Permalänk

Steelseries Aerox 3 Wireless. Lite liten, men helt okej i övrigt. Fick bli ett spontant reaköp efter att ha spillt vatten på den förra Logitechmusen

Permalänk

Har använt Qpad 5k och sedan 8k sedan release och använder fortfarande.
Komforten är oslagbar

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Till min stationära dator är det Logitech MX Master 2S som används sedan många år (inköpt på Webhallen 2020). Med några få undantag har jag alltid använt Logitech's möss. Jag har försökt med ett par varianter av Microsoft men aldrig kommit överens med mjukvaran.
Till min bärbara dator en lite mindre variant av Logitech, M705.

/ B

Permalänk
Medlem

Varför är det så många som fortfarande använder tegelstenar från stenåldern?
Har en kompis som har 3st i reserv av nån skräpmus och den är bokstavligen oanvändbar, jittrade runt skärmen som om man hade Parkinson. Alla spelar inte Fps-spel, men en lätt smidig mus är överlägsen allt..

Permalänk
Medlem

Logitech G Pro Wireless, bytt skates till Corepads nyligen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk

Världens bästa spelmus i allafall för mig och har var varit under lång tid är utan tvekan Logitech G502 kört den i olika utgåvor först som trådad variant men sen 5 år tillbaka kör jag den trådlöst. Finns säkert bra andra möss med men vill inte riktigt gå ifrån denna mus den är så fulländad. Förr i tiden körde jag mycket Razer Deathadder hade dock förmågan att gå i sönder rätt snabbt. Kan dock ha förändrats såklart nuförtiden. Men jag gillar verkligen Logitech de gör riktigt bra datorutrustning och har alltid gjort det ända sen legendariska Logitech MX518 som användes en hel del på LAN och spelcafér back in the days.

Permalänk
Medlem

Steelseries WoW Legendary MMO Mouse, utan tvekan bästa knapplayouten för MMOs, Diablo m.m.
Så bra att jag köpte två och håller på att rengöra, laga, byta ut encoders och switchar i dem allteftersom det behövs, för att slippa köpa ny sämre mus...

Jag har tyvärr inte sett någon nyare modell, som har lagom med tumknappar istället för en hel numpad, samt bra ringfingerknapp och två knappar på sidorna om mushjulet. Tar gärna emot tips.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag använder en Logitech G903 Lightning. Mycket nöjd med den. Tidigare hade jag en Logitech G900 som funkade bra i några år, sedan började den dubbelklicka, vilket var sjukt störande.

Permalänk
Medlem

någon som kan tala om vilken modern trådlös mus man ska byta till om man vill ha samma känsla som g402?

körde cs med den i 10+ år men inbillar mig att den laggar ibland sen jag bytte till 480hz skärm, upplever att lagget försvinner när man kommer upp på 2000hz polling.

har testat flera olika möss, bla g502, "shroud-musen", lamzu maya/thorn, pulsar x2h/x2v2, teevolution terra (g403 kopia), razer basilisk v3 pro. sitter just nu på razer viper v3 pro vilken är bäst hittills, men inte perfekt

tror jag har ett lite knasigt grepp och liksom kilar fast musen på snedden då jag använder fram/bakåt knapp för primary/kniv, så det är väl därför det är så svårt att hitta en ny.

någon som orkade läsa allt och har en lösning? 😄

Permalänk
Medlem

Kör en Razer Cobra Pro wireless.

https://www.razer.com/eu-en/pc/gaming-mice/cobra-line

Perfekt formfaktor för min del och 100% optiska switchar. Att gå till optiska switchar har varit den bästa uppgraderingen i musväg för min del. Inge mer dubbelklick problem när switchar slits ut som på mekaniska switchar. Så jag har gått från att behöva byta möss regelbundet pga switchar som är slut till en mus som jag nu haft väldigt länge utan att förslitningsskador uppstår.

Permalänk
Medlem

Logitech MX518. En hederlig trotjänare.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Bästa musen enligt mig är helt klart den första Deathaddern. Den var min trotjänare under många många år i både CS och Wow tills scrollen la av. Då hade nya V2 kommit och den gamla gick ej att få tag i igen tyvärr. Så nu kör jag Steelseries Rival och tycker de funkar kanon!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB - GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming - Motherboard: MSI Z370-A PRO - RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance

Permalänk
Medlem

Kör hemma med en trådad Zowie, har haft den i runt 3-år nu.

På jobbet (3D-CAD) så är det en Gigabyte mus som klarat 7-år utan besvär.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Glorious Gaming Model I som jag köpte på rea för Sweclockers medlemmar för 299kr. Gillar antalet knappar och placeringen av dom.
Har tänkte uppgradera till trådlöst men inte hittat något som passar mig. Vet att Model I finns som trådlös men den har fått så sjukt dåliga recensioner överallt så vågar inte skaffa den.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor 1: Samsung Odyssey G8 G80SD | Monitor 2: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem

I mitt fall så är det en Logitech G502 till gaming, MX Master 3S till allt annat

Visa signatur

CachyOS: Arch Linux on Steroids
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Logitech G9x. När den dör så verkar det inte finnas något med liknande form

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 64GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Jag gillade mycket min gamla, MX518, sedan G400 efter det, typ samma mus.
Men när jag sedan blev sugen på trådlöst istället så måste jag säga att min nuvarande G305 är den bästa jag har haft. Billig och riktigt bra enligt mig. Nu har jag inte jämfört med några andra direkt utan det råkade bli första bästa bara. Men den passar min hand bra och jag har varit helnöjd i många år nu.

Permalänk
Medlem

Pulsar xlite medium kanske den heter.

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem

"Helgsnack: Vilken mus använder du just nu?" ställs mot "Vilken är den bästa mus du ägt?", antar att tråden är lite båda delarna.

Den mus jag använder just nu är Logitech G603, samt även icke-musen Logitech MX Ergo S.

Den bästa jag ägt är väl en lite svårare fråga, men om man ska vara helt objektiv så har ju trenden varit mot bättre möss.
Så jag får nog säga min nuvarande G603. Riktigt bra utformning, bra precision, trådlös utan någon direkt baksida, lite tung kanske men det är ju även typ alla gamla möss.

Sneglar väl mot Superlight 2 DEX någon gång framöver när den blivit prissänkt i något sammanhang, tror den lär vara en vinnare.

Med nostalgiglasögonen minns jag ju en del gamla favoriter, men helt ärligt hade de nog ingen faktisk fördel. Skulle jag vilja använda t.ex. MX500? Nej, det skulle nog bara vara sämre på alla sätt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chand:

Men när jag sedan blev sugen på trådlöst istället så måste jag säga att min nuvarande G305 är den bästa jag har haft. Billig och riktigt bra enligt mig. Nu har jag inte jämfört med några andra direkt utan det råkade bli första bästa bara. Men den passar min hand bra och jag har varit helnöjd i många år nu.
<Uppladdad bildlänk>

Ja, G305 tycker jag ändå förtjänar något slags hedersutmärkelse sett till att vara en kompetent mus med "lightspeed" i prisklass runt 300-400 spänn.

För min del känns dock inte utformningen 100% rätt (tror musen framförallt är aningen för liten, men även mindre ergonomiskt utformad). Har dock en sådan som extramus till andra maskiner; rent funktionellt är den ju jättebra för prisnivån och känns okej i handen men kanske inte dag ut och dag in för min hand.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Logitech MX518, har haft den i evigheter och börjar se rätt sliten ut men fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Logitech Pro X Superlight. Så nöjd.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Microsoft Sidewinder Mouse

Ful, men mycket hållbar.

Permalänk
Medlem

Logitech mx master, används än idag

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Har använt en Razer Viper V3 Pro sedan i slutet på juni 2025. Jag har relativt stora händer och den är absolut på gränsen till att vara för liten. Har dock vant mig nu så den känns bra. Första gången jag använder en symmetrisk mus.

Jag körde väldigt länge med Zowie EC1 och innan dess klassikern Intellimouse 3.0. Däremot innan Vipern använde jag en Glorious model D i två år.

Jag beställde först Zowies nya trådlösa EC1-DW men jag tyckte att den var för stor. Gillade inte sensorn heller konstigt nog, svårt att sätta fingret på exakt vad felet var. Jag beställde därefter den mindre EC2-DW, men den var för liten och sensorn även där kändes inte helt klockren. Skickade tillbaka båda två och bestämde mig för att testa Vipern. Den kändes för liten till en början men sensorn och alla knappar kändes riktigt riktigt bra.

Nu efter ett par månader är jag fortfarande nöjd med musen. Det enda som suger riktigt hårt är kabeln är på tok för hård så det går i princip inte att använda musen trådat.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Steelseries Rival 3 Wireless. Sämsta jag haft.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kanske en unpopular opinion, men i dagsläget rockar jag en Corsair M65 Ultra Wireless.
En rätt tung och bred datormus. Kanske inte den bästa enligt dagens standarder, men jäklar va bra den sitter i handen för mig!
Gillar man tunga och breda möss så är denna en solklar rekommendation.

Permalänk
Medlem

Logitech MX518 - köptes för 199 kr 2011, 2 st.
Den bästa musen ever, jag har testat några andra men inga var så sköna att använda som MX518. Snart 15 år på nacken - det är kvalitet. Den återlanserade varianten var inte lika bra byggd som original, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Varför är det så många som fortfarande använder tegelstenar från stenåldern?

Det beror troligen på användningsområde. Spelar man behöver man en lätt mus. Om man som jag mest använder musen för surfande och allehanda "lugna" applikationer (tex skriva i Word, redigera bilder i Photoshop osv) spelar snabbheten ingen roll och en kabel är snarare bara i vägen.
För egen del prioriterar jag ett bra grepp som inte tröttar ut handen och knappar som sitter där de ska.

/ B

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vilken som varit absolut bäst genom åren, men min Logitech G402, som jag har till min gamla dator och som fortfarande hänger med, kan nog vara en av dom bättre. Just nu sitter jag med en Corsair Gaming Katar PRO XT. Det är ganska stor skillnad på dessa då en förstnämnda är ganska stor och inte direkt en lättviktare och den sistnämnda är en mindre mus som är ganska lätt. Men jag gillar båda.