vi 10 såna spikar per sekund så är det ändå bara (0.01 * 0.94 + 0.99 * 0.42) = 0.4252 W i snitt, en ökning på 5.2 milliwatt eller 1.23%.

Handlar inte om värmen utan att komponenter går sönder av transienter. Finns en anledning att man försöker bygga bort det i elnät.
Så kort med frekventa transienter kan i teorin förstöra sig själv

Vore intressant att se hur frekvent det sker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

För om man backar så är det ett bevis som kan användas mot en i en stämning i USA. Om man går framåt och utvecklar något nytt så får det inte användas som bevis, för man vill inte att företagen slutar försöka göra det bättre.

Skrivet av Blahorga:

Men det är inte det stora problemet. EPS kontakten har fyra +12V och fyra jord pinnar. I PCI12V kontakten är det tre +12V och fem jord pinnar. Om du tittar på 6-pinnars kontakten så är det tre +12V och tre jord pinnar.

Nja. 8-pin är 3st +12V, 3st jord och 2 sense-pinnar. Nätenheten kopplar dem till jord, så att grafikkorten skall kunna känna av dessa sense-pinnar för att bestämma om de kan dra 75W eller 150W från de övriga paren (eller inget alls om inget av dem är kontakterat). 6-pin är 2st +12V, 2 jord, en sensepinne och en som inte är kontakterad. Det här svaret förklarar det ganska bra:

https://electronics.stackexchange.com/questions/465726/what-a...

Vad 12VHPWR gör är att det ökar antalet par som kan leverera ström från 3 i 8-pinnarskontakten till 6, och sense-pinnarna är de 4 små. Den ökar också max ström per pinne.

Citat:

Saken är den att en EPS 12V kontakt kan leverera mer ström än PCI varianten. Så den borde ha använts istället.

Ja, EPS12V hade kunnat leverera mer ström (384W om jag minns rätt) men då hade man inte haft några sense-pinnar. Å andra sidan så är ju PCIe-kontakten enligt standard specad till mycket mindre än vad kontaktdonet klarar, så det är väl snarast så att standardiseringskommittén inte insåg hur mycket ström framtida grafikkort skulle behöva och inte tog i ordentligt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av tozz:

Så är det, men ingen annan har (iaf på konsumentsidan) varit så drivande med att krympa korten som NVIDIA, det är ju imponerande ett sätt, 5090 FE är otroligt litet för prestandan. Jag pratade balansering mer ur ett "tänk om"-perspektiv, nu är vi ju för närvarande fast med vad vi har och ingen verkar vilja ta tag i problemet riktigt. Jag tror inte någon blir förvånad om det kommer en ATX 3.5 eller 4.0 med helt nya kontakter, igen...

Ja de är rätt otroligt vad kretskortet har krympt (är väl liknande på AMD sidan om jag inte har fel).

Men ändå behållit längre kylare, just för man kan skicka igenom luft utan ett kretskort är ivägen.

Men tror man hade kunnat balansera utan drastisk göra kortet längre. Men då hade man troligen fått placera om kontakten, troligen tyckte Nivida de var snyggast ha kontakten så man ser kabeln tydligt.

Är något tveksam till ny standard, vi har ju levt med gamla PCIe standarden i 20 år minst. Nivida lär svårt att backa nu när alla är dessutom med på tåget, AMD och Intel lär ha svårt få med en bättre kontakt. Jag menar under mötena om denna 12 pinnar kontakten var de ingen som varken satte ner foten eller krävde bättre design.

Nivida äger mer eller mindre gaming marknaden och de skiter i om kortet går sönder inom par år. Blir ju enkla pengar att tjäna när de behöver köpa nytt Nivida kort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Ett gigantiskt feltänk. Här har man adderat ännu flera kontaktytor som potentiellt kan ställa till problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Handlar inte om värmen utan att komponenter går sönder av transienter. Finns en anledning att man försöker bygga bort det i elnät.
Så kort med frekventa transienter kan i teorin förstöra sig själv

Vore intressant att se hur frekvent det sker

Gällde inte diskussionen 12V-2x6?
Jag gick tillbaka rätt många steg i citatkedjan och fick fortfarande den uppfattningen. (Utöver att det förstås är huvudämnet i tråden.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Gällde inte diskussionen 12V-2x6?
Jag gick tillbaka rätt många steg i citatkedjan och fick fortfarande den uppfattningen. (Utöver att det förstås är huvudämnet i tråden.)

Jo men transienter skadar komponenter och kablar-> mer motstånd.
Kabeln börjar brinna tillslut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo men transienter skadar komponenter och kablar-> mer motstånd.
Kabeln börjar brinna tillslut.

Känns rätt långsökt att det skulle vara det som var orsaken, faktiskt.
Men, allt utom att nvidia (och sapphire/asrock) tagit bort balanseringen, eller hur?

BTW rapporterar mitt HWinfo64 545W som max för mitt 7900XTX, vilket verkar ligga i linje med Igors mätningar, och runt 350W i TBP

Visa signatur