Permalänk
Medlem

Intellimouse explorer 3.0. Tyckte väldigt mycket om MX518 när den kom, men idag känns den meh, medan explorer 3.0 fortfarande känns perfekt för min hand, och går att skrämma upp polling rate på. Inte det jag använder till vardags för spel, men den är/var bäst i sin tid.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Nexus silent mouse.

Permalänk
Medlem

Intressant diskussionsämne!

Jag har använt en Logitech 700S i många år nu – och jag har fortfarande inte hittat någon mus som riktigt kan ersätta den. Jag köpte två stycken när de slumpades ut för runt 250 kronor, vilket i efterhand måste vara det bästa komponentköpet jag gjort. Den ligger otroligt skönt i handen, med en perfekt balans mellan tyngd och grepp. Den har allt jag behöver – justerbar DPI direkt på musen, fyra välplacerade tumknappar och den klassiska “endless scroll”-funktionen som kan växlas med ett knapptryck. Den fungerar både trådat och trådlöst via en 1000 Hz USB-dongle, vilket gör att jag enkelt kan välja mellan maximal respons eller full frihet.

Till skillnad från dagens optiska sensorer kör den en variant som fungerar på alla underlag, till och med glas, vilket fortfarande imponerar. Den drivs av två uppladdningsbara AA-batterier, och även om batteritiden inte är den bästa så väger enkelheten upp det – det tar bara några sekunder att byta batterier och köra vidare.

Den enda riktiga svagheten efter alla år är att ena microswitchen på en av mössen ibland har en förmåga att "släppa", vilket är irriterande men fullt möjligt att laga. Och ja, den väger mer än dagens ultralätta gamingmöss, men den tyngre känslan känns stabil för jag är van vid vikten.

I dag kostar motsvarande modeller runt tusenlappen eller mer men jag känner att jag inte har någon brådska att byta. Logitech 700S gör fortfarande sitt jobb bättre än de flesta moderna möss, och den känns nästan odödlig. Kör den oftast med kabel.

Någon mer som äger/ägt den legendariska 700S?

Men, jag skaffade precis en MX3S för att utvärdera då jag tycker hjulet är lite mer bekvämt och jag spelar allt mindre.

Permalänk
Medlem

Hej!

Mus-iken är nog kanske den allra bästa.
Annars är jag rätt nöjd med Logitech MX Master 4 och Logitech MX Master 3s.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Logitech MouseMan+ (M-CW47) sitter fortfarande bäst i min hand. Den ersattes 2006 av min MX518 som jag fortfarande använder och vilken helt makalös mus! skulle gissa den använts närmare 70-80k timmar vid det här laget.

Det är ändå lite mindblowing hur mycket Mouseman+ var före sin tid! först nu börjar vertikala möss slå igenom. Så min dröm-mus vore en i formen av en Mouseman+ med hållbarheten av en MX518.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D, Noctua NH-D15S, Asus ROG Strix B650E-F, Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30, MSI RTX 4070, Be Quite 1000W, Fractal Design Torrent Compact.

Permalänk

Hade en MX518, hade gärna haft den kvar men vänster musknapp gav upp efter åratal av intensiv användning..

Ersatte med en M705 som hållt många år nu (men tillhörande MK700 tangentbord börjar ge upp nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Råkade ut för samma på min Logitech Pro Wireless, men gjorde så att jag lödde på två nya switchar så nu är den redo för några år till.

https://www.maxgaming.se/sv/ovrig-utrustning-datormus/hcnhk-m...

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Sen köpte jag en billig lödkolv på Kjell&Company, tog mig kanske 2 timmar. Men gjorde allt i lugn och ro med en kaffe paus eller två. En rolig grej att testa på om man gillar att greja lite

Tusen tack!

Ja, jobbar så jäkla mycket så jag kanske behöver mig en hobby. Provar definitivt! I värsta fall får jag köpa en ny.

Visa signatur

12600KF 5GHz - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 1980MHz @ 0.975v - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Logitech M518 är så bra att jag köpte en begagnad, oanvänd i original förpackning, bara för att ha en ny funkande igen...
Ville inte ha en nysläppt "M518" modell, det är inte samma sak.

Hade en M510 i många år, innan M518, bytte brytare flera ggr, när jag nötte ut dem

Permalänk
Medlem

G508 Hero

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Min Qpad 5K gick tyvärr slutligen sönder i förra veckan efter många, många års tjänst. Helt klart den bästa mus jag haft om man ser till både utformning, funktion och hållbarhet. Jag har haft möss som varit aningen bättre storlek, t.ex. Func MS-3, men den gick sönder efter bara något år.

Använder nu en Mionix Naos Pro. Verkar vara en värdig ersättare, även om den är aningen för liten. Vi får se hur många år den håller.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är orimligt nöjd med min Mionix Naos 5000 (nu Naos Pro). Fysiskt känns den nästan som att den göts i handen på mig, men bra grepp i ytbeläggningen, de inställningsmöjligheter och knappar jag behöver, inget direkt extra, onödigt, eller annat att störa sig på. Dessutom svenskt företag. Magisk mus helt enkelt, har inte bytt modell på säkert 10 år (betraktar Naos 5000 och Naos Pro som samma modell gammalmodigt nog) och ser inte framför mig att det kommer ske snart heller.

Permalänk
Medlem

Älskade MX518, försökte mig på MS IE 3.0 men tyckte den var för lätt och plastig. Har ägt 3 st mx518 genom åren, men min absoluta favorit är faktiskt den jag har nu, en Logitech Pro X Superlight. Lite dubbelmoral då jag ratade ie 3.0 för att den var för lätt. Men under många år kunde man ju inte få tag i mx518 och då gick jag gradvis över till lättare möss. Logitechen har riktigt bra batteritid, bra funktioner och inställningar, en bra sensor och är dessutom skön att använda.