Permalänk
Medlem

Twinmos Winbond

Förmodligen den femhundrasextiofjärde tråden i det
här ämnet, men jag har en order på gång och måste få klarhet:
Är Twinmos Winbond (PC3200) något att satsa på till mitt nya
Abit IS7 och dess lilla 2,4C?

Har en ganska tajt budget, och har inte råd med några Geil eller Corsair eller liknande. Och allt det här snacket om BH-5? Har Twinmosen det?

Visa signatur

I know it's over, still I cling...

Permalänk
Medlem

Naj, de har CH-5 chipset numer.
Du kommer säkert bli nöjd med Twinmos. De är inte de allra vassaste, men de funkar helt klart.
Adatas minnen har BH-5, iaf PC3200.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Hedersmedlem

De är väl fortfarande ett ganska svårslaget budgetalternativ. Bara att ändra ratio när du ska klocka. Många som rekommenderar adata med bh-5 men i den prisklassen känns det roligare med pc4000 tycker jag. Alltid kul att köra 1:1 nån gång ju

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

hmm ja har oxo funtat på twinmos pc3200 winbond, P4P800 deluxe,2.6C har jag valt innan, kan man få upp en 2.6C till typ 3-3,2ghz med PC3200 twinmos winbond minnen? hur mkt fsb klarar dom typ?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju alltid ändra ratio så det är inga problem. Om jag inte har helt fel för mig så brukar de flesta komma till minst 220mhz med timings 5-2-2-2 med dem.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Du kan ju alltid ändra ratio så det är inga problem. Om jag inte har helt fel för mig så brukar de flesta komma till minst 220mhz med timings 5-2-2-2 med dem.

jomen 220fsb blir ju 2860 mhz på prollen med en 2.6C (13*220?) vill gärna ligga på minst 3ghz iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hinds
jomen 220fsb blir ju 2860 mhz på prollen med en 2.6C (13*220?) vill gärna ligga på minst 3ghz iaf

Du kör med dividers (5:4, alltså 250FSB:200MHz på minnet) och kör minnet osynkat mot processorn, då kan du nå väldigt högt med vanliga 3200.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Du kör med dividers (5:4, alltså 250FSB:200MHz på minnet) och kör minnet osynkat mot processorn, då kan du nå väldigt högt med vanliga 3200.

tackar för den, nu fattar ja lite mer (me noob)

EDIT : Tror du det går att köra Twinmos PC3200 Winbond i 5:4 (250:200) ?

pga har lite ont om pengar nu o försöker hittat nått prisvärt

Permalänk
Medlem

Det går att köra dem så, men vissa moderkort har haft problem med dividers och Twinmos Winbond CH-5 (sådana som säljs nu), det är speciellt Abit IC7 som verkar lida av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara det här med dividers lite kortfattat?
Visst blir väl prestandavinsten lägre om man inte kör synkat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, P4 är inte så känslig för användandet av dividers så det blir en väldigt liten prestandaförlust. Eftersom det inte finns minnen med hög hastighet (MHz) som klarar av att köra synkat med bra timings (timings är viktigt för P4:an oavsett vad folk säger). Så du tjänar mer på att köra minnen med riktigt tighta timings före hög MHz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Det går att köra dem så, men vissa moderkort har haft problem med dividers och Twinmos Winbond CH-5 (sådana som säljs nu), det är speciellt Abit IC7 som verkar lida av det.

Ok, fast ja har ju bestämmt mig för asus brädan så då borde twinmos winbond funka rätt ok iaf lr hur?

Permalänk
Medlem

Jo, det kommer förmodligen fungera fint, men du vet att Twinmos-Winbond inte är några bra minnen längre... Du kan lika gärna köpa vanliga Twinmos och skippa winbond.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte vill skapa den femhundrasextiofemte tråden i det här ämnet så lånar jag helt enkel denna tråd.

Tänkte införskaffa mig en p4 2,4 som jag tänkte para med ett IC-7 Max3 och då funderar jag på att välja mellan dessa två minnen som såklart ska köras parvis. Vad jag undrar är såklart vilka ni tror kommer att klara att köras högst?

• TwinMOS-Winbond Original 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5
• TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC3700/DDR466 184pin 466MHz CAS2.5

Permalänk
Medlem

Det blir nog Twinmos Winbond i alla fall. Är trots allt nybörjare
på det här med klockning, så även små ökningar lär få mig att
hoppa jämfota...

Om man kunde köra 250MHz med divider 5:4, och på så sätt komma
upp i 3GHz, hade jag förmodligen självantänt av lycka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauer
Det blir nog Twinmos Winbond i alla fall. Är trots allt nybörjare
på det här med klockning, så även små ökningar lär få mig att
hoppa jämfota...

Om man kunde köra 250MHz med divider 5:4, och på så sätt komma
upp i 3GHz, hade jag förmodligen självantänt av lycka.

samma här