Permalänk
Medlem

P4 3ghz med orginal kylare.

Är det verkligen tänkt att orginal fläkten ska snurra i 6000 rpm ?

Datorn låter värre än en flyguppvisning nu

Tänker iofs köpa en ny kylare men tänkte bara se så att det inte är nånting general knas med min fläkt.

EDIT: En annan lite konstig observation jag gjort är att cpu fläkten sjunker c:a 1500 rpm när man sätter på sidoluckan på lådan ??? Hur kan den känna av nånting sånt

Visa signatur

Börjar bli lite less på min dator ibland...

Permalänk
Medlem

Re: P4 3ghz med orginal kylare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egghead
Är det verkligen tänkt att orginal fläkten ska snurra i 6000 rpm ?

Datorn låter värre än en flyguppvisning nu

Tänker iofs köpa en ny kylare men tänkte bara se så att det inte är nånting general knas med min fläkt.

EDIT: En annan lite konstig observation jag gjort är att cpu fläkten sjunker c:a 1500 rpm när man sätter på sidoluckan på lådan ??? Hur kan den känna av nånting sånt

Lite konstigt, brukar oftast stiga då man stänger locket. Men det har säkert med luftströmmar att göra. Alltså det kyler bättre då burken är stängd. Så kolla Tempen och se om den blir svalare då du stänger luckan.

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk
Hedersmedlem

Tyckte originalflänsen lät som en nervös viggen så jag köpte en zalman 7000cu. Sänkte tempen 10grader ungefär och då kör jag ändå zalmanen på fem volt. Har samma temp vid 3,0ghz nu med zalman på fem volt som jag hade med orginalkylaren på full fräs och processorn oklockad (2,4ghz).

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Zalman är riktigt bra.
låter nästan ingenting och kyler bra.. väger tyvärr..
kör den på min film box.. p4 3,06ghz @ 3,5ghz inte så bra klockning då jag körde den i 4ghz med vappon..

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk

Egghead,
Om jag inte har fel för mig, så har intel standard HSF aut. temp reglering, vilket gör att den varierar i rpm-tal.
Det kan också vara naturligt som ufo77 skriver att du stör luftströmmen när sidoluckan är av och får bättre kylning med luckan på.

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Problemet löst

Köpte en Zalman 7000 AlCu. Tycker tempen ligger lite högt ändå (58 grader fullload).

Får se om det blir bättre jag har monterat in några fler chassifläktar

Visa signatur

Börjar bli lite less på min dator ibland...

Permalänk
Hedersmedlem

58 grader fullload är iofs. helt acceptabelt.
Sen ska man inte lita helt på tempsensorerna, fast dom där 6000rpm du hade förut tydde ju på att den gick varmt.
Är datorn stabil så behöver du inte bry dig om tempen.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Avstängd

Med vilket program kan man se tempen på CPU:n i full load? vad menas med full load?

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashim
Med vilket program kan man se tempen på CPU:n i full load? vad menas med full load?

Full load= CPu:n jobbar 100%

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem

nVIDIA: man får bara ha tre rader som signatur.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashim

Programmet Prime95 belastar cpu'n 100% och märker av ifall processorn är instabil eller ej.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt