prestandaskillnad SATA-PATA ?

Permalänk
Medlem

prestandaskillnad SATA-PATA ?

är det någon som vet om det är stor prestandaskillnad mellan SATA och PATA?
jag funderar på att köpa en hårddisk av modellen Hitachi 7200rpm 7K250 8mb cache, och den finns i både PATA och SATA variant. SATA-modellen har fått mycket bra resultat i den här recensionen:
http://www.storagereview.com/articles/200310/20031007HDS72252...

men PATA versionen är ~350kr billigare, och jag är nyfiken på om det är nån märkbar prestandaskillnad..
tyvärr har de juh inte med nån PATA-modell i testet...

Permalänk
Medlem

SATA är marginellt snabbare i vissa överföringar och belastar CPU'n något mindre.

Dock tveksamt om det är värt 350 spänn. 7K250 SATA är hyfsat nya - med tiden kommer priset ner.

Permalänk
Medlem

Drar upp denna tråd eftersom att den handlar precis om det jag undrar.

Är det någon som vet skillnaden mellan Hitachi 7k250 250 GB PATA & SATA.
Och gärna någon länk till ett test mellan dom.

Edit: Vet att SATA drar mindre CPU kraft, men utöver det.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

7K250 är UDMA-100 diskar i PATA-varianten vilket innebär att protokollet klarar upp till 100MB/s. Mina 7K250 SATA klarar uppåt 120MB/s i RAID0.

Slutsatsen är alltså att du får snabbare läsöverföringar med SATA i RAID0.

Som jag sa' i oktober kommer priset ner på SATA vilket stämmer perfa - tjacka SATA-varianten och RAID-nolla - bättre kan det inte bli just nu.

Glöm inte att köpa så du har till backup + en extra på hyllan - bra att ha. Mest prisvärt lär 160GB vara.