Permalänk
Medlem

Intellimouse explorer 3.0. Tyckte väldigt mycket om MX518 när den kom, men idag känns den meh, medan explorer 3.0 fortfarande känns perfekt för min hand, och går att skrämma upp polling rate på. Inte det jag använder till vardags för spel, men den är/var bäst i sin tid.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Nexus silent mouse.

Permalänk
Medlem

Intressant diskussionsämne!

Jag har använt en Logitech 700S i många år nu – och jag har fortfarande inte hittat någon mus som riktigt kan ersätta den. Jag köpte två stycken när de slumpades ut för runt 250 kronor, vilket i efterhand måste vara det bästa komponentköpet jag gjort. Den ligger otroligt skönt i handen, med en perfekt balans mellan tyngd och grepp. Den har allt jag behöver – justerbar DPI direkt på musen, fyra välplacerade tumknappar och den klassiska “endless scroll”-funktionen som kan växlas med ett knapptryck. Den fungerar både trådat och trådlöst via en 1000 Hz USB-dongle, vilket gör att jag enkelt kan välja mellan maximal respons eller full frihet.

Till skillnad från dagens optiska sensorer kör den en variant som fungerar på alla underlag, till och med glas, vilket fortfarande imponerar. Den drivs av två uppladdningsbara AA-batterier, och även om batteritiden inte är den bästa så väger enkelheten upp det – det tar bara några sekunder att byta batterier och köra vidare.

Den enda riktiga svagheten efter alla år är att ena microswitchen på en av mössen ibland har en förmåga att "släppa", vilket är irriterande men fullt möjligt att laga. Och ja, den väger mer än dagens ultralätta gamingmöss, men den tyngre känslan känns stabil för jag är van vid vikten.

I dag kostar motsvarande modeller runt tusenlappen eller mer men jag känner att jag inte har någon brådska att byta. Logitech 700S gör fortfarande sitt jobb bättre än de flesta moderna möss, och den känns nästan odödlig. Kör den oftast med kabel.

Någon mer som äger/ägt den legendariska 700S?

Men, jag skaffade precis en MX3S för att utvärdera då jag tycker hjulet är lite mer bekvämt och jag spelar allt mindre.

Permalänk
Medlem

Hej!

Mus-iken är nog kanske den allra bästa.
Annars är jag rätt nöjd med Logitech MX Master 4 och Logitech MX Master 3s.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Logitech MouseMan+ (M-CW47) sitter fortfarande bäst i min hand. Den ersattes 2006 av min MX518 som jag fortfarande använder och vilken helt makalös mus! skulle gissa den använts närmare 70-80k timmar vid det här laget.

Det är ändå lite mindblowing hur mycket Mouseman+ var före sin tid! först nu börjar vertikala möss slå igenom. Så min dröm-mus vore en i formen av en Mouseman+ med hållbarheten av en MX518.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D, Noctua NH-D15S, Asus ROG Strix B650E-F, Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30, MSI RTX 4070, Be Quite 1000W, Fractal Design Torrent Compact.

Permalänk

Hade en MX518, hade gärna haft den kvar men vänster musknapp gav upp efter åratal av intensiv användning..

Ersatte med en M705 som hållt många år nu (men tillhörande MK700 tangentbord börjar ge upp nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Råkade ut för samma på min Logitech Pro Wireless, men gjorde så att jag lödde på två nya switchar så nu är den redo för några år till.

https://www.maxgaming.se/sv/ovrig-utrustning-datormus/hcnhk-m...

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Sen köpte jag en billig lödkolv på Kjell&Company, tog mig kanske 2 timmar. Men gjorde allt i lugn och ro med en kaffe paus eller två. En rolig grej att testa på om man gillar att greja lite

Tusen tack!

Ja, jobbar så jäkla mycket så jag kanske behöver mig en hobby. Provar definitivt! I värsta fall får jag köpa en ny.

Visa signatur

12600KF 5GHz - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 1980MHz @ 0.975v - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Logitech M518 är så bra att jag köpte en begagnad, oanvänd i original förpackning, bara för att ha en ny funkande igen...
Ville inte ha en nysläppt "M518" modell, det är inte samma sak.

Hade en M510 i många år, innan M518, bytte brytare flera ggr, när jag nötte ut dem

Permalänk
Medlem

G508 Hero

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Min Qpad 5K gick tyvärr slutligen sönder i förra veckan efter många, många års tjänst. Helt klart den bästa mus jag haft om man ser till både utformning, funktion och hållbarhet. Jag har haft möss som varit aningen bättre storlek, t.ex. Func MS-3, men den gick sönder efter bara något år.

Använder nu en Mionix Naos Pro. Verkar vara en värdig ersättare, även om den är aningen för liten. Vi får se hur många år den håller.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är orimligt nöjd med min Mionix Naos 5000 (nu Naos Pro). Fysiskt känns den nästan som att den göts i handen på mig, men bra grepp i ytbeläggningen, de inställningsmöjligheter och knappar jag behöver, inget direkt extra, onödigt, eller annat att störa sig på. Dessutom svenskt företag. Magisk mus helt enkelt, har inte bytt modell på säkert 10 år (betraktar Naos 5000 och Naos Pro som samma modell gammalmodigt nog) och ser inte framför mig att det kommer ske snart heller.

Permalänk
Medlem

Älskade MX518, försökte mig på MS IE 3.0 men tyckte den var för lätt och plastig. Har ägt 3 st mx518 genom åren, men min absoluta favorit är faktiskt den jag har nu, en Logitech Pro X Superlight. Lite dubbelmoral då jag ratade ie 3.0 för att den var för lätt. Men under många år kunde man ju inte få tag i mx518 och då gick jag gradvis över till lättare möss. Logitechen har riktigt bra batteritid, bra funktioner och inställningar, en bra sensor och är dessutom skön att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Tusen tack!

Ja, jobbar så jäkla mycket så jag kanske behöver mig en hobby. Provar definitivt! I värsta fall får jag köpa en ny.

Det är lugnt!
Just det, köp nya skates också ifall de gamla går sönder eller inte fäster så bra igen Finns flera bra guider på YouTube om hur man gör exakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Intellimouse explorer 3.0. Tyckte väldigt mycket om MX518 när den kom, men idag känns den meh, medan explorer 3.0 fortfarande känns perfekt för min hand, och går att skrämma upp polling rate på. Inte det jag använder till vardags för spel, men den är/var bäst i sin tid.

Håller med om detta, men jag gillar Intellimouse optical 1.1 fruktansvärt mycket med, har turligt nog rätt många då jag köpte upp via konkursauktioner efter deras EOL för att jag en längre tid inte kunde tänka mig något annat.

Men tyvärr även om jag fortfarande tycker den ligger bäst i handen och jag gillar lite tyngd på mössen så är dem svåra idag när man kör högupplösta skärmar samt bristen på extra knappar är svårt att klara sig utan när jag vant mig vid fler, så idag kör jag Razer Naga V2 för det är perfekt med alla makroknappar när jag jobbar.

Men har fortfarande flera av intellimouse i bruk på andra maskiner än prämära arbetsstationen, så använder dem fortfarande

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Den gjorde väl sitt, men bäst i världen vet jag inte om den var.
Just nu sitter jag med en Logitech G502 som känns snäppet bättre än MX518

Det jobbiga med möss är att det tar sådan lång tid innan man hittar en som man vill köpa upp ett lager av, vilket jag fortfarande inte har gjort...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Helt klart Logitech G400S, som jag hittade i soprummet för 11 år sen. (använder den fortfarande.)
Bara att putsa av och använda!
Älskar den grova scrollen och de tysta brytarna.
<Uppladdad bildlänk>

Håller med dig!
Jag köpte min från Webhallen, sommaren 2013.
Och använder den fortfarande.
November 2019, så köpte jag en Logitech MX518, som backup, från Webhallen. Den är fortfarande i sin låda.
Eller, tanken var väl att använda MX518an och ha G400S, som backup?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Jag var MX518 frälst, men nostalgi förvrider ens bild av den. MX518 och G400s fastnade det lätt damm i så de började flippa runt, de klarade inte heller av snabba rörelser diagonalt heller.

G502 Hero är bekvämare sett till formen med ett scrollhjul som håller i evigheter. Med en mycket bättre sensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Håller med dig!
Jag köpte min från Webhallen, sommaren 2013.
Och använder den fortfarande.
November 2019, så köpte jag en Logitech MX518, som backup, från Webhallen. Den är fortfarande i sin låda.
Eller, tanken var väl att använda MX518an och ha G400S, som backup?

Samma här. Köpte den uppdaterade varianten av MX518 för 5 år sen, men tyvärr måste jag säga att det inte alls är samma feeling på den.
Brytarna låter (och känns) lika jävla illa som på min MX Master... dvs väldigt högljudda och o-precisa.
Svårt att beskriva, men ibland kan man bara vila handen på och man klickar av misstag, vilket aldrig sker med G400s.
Och scrollhjulet har inte det där tydliga hacket längre, utan har istället ersatts med nåt som knappt har scrollspår. Behöll den för att den iaf har samma form som G400s.
En annan detalj är skalet, som känns äckligt efter ungefär 30 sekunder för att den har en glatt yta.
Så, du kan ju lugnt låta den ligga kvar i förpackningen och ta väl hand om G400s'en istället.

Skrivet av str8forthakill:

Jag var MX518 frälst, men nostalgi förvrider ens bild av den. MX518 och G400s fastnade det lätt damm i så de började flippa runt, de klarade inte heller av snabba rörelser diagonalt heller.

G502 Hero är bekvämare sett till formen med ett scrollhjul som håller i evigheter. Med en mycket bättre sensor.

Undrar nyfiket, hur dammigt har du hemma egentligen?
Aldrig upplevt att den börjat "flippa runt", men då gör jag noggrant rent den emellanåt.
Lustigt nog har jag även G502, men tycker att den inte alls är lika bekväm. Upplevs som tung trots att alla vikter är urtagna och hjulet är inte distinkt utan "vaggar" när man scrollar. Stör mig även på att scrollhjulet "skvalpar" när man rör på musen, då den har page-fram-å-tillbaka-funktion. Annars är det en bra mus, men inte i närheten av lika skön som G400s.

Permalänk
Medlem

Edit: Min var inköpt runt 2004.

Min mx518 lever vidare än idag. Likväl laptopen jag köpte för en jäkla massa år sedan. Och jag hade musen ett par år innan den.
Blev lite nostalgisk så kikade den tråden ikväll.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1129439-fujitsu-lifebo...

På den tiden var det nog det bästa köpet man kunde göra för pengarna.
Och mitt exemplar har tjänat som en htpc de senaste åren men har nu börjat ge vika iom diverse skärm problem.
lödning eller annat? who knows.

Det finns en stor sanning i att det var bättre förr, när det gäller uthållighet.
Numer fungerar ju saker enligt specs, nästan.

Mitt g512 carbon som ju sägs va så bra(på den tiden), började pajja efter 1 år. Dubbeltryckningar galore. Sedan då rgb led'sen i olika ordning. Så vissa tagenter kan inte visa sin färg.

Inge mer logitec för min del, trots att de hade något en gång i tiden. Men som med allt så måste de förstöra allt med "improvements"

Eh

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Håller med om detta, men jag gillar Intellimouse optical 1.1 fruktansvärt mycket med, har turligt nog rätt många då jag köpte upp via konkursauktioner efter deras EOL för att jag en längre tid inte kunde tänka mig något annat.

Men tyvärr även om jag fortfarande tycker den ligger bäst i handen och jag gillar lite tyngd på mössen så är dem svåra idag när man kör högupplösta skärmar samt bristen på extra knappar är svårt att klara sig utan när jag vant mig vid fler, så idag kör jag Razer Naga V2 för det är perfekt med alla makroknappar när jag jobbar.

Men har fortfarande flera av intellimouse i bruk på andra maskiner än prämära arbetsstationen, så använder dem fortfarande

Mjo, kör basilisk ultimate, mek razers mjukvara driver mig till vansinne dagligen. Köpte musen och ett huntsman elite typ samtidigt, så när ena eller andra ger upp byter jag båda och aldrig Razer igen, tyvärr. Zowies EC1 mus ha annars varit nära intellimouse, får se vad som finns sen.

Har en explorer 3.0 kvar som är helt nersliten i lacken, och har ett par moderna intellimouses, både gamingvarianten och den vanliga.de känns tyvärr lite tunga jämfört med konkurrensen, men ligger utmärkt i handen osv.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

MX518 med de mindre plastfötterna var min favorit i många år, fick ta och fixa till kabeln i något skede då det började va löskontakt (väldigt vanligt fenomen då stresspunkten tycks hamna på själv kontakten vid PCB:n) och därför fick jag rerouta kabeln litegrann innuti så att en plastbit fick agera stresspunkt istället när man rycker i kabeln så försvann löskontaktproblemet också.

Den nyare "Legendary" var inte riktigt lika bra som original, likaså gillade jag även den orginala över den som lanserades aningen senare med större musglides... det var inte bara glidsen som kändes annorlunda, var lite andra små saker också.

Hursomhelst efter att kört MX518 (orginalmodellen) i säkert 15 år och testat ett par modeller där emellan men aldrig gillat dem jag testat så började scrollen till sist börja funka såpass fast jag öppnat upp och riktat den optiska sensor m.m. korrekt så skippade scrollen lite hela tiden till sist så då blev det till slut en G502 X Lightspeed och den är den första som känns att det gick att ersätta MX518 med, som tur var kunde man ta bort "sniper" knappen då den kom i vägen för mitt tummgrepp (gillar att greppa med både tummen och ringfingret och de andra ligger lätt på musen i fingertip grepp stil). Bonus att jag kan använda samma 2.4GHz reciever till både musen och tangentbordet (G915 TKL).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Jag har alltid ogillat Logitech, oavsett om det gäller möss eller tangentbord. Motvilligt kunde jag väl erkänna att MX500 var en okej produkt men den är och var fullständigt underlägsen Microsofts Intellimouse-produkter.

Permalänk
Medlem

Allt som jag nånsin har köpt från Logitech har varit bättre än föregångaren. Hade också en Microsoft IntelliMouse Explorer(Diablo 2 döda det vänstra musknappen, jag tryckte för hårt på knappen då jag dog i spelet ).
Nu har jag en Asus ROG Harpe Ace Aim Lab Editon, Bästa mösset jag har haft tillsvidare. Köpt för att det var skit billigt med cashback. Men glömde sen bort att skicka in kvitto för cashback. D:

Bästa arbets musen är dock Logitech nya MX Master

Permalänk
Medlem

Xtrfy MZ1 är den jag gillat mest.
Har haft den i något år och hoppas att den håller länge.

Visa signatur

Ryzen 5700x, radeon 6800xt mm mm

Permalänk

Logitech MX Vertical, kan nog aldrig gå tillbaka till en "vanlig" mus efter att man haft en som faktiskt är byggd för människor.

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G

Permalänk
Medlem

Logitech Superlight. Tyvärr är dens QC inte super bra (är på min 3e) men tycker annars den är istortsett perfekt:

- Ingen RGB
- Lätt
- Lång batteritid
- Bekväm

Idealiskt skulle den ha skrollhjulet från G502, men men.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

Har MX518 Legendary och en MX518. Bra möss.

Fick dom gratis av andra spelare när ja skulle göra comeback..

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Steelseries aerox 9 wireless - 9 knappar för wow, fungerar över bluetooth och 2.4ghz (jag soffspelar ofta med bluetooth och min Mac, vilket den passar perfekt på)

Logitech g-pro wireless snabb och perfekt

Back in the days var det Explorer 3.0, men spelar man inte FPS så är det andra saker som avgör.

Permalänk
Medlem

Ninjutsu Sora är den skönaste musen jag har testat och jag har testat MÅNGA

Visa signatur

Silver

Permalänk
Medlem

Glorious model o. Fantastiskt bra mus.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB