Permalänk

Nya dator delar

Hej ska köpa nytt system och är lite osäker. Är van vid amd men nu blir det Intel.

Det jag är osäker på är minnet och vilken cpu jag ska köpa.
Och fall alla delar kommer funka bra ihop.

Här e det jag har tänkt köpa.

Mob

--Abit IC7-MAX3 i875P

Cpu

--Pentium 4 2.8 GHz (800)

Eller

--Pentium 4 2.6 GHz (800)

Eller

Pentium 4 2.4 GHz (800)

Minne

OCZ Technology 2x256Mb DDR PC3700EL 466MHz CAS2 Gold

eller

Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC4000 500MHz

eller

OCZ Technology 2x256MB DDR PC4000 500MHz CAS3

Monitor

--Samsung 19" 959NF

Gfx

--Powercolor Radeon 9800 PRO 128MB

Nätagg

--Antec True Power 480W ATX

CPU kylare

-- Zalman CNPS 7000 ALCu

-------------------------------------------------
--Antec PlusView1000AMG without PSU
--- Har redan köpt
-------------------------------------------------

Visa signatur

-=[Freedom4all]=-
P4 2.8 | ABIT IC7-MAX3 | 2x512 DDR GeIL PC4000 Ultra Platinum | Antec PlusView1000AMG | Antec TruePower 480W | Tyan G9800 PRO-M | HD 300|200|160|120|80| Plextor DVD-RW 708A |

Permalänk
Medlem

Du verkar ju inte ha några problem med pengarna så kör på det dyraste.
IC7-max3, 2.8, Geil 2x512mb

Permalänk

Heheh. Har spara i 3 månader.

Visa signatur

-=[Freedom4all]=-
P4 2.8 | ABIT IC7-MAX3 | 2x512 DDR GeIL PC4000 Ultra Platinum | Antec PlusView1000AMG | Antec TruePower 480W | Tyan G9800 PRO-M | HD 300|200|160|120|80| Plextor DVD-RW 708A |

Permalänk
Medlem

Ser väl ut att vara ett trevligt system. Men, nu kan man ju inte låta bli att gnälla lite också. Abit IC7 Max3 är förmodligen det mest hypade kortet på länge. Själv hade jag gärna haft ett för att testa men det få vänta ett tag till i alla fall. Läste testet av IC7 MAx3 hos HardOCP och förstår inte hur folk kan bli så lyriska över en produkt att man inte lyckas hitta ett enda fel (nåja, ett litet var det förresten). Man förlöjligar sej själv så till den milda grad att man får intrycket av att har man bara ett IC7 Max3 så kan man snart skapa fred i världen eller gå på vatten.

Själv har jag testat ett otal Canterwood kort både hemma och på mitt jobb. Bl.a. Asus, Abit, MSI och Gigabyte. Här råder det dock ingen tvekan om att Abit IC7 korten är absolut bland det bästa man kan hitta för pengar. Men, det finns saker som inte är riktigt OK. En del layout missar kan man skönja. Ljudkortet är av förhållandevis dålig kvalite't. Deras "gamla" NB kylare var usel och förde ett herrans liv. Dessutom hade man initialt prestandaproblem. Detta fixade man dock genom biosuppdateringar.

När det sedan konkret gäller IC7 Max3 så finns det en del frågetecken. När man läser en del trådar på olika forum så finns det ägare till kortet som inte är helt förtjusta i detta "tupperware-bygge" (jo, en ägare kallade det så). Man upplever det som om man klistrat på lite "plastbitar" på ett IC7-G samt gett det lite fler SATA kontakter (kommer inte ihåg om det var något mer). Det finns svårigheter att montera kortet p.g.a. OTES rännan som går över skruvhålen där man normalt skruvar fast kortet längst upp i lådan. Detta medför att man löper risk att knäcka kortet om man sätter på en för tung kylare.

Detta är bara en del av de missar som Abit gjort med sin "nya" produkt. Det finns dock mängder av andra småproblem som jag inte orkar skriva om här. Kärnproblemet tycker jag dock ligger i vad vi konsumenter köper. Vill vi verkligen betala flera hundra extra för något som egentligen är en produkt som redan finns i en billigare variant?? Tydligen eftersom Abit lyckats hypa detta kort bara genom att klistra på lite plast, ett par kylflänsar samt lagt till två extra SATA kontakter. Enligt redogörelser på olika forum så gör det inte ens någon nytta. Visst är vi lättlurade!!

Nu är detta ingen personlig kritik mot [KermitZo] utan snarare en personlig reflektion. Jag hoppas därför att han verkligen blir nöjd med kortet.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med. Att köpa ett IS7/IS7-G eller IC7 känns så mycket rättare. Halva priset gör ju att man kan lägga resten av pengarna på annat. Sedan är p4 2.4 och 2.6 sååå mycket mer prisvärda än 2.8:an, med en duglig kylare så klockar du ju dessutom lätt uppp 2.4:an i likvärdiga hastigheter. Som minne så duger twinmos pc3200 gott, 2.4:an i 3ghz (250mhz fsb) med 5:4 divider ger 200mhz på minnet vilket gör att du klarar dig med vilket pc3200 som helst.
Sedan kostar radeon9800pro löjliga summor. Ett r9800np får man för nästan tusenlappen mindre. 3500-4500kr känns rätt orimligt för ett grafikkort.
Nåja, du gör som du själv tycker men här kom några råd.

Permalänk
Medlem

Förstår inte kritiken mot Abit MAX3...Dyrt? nä man får faktiskt det man betalar för, stabilare moderkort går nog INTE att frambringa idag. O snacket om OTES är ren j***la nonsen, om du kan handskas med en mejsel så skall du se att den går att fästa lika bra som alla andra moderkort med en tung fläns eller block....Det är detta som gör mig ganska lessen o upprörd, folks j***la spekulationer om si o så, när dom inte vet ett BAJS. jag kan bara säga ett ord om detta moderkort, då jag självklart äger ett. Det bästa köp i mitt liv, fullkomligt KROSSAR IS7 tex rent prestandamässigt:)

Så mitt råd till dig skall du ha det BÄSTA så väljer du ett Abit IC7 MAX3(men som me allt, så kan det strula)

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabbax
Förstår inte kritiken mot Abit MAX3...Dyrt? nä man får faktiskt det man betalar för, stabilare moderkort går nog INTE att frambringa idag. O snacket om OTES är ren j***la nonsen, om du kan handskas med en mejsel så skall du se att den går att fästa lika bra som alla andra moderkort med en tung fläns eller block....Det är detta som gör mig ganska lessen o upprörd, folks j***la spekulationer om si o så, när dom inte vet ett BAJS. jag kan bara säga ett ord om detta moderkort, då jag självklart äger ett. Det bästa köp i mitt liv, fullkomligt KROSSAR IS7 tex rent prestandamässigt:)

Så mitt råd till dig skall du ha det BÄSTA så väljer du ett Abit IC7 MAX3(men som me allt, så kan det strula)

Jag har inte skrivit att IC7 Max3 är ett dåligt kort. Då har du ju inte läst vad jag skriver. Gör det! Däremot pekar jag på att det kanske inte är perfekt som vissa tycks tro.

Sedan förstår jag inte varför man ska bli så upprörd över det??? Får man inte kritisera och resonera om saker och ting utan att någon ska göra påhopp och hävda att man snackar nonsens eller inte kan hantera mejslar o.s.v.??? Hur kan du veta det?? Dessutom; eftersom mycket i mitt jobb består i att sätta samman/reparera/demontera datorer så tror jag mig kunna hantera en skruvmejsel också.

Med mitt inlägg vill jag bara fokusera på hur folk resonerar och hur vi påverkas av olika inlägg, tester och reklam. Visst, man får ofta det man betalar för. Men kärnfrågan är och förblir; Kan man lura oss att köpa vad som helst bara för att det är ett visst märke eller för att det är dyrt?? IC7 Max3 är ett lysande exempel. Olika testsajter och personer "gudaförklarar" kortet och vips, så är kortet felfritt. Jag säger inte att det inte är felfritt men finns det verkligen en felfri produkt?? En jämförelse; Är Mercedes och BMW felfria??? Man får ju vad man betalar för, eller??

Tyvärr, som jag skrev i förra inlägget, så har jag inte testat IC7 Max3, ännu, men kommer att göra det förr eller senare. Med kritiska ögon givetvis! Däremot har jag testat IC7-G, som Max3 bygger vidare på, och har mycket gott att säga om det kortet. Därför har jag i förra inlägget hänvisat till vad en del andra, mer kritiska, ägare skriver om Max 3-kortet. Bara för att belysa att en produkt inte är felfri. Även om vissa kanske inte tål att höra detta. Kan det månne bero på dissonansreducerande köpbeteende??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Jag kan bara hålla med. Att köpa ett IS7/IS7-G eller IC7 känns så mycket rättare. Halva priset gör ju att man kan lägga resten av pengarna på annat. Sedan är p4 2.4 och 2.6 sååå mycket mer prisvärda än 2.8:an, med en duglig kylare så klockar du ju dessutom lätt uppp 2.4:an i likvärdiga hastigheter. Som minne så duger twinmos pc3200 gott, 2.4:an i 3ghz (250mhz fsb) med 5:4 divider ger 200mhz på minnet vilket gör att du klarar dig med vilket pc3200 som helst.
Sedan kostar radeon9800pro löjliga summor. Ett r9800np får man för nästan tusenlappen mindre. 3500-4500kr känns rätt orimligt för ett grafikkort.
Nåja, du gör som du själv tycker men här kom några råd.

jo men har han pengar så varför snåla... klart att man "klarar" sig med vilket pc3200 minne som helst.. men har man pengar så tycker jag att man ska köpa pc4000 om man har råd(dock känns det kanske lite överdrivet att köpa 1gb ram om du inte sysslar med avancerad 3D eller liknande)

Visa signatur

...

Permalänk

Man får tacka för svaren.

Har beställt delarna nu.

Får väntan med skärm och gfx till nästa lön.
Kände att inte pengarna räckte till riktigt.

Visa signatur

-=[Freedom4all]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KermitZo]
Man får tacka för svaren.

Har beställt delarna nu.

Får väntan med skärm och gfx till nästa lön.
Kände att inte pengarna räckte till riktigt.

Hoppas du blir nöjd. När det gäller bildskärmen så hoppas jag du står fast vid att du ska köpa den för den är nämligen helt suverän.

Visa signatur

Permalänk

jag skulle inte ta ngt av de tre minnena.
jag skulle ta kingston PC3000/3200/3500 hyperX från smcdirect.com
versionerna med BH-5 dvs de som är speccade 2-2-2 och INTE 2-3-2
med 3.2v får du upp dessa i 230Mhz + 2-2-2-6 och det kommer krossa det mesta i 3-4-4-8 väg dvs alla DDR500.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Jag har inte skrivit att IC7 Max3 är ett dåligt kort. Då har du ju inte läst vad jag skriver. Gör det! Däremot pekar jag på att det kanske inte är perfekt som vissa tycks tro.

Sedan förstår jag inte varför man ska bli så upprörd över det??? Får man inte kritisera och resonera om saker och ting utan att någon ska göra påhopp och hävda att man snackar nonsens eller inte kan hantera mejslar o.s.v.??? Hur kan du veta det?? Dessutom; eftersom mycket i mitt jobb består i att sätta samman/reparera/demontera datorer så tror jag mig kunna hantera en skruvmejsel också.

Med mitt inlägg vill jag bara fokusera på hur folk resonerar och hur vi påverkas av olika inlägg, tester och reklam. Visst, man får ofta det man betalar för. Men kärnfrågan är och förblir; Kan man lura oss att köpa vad som helst bara för att det är ett visst märke eller för att det är dyrt?? IC7 Max3 är ett lysande exempel. Olika testsajter och personer "gudaförklarar" kortet och vips, så är kortet felfritt. Jag säger inte att det inte är felfritt men finns det verkligen en felfri produkt?? En jämförelse; Är Mercedes och BMW felfria??? Man får ju vad man betalar för, eller??

Tyvärr, som jag skrev i förra inlägget, så har jag inte testat IC7 Max3, ännu, men kommer att göra det förr eller senare. Med kritiska ögon givetvis! Däremot har jag testat IC7-G, som Max3 bygger vidare på, och har mycket gott att säga om det kortet. Därför har jag i förra inlägget hänvisat till vad en del andra, mer kritiska, ägare skriver om Max 3-kortet. Bara för att belysa att en produkt inte är felfri. Även om vissa kanske inte tål att höra detta. Kan det månne bero på dissonansreducerande köpbeteende??

Jag kanske överdrev en smula....Klart du skall kritisera.Men det du nämner om att det skulle vara strul med att montera en tyngre kylare anser jag är ren Nonsen, för du har fel, det går bra att skruva moderkortet, högst upp.
Dessutom så är det nog bättre om du testar moderkortet, innan du ens utalar dig om det, o bara hänvisar till olka saiter som testat det. Jag hävdar fortfarande att det är absolut det bästa du kan köpa för slantar i dag. (dessutom om man grinar över några hundringar, skall man då ens köpa nått?)

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabbax
Jag kanske överdrev en smula....Klart du skall kritisera.Men det du nämner om att det skulle vara strul med att montera en tyngre kylare anser jag är ren Nonsen, för du har fel, det går bra att skruva moderkortet, högst upp.
Dessutom så är det nog bättre om du testar moderkortet, innan du ens utalar dig om det, o bara hänvisar till olka saiter som testat det. Jag hävdar fortfarande att det är absolut det bästa du kan köpa för slantar i dag. (dessutom om man grinar över några hundringar, skall man då ens köpa nått?)

Ok, jag ger mig när det gäller skruvandet. Som du säger; eftersom jag inte testat själv utan endast hänvisar till andra tester/kommentarer så är det inget att disskutera. Du har säkert rätt. Att det är det bästa man kan köpa i dag vet jag som sagt inte och förmodligen inte du heller. Inget talar för motssatsen men det finns uppenbara brister på detta kort som följer med från IC7-G (vilket jag har testat flera stycken). Inga stabilitets problem eller liknande utan snarare layoutdetaljer och val av ljudkort. Det vet säkert både du och jag. Dessutom kommer jag att köpa ett Max3 om ett tag och grinar inte alls över några hundringar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

för min del kommer det dock bli ett max3 kort, och jag hoppas att jag inte gör ett dåligt kap,
men vad är det som gör detta kort så speciellt som alla får det att framstå som ?

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

OTES-kylningen? hög vdimm? secureIDE?

sen varför ta upp en gammal tråd?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

OCZ Technology 2x256Mb DDR PC3700EL 466MHz CAS2 Gold
Pentium 4 2.6 GHz