barton 2500+@2,4 GHz med en Spire Falcon 2

Permalänk
Medlem

barton 2500+@2,4 GHz med en Spire Falcon 2

Ja nu kör jag 10,5×230 1,8 vcore med min 2500+
Min temp ligger på 53 grader med lite program igång .

Jag undrar vad ni andra har kommit upp i med samma kylning (tror det är rätt många). Kan tillägga att jag har 3 chassifläktar.

edit: hmm... prövade att köra 3dmark2001 och det bara stängdes ner när jag skulle köra testerna.... samma med counter-strike. Vad är problemet tro? Windows xp funkar hur stabilt som helst... iaf än så länge

/leffe

Permalänk
Avstängd

Re: barton 2500+@2,4 GHz med en Spire Falcon 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leffe2k3
Ja nu kör jag 10,5×230 1,8 vcore med min 2500+
Min temp ligger på 53 grader med lite program igång .

Jag undrar vad ni andra har kommit upp i med samma kylning (tror det är rätt många). Kan tillägga att jag har 3 chassifläktar.

edit: hmm... prövade att köra 3dmark2001 och det bara stängdes ner när jag skulle köra testerna.... samma med counter-strike. Vad är problemet tro? Windows xp funkar hur stabilt som helst... iaf än så länge

/leffe

det är säkerligen pga din klockning... testa höja volten något (om det går mer)eller sänka cpu lite det kan räcka att sänka fsb något steg bara...

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

vadå? säg inte att jag nått maxgränsen?

Permalänk
Medlem
Citat:

vadå? säg inte att jag nått maxgränsen?

Det kan antingen vara din CPU, dina minnen, nordbryggan eller alla tre

Finns så mycket som spelar in. Sök på google.com efter prime95. Installera det, kör torture test så ser du om burken är stabil.

Får du fel som jag nu antar så kan du sänka multipeln och bara köra t.ex. 10x230 för att se om det är minnena/nordbryggan som inte klarar det. Klarar du prime i 10x230 så är det CPU:n som antingen behöver mer Vcore eller bättre kylning för att kunna köras i den hastigheten.

Tja, det finns ju mer att testa men orkar inte skriva nå mer ikväll :). Testa det där & berätta hur det går

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

okej, detta låter inte överdrivet gött asså.... jag som va på G =/ Men jag får väl sätta nått på sydbryggan då... vcore har jag så det räcker 1,85. Tror ändå inte det är problemet för systemet är fullt stabilt i windows xp, men så fort jag drar igång nått spel så... (måla lite i photoshop också, det va stabilt ). markera också alla mina ikoner på skrivbordet och tryckte på enter...fatta inte vad jag höll på med

har PC3200 minnen. nordbryggan kyls gott och väl med den fläkten som redan finns där eller?

53 grader på processorn ska inte va nått problem har jag för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

okej, detta låter inte överdrivet gött asså.... jag som va på G =/ Men jag får väl sätta nått på sydbryggan då... vcore har jag så det räcker 1,85. Tror ändå inte det är problemet för systemet är fullt stabilt i windows xp, men så fort jag drar igång nått spel så... (måla lite i photoshop också, det va stabilt ). markera också alla mina ikoner på skrivbordet och tryckte på enter...fatta inte vad jag höll på med

har PC3200 minnen. nordbryggan kyls gott och väl med den fläkten som redan finns där eller?

53 grader på processorn ska inte va nått problem har jag för mig...

1.85Vcore är inte alls säkert att det räcker. 230fsb kan vara alldeles för högt också. Den agerar stabil i windows ja, det beror på att den inte belastas som i spel.

Ta hem Prime95 och testa det jag skrev tidigare.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

okej, ska göra det...... imon

Permalänk
Medlem

testa sänk minnes timingarna lite så borde det funka, eller sänk fsb'n

Visa signatur

E

Permalänk
Avstängd

ja förstås, oc&burn har rätt.. bättre o lokalisera problemet än att ge upp...
Sorry, jag var lite seg

Dessutom tycker jag personligen inte man borde klocka med luftkylning

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

kör 11-3-3-2 just nu, datorn vägra boota med 11-2-2-2

Permalänk
Medlem

vad har du för stepping?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk

jag kan oxå köra 230 och 240 fsb... asså 230*10 och 240*10 är inga problem det är nog många som klarar.. men grejen är det att det måste va stabilt oxå. annars är det bara ingen mening med det.. kör du prime då ser du om den är stabil eller inte... en dator ska va stabil när man clockar den

och maximala gränsen kan man ta när dator är stabil väl.. det ska lixsom gå och köra prime i 24h då kan man väl säga att datorn är stabil...
Det är det va jag tycker..

testade 240*10 och klarade windows och så men inte spel och i prime fick jag error efter test 1... så kör prime du då ser du vad din burk klarar av...

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo -
- Asus TUF Gaming 850W -

Permalänk
Medlem

så när man nått sin processors maxgräns i fbs så ska man gå på multippeln istället?

orka med att köra prime95 när jag vet att den inte kommer klara det =/

Permalänk

då klockar man ner tills den blir stabil... och hittar ett läge när den är stabil... men du gör som du vill...

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus TUF Gaming 850W -

Permalänk
Medlem

men är det inte fsb:n som gör den ostabil... jag menar skulle tex. 12×220 vara stabilare än 10,5×230 ?

jag ska testa idag

Permalänk

för mig funkar det inte 235 fsb spelar ingen roll hur mycke jag har på multply... matar full volt till minnerna men funkar ändå inte.. verkar va prosessorn som inte klarar den fsb

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus TUF Gaming 850W -

Permalänk
Medlem

ska man kanske kyla SB och mofset för att få 230 fsb eller över stabilt ?

Permalänk

tror inte att det räcker.. det är nog din prolle som inte klarar...

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus TUF Gaming 850W -

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"klent 300w" (sign) kanske inte är helt optimalt om du tänker klocka seriöst?

Visa signatur

Epox 8KHA+ | XP 2400+@2340 | SLK-800 / Enermax 8cm | 512mb PC2700 | ti4200 128mb 310/560
"Man lever bara en gång - men å andra sidan dör man inte så ofta heller!"

Permalänk
Medlem

du den pallar med än vad jag trodde när jag skrev min sign

EDIT: klocka seriöst? näe första gången jag provar på det

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker killen är bortskämd?
Tycker du borde vara jävligt glad som kommit så här långt på budgetkylning.

Permalänk
Medlem

Väldigt få lyckas få en 2500+ stabil över 225 fsb.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Väldigt få lyckas få en 2500+ stabil över 225 fsb.

det är det som är grejen.. han kör inte stabilt... det står i hans sign... den är hur mycke ostabil som helst... han kan ju inte spela spel och inte köra 3dmark då ska vi inte snacka vi inte äns snacka om Prime

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus TUF Gaming 850W -

Permalänk
Medlem

Leffe: gör bara inte som larsson och klocka sönder :/

Permalänk
Medlem