Permalänk
Medlem

prova linux?

Ja.. Tänkte det skulle vara kul att prova linux. Jag har alltid tänkt mig linux som nått svart med massa vit text, som man kan ändra vad man vill i, utseende osv. Hursomhelst har jag ingen erfarenhet av linux, men farsan får hjälpa till. Har för mig han berättade att det fanns olika linux, med olika namn. Kommer inte ihåg namnen nu. Men vilket ska jag då använda? Har en gammal 200mhz ståeende med 32mb minne. Skulle det fungera att prova på denna? Är bara lite nyfiken på hur linux ser ut:)

Mvh Zunken

Permalänk

redhat är ett bra alternativ om du vill ha något användarvänligt att börja me
suse är också ett bra alternativ, enligt mig mycket bättre än redhat, men det är samtidigt något mer avancerat

är dock tveksam om din dator där pallar någon av dom två.

Visa signatur

Nero burning rom(e)
Hmm ahead... lite dålig fantasi där

Permalänk
Medlem

Slackware är mycket bra att börja med om du vill lära dig något.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Det allra enklaste måste vara att ladda hem Knoppix

Knoppix är en dist på en CD som bootar direkt från CD:n

Du kan alltså testa Linux på din PC utan att installera det på hårddisken.

Men du kan givetvis inte göra något "avancerat" på den (som att sätta upp servers etc)

Svensk version: http://kurs.linux.se/ (3.2)

Engelsk version : Länk i England OBS - direktlänk (3.3)

Permalänk
Medlem

Prova gärna Linux, men först, prova sök funktionen. Var enda sådanna här tråd urartar till flamewar mellan de olika distanhängarna. Läs FAQ:n ockå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoooN
Slackware är mycket bra att börja med om du vill lära dig något.

Slackware är verkligen inte bra för nybörjare, vad får dig att påstå det?

Zunken, använd gärna Mandrake eller Redhat. Båda är väldigt användarvänliga, i meningen att det mesta kan göras genom att peka och klicka

För övrigt så bör du läsa någon nybörjarmanual innan du startar, kan vara bra.

Permalänk

mrwong, det är det!?
För ca 2 månader sen visste jag knappt vad linux var, men så lade jag in red hat, men det va bara rövigt, så nån sade att jag borde lägga in slackware för att lära mig ordentligt, och det gjorde jag, och det blev bra
nu kan jag litegrann iaf

Visa signatur

Epox 8rda+ , 2500+ @ 225*11, 80 GB , 512 mb 333, gf4, eheim 1048, swiftech MCW 5000, black ice pro
| Gentoo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwong

Zunken, använd gärna Mandrake eller Redhat. Båda är väldigt användarvänliga, i meningen att det mesta kan göras genom att peka och klicka

Eftersom jag själv började med Slackware och fortfarande kör den.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

martin*, samma med mig, ungefär. jag satte igång med slack direkt. men jag tror fortfarande att det är lättare att lära sig genom att starta med en lättare dist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Det allra enklaste måste vara att ladda hem Knoppix

Knoppix är en dist på en CD som bootar direkt från CD:n

Du kan alltså testa Linux på din PC utan att installera det på hårddisken.

Men du kan givetvis inte göra något "avancerat" på den (som att sätta upp servers etc)

Svensk version: http://kurs.linux.se/ (3.2)

Engelsk version : Länk i England OBS - direktlänk (3.3)

Så jag tankar bara den, bränner den på en cd och bootar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zunken
Så jag tankar bara den, bränner den på en cd och bootar?

Jajamensan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwong

jag började med slackware, och tyckte inte att det är så svårt... visst finns där frågetecken, men det reder man oftast ut på en stund eller med lite hjälp av sweclockers members.

Permalänk

Re: prova linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zunken
Ja.. Tänkte det skulle vara kul att prova linux. Jag har alltid tänkt mig linux som nått svart med massa vit text, som man kan ändra vad man vill i, utseende osv. Hursomhelst har jag ingen erfarenhet av linux, men farsan får hjälpa till. Har för mig han berättade att det fanns olika linux, med olika namn. Kommer inte ihåg namnen nu. Men vilket ska jag då använda? Har en gammal 200mhz ståeende med 32mb minne. Skulle det fungera att prova på denna? Är bara lite nyfiken på hur linux ser ut:)

Mvh Zunken

You're new here, right? Vad man INTE gör är frågar sweclockers om råd. Det hela kommer urarta i flamewar och teknikaliteter, och du kommer få följa tråden i två veckors tid innan du försiktigt bestämmer dig för att testa dist X eller Y. (dessutom vill jag faktiskt påstå att även om många här inte kan mer än exempelvis mig, dvs är medelmåttigt skickliga, så vill de gärna framstå som att de är "all that", vilket kan leda till trassel det också). Lika bra att testa o köra på själv. Googla runt och experimentera. Vad är det värsta som kan hända, att du slösar lite tid?

W

Permalänk

Testa, det ända som funkar på "riktigt"

Permalänk
Medlem

Re: Re: prova linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
You're new here, right? Vad man INTE gör är frågar sweclockers om råd. Det hela kommer urarta i flamewar och teknikaliteter, och du kommer få följa tråden i två veckors tid innan du försiktigt bestämmer dig för att testa dist X eller Y. (dessutom vill jag faktiskt påstå att även om många här inte kan mer än exempelvis mig, dvs är medelmåttigt skickliga, så vill de gärna framstå som att de är "all that", vilket kan leda till trassel det också). Lika bra att testa o köra på själv. Googla runt och experimentera. Vad är det värsta som kan hända, att du slösar lite tid?

W

Vilket inte är så konstigt när man fråga något som är kommer att generera en massa personliga uppfattningar.

Dra ner en av de stora distarna (ta vilken du vill ta den med tuffast namn I dont give a damn) Se till att skriva ut (om du har möjligthet) en beskrivning hur du går tillväga för att installera just denna dist. Och sätt igång det blir säkert en hel del pillande innan du är klar men det är lite av charmen med att sätta sig vid ett nytt OS. Skulle du sen komma på att du skulle valt dist x ist för dist y. Formatera och släng in den disten ist.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

www.distrowatch.com

Där står det lite om de flesta och lite mer om de vanligaste.

Sök är också ett bra sätt. Finns många många trådar lik denna.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Är det så att man inte vet vilken dist man ska köra, och man har bredband så är det ju bara att testa sig fram.

Min ordning blev Redhat -> SuSE -> Slackware -> Debian

lärde mig mer och mer i varje steg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Jajamensan!

Okej bra, har tankat det nu. Bränner det imorgon o provar. Sen blir det väll o installera det på riktigt på gammelblåan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
You're new here, right? Vad man INTE gör är frågar sweclockers om råd. Det hela kommer urarta i flamewar och teknikaliteter, och du kommer få följa tråden i två veckors tid innan du försiktigt bestämmer dig för att testa dist X eller Y.

Nej jag är inte ny här, right. dessutom vet jag inget bättre forum än Sweclockars att fråga på

Ska också lära mig använda sökfunktionen, tack för alla svar!

Permalänk
Inaktiv

Jag började med RedHat och tyckte det var lätt. Detta var för några år sedan och det har nu blivigt ännu lättare. Dock krävs det att man tänker lite och inte låter hjärnan gå på MS varv samt att man faktiskt läser manualen innan man instalerar.

Permalänk
Medlem

om man vill lära sig linux från grunden, så är det bara bra att börja med slackware. redhat har bara massa jobbiga hjälpprogram o sånt, som enligt mig bara lägger sig i och är ivägen...
men smaken e juh som baken; delad!

Permalänk
Medlem

Jag vet att du frågade om Linux, men jag skulle ändå vilja tipsa dig om FreeBSD, (som inte är Linux), som möjligt gratisalternativ.
www.freebsd.org

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

FreeBsd har ju faktiskt lyckats med sitt setup program, vilket jag tycker många andra dist's ahr misslyckats med. Gillar själv setupen på gentoo och portage systemet därför kör jag det. Jag körde RedHat innan och visst lär man sig lite i RedHat om man inte använder rpm + gör så mycket men kan i console, som jag medvetet inte gjorde för att lära mig så mycket som möjligt, men att ändå ha tillgång till deras grafiska konfigurationsprogram när det går åt pipan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag vet att du frågade om Linux, men jag skulle ändå vilja tipsa dig om FreeBSD, (som inte är Linux), som möjligt gratisalternativ.
www.freebsd.org

Alla tips är välkomna:) Får läsa om det, sen när det är gratis så...

Permalänk

Uhm, det är gratis nu

Vet inte om nån nämde det men ju knopix som går att starta från cd, kanske skapa en partition att spara lite filer på m.m. men det funkar ju inte att klöra mer än att testa lite lätt skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Jag hade med mig en knoppixcd till mitt sommarjobb (sekreterare), för att jag inte stod ut med att köra windows xp som fanns på datorerna där. Så visst går det att jobba med knoppix också.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn
Uhm, det är gratis nu

Vet inte om nån nämde det men ju knopix som går att starta från cd, kanske skapa en partition att spara lite filer på m.m. men det funkar ju inte att klöra mer än att testa lite lätt skulle jag tro.

min lärare har fixat så att han kör knoppix som en vanlig dist (ungefär).. laggt det på hårddisken o så.

Permalänk

Jo visst går det, tar 2gb om man tar med allt har jag för mig, men knoppix är (?) ju mest känt för att vara en live linux dist., ialla fall vad jag kommer att tänka på när jag hör namnet.

Permalänk
Medlem

Äsh!! Slut på cdskivor! FAN. Får skicka farsan att köpa nya imorgon...

Permalänk

Off Topic:
Lol, hur gammal e du om du skickar din pappa att köpa cd skivor, eller jobbar hen på clas ohclon eller?

BTW: no offence

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn
Off Topic:
Lol, hur gammal e du om du skickar din pappa att köpa cd skivor, eller jobbar hen på clas ohclon eller?

BTW: no offence

Jag är 15 år. Nej han jobbar inte på "clas ohclon".

Jag bor ca 30 minuter ifrån malmö, och eftersom pappa jobbar i malmö tycker jag det är lättare att han köper skivor för 80 spänn. Annars får jag ta bussen och det har jag inte tid med, då blir det helt plötsligt 120kr.

Tycker du jag ska ta cyckeln till ica och betala 160 spänn för 10 650MB skivor? Nått problem med att min pappa köper skivor?

Kolla gärna igenom det du skriver, särskrivning + felstavningar.