386-processorn fyller 40

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

SuperSPARC kom ut 1992 och tarvade aktiv kylning på CPU'n, och DX4 kom inte ut föränn 1994. SuperSPARC var dock inte billig nog att vanliga dödliga gick ut och köpte sig en Sun maskin.

Ja jo. Men nu pratade vi ju om 386-486 och man kan ju utgå från diskussionen är inom det området.

Permalänk
Medlem

Just 386 har jag nog aldrig använt, åtminstone som jag vet. Har nog någon i samlingen dock.
Men att de kom redan -85, hade tänkt mig att det var typ -90 eller så.
Hade själv en 486SX-25 som köptes -94, som jag klockade till 40 MHz men inte alls stabilt. Ingen kylare alls. Man undrar om det hade gått att köra en sådan stabilt med någon modern kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Just 386 har jag nog aldrig använt, åtminstone som jag vet. Har nog någon i samlingen dock.
Men att de kom redan -85, hade tänkt mig att det var typ -90 eller så.https://www.sweclockers.com/forum/aktiva

Runt -90 var det i486 (släppt 1989) som gällde för de som ville ha snabbaste IBM-kompatibla PC:n

Permalänk

På 90-talet kom ju detta med hemdator. Skattesubventionen. Man fick köpa dator genom jobbet.
Tror det var lite senare än 386 det började. Har för mig vår hade en 486:a.
Det var nog betydelsefullt för Sverige och digital utveckling.
Många barn som fick en PC att leka med hemma.

Permalänk
Medlem

När blev 386 tillgänglig i Sverige har jag funderat på.
Satt själv med en nyinköpt 286 sent 80-tal (dyr, välspecad burk) och vad jag kommer ihåg så fanns inte 386 ens på pappret, här!
Var det för att den var så hiskeligt dyr i början?

Permalänk
Medlem

Min första dator var 386 75MHz. Lagom när jag fått igång den så kunde jag ha köpt en 386 150MHz för samma pris. "Skit händer" som dom säger i Amerika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

På 90-talet kom ju detta med hemdator. Skattesubventionen. Man fick köpa dator genom jobbet.

Tror det snarast var på Pentium/Pentium2-tiden? Om vi tänker på samma sak iaf...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hem-PC-reformen

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mycket skrivande och bökande för att få igång saker i äldre datorer och usb gjorde underverk då com och seral portarna var riktigt dryga att försöka få saker att fungera på ibland.

Nu är du dock minst 10 år längre fram i tiden jfm 386:ornas intågande

Ang. plug'n'play, så var väl det lite av ledordet i framförallt Windows 98 med ACPI.

Innan dess fick du sätta IRQ:s manuellt och Windows 95 fick inte stöd för USB förrän i slutet av 1996.

Köpte min första "moderna" PC i mars 1997 med 430TX-chipset, USB 1.0, Integrerat ljudkort samt Pentium MMX 166MHz Allt i ATX-format, vilket gjorde det smått hopplöst att hitta ett passande chassi i Sverige på den tiden.

Ser fortfarande Asus TX97-X som ett av de bästa moderkorten genom tiderna. Synd bara att bussen i sig inte gick att överklocka, men körde länge min MMX i 200MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Oj oj, då var den bra långsam va?
Jag hade en Pentium 100 MHz till julen 1998 då det blev en Celeron 333 MHz. Stort kliv där, kunde köra Windows 98 och spela MP3 och grejer.

Den var trött redan när jag fick ta över den i början av 1996.

Skrivet av Dunde:

1998 var en 386:a rejält utdaterad. "De flesta" körde minst Pentium 133/150 för att kunna köra MP3 på ett någorlunda bra sätt.

Jotack, det var den. Men det var den som var min dator under tonåren... typ 13-15 år gammal
Sommarjobbade sommaren 1999 och köpte dator för nästan hela lönen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Tror det snarast var på Pentium/Pentium2-tiden? Om vi tänker på samma sak iaf...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hem-PC-reformen

Ja så kan det ha varit.

Permalänk
Medlem

Grattis 🥳

Jo, men 386:an har jag minnen av. LSL3, bl a, har jag för mig jag spelade mkt på en sådan.

Har minnen av hur grannen fick tag på en i387 och hur vi installerade den i hans PS/2 M80 (20MHz). Boostade FPS i spel som A-10 Tank Killer (Dynamix / Sierra On-Line) bl a.

Har mycket men äger tyvärr ingen 386.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stigw:

Min första dator var 386 75MHz. Lagom när jag fått igång den så kunde jag ha köpt en 386 150MHz för samma pris. "Skit händer" som dom säger i Amerika.

Hm... 386 fanns upp till 40 MHz vad jag kan se, men tror inte något över 33 var vanligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Grattis till 386:an, enda erfarenheten jag själv har var från en laptop (vill minnas det var en Compaq) med en 386SX - hoppade på PC-tåget (och datorer i allmänhet) då 486:an var hot shit.

På tal om, en del 486-kloner gick ju lite varma, Am486 DX4 (både 100 och 120MHz) vet jag fanns med texten "HEATSINK AND FAN REQ'D".

Skrivet av walkir:

Nu är du dock minst 10 år längre fram i tiden jfm 386:ornas intågande

Ang. plug'n'play, så var väl det lite av ledordet i framförallt Windows 98 med ACPI.

Innan dess fick du sätta IRQ:s manuellt och Windows 95 fick inte stöd för USB förrän i slutet av 1996.

Köpte min första "moderna" PC i mars 1997 med 430TX-chipset, USB 1.0, Integrerat ljudkort samt Pentium MMX 166MHz Allt i ATX-format, vilket gjorde det smått hopplöst att hitta ett passande chassi i Sverige på den tiden.

Ser fortfarande Asus TX97-X som ett av de bästa moderkorten genom tiderna. Synd bara att bussen i sig inte gick att överklocka, men körde länge min MMX i 200MHz

IRQ och DMA konfigureras med byglar på 8-bit ISA-korten (okejdå, vill man vara fancy kan man väl köra 16-bit eller, om det ska vara riktigt fint och modernt, VLB), så är det med den saken. 😁 PnP, baaaah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Nja, så snabba 386:or fanns aldrig.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Jag köpte första generationen Pentium som blixten tog efter några månader och för försäkringspengarna köptes andra generationen som var betydligt snabbare. Senare i livet köpte vi datorer genom Landstinget som min fru var anställd hos.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Runt -90 var det i486 (släppt 1989) som gällde för de som ville ha snabbaste IBM-kompatibla PC:n

Var ju rätt få som hade dator på den tiden, var väl först runt 94-95 som det blev lite vanligare och då var det fortfarande 486 som gällde även om Pentium släppts. Var ju en del eftersläpning alltså, inte minst för att de var rätt dyra.
Även datorer av lägre klass kostade motsvarande 25k+ idag.
Skulle man ha något bättre så var det rejält dyrt.
486DX2-66 som ofta nämns var väl på sin tid ungefär motsvarande någon i7, alltså i de övre klasserna utan att vara toppmodell. Ett system med en sådan gick väl på motsvarande 30k+ idag. Dvs långt ifrån någon budgetmodell.

På Pentium-tiden, -97 enligt Wiki. Däromkring eller strax efter började ju även internetåtkomst bli vanligare.

Så från 94-95 när datorer var mer sällsynta till 98-99 när de flesta hade dator. Med viss lokal variation där större städer låg något före övriga delar av landet. Idag är det ju ingen skillnad så, men på den tiden var det en fördröjning innan saker hittade ut i mer avlägsna delar av landet.

Permalänk
Medlem

Hmmm, och det var långt ifrån första processorn jag hade…får nog gå och deppa någonstans.

Permalänk
Medlem

Vi hade aldrig någon 386a men minns en del vänner som hade. Det var väl den första arkitekturen det började komma vettiga datorspel till. Det gick väl t.om att spela doom?
486 var rätt mycket starkare för att inte tala om Pentium.

Pentium 75 hade kylfläns men inte fläkt. Den gick att klocka till 150MHz om man hade tur.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det är numera svårt att inse vilket stort steg 386'an var över 286'orna.
PC världen som vi har den idag är ju mycket tack vare 386'orna.
Intel hade ju på kort tid några rejäla "hits":
Pentium, Intels första superskalära CPU och blev en riktig brottarhit.
Pentium Pro och Pentium 2, prestandaskuttet var ju enormt.
Men inga av dessa kan mäta sig med inflytandet som i386 hade och i många fall fortfarande har.

Permalänk
Skrivet av D.:

Var ju rätt få som hade dator på den tiden, var väl först runt 94-95 som det blev lite vanligare och då var det fortfarande 486 som gällde även om Pentium släppts. Var ju en del eftersläpning alltså, inte minst för att de var rätt dyra.
Även datorer av lägre klass kostade motsvarande 25k+ idag.
Skulle man ha något bättre så var det rejält dyrt.
486DX2-66 som ofta nämns var väl på sin tid ungefär motsvarande någon i7, alltså i de övre klasserna utan att vara toppmodell. Ett system med en sådan gick väl på motsvarande 30k+ idag. Dvs långt ifrån någon budgetmodell.

På Pentium-tiden, -97 enligt Wiki. Däromkring eller strax efter började ju även internetåtkomst bli vanligare.

Så från 94-95 när datorer var mer sällsynta till 98-99 när de flesta hade dator. Med viss lokal variation där större städer låg något före övriga delar av landet. Idag är det ju ingen skillnad så, men på den tiden var det en fördröjning innan saker hittade ut i mer avlägsna delar av landet.

De kostade inte bara motsvarande 25k utan de kunde mycket väl kosta 25k.
Det gjorde familjens 486a.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Intel 80386 lanserades i oktober 1985 och kom att bli en viktig del av PC-revolutionen.

Läs hela artikeln här

En sådan har jag här hemma liggande i mitt komponent sortimentskåp

Permalänk
Medlem

Vilka minnen jag har med vår 386a.
Jag hade en C64 så tidigt på mitt rum, så tidigt att jag aldrig minns en tid innan den.
Far skaffad en 386 rätt tidigt i mitt liv också, något år senare och det blev väl familjens dator.
Måste köpts in runt 91 skulle jag tro.

Förutom alla klassiska "VGA"-spel från den tiden som Warcraft 1, Wolf3D och Keen är det nog Borland C++ och Qbasic som jag har starkast minnen av. Utan den 386an i hemmet hade nog datorintresset dött ut med C64ans "irrelevans" in på 90talet.

3MB RAM, minns inte om det var 16 eller 20MHz SX-variant.
Rätt säker på att det var Amibios.
Kom med MS DOS 5.0
Taweniska tillverkaren P.C.U som skapade denna "IBM Klon".

Önskar det fanns något motsvarande Opensource HW-projekt likt Mega65 för en fin 386a.

Permalänk
Medlem

De kostade inte bara motsvarande 25k utan de kunde mycket väl kosta 25k.
Det gjorde familjens 486a.

Det var i eran när PC börjat bli så billiga att privatpersoner hade råd med dem.

En vän till vår familj jobbade i reklambranschen och köpte en 386:a för drygt 60k (!) under senare delen av 80-talet, och var även så med datorerna på min farsas jobb under 80-talet att de leasade dem från något som hette DanaData i Danmark p.g.a. att inköpspriset var såpass stort.

Om någon hade en "hemdator" på 80-talet så var det vanligen någon Commodore-produkt som värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om någon hade en "hemdator" på 80-talet så var det vanligen någon Commodore-produkt som värst.

Commodore eller Atari. Mot slutet av 80-talet började även PC och Macintosh ramla in i hemmen.

Permalänk
Datavetare

Stod i valet och kvalet mellan 386 och Amiga 1200, gjorde misstaget att välja den senare. Amiga 500 var så otroligt bra, 1200 var en stor besvikelse

När man kolla time-line på 386 och 486 slås man av: utvecklingen hade inte tagit fart där på slutet av 80-talet. 386 lanserades 1985 och snabbaste version verkar ha varit 16 MHz.

Tog sedan fram till 1989 innan 33 MHz versionen släptes, samma år som 486@25 MHz släpptes. Väldigt små steg räknat per år!

Det verkar ha riktigt tagit fart i slutet av 486:ans eran och början av Pentium eran. Då såg vi många år av väldigt stora förbättringar över tid.

Förklarar varför jag kommer ihåg de tidiga åren med PC som "det var typ dubbel så snabbt varje 18-24 månader", skaffade första PC 1994 i form av en 486DX2@66Mhz. Tyvärr bara månader innan PCI blev hyfsat vanligt, så man fick hålla till godo med VESA local-bus på 486:an...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

am386dx 40mhz med 5mb ram och SVGA kort!

Min första pc.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Grattis 🥳

Jo, men 386:an har jag minnen av. LSL3, bl a, har jag för mig jag spelade mkt på en sådan.

Har minnen av hur grannen fick tag på en i387 och hur vi installerade den i hans PS/2 M80 (20MHz). Boostade FPS i spel som A-10 Tank Killer (Dynamix / Sierra On-Line) bl a.

Jag kan ha fel, men jag tror tyvärr inte det stämmer. Oerhört få spel använde FPU alls. Falcon 3.0 kunde göra det men tvek på om något annat samtida gjorde det.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Commodore eller Atari. Mot slutet av 80-talet började även PC och Macintosh ramla in i hemmen.

Skulle säga att före Windows 95 och interneteran var det försvinnande få privatpersoner som hade en PC, däremot fanns det en och annan småföretagare eller dylikt som hade en PC hemma. Jag köpte min första egna PC 1993 som 14-åring, då fanns det några få på hela skolan som hade en PC, varav jag redan kände de flesta av precis den anledningen -- vi bytte disketter med varandra.

Har lyckats bevara några av GIF-bilderna från den tiden:

Före internet fanns BBS:erna förvisso, men det enda stället jag hade uppkoppling var i serverrummet på pappas jobb, men väggarna var glas, så var det svårt att ladda hem något jag var intresserad av där. 🙃

De här bilderna var det första bildmaterialet på datorn, vilket känns kul att tänka tillbaka på när vi kommit fram till en era där vi överöses av bilder dygnet runt från alla slags enheter inklusive armbandsur.

Permalänk
Medlem

Lekte mycket med högskolan datorer, minns speciellt när jag kom över en 486DX50, den var klockad 50 internt och extern, en riktig best på den tiden och rätt ovanlig, där de flesta var 486/33 och 486/66, några år senare kom Pentium men för oss som spelade var det ingen revolution, inte första versionen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det är flera som har 386 licenser ännu som tillverkar dem. nvidia, via, SiS och DM&P med flera. De säljs dock bara wholesale som typ via mauser electronics eller direkt i stora ordrar direkt från tillverkare så vitt jag vet, men kan ha fel. Det tillverkas fortfarande DVD spelare med SiS550 SoC och embedded moderkort med DM&P vortex processorer.

Finns det inga 486 eller Pentium licenser ?

Man har ju hört talas om Pocket 386

Tuff grej och lite småsugen på den har man väl blivit.
Men jag hade varit mer sugen om det hade funnits en Pocket 486 eller Pocket Pentium istället.

Jag har liknande tankar om det som Ars technica recensenten;

It’s hard not to want some kind of “pocket Pentium” PC; a chip in the 100MHz–200MHz range outfitted with somewhere between 32MB and 128MB of RAM would be able to run just about anything from the MS-DOS, Windows 3.x, and Windows 9x eras, rather than hitting a wall midway through that era as the Pocket 386 does.